Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Was jij dat met je A2 weddeschaal?

Nee, ik werk voor een autonome instelling die niet met die A1/A2/A3/... werkt. Mijn startloon is niet hetzelfde als een A2, maar iets hoger.

En met flexijob erbij ga je met die 4/5de netto meer overhouden...Absurd.

Idd, stel nu dat je een gemiddeld brutoloon van 3800 hebt, wat +/- 2400 netto is. Als je dan 4/5e gaat werken heb je nog altijd +/- 2100 netto. Als je dan 2 keer per maand 8 uur gaat flexi-jobben heb je al (bijna) evenveel. Dus meer vrijaf, en wrs verruimt je horizon ook nog eens (aangezien flexijobs vaak jobs zijn waar je met veel mensen in contact komt).
Hoe meer je verdient hoe moeilijker het wel wordt om dat verschil te overbruggen. Stel dat je 6k bruto hebt (3300 netto), 4/5e is dan 4,8k (2800 netto), dus dan moet je wrs al meer dan 1 dag per week flexi'en om dat verschil bij te benen. Wel geen idee of je met deze hervorming vanaf volgend jaar ook iets kunt doen dat wat beter betaalt dan wat gaan helpen bij de beenhouwer of het café

Nee, ik werk voor een autonome instelling die niet met die A1/A2/A3/... werkt. Mijn startloon is niet hetzelfde als een A2, maar iets hoger.

Idd, stel nu dat je een gemiddeld brutoloon van 3800 hebt, wat +/- 2400 netto is. Als je dan 4/5e gaat werken heb je nog altijd +/- 2100 netto. Als je dan 2 keer per maand 8 uur gaat flexi-jobben heb je al (bijna) evenveel. Dus meer vrijaf, en wrs verruimt je horizon ook nog eens (aangezien flexijobs vaak jobs zijn waar je met veel mensen in contact komt).
Hoe meer je verdient hoe moeilijker het wel wordt om dat verschil te overbruggen. Stel dat je 6k bruto hebt (3300 netto), 4/5e is dan 4,8k (2800 netto), dus dan moet je wrs al meer dan 1 dag per week flexi'en om dat verschil bij te benen. Wel geen idee of je met deze hervorming vanaf volgend jaar ook iets kunt doen dat wat beter betaalt dan wat gaan helpen bij de beenhouwer of het café
Lagere lonen krijgen behalve lagere belastingen dan ook nog een jobbonus enzo. Vanaf een bepaald inkomen is het qua tijd/geld eigenlijk efficiënter om minder te werken.

Het zal ook nooit goed zijn voor iedereen... Ik weet nog dat 12 jaar geleden 1850 EUR bruto 1350 EUR netto was, tegenwoordig zal dat allicht al 1.750 EUR of zelfs iets meer zijn? Vind ik op zich een goed iets die jobbonus, de laagste lonen die het het meeste nodig hebben profiteren ervan, inderdaad, heb je een loon van 6.000 EUR bruto niet. So what, ga dan 4/5e werken, begin als zelfstandige, ga werken voor 2.000 EUR bruto, zoveel oplossingen voor dat "probleem" die je zelf kan doen in plaats van zeggen dat het allemaal niet eerlijk is.

Het zal ook nooit goed zijn voor iedereen... Ik weet nog dat 12 jaar geleden 1850 EUR bruto 1350 EUR netto was, tegenwoordig zal dat allicht al 1.750 EUR of zelfs iets meer zijn? Vind ik op zich een goed iets die jobbonus, de laagste lonen die het het meeste nodig hebben profiteren ervan, inderdaad, heb je een loon van 6.000 EUR bruto niet. So what, ga dan 4/5e werken, begin als zelfstandige, ga werken voor 2.000 EUR bruto, zoveel oplossingen voor dat "probleem" die je zelf kan doen in plaats van zeggen dat het allemaal niet eerlijk is.
Dat is ook correct en idd lagere lonen moeten voorrang krijgen. Maar daar heb je ook hetzelfde probleem: vanaf wat meer bruto bij dat lage loon ga je er netto amper iets van overhouden : Bij sommige lage lonen resulteert een bruto opslag van 100 euro slechts in 10 euro extra inkomen. : https://visie.net/artikel/de-promotieval-wanneer-opslag-nog-amper-loont

Dus het is wel degelijk een probleem. Dat is frustrerend en demotiverend zowel voor iemand met een hoog loon als met een laag loon.
En als iedereen met een mediaanloon 3.5 bruto 4/5 gaat werken en een flexi job erbij : hoe ga je dan de sociale zekerheid financieren....

Dat is ook correct en idd lagere lonen moeten voorrang krijgen. Maar daar heb je ook hetzelfde probleem: vanaf wat meer bruto bij dat lage loon ga je er netto amper iets van overhouden : Bij sommige lage lonen resulteert een bruto opslag van 100 euro slechts in 10 euro extra inkomen. : https://visie.net/artikel/de-promotieval-wanneer-opslag-nog-amper-loont

Dus het is wel degelijk een probleem. Dat is frustrerend en demotiverend zowel voor iemand met een hoog loon als met een laag loon.
En als iedereen met een mediaanloon 3.5 bruto 4/5 gaat werken en een flexi job erbij : hoe ga je dan de sociale zekerheid financieren....
Als iedereen 4/5e gaat werken zal de nood aan goede mensen nog verhogen en zullen mijn inzien de lonen voor die mensen ook weer stijgen doordat je nog waardevoller wordt.

Het is dan ook een bonus hé mensen, een extra. Iedereen is precies vergeten dat we enkele jaren terug opeens netto 100/200 EUR meer verdienden zomaar. Toen klaagde niemand dat ze bij 200 EUR bruto loonsverhoging maar 30 EUR netto erbij kregen want "mja, ik heb de loonbonus tenminste gehad al die tijd".

Nu zijn we weer aan die bonus gewend en zijn we weer niet content.

Kzegget, de oplossing is er, 10% zal zelf aan een oplossing werken, 90% zal zelf geen oplossing zoeken en gewoon blijven mekkeren want dat is het gemakkelijkste. Dus heus niet iedereen zal plots 4/5e werken hoor.

Kzegget, de oplossing is er, 10% zal zelf aan een oplossing werken, 90% zal zelf geen oplossing zoeken en gewoon blijven mekkeren want dat is het gemakkelijkste. Dus heus niet iedereen zal plots 4/5e werken hoor.

Hele leuke dingen gebeuren uiteraard met de staatsinkomsten, wanneer de 10% beste verdieners aan die oplossing gaan werken :).

Maar dat is inderdaad wat nodig is, klopt helemaal.

Hallo,

hieronder mijn bijdrage. Geen idee of dit een degelijk pakket is maar ik vind mijn job wel leuk en heb goede collega's. Bedankt voor jullie commentaar.

Template (laatste update: 27/01/2023)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 44
Opleiding: In 2021 afgestudeerd via avondschool HBO5 Graduaat systeem- en netwerkbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 (21j productie operator, 2 jaar IT)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractuele ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): intercommunale
Huidige functie: ICT medewerker
Anciënniteit: 8j geldelijke
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (indien geen werk dan Youtube tutorials, techsites lezen, zelfstudie,...)
verantwoordelijkheden: beheer IT infrastructuur(servers, computers, VOIP, netwerk,...) van 17 kleine sites, grote problemen worden door externe IT partner verzorgd

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3466€ salarisschaal C4 (met mijn HBO5 diploma zou ik in schaal B kunnen?)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2296€
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: budget gsm + abonnement + laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): overtime door interventies worden tijd voor (extra) tijd vergoed

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 29
Afstand woon/werk in tijd: +-40 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: er is een dienstvoertuig beschibkaar voor interventies maar neem meestal eigen wagen en krijg dan verplaatsingsvergoeding
Verplaatsingsvergoedingen: 0.42/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietsleasing (betaald via ecocheques en bruto eindejaarspremie)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 4 extralegale + 2 extra feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja, in overleg met collega ivm permanentie
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag maar operaties starten om 5u dus wordt soms wel opgebeld voor een interventie.
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen stress, permanentie (vergoeding hiervoor wordt uitgewerkt maar zal wsl uitgedrukt worden in extra verlof)
Hoe vaak overuren te presteren: -+ 1 x per maand voor serverupdates
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Nemen ze jouw jaren werkervaring niet mee als ambtenaar?
Voor de jaren ervaring in IT wel correct denk ik.

Ik zou graag eens een studie zien hoeveel de kost (de gederfde inkomsten aan sociale zekerheid) is van de flexijobs VS de kost van de te lage verloning nodig voor vennootschappen om voordelig uit te keren.

Dan is dat wel een zeer hoog loon...
Ik had destijds een A111, dit wordt nog veel gegeven bij de V.O. aan masters en zelf ingenieurs, leidinggevenden. Dat is maar een povere schaal. In mijn geval zat er wel een wagen bij, wat uitzonderlijk is als ambtenaar.
Ik deed vorig schooljaar 80%= 4000 bruto, dat aangevuld met bijberoep. Probleem is dat ik geen zicht heb op de werkelijke verdiensten van dat bijberoep. Die rekening groeit aan, maar moeilijk te zeggen wat de effectieve verdiensten zijn na 1 jaar. Er zijn daar ook wel wat beroepskosten, waaronder een wagen.
Mochten flexijobs mogelijk zijn voor technische jobs dan zou ik waarschijnlijk stoppen met dat bijberoep en gewoon flexen. Sowieso neem ik nog eens een verlofstelsel op om in de toekomst terug 4/5 te werken.
Dit jaar de omgekeerde beweging, dus terug op fulltime, 1000 bruto/maand scheelt nu een 435 euro netto extra. Uiteindelijk heb ik nog altijd tijd voor mijn bijberoep. Niet elke fulltime job vraagt fulltime aanwezigheid, door thuiswerk en flexibel werken is het gewoon soms mogelijk om je werk op andere dagen te doen. Er is een cumulatieregel die zegt dat je bij ons tot 120% mag cumuleren. Je mag dus fulltime werken en nog 20% elders presteren.

Ik zou graag eens een studie zien hoeveel de kost (de gederfde inkomsten aan sociale zekerheid) is van de flexijobs VS de kost van de te lage verloning nodig voor vennootschappen om voordelig uit te keren.

Geen studie, maar rough cut calculation:

100k flexi-jobbers aan 6k max/jaar is 600miljoen die uitgekeerd wordt als bruto=netto( maar waar wel 25% werkgeversbijdrage op worden betaalt). Reken daar 13.07% RSZ & voor het gemak 50% BV op, dan is dat ruwweg 340 miljoen staatsinkomsten die er nu niet zijn (ongetwijfeld veel minder aangezien niet iedereen die 6k/jaar haalt en zeker niet iedereen in de 50% laag belast zal worden). De top 10% verdieners brengen 23miljard+ BV in het laatje, exclusief RSZ, dus als die zich gaan roeren, dan spreek je over een veelvoud aan impact.

De top 10% verdieners

De top 10% verdieners van de werknemers.
Als je de top 10% verdieners van de maatschappij neemt, hoeveel daarvan werken er in loondienst? Een paar %? De rest doet het via vennootschappen en heeft een veel lagere belastingdruk.
Jouw totale belastingdruk ligt ook veel lager dan 52%, of heb je geen enkele nettovergoeding of kost die je inbrengt in je belastingen?

De top 10% verdieners van de werknemers.

Het is evident dat ik die cijfers citeerde uit de statistiek van de fiscale inkomens, aangezien ik over de BV sprak. Ondernemers zitten daar ook in, maar die betalen zich uiteraard het minimum uit, dus uiteraard zitten die niet overdreven veel in de top 10%

Als je de top 10% verdieners van de maatschappij neemt, hoeveel daarvan werken er in loondienst? Een paar %? De rest doet het via vennootschappen en heeft een veel lagere belastingdruk.

De vraag ging dan ook: over het verschil tussen de flexi-jobbers en de vennootschappen, vandaar ook de high level berekening/cijfers. Ik doe daar in die post geen uitspraak over de belastingdruk via vennootschappen, ik reageer gewoon met estimates op een vraag naar cijfers.

Jouw totale belastingdruk ligt ook veel lager dan 52%, of heb je geen enkele nettovergoeding of kost die je inbrengt in je belastingen?

Mijn druk lag op die 52%, maar dat is intussen al even geleden; uiteraard werk ik ook via vennootschap nu.

Geen studie, maar rough cut calculation:

100k flexi-jobbers aan 6k max/jaar is 600miljoen die uitgekeerd wordt als bruto=netto( maar waar wel 25% werkgeversbijdrage op worden betaalt). Reken daar 13.07% RSZ & voor het gemak 50% BV op, dan is dat ruwweg 340 miljoen staatsinkomsten die er nu niet zijn (ongetwijfeld veel minder aangezien niet iedereen die 6k/jaar haalt en zeker niet iedereen in de 50% laag belast zal worden). De top 10% verdieners brengen 23miljard+ BV in het laatje, exclusief RSZ, dus als die zich gaan roeren, dan spreek je over een veelvoud aan impact.
25% wordt 28% en deel flexijob zal beter betaalt worden met sectorale lonen neem ik aan
maximaal 12k/jaar via flexijob (voor gepensioneerde gaat dit een probleem zijn die gaan moeten minderen, voor gewone werkende wss niet)

Dan moet je ook ineens rekening houden met als flexijobs niet zouden bestaan, veel/de meeste van die mensen dan geen bijverdienste zouden doen in die sectoren. Nu kunnen mensen die al (bijna) voltijds werken nog een beetje bijverdienen in sectoren die het heel moeilijk hebben (zowel qua kosten als inkomsten). Zonder flexis had dat deel van de economie al lang moeten inkrimpen. Macro-economisch kan het dus goed zijn dat het stelsel van flexijobs juist meer welvaart genereert dan dat het 'kost' aan gemiste belastingen.

Ik vind het toch altijd frappant hoe mensen liggen te kankeren op flexijobs "JA MAAR, DAT HOLT DE SOCIALE ZEKERHEID UIT". Richt uw peilen eens eerst op de doppers en andere delen van het profitariaat, daar zit pas de zware uitholling van zowel onze sociale zekerheid als de staatsfinanciën in het algemeen.

Ik vind het toch altijd frappant hoe mensen liggen te kankeren op flexijobs "JA MAAR, DAT HOLT DE SOCIALE ZEKERHEID UIT". Richt uw peilen eens eerst op de doppers en andere delen van het profitariaat, daar zit pas de zware uitholling van zowel onze sociale zekerheid als de staatsfinanciën in het algemeen.
Dat is nu wel een veel complexer en ouder probleem dan in een bestaande context van "onbetaalbare sociale zekerheid" zo'n systeem als flexijobs invoeren en dan nog uitbreiden hé.

Dat is nu wel een veel complexer en ouder probleem dan in een bestaande context van "onbetaalbare sociale zekerheid" zo'n systeem als flexijobs invoeren en dan nog uitbreiden hé.

En waarom? Alle flexijobbers zijn allemaal al mensen die (veel) bijdragen aan de sociale zekerheid via hun primaire job. Men heeft altijd de mond vol van "werken terug doen lonen", awel, dan is een uitbreiding van het systeem van flexijobs juist de beste manier om daaraan voor een stuk tegemoet te komen aan een relatief lage kost (want een verlaging van tax rates zou véél méér 'kosten').
Als de sociale zekerheid onbetaalbaar wordt is het omdat de helft liever in z'n hangmat blijft liggen en aan de uitkering-tapkraan blijft hangen (+ de bijkomende sociale voordelen/premies/tarieven), niet omdat mensen die al bijna fulltime werken nog wat 1 of 2 daagjes bijwerken in een onderbetaalde sector...

Als je nu een hogere participatiegraad zou hebben, dan zou je je kunnen druk maken over flexi's, extralegale voordelen, etc. maar dat is nu toch echt maar gerommel in de marge en de kop in het zand steken voor de echte problemen.

En waarom? Alle flexijobbers zijn allemaal al mensen die (veel) bijdragen aan de sociale zekerheid via hun primaire job. Men heeft altijd de mond vol van "werken terug doen lonen", awel, dan is een uitbreiding van het systeem van flexijobs juist de beste manier om daaraan voor een stuk tegemoet te komen aan een relatie lage kost (want een verlaging van tax rates zou véél méér 'kosten').
Als de sociale zekerheid onbetaalbaar wordt is het omdat de helft liever in z'n hangmat blijft liggen en één van de uitkeringen opstrijkt (+ de bijkomende sociale voordelen/premies/tarieven), niet omdat mensen die al bijna fulltime werken nog wat 1 of 2 daagjes bijwerken in een onderbetaalde sector...
Vermits je zelf niet verder komt dan hangmat en profitariaat denk ik dat je zelf wel weet waarom zeker? Hoe ga je dat eens snel oplossen? Wie exact gaan we minder uitkering geven? Het is ook gewoon niet correct om onder het mom van "jamaar ze pakken dit of dat niet aan", dan maar andere slechte ideeën ok te vinden.

Verder is het toch logisch dat een systeem waarbij 4/5 werken in een job en dan bijklussen in de horeca netto meer opbrengt dan gewoon 5/5 in die job, maar wel minder belastingen en sociale zekerheid genereert, enige kritiek krijgt? Zeker omdat het niet gaat over een of andere vergissing uit het verleden, maar een recente constructie, die ze dan net hebben uitgebreid om o.a. het tekort in het onderwijs "aan te pakken".

Nee sorry, dat toejuichen is gewoon meegaan in de kortetermijnoplossingen waar de politiek in uitblinkt. Plak er nog een pleister op en de etter is wel voor de volgende legislatuur.

Vermits je zelf niet verder komt dan hangmat en profitariaat denk ik dat je zelf wel weet waarom zeker? Hoe ga je dat eens snel oplossen? Wie exact gaan we minder uitkering geven? Het is ook gewoon niet correct om onder het mom van "jamaar ze pakken dit of dat niet aan", dan maar andere slechte ideeën ok te vinden.

Verder is het toch logisch dat een systeem waarbij 4/5 werken in een job en dan bijklussen in de horeca netto meer opbrengt dan gewoon 5/5 in die job, maar wel minder belastingen en sociale zekerheid genereert, enige kritiek krijgt? Zeker omdat het niet gaat over een of andere vergissing uit het verleden, maar een recente constructie, die ze dan net hebben uitgebreid om o.a. het tekort in het onderwijs "aan te pakken".

Nee sorry, dat toejuichen is gewoon meegaan in de kortetermijnoplossingen waar de politiek in uitblinkt. Plak er nog een pleister op en de etter is wel voor de volgende legislatuur.
Een alleenstaande werknemer in Belgie wordt het sterkst belast in heel Europa dus dan is mijn conclusie heel simpel: overheid blijf van de lonen van de werknemers die alle dagen moeten gaan werken.

Als de overheid geld nodig heeft dan is mijn conclusie: overheid ga het geld halen bij het grootkapitaal (vermogensbelasting,....) en bij het profitariaat (uitkeringstrekkers,....)

Wat doet de overheid: flexijobben aantrekkelijk maken (minder sociale zekerheidsbijdragen als compensatie voor de hoge belastingen op regulier werk) en de rest daar blijven ze af omdat ze daar geen politiek akkoord hebben (links vs rechts). Dus ja, ze blijven aanmodderen....

Nieuw voorstel
serieuze sprong in bruto. Aangezien het een economisch lastige periode is, denk ik niet dat ik hier nog veel tegenvoorstellen kan doen.
Jobinhoud is voor mij ook zeer belangrijk en dat zit wel goed.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Opleiding: bachelor mct , industriele gegevensverwerking (industrieel ing. niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC126
Huidige functie: IT verantwoordelijke / Analyst programmeur / User & netwerk beheer / interne helpdesk
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3700 --> 4620
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2450 --> +- 2770
Nettovergoedingen: 200
Aanwezigheidspremie: 30
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 1400
BedrijfsGSM/laptop: iphone 13 / 4jaarlijks nieuwe krachtige laptop
Maaltijdcheques: 8eur
Ecocheques: +- 250eur
Groepsverzekering (deel werkgever%): x
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstparticipatie (vorige was 400eur)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oudenaarde
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Eigen auto nodig voor het werk: soms verplaatsingen over gans Belgïe
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Audi A6 incl tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 ? standaard , geen idee tbh
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): x
Vrijheid om verlof te nemen: afspraak omtrent flexibiliteit, 10 dagen per jaar zonder wedde ook mogelijk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: in principe niet, ik mag daar wel eens van afwijken
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: wekelijke enkele
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel: 2personen

Terug
Bovenaan