Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Partner heeft nu een concreet voorstel gekregen bij een ander accountancykantoor, werkt momenteel in een behoorlijk grote speler (genre Big4 zonder het te zijn) maar door de overname van haar kantoor vorig jaar door die grote speler is de sfeer serieus slechter geworden en haar rechtstreeks leidinggevende is ook een uil waardoor ze (eindelijk) de stap zette om iets anders te zoeken. Van haar team heeft bijna drie kwart ook al zijn/haar ontslag gegeven.

Het heeft geholpen dat ik vorig jaar zelfstandige ben geworden en ze ziet dat het wel aangenaam is naar verloning/vrijheid toe, anders zou ze deze stap nooit hebben gezet, had ook gezegd dat ze best kon vragen om ineens zelfstandige te worden, het voorstel dat ze deden in loondienst vond ik vooral weggegooid geld naar de overheid toe (6.000 EUR bruto + voordelen).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachelor Accountancy-Fiscaliteit
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende Zelfstandig
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Accountancy Accountancy
Huidige functie: Director Director
Anciënniteit: 10 jaar 0 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u in 4/5e 40u in 4/5e
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 31u-32u Te bekijken, er werd vanuit het bedrijf zelf wel benadrukt dat zij een zeer groot belang hechten aan privé-werkbalans en niet verwachten dat je (onbetaalde) overuren gaat presteren, in principe zal dit dus 32u-33u zijn.
verantwoordelijkheden: Accountancy en zo (heb daar geen kaas van gegeten) Accountancy en zo (heb daar geen kaas van gegeten)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.500 EUR in voltijds regime 10.500 EUR maandelijkse fee in voltijds regime
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ca. 2.800 EUR Te bekijken naar optimalisatie toe
Nettovergoedingen: 379 EUR Te bekijken
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM (nieuwste generatie iPhone) + onbeperkt abonnement Te bekijken
Maaltijdcheques: 8 EUR per dag
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2% Werkgever 1% Werknemer
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 bonus ca. 1.500 EUR netto per jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Antwerpen Regio tussen Antwerpen en Brussel
Afstand woon/werk in km's: 19km 14/8/19km afhangend van welk kantoor ze aanwezig moet zijn (kan variëren)
Afstand woon/werk in tijd: 20 minuten 15/15/25 minuten afhangend van welk kantoor ze aanwezig moet zijn (kan variëren)
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Enyaq iV 80x Sport full option Te bekijken (ze zou graag de leasing overnemen van haar huidige wagen)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 dagen in voltijds 20 dagen in voltijds (geen verlof maar fee wordt doorbetaald)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 dagen in voltijds 12 dagen in voltijds (geen verlof maar fee wordt doorbetaald)
Vakantiedagen (andere extra): 2 dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Licht glijdend
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Per kwartaal met de drukkere periodes Te bekijken
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen thuis, 2 dagen op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: Ca. 20 mensen
Ik vind het te weinig voor een directorsfunctie. Ik had als director accountancy 650€ per dag + onkostenvergoeding + eveneens 2 dagen per week thuiswerk. Vandaag ben ik louter senior advisor, ook 13 jaar ervaring/ITAA-titel, geen verantwoordelijkheid (bewuste keuze om door gezinsuitbreiding even stap terug te zetten), geen stress, super aangenaam team, enorm veel opleidingen en zit aan een 630-700€ per dag afhankelijk van het aantal uur ik presteer. Ze kijken totaal niet naar productiviteit, ze weten wat ze aan mij hebben. Is wel regio Brussel, regio Brussel verdient altijd iets beter.
Partner is nu ook freelancer, is opgestart centrum Brussel, zijn fee ligt ook 100/200€ per dag hoger dan wat ze elders boden.

Wij zoeken ook nog mensen. Je mag altijd gerust linkedin pm-en. Geef ik het door aan HR. Hebben 12 kantoren in Vlaanderen.

Ik vind het te weinig voor een directorsfunctie. Ik had als director accountancy 650€ per dag + onkostenvergoeding + eveneens 2 dagen per week thuiswerk. Vandaag ben ik louter senior advisor, ook 13 jaar ervaring/ITAA-titel, geen verantwoordelijkheid (bewuste keuze om door gezinsuitbreiding even stap terug te zetten), geen stress, super aangenaam team, enorm veel opleidingen en zit aan een 630-700€ per dag afhankelijk van het aantal uur ik presteer. Ze kijken totaal niet naar productiviteit, ze weten wat ze aan mij hebben. Is wel regio Brussel, regio Brussel verdient altijd iets beter.
Partner is nu ook freelancer, is opgestart centrum Brussel, zijn fee ligt ook 100/200€ per dag hoger dan wat ze elders boden.
Ik vind het om als freelancer te starten een prima begin hoor :) Ze had misschien meer kunnen vragen maar ze ziet het bij dat bedrijf echt zitten en kan er heus een paar jaar aan "wennen" om zelfstandige te worden. Nu niet dat 130K omzet per jaar weinig is hé, misschien niet vergelijkbaar met andere profielen hier op BG maar écht wel prima, komt neer op maandelijks netto een goeie 5.000 EUR + voordelen.

Ze zal werken in 3 kantoren waarvan 2 op 15 minuten rijden en 1 op 25 minuten rijden, om voor 100 EUR per dag extra naar Brussel te moeten gaan (afhangend van waar precies kan reistijd van 30 minuten tot anderhalf uur oplopen) ziet ze absoluut niet zitten.

Ik vind het om als freelancer te starten een prima begin hoor :) Ze had misschien meer kunnen vragen maar ze ziet het bij dat bedrijf echt zitten en kan er heus een paar jaar aan "wennen" om zelfstandige te worden. Nu niet dat 130K omzet per jaar weinig is hé, misschien niet vergelijkbaar met andere profielen hier op BG maar écht wel prima, komt neer op maandelijks netto een goeie 5.000 EUR + voordelen.

Ze zal werken in 3 kantoren waarvan 2 op 15 minuten rijden en 1 op 25 minuten rijden, om voor 100 EUR per dag extra naar Brussel te moeten gaan (afhangend van waar precies kan reistijd van 30 minuten tot anderhalf uur oplopen) ziet ze absoluut niet zitten.
100€ per dag op is het einde van de rit dik 1000€ netto extra per maand

100€ per dag op is het einde van de rit dik 1000€ netto extra per maand
Tjah, als je 5K netto kan hebben, moet je dan gaan voor 6K netto met de downside dat je work-life op z'n kop zit doordat je wekelijks een paar uur aan reistijd extra hebt? Voor sommigen misschien wel, voor ons niet.

Misschien zijn ze in onze andere kantoren ook bereid dat te betalen.
20 dagen vrij is niet veel, dat wil zeggen dat als je vaker afwezig bent (ziekte/kind ziek) dat je een creditnota op het eind van het jaar krijgt. Men kijkt op het eind van het jaar naar het aantal gepresteerde dagen. Als freelancer heb je natuurlijk ook niets bij ziekte/verlof maar een hogere rate compenseert dat ergens.

Gaat ze bij GT starten? :p

Tjees met de grote tekorten in de sector zou ik zeker eens uitkijken naar een betere verloning. In onze sector ligt de macht vandaag bij de kandidaten/werknemers ;). Wij zijn zelf agressief aan het rekruteren, zoeken medewerkers op alle niveaus, zelf management assistenten krijgen momenteel van dag 1 een bedrijfswagen. Je mag gerust altijd een pm sturen als je meer informatie wenst. Wij hebben eveneens een kantoor in Gent.

Als je weet dat een junior medewerker snel aan 90€ per uur (excl btw) wordt gefactureerd aan de klant dan ben jij een goedkope werkkracht voor uw werkgever ;).
Ik heb een pm gestuurd.

20 dagen vrij is niet veel, dat wil zeggen dat als je vaker afwezig bent (ziekte/kind ziek) dat je een creditnota op het eind van het jaar krijgt. Men kijkt op het eind van het jaar naar het aantal gepresteerde dagen. Als freelancer heb je natuurlijk ook niets bij ziekte/verlof maar een hogere rate compenseert dat ergens.

Staat nu wel dat het voor een 4/5de is. Dus een voltijds zou 25+8 aantal vakantiedagen zijn.
en 10.500 voor een 4/5de freelancer per maand, klinkt in mijn book toch niet slecht. Dat komt overeen met +- 600 per dag.

Nee, al gaan wel verschillende collega's daarheen waar ze nu werkt (Moore), een echt leegloop dus van het kantoor waar ze werkte dat werd overgenomen (VMB) 😝

Staat nu wel dat het voor een 4/5de is. Dus een voltijds zou 25+8 aantal vakantiedagen zijn.
en 10.500 voor een 4/5de freelancer per maand, klinkt in mijn book toch niet slecht. Dat komt overeen met +- 600 per dag.
10.500 is in voltijds regime dus wel degelijk ca. 8.400 EUR op maandbasis met bonus van 8.400 EUR, vakantiedagen zouden dus ongeveer 21 dagen zijn.

Hij heeft het wat verwarrend geschreven, volgens mij zijn alle cijfers al ware het een voltijdse, maar moet je het nog x4/5 doen

Hij heeft het wat verwarrend geschreven, volgens mij zijn alle cijfers al ware het een voltijdse, maar moet je het nog x4/5 doen
Klopt, wel met de flexibiliteit dat ze tijdens drukke maanden kan kiezen om voltijds te werken, in principe denk ik dus dat ze jaarlijks ongeveer 4 maanden voltijds zal werken en 8 maanden in 4/5e. Omzet zou dus rond de 115K zitten op jaarbasis.

Ik heb 'maar' een dagtarief van 550 EUR en zit rond de 130K omzet (excl. dividend kantoor) maar moet er wel langer/meer voor werken.

in loondienst vond ik vooral weggegooid geld naar de overheid toe (6.000 EUR bruto + voordelen).
Wat moet een andere werknemer dan zeggen? :p
Bij deze gooi ik dus geld weg. Ik zou dat niet weggooien noemen, maar het is geen geheim dat ik de staatskas goed spek.

Het is u en uw vrouw gegund. Maar voor mijn part mogen ze dat toch een beetje inperken en daar wat duidelijkere spelregels voor maken.
Want nu is het zo dat wanneer je in een sector werkt waar die vorm van zelfstandigheid niet aanvaard wordt je gedoemd bent om financieel uw broek te scheuren.
Er zijn argumenten pro werken met zelfstandige en zelfstandige zijn, allemaal niks te maken met het financiële luik. Maar bij de meeste speelt enkel het financiële aspect en zijn die voordelen vaak niet aan de orde.
Plus dat nog eens er zeer weinig tot zelfs geen nadelen aan verbonden zijn, en afkomen met minder pensioen is een mop.

Nee het is een beetje scheefgegroeid als je het mij vraagt.

Laatst bewerkt:
In de fiscale hervorming was dat (management vennootschappen) een van de zaken die men wou aanpakken. Dit is uiteraard op de lange baan geschoven nu maar ik verwacht dat dat na de verkiezingen wel weer op de agenda zal verschijnen.

Ik werk zelf als freelancer dus het zou in mijn nadeel zijn, maar ben principieel wel akkoord dat men de fiscaliteit tot op een zekere hoogte gelijk zou moeten trekken met een loontrekkende, zeker in gevallen waar er feitelijk geen enkele zelfstandigheid meer bij komt kijken (vast aantal uren, verlofdagen, 1 opdrachtgever voor meerdere jaren,..).

In de fiscale hervorming was dat (management vennootschappen) een van de zaken die men wou aanpakken. Dit is uiteraard op de lange baan geschoven nu maar ik verwacht dat dat na de verkiezingen wel weer op de agenda zal verschijnen.

Ik werk zelf als freelancer dus het zou in mijn nadeel zijn, maar ben principieel wel akkoord dat men de fiscaliteit tot op een zekere hoogte gelijk zou moeten trekken met een loontrekkende, zeker in gevallen waar er feitelijk geen enkele zelfstandigheid meer bij komt kijken (vast aantal uren, verlofdagen, 1 opdrachtgever voor meerdere jaren,..).

Daar is toch geen wijziging in de wetgeving voor nodig? Gewoon controls uitvoeren en huidige wetgeving enforcen.

Wij zijn een US multi-national en die volgen de letter van de wet. Geen nettovergoedigen, geen mgmt vennotschappen, geen IP stuff. Wij vinden geen personeel....

Enige oplossing is bruto optrekken tot belachelijke hoogtes. Recent zijn ze beginnen herstructurering doen en afdelingen in belgie beginnen sluiten...

Laatst bewerkt:
Wat moet een andere werknemer dan zeggen? :p
Bij deze gooi ik dus geld weg. Ik zou dat niet weggooien noemen, maar het is geen geheim dat ik de staatskas goed spek.

Het is u en uw vrouw gegund. Maar voor mijn part mogen ze dat toch een beetje inperken en daar wat duidelijkere spelregels voor maken.
Want nu is het zo dat wanneer je in een sector werkt waar die vorm van zelfstandigheid niet aanvaard wordt je gedoemd om financieel uw broek te scheuren.
Er zijn argumenten pro werken met zelfstandige en zelfstandige zijn, allemaal niks te maken met het financiële luik. Maar bij de meeste speelt enkel het financiële aspect en zijn die voordelen vaak niet aan de orde.
Plus dat nog eens er zeer weinig tot zelfs geen nadelen aan verbonden zijn, en afkomen met minder pensioen is een mop.

Nee het is een beetje scheefgegroeid als je het mij vraagt.
Ik geef je volledig gelijk. Maar de situatie is wat ze is en we zullen waar mogelijk de spelregels volgen die ons het beste uitkomen. Als er een hervorming komt zal ik niet de persoon zijn die moord en brand roept, ik zal het zuur vinden maar er geen probleem mee hebben.

Ze gaan daar niet snel aan raken. Integendeel, de overheid past het zelf massaal toe in al haar overheidsbedrijven. Men vindt gewoonweg geen personeel meer, dat verklaart mede het ongezien succes van freelancers.

Ze gaan daar niet snel aan raken. Integendeel, de overheid past het zelf massaal toe in al haar overheidsbedrijven. Men vindt gewoonweg geen personeel meer, dat verklaart mede het ongezien succes van freelancers.
Maar op lange termijn is dat wel iets wat onhoudbaar wordt.
Als zelfstandige betaal je substantieel een pak minder belastingen dan een loontrekkende, vooral na de talloze aftrekken.
Het zijn die sterke schouders die we nodig hebben willen we ons systeem in stand houden.
We kunnen niet blijven vertrouwen op Jan de arbeider van Volvo die 1/5de verdient en bij elke scheet die hij laat nog extra belast wordt.

Ze gaan daar niet snel aan raken. Integendeel, de overheid past het zelf massaal toe in al haar overheidsbedrijven.
Zou dat verklaren waarom mijn achterbuur zijn q8 etron altijd thuis staat, hij werkt nochtans bij Proximus, hij werkt misschien 100% remote :) als freelancer?
Men vindt gewoonweg geen personeel meer, dat verklaart mede het ongezien succes van freelancers.
Of het personeel zit tegen het maximale voor hun uitvoerende functie en kan niet meer hoger in loondienst zonder in een leidinggevende rol te stappen. -> Freelance.

Maar op lange termijn is dat wel iets wat onhoudbaar wordt.
Als zelfstandige betaal je substantieel een pak minder belastingen dan een loontrekkende, vooral na de talloze aftrekken.
Het zijn die sterke schouders die we nodig hebben willen we ons systeem in stand houden.
We kunnen niet blijven vertrouwen op Jan de arbeider van Volvo die 1/5de verdient en bij elke scheet die hij laat nog extra belast wordt.
Er is nog veel meer te winnen bij mensen die niet werken. Zolang MR of NVA ergens in een regering zit zal er maar weinig aan veranderd worden.

Wat ik ze daarna zie doen is gewoon bepaalde percentages aanpassen zodat het rechter wordt getrokken. Zoals die grens van 45k voor verlaagde vennootschapsbelasting.

Terug
Bovenaan