Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Graag even de deskundige input van BG gehad over het volgende en de vraag of het financieel de moeite is om te switchen (of dat ik minstens er niet financieel significant achteruit ga): heb een aanbod gekregen om als jurist te starten bij een accountantskantoor (geen big4 maar juist niveau eronder als je het kan stellen). Vooral het feit dat ik momenteel geen bijdrage doe aan VAPZ en geen gewaarborgd loon heb (wat het nettoloon verklaart) en gelet op het budget voor bedrijfswagen maakt de vergelijking niet volledig rechtlijnig naar mijn gevoel.

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Jurist ondernemingsrecht
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /
verantwoordelijkheden:/

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2890 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500 euro
Nettovergoedingen: 500
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 900 euro per jaar
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): gsm abo, bonus op basis van bedrijfsresultaten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 10km-40km
Afstand woon/werk in tijd: 20min-40min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 900 euro + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra)
Vrijheid om verlof te nemen: /
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Is er geen mogelijkheid om als zelfstandige bij het kantoor te starten? Bij ons doen ze dat voor ex-advocaten wel (ook kantoor net onder de big four).
Bij ons zal je wel met gemak kunnen rekenen op die 65€ die je vandaag hebt, en dan nog eens voor alle uren, ook voor niet productieve uren. Opleidingen / teambuildings/intern overleg etc mogen wij allemaal factureren.

Is er geen mogelijkheid om als zelfstandige bij het kantoor te starten? Bij ons doen ze dat voor ex-advocaten wel (ook kantoor net onder de big four).
Bij ons zal je wel met gemak kunnen rekenen op die 65€ die je vandaag hebt, en dan nog eens voor alle uren, ook voor niet productieve uren. Opleidingen / teambuildings/intern overleg etc mogen wij allemaal factureren.
Lijkt mij inderdaad een betere oplossing, als ik het goed begrepen heb doen ze het vanaf management niveau (niveau hoger dan ik nu zou zitten) maar zal mij eens hierover informeren. Thx

Ik neem aan dat het niet gaat om aircotjes van 1500 euro ;).

Diploma zegt niet alles over capaciteiten. Genoeg mensen die tijdens hun studies niet alles er uit halen. Ik koos ook na 8u wiskunde voor een professionele bachelor, ik had ook gewoon geen zin om alles zo theoretisch te benaderen.

Een standaard ing. is technisch vaak niet zo sterk door het ontbreken van basis technische skills. Die opleiding is sterk theoretisch en brengt een brede basis aan, maar telkens redelijk. "wetenschappelijk" onderbouwd. Er wordt vaak te weinig over techniek gepraat. Laplace, fourier, bode diagram ..., allemaal goed en wel, maar daar kan je echt geen verdienmodel aan koppelen.

Dat is ook geen standaard accountmanager zoals er bij elke fabrikant 20 rondlopen. Voor onze opleiding kom ik veel in contact met bedrijven en groothandels. Er is toch veel verschil tussen accountmanagers onderling. In veel gevallen zijn dat puur verkopers met niet super veel productkennis, maar wel de typische flair en manieren. Of het nu wijn of aircotjes zijn, dat maakt voor die mannen niet uit.

Gaat het om koeling met R717 en een West-Vlaams bedrijf?
Niet bij SKT nee ;) Die doen enkel R717, bij ons is het R744, R290, R717 en ook de klassieke freons. Ik zelf kan dan ook nog eens alles qua hydrauliek (indirecte koeling), ventilatie, verwarming en ben regeltechnisch vrij goed.
Is inderdaad veel verschil onderling, zou mezelf ook geen Account Manager noemen. Ze zijn hier nu op zoek naar een vervanger en dat is hopeloos, veelal de profielen zoals jij vernoemd. Bij ons primeert technische kennis en is dat ook hetgene wat een verkoper bij ons succesvol maakt, de klanten willen dat gewoon. Ook om in aanbiedingsfase een verschil te kunnen maken ten opzichte van kleinere, goedkopere bedrijven is het nodig om de nodige technische creativiteit boven te halen.

Je bedoelt een sales agent met stevige technische bagage heeft een loon van 6.000 bruto.
Hoeveel vind je daarvan?

Als je tegen een ingenieur zegt, "wil je sales doen?" dan verstopt 90% van de ingenieurs zich direct onder hun bureau :p.
Er zijn er ook genoeg die zonder technische ervaring direct in sales gaan. Ze kennen hun productgamma vanbuiten maar als je ze als klant dan een technische vraag stelt kunnen ze er niet op antwoorden.
Ik krijg hier sales engineers over de vloer met een achtergrond van communicatiemanagement, psychologie, .. en dat verkoopt dan engineering producten.

Ik ken ook een ingenieur in de HVAC met bijna 30 jaar ervaring in sales en engineering, met een vergelijkbaar takenpakket en loon als @ArmaldoG. Alleen ipv 5-6 miljoen omzet per jaar is een gemiddeld project dat hij verkoopt 5-6 miljoen ;) . Kan alleen maar proficiat wensen aan ArmaldoG.

Laatst bewerkt:
Update, ik denk bij jobhop richting 5000 - 5500 mogelijk is. Wat denken jullie?
Hangt er een beetje vanaf wat er in de plaats van je verwacht wordt.
Een project engineer is namelijk een heel ruim begrip. Ik ben ook project engineer met hetzelfde diploma en heb misschien heel andere skills en verantwoordelijkheden als u.
5000-5500 als project engineer is wel dik op die leeftijd. Als projectmanager misschien wel realistisch, tenzij je als project engineer over heel specifieke kennis beschikt.

Hangt ook wel serieus af van over welke bedragen aan aankopen we spreken en welke impact je daarop hebt.
den één is verantwoordelijk voor 1 miljoen euro, den ander voor 50miljoen euro :p
Deze ochtend eens bekeken en vorig jaar voor ongeveer 7 miljoen aangekocht. Het werk gaat ook verder dan enkel dat.
Productontwikkeling zit ook vervat in het takenpakket.
We mogen hier wel niet klagen want we worden niet hard achter de vodden gezeten, en na 17u zal niemand u nog contacteren Moest de werkdruk hier oplopen weet ik al direct enkele personen die vlug weg zouden zijn.

Deze ochtend eens bekeken en vorig jaar voor ongeveer 7 miljoen aangekocht. Het werk gaat ook verder dan enkel dat.
Productontwikkeling zit ook vervat in het takenpakket.
We mogen hier wel niet klagen want we worden niet hard achter de vodden gezeten, en na 17u zal niemand u nog contacteren Moest de werkdruk hier oplopen weet ik al direct enkele personen die vlug weg zouden zijn.

Ja, ik ken de lonen daar niet voor. :p

Het enige wat ik wou zeggen is:
Het is niet omdat iemand anders dezelfde jobtitel heeft dat je dezelfde verantwoordelijkheden hebt en dat er zomaar mag vergelijken worden zonder nuance.

Er zijn CEO's van bedrijven van 10.000 man.
Er zijn CEO"s van bedrijven van 3 man. En de twee andere zijn dan zijn broer en zijn zus voor een webshop met Chinese brol :p.

Ja, ik ken de lonen daar niet voor. :p

Het enige wat ik wou zeggen is:
Het is niet omdat iemand anders dezelfde jobtitel heeft dat je dezelfde verantwoordelijkheden hebt en dat er zomaar mag vergelijken worden zonder nuance.

Er zijn CEO's van bedrijven van 10.000 man.
Er zijn CEO"s van bedrijven van 3 man. En de twee andere zijn dan zijn broer en zijn zus voor een webshop met Chinese brol :p.
Daar ben ik me zeker van bewust. Ik probeerde me een beeld te vormen van of mijn verloning al dan niet ok is.
Maar deze job is idd niet 1 op 1 vergelijkbaar met wat je elders zou gaan doen. Hier ligt de focus op procurement en r&d.
Elders kan dat dan weer gecombineerd worden met marketing. Het kan dan nog eens afhankelijk zijn van hoeveel van dat werk effectief compleet op jouw schouders terecht komt.
Nu ben ik hier een kleine 3 jaar mee bezig en ik zie nog een mooi groeipad voor me. Ik wil wel weten of het marktconform verloond wordt.

Niet bij SKT nee ;) Die doen enkel R717, bij ons is het R744, R290, R717 en ook de klassieke freons. Ik zelf kan dan ook nog eens alles qua hydrauliek (indirecte koeling), ventilatie, verwarming en ben regeltechnisch vrij goed.
Ik ben nu wel geïnteresseerd .
Is inderdaad veel verschil onderling, zou mezelf ook geen Account Manager noemen. Ze zijn hier nu op zoek naar een vervanger en dat is hopeloos, veelal de profielen zoals jij vernoemd. Bij ons primeert technische kennis en is dat ook hetgene wat een verkoper bij ons succesvol maakt, de klanten willen dat gewoon. Ook om in aanbiedingsfase een verschil te kunnen maken ten opzichte van kleinere, goedkopere bedrijven is het nodig om de nodige technische creativiteit boven te halen.
Wel bij MEB zoeken ze een dergelijk profiel, ik heb daar wel vrij goede contacten. Dat gaat natuurlijk vaker over kleinere projecten gaan.

Er zijn er ook genoeg die zonder technische ervaring direct in sales gaan. Ze kennen hun productgamma vanbuiten maar als je ze als klant dan een technische vraag stelt kunnen ze er niet op antwoorden.
Ik krijg hier sales engineers over de vloer met een achtergrond van communicatiemanagement, psychologie, .. en dat verkoopt dan engineering producten.

Ik ken ook een ingenieur in de HVAC met bijna 30 jaar ervaring in sales en engineering, met een vergelijkbaar takenpakket en loon als @ArmaldoG. Alleen ipv 5-6 miljoen omzet per jaar is een gemiddeld project dat hij verkoopt 5-6 miljoen ;) . Kan alleen maar proficiat wensen aan ArmaldoG.
In al die tijd dat ik bezig ben amper projecten van die grote zien voorbijkomen, zullen wel grote aanbestedingen zijn genre ziekenhuizen etc.
Van die grootte zijn er echt amper een paar op jaarbasis. In deze gevallen is de engineering quasi volledig al gebeurd in het voortraject.

Leuk om te lezen dat ik een zeer competitief pakket heb dan ;)

Hallo,

hieronder mijn bijdrage. Geen idee of dit een degelijk pakket is maar ik vind mijn job wel leuk en heb goede collega's. Bedankt voor jullie commentaar.

Template (laatste update: 27/01/2023)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 44
Opleiding: In 2021 afgestudeerd via avondschool HBO5 Graduaat systeem- en netwerkbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 (21j productie operator, 2 jaar IT)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractuele ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): intercommunale
Huidige functie: ICT medewerker
Anciënniteit: 8j geldelijke
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (indien geen werk dan Youtube tutorials, techsites lezen, zelfstudie,...)
verantwoordelijkheden: beheer IT infrastructuur(servers, computers, VOIP, netwerk,...) van 17 kleine sites, grote problemen worden door externe IT partner verzorgd

Maand salaris (bruto): 3466€ salarisschaal C4 (met mijn HBO5 diploma zou ik in schaal B kunnen?)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2296€
Nettovergoedingen: /
BedrijfsGSM/laptop: budget gsm + abonnement + laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): overtime door interventies worden tijd voor (extra) tijd vergoed

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 29
Afstand woon/werk in tijd: +-40 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: er is een dienstvoertuig beschibkaar voor interventies maar neem meestal eigen wagen en krijg dan verplaatsingsvergoeding
Verplaatsingsvergoedingen: 0.42/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietsleasing (betaald via ecocheques en bruto eindejaarspremie)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 4 extralegale + 2 extra feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja, in overleg met collega ivm permanentie
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag maar operaties starten om 5u dus wordt soms wel opgebeld voor een interventie.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen stress, permanentie (vergoeding hiervoor wordt uitgewerkt maar zal wsl uitgedrukt worden in extra verlof)
Hoe vaak overuren te presteren: -+ 1 x per maand voor serverupdates
Telewerk (buiten corona-periode): 1d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ik blijf het toch wel schandalig hoeveel de overheid afroomt van brutolonen. Ik zit nu rond de 4700 bruto per maand, en heb dus +/- 2800 netto. Maar als ik halftijds (50%) zou werken, zou ik nog altijd rond de 2000 netto zitten. Dus 30% afgeven om 50% minder te werken.
Goed, er zijn weinig goedbetaalde deeltijds jobs (of goedbetaalde voltijdse jobs waarvan je 'mag' switchen naar deeltijds), maar het blijft toch wel vreemd.

Ik blijf het toch wel schandalig hoeveel de overheid afroomt van brutolonen. Ik zit nu rond de 4700 bruto per maand, en heb dus +/- 2800 netto. Maar als ik halftijds (50%) zou werken, zou ik nog altijd rond de 2000 netto zitten. Dus 30% afgeven om 50% minder te werken.
Goed, er zijn weinig goedbetaalde deeltijds jobs (of goedbetaalde voltijdse jobs waarvan je 'mag' switchen naar deeltijds), maar het blijft toch wel vreemd.
Was jij dat met je A2 weddeschaal?

Dat is nog steeds een 60%; wacht tot je meer verdient. Van mijn laatste bruto maandlonen bleef amper 48% over...

Dat is nog steeds een 60%; wacht tot je meer verdient. Van mijn laatste bruto maandlonen bleef amper 48% over...

Klopt, het kan altijd erger.

En >10 jaar geleden hield ik maar ~2650 netto over op een bruto maandloon van ~5300, dus in verhouding is 2800 op 4700 ook minder erg. Al ligt dat gewoon aan indexatie van de loonschalen over die periode.

Het 4/5e systeem is daarom ook zo populair.

Meestal met behoud van bijna alle voordelen volledig (internet thuis, bedrijfswagen, ...)

Hallo,

hieronder mijn bijdrage. Geen idee of dit een degelijk pakket is maar ik vind mijn job wel leuk en heb goede collega's. Bedankt voor jullie commentaar.

Template (laatste update: 27/01/2023)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 44
Opleiding: In 2021 afgestudeerd via avondschool HBO5 Graduaat systeem- en netwerkbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 (21j productie operator, 2 jaar IT)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractuele ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): intercommunale
Huidige functie: ICT medewerker
Anciënniteit: 8j geldelijke
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (indien geen werk dan Youtube tutorials, techsites lezen, zelfstudie,...)
verantwoordelijkheden: beheer IT infrastructuur(servers, computers, VOIP, netwerk,...) van 17 kleine sites, grote problemen worden door externe IT partner verzorgd

Maand salaris (bruto): 3466€ salarisschaal C4 (met mijn HBO5 diploma zou ik in schaal B kunnen?)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2296€
Nettovergoedingen: /
BedrijfsGSM/laptop: budget gsm + abonnement + laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): overtime door interventies worden tijd voor (extra) tijd vergoed

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 29
Afstand woon/werk in tijd: +-40 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: er is een dienstvoertuig beschibkaar voor interventies maar neem meestal eigen wagen en krijg dan verplaatsingsvergoeding
Verplaatsingsvergoedingen: 0.42/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietsleasing (betaald via ecocheques en bruto eindejaarspremie)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 4 extralegale + 2 extra feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja, in overleg met collega ivm permanentie
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag maar operaties starten om 5u dus wordt soms wel opgebeld voor een interventie.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen stress, permanentie (vergoeding hiervoor wordt uitgewerkt maar zal wsl uitgedrukt worden in extra verlof)
Hoe vaak overuren te presteren: -+ 1 x per maand voor serverupdates
Telewerk (buiten corona-periode): 1d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Knap om op wat oudere leeftijd nog een HBO te behalen. Ik vermoed dat de jobinhoud relevanter is dan het loon zeker als je richting pensioen gaat...

Terug
Bovenaan