Ik weet niet of ik het al eens gevraagd heb.
Hoeveel gaan we besparen. En waar gaan we in snijden ?
Eerst moeten we ons gat in de begroting wegbesparen wat al zo'n 20 miljard is. En het is pas vanaf DAN dat je met de volgene besparing iets aan de loonwig kan gaan doen.
1. Alles terug volledig herfederaliseren, zodat je die gewesten en gemeenschappen met heel hun administratie kunt opdoeken. Ofwel het tegenovergestelde, iedereen rijdt volledig voor eigen rekening: moet je alles confederaliseren en dient het federale enkel nog voor defensie en het koningshuis (en desnoods de diplomatie enzo). Zal heel jammer zijn voor Brussel en Wallonië, maar goed voor Vlaanderen.
2. Afstappen van het idee dat er voor alles en nog wat premies moeten bestaan. Een overheid moet 'nudgen' om consumenten in de "goede" richting te laten bewegen, maar België heeft op veel vlakken iets weg van paternalisme. Je kan het zo zot niet bedenken of er bestaat wel ergens een premie voor.
3. Strenger zijn voor mensen met uitkeringen, en vooral voor bv. Oekraïners die hier recht hebben op allerlei verhoogde tegemoetkomingen. België is nu net iets te veel het land van melk en honing voor hangmat-mensen en 'opportunistische' immigranten. Doen zoals o.a.
dit dus.
4. Ziekenfondsen en de terugbetaling hervormen. Er wordt gewoon veel te veel quasi volledig terugbetaald. Ziekenzorg en medicatie moet heel toegankelijk blijven, maar de slinger is te ver doorgeslagen. Niet alles moet maar 1 of 2€ kosten.
Of in ieder geval al eens beginnen om verhoogde tegemoetkomingen van terugbetalingen mee te monitoren. Ik verdien met alles in meer dan 3k netto, maar ik heb volgens mijn ziekenfonds (Solidaris fyi) nog altijd recht op verhoogde tegemoetkoming

(wel leuk zo dat spotgoedkoop naar de dokter enzo gaan, ik ga nu bij manier van spreken voor een scheet al naar een arts). Ik laat ook mijn gezicht 2 keer per jaar 'laseren' (IPL voor de kenners) puur preventief voor zonschade, roodheid, etc. (dus puur cosmetisch), en ik krijg van die +/- 200 altijd voor het grootste gedeelte terugbetaald (is wel bij een dermatoloog die dat 'creatief' invult, maar bon). Moest het niet terugbetaald worden liet ik het ook niet meer zo vaak doen (want is nog niet nodig), maar ze oogsten wat ze zaaien eh.
Maarja, zoiets gaat nooit gebeuren, want daar zijn de dolgedraaide commies/sossen in Wallonië te sterk voor (die als je ze zou laten doen er echt een commune van willen maken) en de Vlaamse partijen altijd veel te grote labbekakken voor.