Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Vinden ze dan geen enkele ruitjeshemdmetkortemouwen IT-er die dat wilt doen? Wij hebben toch ook IT-ers op school, geen wagen, matig loon, maar wel veel verlof en zeer chille uren.

Je smijt ook alle IT'ers bij elkaar, denk ik :p.
Senior software cloud engineer is waarschijnlijk iets anders dan de IT'ers die jij voor ogen hebt die daar op je school rondlopen.

Profiel:

OFWEL heb je een diploma van master behaald in een afdeling informatica, computerwetenschappen of elektronica met een professionele ervaring van minstens 1 jaar in het domein van ICT, in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.
OFWEL heb je een diploma van master met een professionele ervaring van minstens 2 jaar in het domein van ICT, in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.
OFWEL heb je een diploma van bachelor behaald in een studierichting informatica, elektronica of programmeren met een professionele ervaring van minstens 2 jaar in het domein van ICT, in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.
OFWEL heb je een diploma van bachelor met een professionele ervaring van minstens 3 jaar in het domein van ICT in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.
OFWEL heb je een diploma van hoger secundair onderwijs met een professionele ervaring van minstens 4 jaar in het domein van ICT in het ontwerpen, bouwen, verbeteren of onderhouden van JAVA- of andere applicaties.

Dat is letterlijk zoeken naar iemand die er iets van kent ("senior") want intern is er waarschijnlijk te weinig kennis.

Nog zo ééntje maar hier heb je wel een bachelor nodig voor je A2.

Scenario 4: Algemene bachelor (met minimaal 3 jaar aan relevante professionele ervaring)
Hier eentje A2 voor bij staatsveiligheid, minstens bachelor maar mag gelijk wat zijn zolang je maar genoeg ervaring hebt.

Dat is wel heel duidelijk dat er hier weinig komen opdagen, gezien de voorwaarden alsmaar flexibeler worden.

Maar een stevige recessie van een paar kwartalen is nu al meer dan 10 jaar geleden, dus iedereen vergeet dat.
Euhh, die is nu gewoon stevig aan de gang hoor. Maar 't zal nog wel een kwartaal of twee duren voor de draconische maatregels uit de schuif worden gehaald

Euhh, die is nu gewoon stevig aan de gang hoor. Maar 't zal nog wel een kwartaal of twee duren voor de draconische maatregels uit de schuif worden gehaald

Hangt toch af van sector tot sector...

Vinden ze dan geen enkele ruitjeshemdmetkortemouwen IT-er die dat wilt doen? Wij hebben toch ook IT-ers op school, geen wagen, matig loon, maar wel veel verlof en zeer chille uren.
Ben een "rustjehemetkortemouwen IT-er" (Senior Software engineer) 3400 netto bedrijfswagen BMW ix3 bijna full option met tankkaart dus niet alle IT'ers zijn zo. IT is zo breed.

Hier zijn ze al 2 kwartalen serieus aan het hakken. De consultants liggen allemaal al buiten. De sites zijn gesloten waar het kan. Product lines met te lage marge liggen buiten. Next up, de lineaire resource cut. Volgende maand 2% buiten en de maand erna zien we wel wat ze uit de hoed toveren.

Haha, ik had het eerder over de stereotype IT-ers die je in het onderwijs of bij de overheid aantreft...
Bij de overheid werken ook gewoon software developers hoor :p. Maar idd een vrij groot tekort aan senior profielen, toch als interne bedienden. Bij ons was een groot deel van de werknemers geplaatst via consultancy bedrijven en dat is al snel tegen tarieven van €800+/dag, dan ben je als freelancer (zonder tussenpartij bij overheid) al sneller interessant, zelfs met een hoog dagtarief.

Ik zie het aandeel van freelancers ook alleen maar stijgen horen, waarom zou je ook niet switchen als de voordelen zo groot zijn en de nadelen zo beperkt?

Hangt toch af van sector tot sector...
Dat zijn dan de gissingen van de overheid.
We spreken over 6 maanden nog eens. Wanneer je in een sector werkt die levert aan alle sectoren, en je ziet in al die sectoren de vraag sterk terugnemen, dan lach je eens met zo'n voorspelling. In 2007 begonnen wij op 't einde van 't jaar ook al aan een 'brace for impact".

Maar dat is dus een pleidooi om voor selecte groepen nòg meer belastingen te heffen terwijl:

[*]Die groepen al veel belasting betalen (ze besparen %, ze betelen absoluut nog steeds veel en boven de 100k ga je ook al snel naar 36%-47,5% taxatie als je die als winst uitkeert)
en bij hoeveel bedrijven wordt enkel winst uitgekeerd?
[*]Die Jan de arbeider, tenzij hij in de top 10%/20% verdieners zit, proportioneel gezien veel minder belast wordt (het narratief dat de de hoge inkomens niets bijdragen en de rest alles moet ophoesten, is feitelijk gezien gewoonweg fout; top10%/30% verdienders maken 50%/80% van de inkomsten via personenbelasting uit - het zijn die groepen die alles mogen ophoesten)
fout. In 2020 exact 31,16% en 60,13% (bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/fiscale-inkomens#figures
[*]België al wereldtop overheidsbeslag is, ondanks die venootschappen
[*]België al wereldtop overheidsbeslag is, maar desondanks geen begrotingen in evenwicht kan behouden
en wereldtop 'makenndat je belastbaar inkomen maar een fractie is van je echte inkomen'

Dat je wereldtop overheidsbeslag is, is op zich geen probleem. Je overheidsbeslag maak je zo groot als je wil, het is wat je er voor terugkrijgt dat telt. En face it, we krijgen er nog altijd veel voor terug. Dat het efficiënter kan is een feit, maar da's overal.

ook aub niet te vergeten dat bij een zelfstandig statuut je minder pensioenopbouw hebt... Dit dien je al aan te vullen met een vapz of IPT om op gelijke hoogte te komen. Dan hou je nog geen rekening met een groepsverzekering & eventueel vangnet bij ziekte/langdurige afwezigheid..
't is allemaal niet zo rooskleurig als men het hier voorstelt

Laten we uitgaan van een situatie die vrij realistisch is en daarna oordelen.

Man 33 jaar, woont 50km heen en terug van zijn werk en werkt 1 dag van thuis.
Hij werkt in loondienst voor een brutoloon van 6k en heeft geen bedrijfswagen. Heeft wel een wagen nodig voor zich naar zijn werk te verplaatsen. Hij koopt hiervoor een BMW van 40k.
Elke dag hij thuiswerkt krijgt hij 3€ nettovergoeding.

Daarnaast hebben we een man 33 jaar freelancer die ook 50km verplaatsing naar en van het werk moet doen en hij werkt ook 1 dag van thuis.
dagrate van 400€ (niet toevallig) en zijn vennootschap koopt voor hem eveneens een BMW van 40k en zijn tankbeurten worden gedekt door de vennootschap.
Zijn bureau thuis verhuurt hij aan zijn vennootschap.

Welke persoon is denk jij financieel het beste weg en in welke zin zouden zij identiek belast worden?
De vraag is in welk geval de overheid het best af is. Want in die eerste zijn geval blijft de overige winst ook ergens in een vennootschap zitten (die van de baas), en die betaalt daar even veel belastingen op als de zelfstandige...
De grote winst voor zelfstandigen zit niet in de belastingen, maar in het feit dat ze zelf met de winst gaan lopen ipv hun baas.

en bij hoeveel bedrijven wordt enkel winst uitgekeerd?

Bij management vennootschappen? Bij de meesten en bij de meesten is dat het gros van de inkomsten die uitgekeerd worden.

De cijfers kloppen wel degelijk, jij bent wel degelijk fout :)

In 2020 betaalden de top 10% van de belastbare inkomens exact 47% van alle inkomsten, betaalde deciel 9 exact 19.3% van alle inkomsten en betaalde deciel 8 exact 12.1% van alle inkomsten - samen goed voor 78.4% van alle inkomsten. Leef je uit en check gerust hier

Jij verwijst naar hoeveel % die groepen uitmaken zuiver in het totale belastbare inkomen, ik had het over hoeveel elk van hen uitmaken in de inkomsten van de personenbelasting (in het pakket belastingen dus).
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/fiscale-inkomens#figures
en wereldtop 'makenndat je belastbaar inkomen maar een fractie is van je echte inkomen'

De wereldtop overheidsbeslag is de cumul over alles, niet enkel inkomstenbelasting, so obvious very much?
Er staat letterlijk "ondanks die vennootschappen"; die vennootschappen worden maar voor een stuk belast via belastbaar inkomen, de resr gaat via vennootschapsbelasting, winstbelasting en alle andere ongein. Ondanks vennootschappen die een "probleem" zouden zijn, slaagt BE nog steeds er in om wereldtop qua overheidsbeslag te zijn.

Dat je wereldtop overheidsbeslag is, is op zich geen probleem. Je overheidsbeslag maak je zo groot als je wil, het is wat je er voor terugkrijgt dat telt. En face it, we krijgen er nog altijd veel voor terug. Dat het efficiënter kan is een feit, maar da's overal.

Die wereldtop overheidsbeslag is net hét probleem, zeker als je in een pleidooi zit om nòg meer te gaan taxeren.
En wat we er daarnaast voor terug krijgen is absoluut ondermaats.

ook aub niet te vergeten dat bij een zelfstandig statuut je minder pensioenopbouw hebt... Dit dien je al aan te vullen met een vapz of IPT om op gelijke hoogte te komen. Dan hou je nog geen rekening met een groepsverzekering & eventueel vangnet bij ziekte/langdurige afwezigheid..
't is allemaal niet zo rooskleurig als men het hier voorstelt
En dat is dan weer een bullshitargument langs de andere kant.
Als ik voor de rest van mijn leven als zelfstandige werk, heb ik een pensioen van 1700€ netto. Maar, mijn IPT geeft wel een bonus van 700.000€

Als we de gemiddelde levensverwachting van 80 jaar nemen, wil dat dus zeggen 965200€ totaal pensioen of 6187€ netto per maand. Je komt helemaal niet "op gelijke hoogte" uit, je komt daar vér boven.

ook aub niet te vergeten dat bij een zelfstandig statuut je minder pensioenopbouw hebt... Dit dien je al aan te vullen met een vapz of IPT om op gelijke hoogte te komen.
Pensioen zelfstandige is gelijkgesteld sinds 2021. Je zal geen ambtenaren pensioen hebben, maar exact hetzelfde als "gewone" werknemers.

Maar, mijn IPT geeft wel een bonus van 700.000€
IPT de facto mee tellen is ook een beetje raar, dat is super individueel en je betaalt er uiteindelijke gewoon voor.

En dat is dan weer een bullshitargument langs de andere kant.
Als ik voor de rest van mijn leven als zelfstandige werk, heb ik een pensioen van 1700€ netto. Maar, mijn IPT geeft wel een bonus van 700.000€

Als we de gemiddelde levensverwachting van 80 jaar nemen, wil dat dus zeggen 965200€ totaal pensioen of 6187€ netto per maand. Je komt helemaal niet "op gelijke hoogte" uit, je komt daar vér boven.
Dat klopt ook helemaal, maar dan keer je jezelf ook minder uit natuurlijk. Ik zie mensen hier met bedragen goochelen hierboven... Je zou vergeten dat je ook nog andere kosten hebt & het niet zo simpel is als omzet - eigen loon = winst

Pensioen zelfstandige is gelijkgesteld sinds 2021. Je zal geen ambtenaren pensioen hebben, maar exact hetzelfde als "gewone" werknemers.

Klopt maar ik heb het voornamelijk over de extralegale pensioenopbouw, die toch wel in veel gevallen voor de werknemer lucratief kunnen zijn mits beperkte eigen bijdrage

IPT de facto mee tellen is ook een beetje raar, dat is super individueel en je betaalt er uiteindelijke gewoon voor.
Net zoals werknemers ook betalen door hogere belastingen en daardoor een hoger pensioen krijgen he. Het is inderdaad gelijkgesteld qua berekening, maar de zelfstandige gaat in bijna alle gevallen gewoon een lager loon hebben uitgekeerd en daardoor minder belastingen betaald. En als je geen (of minder) IPT doet, dan keer je het uzelf uit als dividend en steek je het in een eigen spaarpot he. Het punt is dat het wettelijk pensioen van zelfstandigen ook weer niet zo absurd laag is (je hoort in de media regelmatig bedragen van 800€ pensioen etc, dat klopt al een tijdje niet meer) en dat de extra's zo'n enorme boost zijn dat je u als zelfstandige daar ook niet echt zorgen over moet maken.

Maar, het is natuurlijk wel zo dat je nog extra kosten hebt, zeker als je een bedrijf hebt met personeel en/of stock van goederen etc. Maar als freelance IT-er blijft die 10x dagrate als nettoloon wel ongeveer correct, zelfs incl auto en IPT.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: Licentiaat Rechten + Bezig aan mijn GEMBA bij een topschool (2e in de FT ranking cost een 100k EUR)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 eerst in sales (finance) dan sales director uiteindelijk nu 5 jaar als CEO
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste:1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: geen, bedrijfsleider is een apart statuut.
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Fins bedrijf in Chemische sector
Huidige functie: CEO
Anciënniteit: 18 maand hier
Officiële aantal uren tewerkstelling: N/A
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): de reis naar Finland duurt een hele dag, die naar China ook en de USA zeker. Ik stuur al de teams aan wereldwijd
verantwoordelijkheden: The buck stops here. Uiteraard leg ik wel verantwoording af aan de RvB en mijn 1200 aandeelhouders

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 20.000 per maand gefactureerd
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Ik keer me vanuit mijn management vennootschap uit wat ik wil. Dat is nu 2000 netto plus maaltijdcheques
Nettovergoedingen: 300 EUR per maand (vannuit mijn eigen vennootschap)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): geen
BedrijfsGSM/laptop: Ik gebruik mijn eigen om zo een apart cybersecurity systeem te hebben.
Maaltijdcheques: ja vanuit mijn eigen vennootschap
Groepsverzekering (deel werkgever%): doe ik zelf
Hospitalisatieverzekering: (doe ik zelf)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 30% van jaarsalaris afhankelijk van de doelstellingen die de RvB stelt.

Ik heb 10% van het bedrijf vermogen in aandeelopties. 5% tijdsgebonden, 5% aan prestaties (lees het bedrijf met winst verkopen)

De huidige waardering in de laatste investeringsronde was 37 M. De tweede 5% is gebonden aan een verkoop (of IPO) voor minstens 100M tegen 2030
4. MOBILITEIT

Ik vlieg 1 a 2 keer per maand voor een week naar Finland, 1 week per maand gemiddeld zit ik bij klanten in Europa (Duitsland en Italië vooral) of de USA (Silicon Valley) en ik leid het Chinese team waar ik 2 a 3 keer per jaar naartoe ga.

Ik reis daardoor een goede150 dagen per jaar de rest werk ik van thuis.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Ik ben 24/7 beschikbaar maar ik kan alles zelf plannen. Ik geef rechtstreeks leiding aan mijn Europees management team (4 personen) en 2 sales in China. Onrechtstreeks aan de rest van het bedrijf (afgeslankt van 50 naar 30 personen )

Stress is hoog bij momenten, ik heb al 2 reorganisaties moeten doen met ontslagrondes en dat vreet je op vanbinnen.

Het bedrijf maakt verlies, dus af en toe is er gewoon te veel slecht nieuws dat samen komt. Is denk ik helemaal te vergelijken met een voetbal ploeg die ineens onderaan staat. Ik ben dan de nieuwe coach die het mag gaan rechttrekken.
Ik besef echter dat in ongelofelijk veel geluk heb gehad, zo uitzonderlijk ben ik helemaal niet maar een paar keer heb in het juiste gezegd/gedaan tegen de juiste persoon.

Er zou eens iemand z'n masterproef moeten doen over gemiddelde lonen in Vlaanderen, en dan in alle onwetendheid over representativiteit deze thread als steekproef gebruiken. :oi22:

Er zou eens iemand z'n masterproef moeten doen over gemiddelde lonen in Vlaanderen, en dan in alle onwetendheid over representativiteit deze thread als steekproef gebruiken. :oi22:
Ik dacht ook steeds “het zijn de betere lonen” die hier passeren. Vaak universitairen, operatoren in de chemie, …. Af en toe een normaal mens uit het onderwijs of machinist ofzo.
Maar na een jaartje afwezigheid op het forum kan ik toch zeggen dat deze thread serieus geëvolueerd is. De normale mens komt hier waarschijnlijk niet meer 😅 Lonen van 7K/ maand, 20K factureren per maand, ipt van 700K, … ik moet passen. 😅

Ik dacht ook steeds “het zijn de betere lonen” die hier passeren. Vaak universitairen, operatoren in de chemie, …. Af en toe een normaal mens uit het onderwijs of machinist ofzo.
Maar na een jaartje afwezigheid op het forum kan ik toch zeggen dat deze thread serieus geëvolueerd is. De normale mens komt hier waarschijnlijk niet meer 😅 Lonen van 7K/ maand, 20K factureren per maand, ipt van 700K, … ik moet passen. 😅
Inderdaad, soms lijkt het absurd… Maar het is iedereen gegund! Ik hoop binnen een paar jaar toch ook een serieuze sprong te maken en boven de 3.5k net te zitten. Afwachten of het lukt, maar we doen ons best 🤞

Terug
Bovenaan