Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wat is de reden dat sommige recruiters op het einde van een positieve sollicitatieproces geen schriftelijk loonvoorstel delen maar opteren om eerst een mondeling voorstel te bespreken van de arbeidsvoorwaarden? (dus waarom terughoudend om het direct schriftelijk te doen?)

De cynische mens in mij zou zeggen omdat het makkelijker foefelen is met iets die niet opgeschreven staat
Uiteindelijk kunnen zij zo veel foefelen als ze willen, het finaal akkoord komt toch van de sollicitant na inzicht van een schriftelijk voorstel denk ik dan.
Omdat ze vrezen dat je dat voorstel elders gaat voorleggen om zo werkgevers tegen elkaar uit te spelen.
Hmmm makes sense.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: ASO WeWi, unief niet lang volgehouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech PC200
Huidige functie: SW Test Engineer
Anciënniteit: 4j IT
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +- 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2130
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, vergoeding voor BYOD gsm, wel abo
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (4% wg, 2% wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus op basis van doelstellingen, hardship compensation door corona (50/maand)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 60
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): CLA 250e SB, VAA 152 euro, tankkaart in EU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Nee
Vrijheid om verlof te nemen: Flexibel, hangt af van moment in project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress, niet oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: Weinig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Voor corona, 1 dag/week. Nu, altijd
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ik ben er goed op vooruit gegaan door intern te solliciteren bij het bedrijf waar ik geplaatst was. 4 Jaar geleden ben ik als consultant begonnen in IT door een VDAB opleiding te volgen in samenwerking met Cronos, waar het brutoloon even hoog was als het nettoloon dat ik nu krijg.

Na 2 jaar indexatie ligt dit loon momenteel op +-3800 bruto of 2400 netto. Thuiswerkregime 4 dagen per week.
Ik heb een voorstel gekregen om ergens dichterbij freelancer te worden, starten aan 500 per dag. Ik ben 30 ondertussen en wil wel vooruit, maar toch zwaar aan het twijfelen. Ik ben blij waar ik nu zit en betwijfel of ik er veel op vooruit zou gaan (na alle extralegale voordelen in overweging te nemen) + extra zorgen/administratie.

Laatst bewerkt:
Wat is de reden dat sommige recruiters op het einde van een positieve sollicitatieproces geen schriftelijk loonvoorstel delen maar opteren om eerst een mondeling voorstel te bespreken van de arbeidsvoorwaarden? (dus waarom terughoudend om het direct schriftelijk te doen?)
Hier is dat omdat uw contract een hele administratieve molen door moet van 72h. Als je dan toch niet tekent en iets aangepast wil ben je weer weg voor alles opnieuw te herbeginnen.

Dan liever mondeling, bevestiging via mail en daarna contract direct volledig in orde.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 22
Opleiding: 2 Graduaten ( Marketing en Sales) Bachelor Bedrijfsmanagement(niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende/ Field Sales Representative
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Distributie werkplekoplossingen PC 200
Huidige functie: geen
Anciënniteit: 0
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Regio Aalst/Ninove dus max 25 -30km van woonplaats
verantwoordelijkheden: /

Maand salaris (bruto): 2750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):
Nettovergoedingen:/
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop/GSM + abonnement
Ecocheques: 250 eur/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 3% waarvan 1.5 door wkg en 1.5 door wkn
Hospitalisatieverzekering: Ja 100% wkg
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Variabele bonusregeling 25% van het vast bruto loon maandelijks vastgesteld in afzonderlijk bonusplan exclusief overachievementmaatregelen.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Aalst-Ninove
Afstand woon/werk in km's: ong 25-30 km
Afstand woon/werk in tijd: verplaatsingen binnen regio
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen( Toyota Yaris Cross Hybrid) + tankkaart onbeperkt

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): extra 7 dagen bij niet ziekte
Vrijheid om verlof te nemen: ja (extra dag verlof als je 3 weken neemt in juli-augustus)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren:/
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja (eerst 6 weken opleiding) + nadien Training Academy
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel:/

Dit is het loonvoorstel dat mijn zoon heeft gekregen en die hij wil aanvaarden omdat hij de jobinhoud ziet zitten natuurlijk maar ook eventuele doorgroeimogelijkheden binnen bedrijf en opleidingskansen.
Het lijkt ons voor een starter een goed loonvoorstel en voorwaarden?

Hij heeft ook een ander loonvoorstel die lager ligt maar waar de sector en bedrijf hem minder ligt. Het liefst had hij in de Automotive sector gaan werken maar daar spreken ze over Bruto-lonen van 2000-2200 eur en zaterdagwerk natuurlijk(waarvoor wel vrije dag in de week )

Na 2 jaar indexatie ligt dit loon momenteel op +-3800 bruto of 2400 netto. Thuiswerkregime 4 dagen per week.
Ik heb een voorstel gekregen om ergens dichterbij freelancer te worden, starten aan 500 per dag. Ik ben 30 ondertussen en wil wel vooruit, maar toch zwaar aan het twijfelen. Ik ben blij waar ik nu zit en betwijfel of ik er veel op vooruit zou gaan (na alle extralegale voordelen in overweging te nemen) + extra zorgen/administratie.
Niet twijfelen, gewoon doen. Freelance aan 500 EUR per dag betekent rond de 5.000 EUR netto maandloon met de nodige optimalisatie (en reeds na salariswagen etc.).

Niet twijfelen, gewoon doen. Freelance aan 500 EUR per dag betekent rond de 5.000 EUR netto maandloon met de nodige optimalisatie (en reeds na salariswagen etc.).
Mijn zeer vluchtige (niet geïnformeerde) berekening was 10k bruto => 5K netto.
Maar daar gaat nog af: salariswagen, verlof, ziekte, eindejaar/vakantiepremies, bonus, maaltijdcheques, hospitalisatie, pensioen, enzoverder
Welke dure boekhouder heb je nodig voor dit te optimaliseren naar 5k netto?

Mijn zeer vluchtige (niet geïnformeerde) berekening was 10k bruto => 5K netto.
Maar daar gaat nog af: salariswagen, verlof, ziekte, eindejaar/vakantiepremies, bonus, maaltijdcheques, hospitalisatie, pensioen, enzoverder
Welke dure boekhouder heb je nodig voor dit te optimaliseren naar 5k netto?
In mijn geval mijn vrouw :rofl:

Het is hier al een paar keer de revue gepasseerd maar het komt er op neer brutoloon rond de 2.000 EUR, wat netto onkostenvergoeding en rest via VVPR-bis/liquiditeitsreserve/dividend of welk gedrocht er tegen dan nog bestaat/het populairst is.

1. PERSONALIA
Opleiding: 2 Graduaten ( Marketing en Sales) Bachelor Bedrijfsmanagement(niet afgewerkt)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Distributie werkplekoplossingen PC 200
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Regio Aalst/Ninove dus max 25 -30km van woonplaats

Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 3% waarvan 1.5 door wkg en 1.5 door wkn
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Variabele bonusregeling 25% van het vast bruto loon maandelijks vastgesteld in afzonderlijk bonusplan exclusief overachievementmaatregelen.

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen( Toyota Yaris Cross Hybrid) + tankkaart onbeperkt

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: ja (extra dag verlof als je 3 weken neemt in juli-augustus)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja (eerst 6 weken opleiding) + nadien Training Academy

Dit is het loonvoorstel dat mijn zoon heeft gekregen en die hij wil aanvaarden omdat hij de jobinhoud ziet zitten natuurlijk maar ook eventuele doorgroeimogelijkheden binnen bedrijf en opleidingskansen.

Hij heeft ook een ander loonvoorstel die lager ligt maar waar de sector en bedrijf hem minder ligt. Het liefst had hij in de Automotive sector gaan werken maar daar spreken ze over Bruto-lonen van 2000-2200 eur en zaterdagwerk natuurlijk(waarvoor wel vrije dag in de week )
Dit is zeker een sterk pakket voor een starter in sales. Ik zou wel vragen voor een representatievergoeding van minimaal €100, dat is typisch voor iedere field sales functie.

...

Ziet er een heel goed voorstel uit voor een starter! En interessante jobinhoud, mogelijkheden om te leren en door te groeien maken het alleen maar beter.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Feitelijk ongebrijpelijk hoe zo'n pakket mogelijk is voor iemand zonder ervaring en, laat ons eerlijk zijn, geen diploma. Ondertussen begint iemand met een master aan 2400 in een zogezegde "growth job".
Geen idee waarom je nog zou twijfelen aan zo'n aanbod

Feitelijk ongebrijpelijk hoe zo'n pakket mogelijk is voor iemand zonder ervaring en, laat ons eerlijk zijn, geen diploma. Ondertussen begint iemand met een master aan 2400 in een zogezegde "growth job".
Sales is niet voor iedereen weggelegd. Vraag en aanbod

Er zitten wel wat louche dingen in dat voorstel.

Nog nooit van gehoord. Je krijgt 7 dagen extra verlof als je nooit ziek bent? Of als je ziek bent, gaat dat af van je 7 dagen. (Je bent 5 dagen ziek. Je hebt er nog twee dagen vrij te nemen?)

Ik ben curieus of er geen scholingsbeding is hier. Ik voel iets aan mijn kleine teen :p.

2400 bruto voor een master? Wat voor een schooiersloon is dat? Maarja, zolang je een bedrijfswagen geeft zal je er wel vinden die willen komen werken voor 500 bruto. 😂

2400 bruto voor een master? Wat voor een schooiersloon is dat? Maarja, zolang je een bedrijfswagen geeft zal je er wel vinden die willen komen werken voor 500 bruto. 😂

Gemiddeld startersloon voor een academische master in 2023 is iets minder dan €2800 volgens jobat. En daarvan heeft zeker niet iedereen een bedrijfswagen, dus er zullen wel een pak masters starten voor €2400 + bedrijfswagen.

Gemiddeld startersloon voor een academische master in 2023 is iets minder dan €2800 volgens jobat. En daarvan heeft zeker niet iedereen een bedrijfswagen, dus er zullen wel een pak masters starten voor €2400 + bedrijfswagen.

Goed zot mijn gedacht. Wat hebben mensen zonder master dan? 1600 en een kus van de baas?
Vraag mij dan af wat ik dan zo fenomenaal heb gedaan om een startersloon van 4700 te krijgen, weliswaar zonder bedrijfswagen (niet dat ik nog maar zou willen hebben, ook al zou ik daarvoor maar 100 netto moeten opgeven).

Maar bon.

Goed zot mijn gedacht. Wat hebben mensen zonder master dan? 1600 en een kus van de baas?
Vraag mij dan af wat ik dan zo fenomenaal heb gedaan om een startersloon van 4700 te krijgen, weliswaar zonder bedrijfswagen (niet dat ik nog maar zou willen hebben, ook al zou ik daarvoor maar 100 netto moeten opgeven).

Maar bon.

We hebben hier net evaluatie ronde achter de rug en nieuwe benchmarks.

R&D zit hoger dan de rest. De rest zit ongeveer allemaal in dezelfde lijn.
  1. Entry level (typisch bachelor diploma en na 2y upgrade of master en quick upgrade): 47800/y (+2% individuele bonus target; +~5% groepsbonus; 2% increase bij niet-crappy evaluatie, 4% bij goede evaluatie)
  2. advanced level (typisch beetje ervaren master of phd en snelle upgrade): 60400/y (+4 % individuele bonus target; +~5% groepsbonus; 2% increase bij niet-crappy evaluatie, 4% bij goede evaluatie)
  3. experienced level: 76000/y (+4 % individuele bonus target; +~5% groepsbonus; 2% increase bij niet-crappy evaluatie; 4% bij goede evaluatie; kleine ans op aandelen)
  4. expert level: 93600/y (+ auto; +8 % individuele bonus target; +~5% groepsbonus; bijna zeker aandelen)
Net eens mijn baas (die 5 reports heeft) zijn target gechecked. 133.000/y (en dat is 12% bonus target).

De meeste met Phd, inclusief mezelf, zaten na 5y in expert rond de 30-32. Ik heb net een PhD van 29 exceptional upgrade gegeven in crappy tijden - advanced en minder dan een jaar in dienst en zit nu na merit increase op 110%. Vorig jaar nog beginnende master 110% van de entry target geboden (4000/y) maar niet getekend.

En dat zijn gebenchmarkte lonen in Belgie. Dus 2400 voor een master, dan ga je het afvoerputje binnenhalen denk ik.

Terug
Bovenaan