Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik zou graag wat input hebben van mensen die al langer in het werkveld staan ivm. mijn huidige situatie.

(Mogelijks lange post, excuses)

Quick stats: wordt 25j. in okt., master diploma, 1j. non-relevante ervaring

Nagenoeg exact 1j. geleden gestart bij gigantische multinational als sales profiel zonder enige ervaring in zowel sales als in de branche (die vrij niche is) en daar dus het aanbod van €3800 bruto (ondertussen €4221 na index), wagen, MC, groepsverzekering, nettovergoeding, etc.... gekregen.
Destijds in de eerste paar weken zeer frequent contact gehad met manager, die het niet onder stoelen of banken stak dat hij "een kans waagde" en "een risico nam" met mij.

Fastforward 1 jaar: ik ben zeer snel gegroeid in de rol, manager vertelde mij onlangs dat hij zelden iemand zo snel heeft weten evolueren in zijn 20j. bij de firma, ik mag ook als enige nieuweling nu al mijn volgende set opleidingen volgen omdat ik er al klaar voor ben. Ikzelf durf ook wel toegeven dat ik al redelijk ver sta, gezien ik vb. al samen kan redeneren met anciens van 16j. over moeilijke cases en zelf cases kan coveren waar anderen nog moeite mee hebben.

Inevitably dus: als ik terugkijk op de manier waarop ik aangenomen werd, lijkt het mij niet onredelijk dat het loon die mij voorgesteld werd eerder dat voorstel was voor een rookie die nog niet veel ging kunnen bijdragen, terwijl ik nu na 1j. durf zeggen dat ik wel degelijk een waardevolle, performante collega ben geworden.
De hamvraag is nu dus: zou ik durven na 1 jaar al opslag vragen? Simpelweg "een nee heb je, een ja kan je krijgen", maar ik zit toch met enkele zaken:
- Met de indexatie van de lonen werd reeds tijdens het jaar gezegd dat opslagen niet mogelijk zijn, enkel verdere index van ±3%
- Ik voel me enigszins belachelijk en nogal privileged om als 25-jarige snotneus te vragen naar meer dan €4221 met alle voordelen onder de zon
- In het werkveld heb ik een enorm mature sector overgenomen waar de grote groei reeds jaren achter de rug is, en deze eerder drijvende te houden is, waardoor ik jammer genoeg nog geen objectieve sales achievements zoals grote conversies of account wins kan aantonen.

Een extra frustratie: ik ben samen gestart met een andere collega die veel sales ervaring heeft in andere sectoren, maar totaal geen kennis of technisch inzicht. Maar gezien hun anciënniteit en leeftijdsverschil ben ik via via te weten gekomen dat hun brutoloon op jaarbasis toch een dikke 20-25K meer zou zijn dan dat van mij.
Ik zeg frustrerend omdat ik reeds die collega's hand heb moeten vasthouden bij case coverage, en die collega op dit moment kop noch staart kent van zelfs de meest courant gebruikte technologieën binnen ons gamma.
Uiteraard, comparison is the thief of joy, en weet dus ook niet of ik dit voorbeeld erbij wil betrekken mocht ik over opslag onderhandelen.

Goed, end of rant, voor diegenen die de moeite deden om te lezen en/of te antwoorden, ik dank u.
Aan de anderen, sorry voor de filler.

Ik zou graag wat input hebben van mensen die al langer in het werkveld staan ivm. mijn huidige situatie.

Nagenoeg exact 1j. geleden gestart bij gigantische multinational als sales profiel zonder enige ervaring in zowel sales als in de branche (die vrij niche is) en daar dus het aanbod van €3800 bruto (ondertussen €4221 na index), wagen, MC, groepsverzekering, nettovergoeding, etc.... gekregen.
Destijds in de eerste paar weken zeer frequent contact gehad met manager, die het niet onder stoelen of banken stak dat hij "een kans waagde" en "een risico nam" met mij.

Fastforward 1 jaar: ik ben zeer snel gegroeid in de rol, manager vertelde mij onlangs dat hij zelden iemand zo snel heeft weten evolueren in zijn 20j. bij de firma, ik mag ook als enige nieuweling nu al mijn volgende set opleidingen volgen omdat ik er al klaar voor ben. Ikzelf durf ook wel toegeven dat ik al redelijk ver sta, gezien ik vb. al samen kan redeneren met anciens van 16j. over moeilijke cases en zelf cases kan coveren waar anderen nog moeite mee hebben.

Inevitably dus: als ik terugkijk op de manier waarop ik aangenomen werd, lijkt het mij niet onredelijk dat het loon die mij voorgesteld werd eerder dat voorstel was voor een rookie die nog niet veel ging kunnen bijdragen, terwijl ik nu na 1j. durf zeggen dat ik wel degelijk een waardevolle, performante collega ben geworden.
De hamvraag is nu dus: zou ik durven na 1 jaar al opslag vragen? Simpelweg "een nee heb je, een ja kan je krijgen", maar ik zit toch met enkele zaken:
- Met de indexatie van de lonen werd reeds tijdens het jaar gezegd dat opslagen niet mogelijk zijn, enkel verdere index van ±3%
- Ik voel me enigszins belachelijk en nogal privileged om als 25-jarige snotneus te vragen naar meer dan €4221 met alle voordelen onder de zon
- In het werkveld heb ik een enorm mature sector overgenomen waar de grote groei reeds jaren achter de rug is, en deze eerder drijvende te houden is, waardoor ik jammer genoeg nog geen objectieve sales achievements zoals grote conversies of account wins kan aantonen.

Een extra frustratie: ik ben samen gestart met een andere collega die veel sales ervaring heeft in andere sectoren, maar totaal geen kennis of technisch inzicht. Maar gezien hun anciënniteit en leeftijdsverschil ben ik via via te weten gekomen dat hun brutoloon op jaarbasis toch een dikke 20-25K meer zou zijn dan dat van mij.
Ik zeg frustrerend omdat ik reeds die collega's hand heb moeten vasthouden bij case coverage, en die collega op dit moment kop noch staart kent van zelfs de meest courant gebruikte technologieën binnen ons gamma.
Uiteraard, comparison is the thief of joy, en weet dus ook niet of ik dit voorbeeld erbij wil betrekken mocht ik over opslag onderhandelen.

Goed, end of rant, voor diegenen die de moeite deden om te lezen en/of te antwoorden, ik dank u.
@Dogo Argentino zal misschien kunnen helpen?

...

Gewoon vragen, ge kunt ook perfect duidelijk maken waarom je opslag zou moeten krijgen. Snelle evolutie en eigenaarschap in je functie, wil om verder te groeien en capabel. Vind wel niet kunnen dat je manager het duidelijk maakt dat hij een risico zou genomen hebben met je aanwerving ... maar gebruik het zeker in je gesprek.

Zou niet goed weten waarom je geen opslag zou mogen vragen. Als ik even filter door alle mitsen en maren ben je gewoon veel meer en betrouwbaarder inzetbaar dan een jaar geleden. Er is ook een reden waarom je als junior sneller stappen zet (misschien niet in absolute bedragen, gegeven je huidige loon, maar wel in aantal stappen) en ook moet zetten. Als het nu niet kan, kan je evt. nog wel afspraken maken over wat/wanneer dan wel. Het gesprek hebben is op zich ook al waardevol, want dan weet je beter hoe je bedrijf er tegenaankijkt en of het de moeite loont om te wachten.

Stuur die dan maar naar ons. Wij nemen voornamelijk HIR/TEW/HW/economische bachelors aan en hebben dit jaar onbegrijpelijk geen starters (wel in onze andere kantoren maar niet regio Brussel). Hebben zelf niet 1 sollicitatie binnengekregen. Niemand begrijpt het. Voor ons net een teken dat het nog steeds een harde war on talent is. Wij hebben nu een excellijst van HR gekregen met een tabblad per ervaringsniveau (zelf een blad schoolverlaters). Wij moeten dagelijks een half uur mensen persoonlijk aanschrijven op linkedin en actief tiktoks maken (doe ik niet aan mee :wtf:) om mensen vrijblijvend op gesprek uit te nodigen. We schreeuwen om mensen en vinden ze niet.
We hebben zelf net het traineeship ingevoerd om actiever jong talent te lokken. Bij ons traineeship mogen starters kennis maken met al onze business lines (audit/accounting/consulting/tax/corporate finance), ze wisselen om de 6 weken van business line en kiezen erna waar ze vast willen starten.

Wie is "ons"?
Ik verschiet daar eigenlijk niet van dat je amper sollicitaties binnen krijgt. Starters die al iets in management, finance, audit of tax consulting willen doen, kijken automatisch eerst naar de Big 4 (of andere grote, BDO, Thornton). Daar doen ze wat ervaring op, en dan als ze na een aantal jaar nog altijd zot staan van consulting, kunnen ze ergens wat de senior gaan uithangen in een boutique consultant dichter bij huis of aan betere voorwaarden ofzo.

Krijg zelf ook bijna dagelijks job offers van consultingbedrijven. Maar ik krijg al een instant bore-out als ik denk aan tax, accounting en typische corporate finance dinges, dus dan schiet er niet veel meer over. :oi22: En als ik de verhalen hoor van hoe het er aan toe gaat in consulting qua werkdruk en -uren, daar heb ik een te druk sociaal leven voor en is mijn werklust niet groot genoeg voor.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Boekhoudkantoor, PC 200
Huidige functie: ICT Consultant Azure ( IOT, Integration, Containerization, ... )
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: /

Weet niet of dit momenteel nog marktconform is? iemand enig idee
Lijkt mij een correcte verloning, kan nog iets hoger maar zal ook afhangen van de cultuur/omgeving waarin je zit en of je voor 200-300 bruto meer op een ander wilt werken. Freelance heb je meer natuurlijk maar ook een deel meer zorgen natuurlijk.

Zeker niet beschaamd om iets te vragen als ge ook effectief presteert. Ik heb quasi hetzelfde traject bewandeld.
Indien de groeimogelijkheden binnen de firma (andere sector bv.) groot genoeg zijn kan het ook ok zijn om even stil te staan om dan later die sprong te maken, is vaak kwestie van wat geluk hebben en op de juiste plaats te zitten om in aansprak te komen.

Die collega's haalt ge op termijn wel in, geef het een jaar of 5 en ge zijt er los voorbij ;) Is enkel makkelijker om als voorbeeld aan te halen en te gebruiken in u loonsonderhandelingen.

Ik vind het altijd grappig als mensen neerkijken op verkopers.

Onlangs hoorde ik een verpleegkundige in mijn familie zoiets zeggen. “Ik heb toch niet zo zwaar zitten studeren om dan in de verkoop te gaan”

Dit ging over een verpleegkundige die medische apparatuur verkoopt.
Die zal het wellicht zeer erg vinden dat “echte” verpleegkundigen op hem neerkijken. Ik zag hem zijn tranen afvegen met zijn commissie cheques in zijn dikke bedrijfswagen.

Ik ben paar jaar geleden van R&D naar marketing verhuisd. Ik werd in het begin ook uitgelachen "een echte ingenieur doet geen marketing" en "Marketing is voor gefaalde ingenieurs" en variatie op het thema. Ik heb 20+ artikels gepubliceerd, patenten, commerciele producten ontwikkeld etc. Been there, done that. Als ik met social gehandicapten wil blijven werken, dan had ik wel in R&D gebleven :laugh: Ik droog mijn tranen met dollars. De loonschijven bij ons zijn het hoogste voor marketing (samen met project mgmt). Pas daarna R&D (en die staan op zelfde hoogte als de ondersteunende rollen zoals QA). En daarna de manufacturing en gelijkaardige rollen.

Eerlijk gezegd ga ik niet minder of meer op/neerkijken op basis van hoeveel iemand verdient.

Een verkoper heeft nu eenmaal een negatieve bizs omdat zijn job eruit bestaat om mensen/bedrijven dingen te doen kopen die ze standaard niet zouden doen. In een consumptiegerichte maatschappij is dat dan vaak nogal opdringerig/veel wind-latend als het over 'typische' verkopers aan particulieren gaat in sectoren zoals meubels, huis aan huis-sales, bouw,...

In een B2B-omgeving is dat al vaak anders, omdat daar het vaker over technische profielen gaat. Maar ook daar heb je veel wijn-verkopers (MSS nauwelijks in je niche). En ja, die job kan heel uitdagend zijn en ook heel waardevol, maar door de show die verkocht moet worden kan het soms wat overkomen als dat de verkoper zijn ziel verkocht heeft aan de duivel (weten dat hij liegt, maar toch die verkoop maar realiseren).

Ik zou eerlijk gezegd ook niet trots zijn als mijn dochter verkoper zou worden, tenzij het écht over een mooi profiel van product gaat en ze die verkoop evengoed in een slordige jeans mag doen (= het product moet zich verkopen via kennis van de verkoper, niet de looks/show)

Zelf aan de aankopers kant gestaan in de lab sector. Sales was goed om ons up to date te houden over hun portfolio, want op zich is er veel competitie maar niet alle bedrijven hebben hetzelfde portfolio. Tenzij het de $$ niet waard was, werden alle producten grondig getest, onafhankelijke literatuur geverifieerd etc., nooit werd er iets gekocht omdat de verkoper het goed kon uitleggen of omdat het product goed was volgens de product flyer. Mettler approves a Mettler product. Mettler is x% better than vendor A and vendor B. Jaja, er is een reden dat het A en B is en niet Gilson of Eppendorf die in die boekskes staat.

Ik vermoed dat de value van de verkoper voor het bedrijf vnl. zat in de mate waarin hij/zij erin slaagde zo weinig mogelijk korting te geven op de list price :laugh:, niet op zijn tech skills. En verder vnl. hoe goed zijn service was, klachten en queries opvolgen, geen week wachten met mails/telefoons beantwoorden, bij supply chain issues eens horen of je wat stock kan verschuiven tussen aankopers etc.

Een goede verkoper (uit verkopend bedrijf perspectief) ging waarschijnlijk eens nagaan hoe hoog de switching cost was van een trouwe klant, en bij de jaarlijkse prijsaanpassingen een % extra "indexeren", trouwe klant en hoge switching kost gaat nl. niet snel overschakelen naar een competitor. Als klant moet je weten dat je altijd gesjareld bent door je ergens aan te verbinden, part of the game. Gevaarlijk spelletje anderzijds, veel producten hebben extreem gelijkaardige performance (Leo vs Olé), en dan was het gewoon die kiezen die de laagste prijs kon bieden en geen brakke service had, dat scheelde vaak max. 10% tussen de verschillende aanbieders, maar goed, ging dan over duizenden euro. Dus redelijk wat inzicht in de kostenstructuur van je klanten en de prijszetting van de concurrentie voor nodig. Weinig technische product kennis voor nodig.

Anderzijds, voor de big tickets was het aanbesteden incl.afschrijving, support met gedefinieerde interventietijd, etc. over de expected product lifecycle. Goed, die kunnen ook gegamed worden omdat manager x per se product y wilt, even de spec sheets naast elkaar leggen en product y citerium in de aanbesteding voorschrijven (beetje zoals met die kwartet-like spellen vroeger waar je moest weten dat vliegtuig x als beste parameter y had :laugh:).

De beste verkoper waarmee ik in aanraking ben gekomen had vrij weinig technische kennis en was daar ook gewoon eerlijk in, maar kon ons wel altijd vlot met een scientist in contact brengen voor onze technische vragen, opleidingen, etc. Misschien vond ik dat de beste verkoper omdat ze ook de beste scientists hadden? :laugh: Ik denk dat we meer $$ hebben bespaard door goede scientists "you can also do it this way", ah, nice, 10% minder werkuren, dan dat we verloren hebben aan gladde verkopers die 5% minder korting gaven dan de max. Dat laatste is natuurlijk makkelijk kwantificeerbaar. In andere sectoren zal de specialist en de verkoper eenzelfde persoon zijn en dan kunnen die wel meerwaarde bieden.

Zoals @JPV zegt is dat B2B. In particuliere verkoop ga je al zeker niet de beste deal doen als je jezelf niet inleest maar luistert naar de gladjanus met hemdje en chino van Luminus.

Anderzijds, er lopen ook genoeg idioten rond in de B2B die wel gevoelig zijn voor praatjes, fancy flyers en de verkoper die elk jaar een fles wijn brengt met Kerst (hey, ik moet die $$ niet leggen en mijn manager doesn't have a clue, geef hier die fles), bij gebrek aan criticism of de nodige skills, en het is daar dat de $$ te rapen vallen. En dat is zo in elke sector. B2C, altijd cringe als je in de MediaMarkt, bij de garagist, ... een nitwit iets aangesmeerd hoort krijgen. Dat label dat verkopers gladjanussen zijn komt van ergens, meeste mensen komen niet met aan-/verkoop in contact B2B.

Tijden veranderen, zelfs aan iets gedecentraliseerd zoals een universiteit is het niet meer elk lab voor zich en worden de big tickets aanbesteed (raamcontracten). Have fun verkoper met het invullen van de checklists, spec sheets en whatnot. Daar word je als verkoper veel meer afhankelijk van R&D, service dept., etc., en lijkt het me minder en minder interessant te worden.

Amai, lange post geworden.
/offtopic

Laatst bewerkt:
PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Kantooradminstratie en gegevensbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 jaar en 8 maanden als magazijnier
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 330
Huidige functie: Magazijnier
Anciënniteit: 7 jaar 8 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):
verantwoordelijkheden: /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): Laatste maand was 2906€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2065€
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: 5€
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Neen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Torhout
Afstand woon/werk in km's: 2,94km
Afstand woon/werk in tijd: 25 minuten te voet
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Ja voor de fiets
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:188u/jaar
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Vorige jaren had ik er honderden gepresteerd op jaarbasis nu de laatste twee jaar is dit zelden gebeurd
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: TSO biotechniek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19 jaar. redelijk vanalles gedaan
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1 (nu nog)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Purchaser
Anciënniteit: 3 jaar. 5 jaar op de firma
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: inkoop en beheer bepaald productgamma. min of meer wereldwijd

Maand salaris (bruto): 3825
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2579
Nettovergoedingen: 50€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk, weet nu niet precies hoeveel
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja, voor het hele gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus. rond 700€

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 45 min
Eigen auto nodig voor het werk: ga meestal met fiets. auto voor vorst en regen
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding 25 cent
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: af te spreken met collegas. wordt heel vlot meeomgegaan.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:
Hoe vaak overuren te presteren: zelden. Bij dienstreizen vooral.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ik heb echt geen idee of dit goed of slecht betaald is. Ik krijg wel nagenoeg elk jaar een opslag en zit nog niet zo heel lang in de functie.
Mits inzet kan ik wel nog 2 niveaus naar boven.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: TSO biotechniek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19 jaar. redelijk vanalles gedaan
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1 (nu nog)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Purchaser
Anciënniteit: 3 jaar. 5 jaar op de firma
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: inkoop en beheer bepaald productgamma. min of meer wereldwijd

Maand salaris (bruto): 3825
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2579
Nettovergoedingen: 50€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk, weet nu niet precies hoeveel
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja, voor het hele gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus. rond 700€

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 45 min
Eigen auto nodig voor het werk: ga meestal met fiets. auto voor vorst en regen
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding 25 cent
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: af te spreken met collegas. wordt heel vlot meeomgegaan.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:
Hoe vaak overuren te presteren: zelden. Bij dienstreizen vooral.
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ik heb echt geen idee of dit goed of slecht betaald is. Ik krijg wel nagenoeg elk jaar een opslag en zit nog niet zo heel lang in de functie.
Mits inzet kan ik wel nog 2 niveaus naar boven.
Je kan als purchaser zeker meer krijgen incl bedrijfswagen en hogere bonus. En al zeker als je wereldwijde verantwoordelijkheid hebt.

Op reddit zag ik onlangs een procurement manager bij AB-InBev van 28 jaar met 8k/maand en 25k bonus. Dat is nu wel een extreem voorbeeld

Je kan als purchaser zeker meer krijgen incl bedrijfswagen en hogere bonus. En al zeker als je wereldwijde verantwoordelijkheid hebt.

Op reddit zag ik onlangs een procurement manager bij AB-InBev van 28 jaar met 8k/maand en 25k bonus. Dat is nu wel een extreem voorbeeld

Hangt ook wel serieus af van over welke bedragen aan aankopen we spreken en welke impact je daarop hebt.
den één is verantwoordelijk voor 1 miljoen euro, den ander voor 50miljoen euro :p

Hangt ook wel serieus af van over welke bedragen aan aankopen we spreken en welke impact je daarop hebt.
den één is verantwoordelijk voor 1 miljoen euro, den ander voor 50miljoen euro :p
Dat is zeker waar. Maar eens je die eerste ervaring hebt, houdt er u niks tegen om voor een job te gaan waar je voor grotere bedragen verantwoordelijk bent.

Vooral het bovenstaande. Procurement kan je indelen in operationeel - tactisch - strategisch. Lees administratief - onderhandeling - leverancierskeuze en je hebt de grote verschillen al. Maar het grootste niveauverschil bij tactisch-strategisch zit hem in de spend. Iemand die een team van een paar operationele inkopers managed van in totaal 10 milj. spend, zit mijlenver van een enkele capex buyer met 100 milj. spend … . Ik wil je altijd wel een richting geven via pb, zit zelf al 10j in technical procurement van starter tot senior level.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master rechten + manama Vennootschapsrecht
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Vrij beroep
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Advocaat-medewerker
Anciënniteit: 4
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45
verantwoordelijkheden:

Maand salaris (bruto): 6.200 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 3.000 euro netto
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage, opleidingen wordt terugbetaald

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 10km
Afstand woon/werk in tijd: 20min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 3 à 4 weken
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ka
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Verloning is puur afhankelijk van mijn billables (65 euro per uur billable, 6u per dag verwacht, dus rond 1.200 op jaarbasis maar haal ik momenteel net niet).

Ja telt inderdaad dik door. Vooral het feit dat er bij deze werkgever commercieel meer mogelijkheden zijn was de beslisssende factor om te switchen.
Ik neem aan dat het niet gaat om aircotjes van 1500 euro ;).
Dit dus exact. Ik heb ook een master statistiek gevolgd tot in het laatste jaar maar niet afgemaakt.
Diploma zegt niet alles over capaciteiten. Genoeg mensen die tijdens hun studies niet alles er uit halen. Ik koos ook na 8u wiskunde voor een professionele bachelor, ik had ook gewoon geen zin om alles zo theoretisch te benaderen.
Ik ben technisch minstens even sterk als een ing. als ik het hier intern vergelijk.
Een standaard ing. is technisch vaak niet zo sterk door het ontbreken van basis technische skills. Die opleiding is sterk theoretisch en brengt een brede basis aan, maar telkens redelijk. "wetenschappelijk" onderbouwd. Er wordt vaak te weinig over techniek gepraat. Laplace, fourier, bode diagram ..., allemaal goed en wel, maar daar kan je echt geen verdienmodel aan koppelen.

Dit in combinatie met een sterke commerciële aanpak maakt het gewoon een zeer uniek profiel, het is vaak ofwel techniek ofwel klassieke account manager rol. Ik doe zelf de pre-engineering/ontwerpfase, zelf calculatie, vaak vanaf een wit blad. Bijkomend ook nog eens alle onderhandelingen en contracten nalezen en aanpassen. Omzet zit tussen de 5 en 6 miljoen voor mijzelf op jaarbasis. Kleine projectjes verkopen allemaal goed en wel, maar zo komen we niet aan 5 miljoen. Mijn klanten zijn vooral grote industriële boiten waar er vaak een leger aan mensen op het voortraject worden losgelaten (vaak in het Engels, Frans of Duits) en waar wij dus van alle stukken van een project op de hoogte van moeten zijn.
Dat is ook geen standaard accountmanager zoals er bij elke fabrikant 20 rondlopen. Voor onze opleiding kom ik veel in contact met bedrijven en groothandels. Er is toch veel verschil tussen accountmanagers onderling. In veel gevallen zijn dat puur verkopers met niet super veel productkennis, maar wel de typische flair en manieren. Of het nu wijn of aircotjes zijn, dat maakt voor die mannen niet uit.

Focus is koeling maar bij ons gaat dat echt tot in de breedste zin van het woord.
Gaat het om koeling met R717 en een West-Vlaams bedrijf?

En nu even serieus - anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat "de war om talent" vaak synoniem is met "de war om iemand" - ook in de markt van vacatures is de wet van vraag en aanbod van toepassing. De echte witte raven zullen dan gewoon nog beter betaald worden - maar zelfs dat is geen garantie meer om er te vinden - er zit namelijk ook een eindpunt - zowel qua loon als voor beschikbare mensen.

Mwoah, voor echt witte raven, is er qua loon weinig eindpunt hoor. Alleen draaien die zelden mee in de reguliere vraag- en aanbodmarkt, en loopt dat veel meer via netwerken. Onze aangepaste structuur is net aangekondigd en voor 2 à 3 posities daarbinnen heb ik mijn witte raven al vanuit mijn netwerk geselecteerd, gesproken en quasi vastgelegd. Maar klopt wel dat, zeker daar, het veleer gaat over de war om heel specifieke mensen/profielen, eerder dan een algemene "war on talent".

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master rechten + manama Vennootschapsrecht
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Vrij beroep
Huidige functie: Advocaat-medewerker
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45
verantwoordelijkheden:

Maand salaris (bruto): 6.200 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 3.000 euro netto
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage, opleidingen wordt terugbetaald

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 10km
Afstand woon/werk in tijd: 20min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 3 à 4 weken
Glijdende werkuren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ka

Verloning is puur afhankelijk van mijn billables (65 euro per uur billable, 6u per dag verwacht, dus rond 1.200 op jaarbasis maar haal ik momenteel net niet).
Graag even de deskundige input van BG gehad over het volgende en de vraag of het financieel de moeite is om te switchen (of dat ik minstens er niet financieel significant achteruit ga): heb een aanbod gekregen om als jurist te starten bij een accountantskantoor (geen big4 maar juist niveau eronder als je het kan stellen). Vooral het feit dat ik momenteel geen bijdrage doe aan VAPZ en geen gewaarborgd loon heb (wat het nettoloon verklaart) en gelet op het budget voor bedrijfswagen maakt de vergelijking niet volledig rechtlijnig naar mijn gevoel.

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Jurist ondernemingsrecht
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /
verantwoordelijkheden:/

Maand salaris (bruto): 2890 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500 euro
Nettovergoedingen: 500
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
Ecocheques: 250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 900 euro per jaar
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): gsm abo, bonus op basis van bedrijfsresultaten

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 10km-40km
Afstand woon/werk in tijd: 20min-40min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 900 euro + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra)
Vrijheid om verlof te nemen: /

Graag even de deskundige input van BG gehad over het volgende en de vraag of het financieel de moeite is om te switchen (of dat ik minstens er niet financieel significant achteruit ga): heb een aanbod gekregen om als jurist te starten bij een accountantskantoor (geen big4 maar juist niveau eronder als je het kan stellen). Vooral het feit dat ik momenteel geen bijdrage doe aan VAPZ en geen gewaarborgd loon heb (wat het nettoloon verklaart) en gelet op het budget voor bedrijfswagen maakt de vergelijking niet volledig rechtlijnig naar mijn gevoel.

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): gsm abo, bonus op basis van bedrijfsresultaten

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Kostprijsmatig voor werkgevers vergelijkbare pakketen.
Had je als zelfstandige uw eigen wagen? Met een vennootschap zou je al boven 3k netto uitkomen.
Hoe wordt die 500 EUR netto vergoeding verantwoord?

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Alweer een mooi voorbeeld waarom kijken naar fiscaal/bruto inkomen voor allerhande voordelen compleet van de pot gerukt is

Terug
Bovenaan