Muñoz
Well-known member
Vermits je zelf niet verder komt dan hangmat en profitariaat denk ik dat je zelf wel weet waarom zeker? Hoe ga je dat eens snel oplossen? Wie exact gaan we minder uitkering geven? Het is ook gewoon niet correct om onder het mom van "jamaar ze pakken dit of dat niet aan", dan maar andere slechte ideeën ok te vinden.
Verder is het toch logisch dat een systeem waarbij 4/5 werken in een job en dan bijklussen in de horeca netto meer opbrengt dan gewoon 5/5 in die job, maar wel minder belastingen en sociale zekerheid genereert, enige kritiek krijgt? Zeker omdat het niet gaat over een of andere vergissing uit het verleden, maar een recente constructie, die ze dan net hebben uitgebreid om o.a. het tekort in het onderwijs "aan te pakken".
Nee sorry, dat toejuichen is gewoon meegaan in de kortetermijnoplossingen waar de politiek in uitblinkt. Plak er nog een pleister op en de etter is wel voor de volgende legislatuur.
Dat een flexi-job meer oplevert in 4/5 dan een 5/5 is ook enkel maar waar voor relatief lage lonen. Bij mij zou er van voltijds naar 4/5e al 500 afgaan, en dan wordt het al moeilijk om dat bij te benen met flexi's.
Langs de andere kant, men vergeet waarom flexi's er eigenlijk zijn gekomen: om sectoren die het moeilijk hebben om vast personeel te vinden/te betalen te ondersteunen. Heel veel werkgevers zijn afhankelijk van flexi's (= 'snelle' werkkrachten), en kunnen enkel maar overleven o.a. door die regeling.
En gewoon moreel heb ik het al moeilijk van dat opbod tegen flexi's. Zie het gewoon als een cadeautje aan mensen die al ruim hun steentje bijdragen aan de diepe zakken van de fiscus. I.t.t. een aanzienlijke rest die niks doet en talloze keren meer kost (terwijl een flexi dan ook nog eens welvaart genereert)...
Ik vond nog 20+ jaar te werken interessant genoeg om mij om te scholen, arbeider in ploegenstelsel werd met de jaren steeds lastiger om vol te houden.