Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als de politieke topman in 't land 200K naar huis mee pakt, ale soit, so be it. Maar laat ons stellen dat als ge een paar 100 politiekers minder hebt, hebt ge dat op overschot e. Mor soit ... ain't never gonna happen.
't Is & zal altijd een complex landje blijven. En die complexiteit ... da kost ook geld.
Aan de andere kant, met 20 miljoen minder uitgaven lossen we het gat van 80 miljard of hoeveel is het nu, ook niet direct op hé.
Al is het een terugkerende besparing. Ok al is ze in reële geldtermen natuurlijk kleiner (aangezien er ook een reductie op de inkomsten is wanneer je dit toepast).

Aan de andere kant, met 20 miljoen minder uitgaven lossen we het gat van 80 miljard of hoeveel is het nu, ook niet direct op hé.
Al is het een terugkerende besparing. Ok al is ze in reële geldtermen natuurlijk kleiner (aangezien er ook een reductie op de inkomsten is wanneer je dit toepast).
Goh ... ik denk dat er wel wat meer te besparen valt als je enkele van die niveau's weet af te schaffen & dat kan centraliseren.
Dat zal natuurlijk ten koste gaan de hoeveelheid ambtenaren & da's dan ook weer minder gemakkelijk aan te brengen.

Want jah ... niemand zal die verhalen snel vergeten van de ministers die het voor bekeken houden na X-aantal jaren & met ettellijke 100en duizenden EUR gouden handdruk naar huis gingen.
Uiteraard ... op grote schaal, zeker na de corona ... drop in the bucket, obviously.

Nu ... die corona schulden zijn over heel den bol hoog opgelopen eh. Da's bijlange niet enkel hier.
Wat besparing hier & daar zal dat niet zomaar doen verdwijnen. Die corona schulden zullen nog vele jaren, zo niet decennia aanslepen voor veel landen overheen dezen bol.

Maar als ge dan kijkt naar pakweg the big ol' US of A die daar ni anders doet dan 'triljoenen bij printen' ... jah, tush is't ier in EU zo erg nog ni peize'k.

Goh ... ik denk dat er wel wat meer te besparen valt als je enkele van die niveau's weet af te schaffen & dat kan centraliseren.
Dat zal natuurlijk ten koste gaan de hoeveelheid ambtenaren & da's dan ook weer minder gemakkelijk aan te brengen.
Maar ze willen niet centraliseren. Ze willen juist decentraliseren om te kunnen inspelen op lokale besognes. .

Maar ze willen niet centraliseren. Ze willen juist decentraliseren om te kunnen inspelen op lokale besognes. .
Goh ja ... dat men Vlaanderen & Wallonië nie wil centraliseren da verstaan we uiteraard, die lopen veel te veel uiteen tegenwoordig om overeen te komen (& BXL uiteraard). Dan beginnen uiteraard ineens de discussies over wie de rekeningen betaald, de transfers & interdependencies tussen VL/WL/BXL, mor soit. Dat je die nog apart wil houden da's niet zo onlogisch.

Maar zijn al die tussen niveau's onder het regionale echt van doen? Oh well, 't is wat het is e.
Maar het provinciale niveau & de gemeenschappen & wa is er nog allemaal zou er toch helemaal van tussen mogen bv.
Gewoon 'Federaal' -> 'Regionaal' -> 'Lokaal' & be done with it.

Dit, dit en nog eens dit. Het probleem is inderdaad niet dat loon van de premier, maar eerder al die andere lonen opgeteld, voor regeringen die er eigenlijk niet moeten zijn en bijgevolg een heleboel kabinetsmedewerkers e.d.

Ik zou niet het leven en de verantwoordelijkheid van een premier willen hebben, dus ik heb geen grote mening over zijn loon.
Echter wel problemen met de lonen en voordelen van parlementsleden. Daar zitten er bij die dat verdienen. Daar zitten er ook heel veel bij die schandalig dik betaald worden in vergelijking met hun prestaties/motivatie. Idem voor veel zitjes die bezoldigd zijn, in intercommunales, overlegorganen enzoverder.

En laten we wel wezen, de grote vetpot voor een eerste minister is niet zijn loon. Het zijn de connecties die hij legt en de zekerheid dat hij achteraf de dikbetaalde functies in de privé voor het kiezen heeft.

Ik zou niet het leven en de verantwoordelijkheid van een premier willen hebben, dus ik heb geen grote mening over zijn loon.
Echter wel problemen met de lonen en voordelen van parlementsleden. Daar zitten er bij die dat verdienen. Daar zitten er ook heel veel bij die schandalig dik betaald worden in vergelijking met hun prestaties/motivatie. Idem voor veel zitjes die bezoldigd zijn, in intercommunales, overlegorganen enzoverder.

En laten we wel wezen, de grote vetpot voor een eerste minister is niet zijn loon. Het zijn de connecties die hij legt en de zekerheid dat hij achteraf de dikbetaalde functies in de privé voor het kiezen heeft.
Volledig akkoord.

Als consultant is dat altijd wat anders. Als consultant kan je makkelijk te weten komen wat je waard bent. Als ze je verkopen voor 500-600€ per dag, moeten ze niet afkomen met een loon van 2200€ bruto.

De eerste 2-3 jaren kan je zeggen dat je nog veel leert, ze je misschien ook veel opleidingen betalen en je begeleid wordt. Dus ze “investeren” in je, dat kost hun ook iets. Maar na een tijd is dat niet meer in die mate het geval.
Ik weet niet hoeveel keer ik dit al getypt heb (op 9Lives), maar zonder context zijn dat heel foute boodschappen om te roepen. Het is echt nutteloos te schermen met dagrates zonder meer.
Bij ons betekent 500€ voor een Azure data warehouse developer ... iemand vers uit school en 0,0 ervaring. Bij Accenture voor een junior SAP consultant of McKinsey junior strat consultant ... bestaat 500€ daar zelfs? Een junior java dev zal dan weer een goedkoper uitkomen.

2700€ voor 55 uren per week. Das per uur minder dan wat mijn vriendin verdient in de horeca.

Vind ik nogal een scheefgetrokken vergelijking. (Was misschien ook wat sarcastisch bedoeld.)

Maar naast die 2700 komt er nog een pak bij natuurlijk. O.a. €200 groepsverzekering per maand, auto + tankkaart (makkelijker twv €600), 13de maand en vakantiegeld (zeker nog eens 200 per maand), en bonus (150per maand). =3.850 per maand, erg ruwe schatting. Dus eerder richting €17.5 netto per uur (4x55u).

Dan komen er ook nog de intangibles bij. Expenses, openbaar vervoer,.. en vooral mooie carrièreperspectieven.

Soit, wou gewoon beetje nuance aanbrengen ;)

Er zijn CEO's van middelgrote bedrijven die ook zoiets verdienen, moet de "CEO van het land" dan minder verdienen? Ik vind dit persoonlijk een normale verloning.
Ik vind dit zelfs gewoon weinig, wanneer ik dat vergelijk met mijn verloningspakket. En ik ben helemaal geen premier of CEO.

Situatie: via telefoon bevestiging gekregen dat solliciatieprocedure succesvol was en ik een aanbieding ga krijgen.

De details van het offer worden door iemand van HR besproken met mij. Hoe verloopt de onderhandeling dan als ik meer vraag dan de aanbieding? Loopt dit dan terug via de toekomstige manager of heeft HR de bevoegdheid om tussen een bepaalde range te beslissen?
Het zou namelijk handig zijn dat ik een indicatie van de duurtijd van dit proces heb.

edit: betreft een bedrijf met +2000 WN

Situatie: via telefoon bevestiging gekregen dat solliciatieprocedure succesvol was en ik een aanbieding ga krijgen.

De details van het offer worden door iemand van HR besproken met mij. Hoe verloopt de onderhandeling dan als ik meer vraag dan de aanbieding? Loopt dit dan terug via de toekomstige manager of heeft HR de bevoegdheid om tussen een bepaalde range te beslissen?
Het zou namelijk handig zijn dat ik een indicatie van de duurtijd van dit proces heb.

edit: betreft een bedrijf met +2000 WN
Zij zullen wellicht een payband hebben waarin ze kunnen manouvreren. Dus je kan perfect een tegenbod doen.

Hoe ouder je word hoe minder die opslagen natuurlijk gaan zijn :) Maar op het begin zou je als consultant vrij snel omhoog moeten gaan.
Dat lijkt me ook logisch. Als je start aan de bijna bodemklasse qua verloning dan heb je marge om te stijgen natuurlijk.
Ik schrik er trouwens niet van dat dat vele in die roulette stappen om daarna als zelfstandige te starten en elke maand met de kruiwagen naar huis gaan.

Dat lijkt me ook logisch. Als je start aan de bijna bodemklasse qua verloning dan heb je marge om te stijgen natuurlijk.
Ik schrik er trouwens niet van dat dat vele in die roulette stappen om daarna als zelfstandige te starten en elke maand met de kruiwagen naar huis gaan.

Ja had er ook mee willen beginnen als freelance, maar de onzekerheid rond Corona heeft me toch tegengehouden. En uiteindelijk weet ik nu niet of ik het nog zou doen. Verloning zal altijd hoger zijn als freelance natuurlijk maar het is nu niet dat we sukkelaars zijn als werknemer :)

Ik weet niet hoeveel keer ik dit al getypt heb (op 9Lives), maar zonder context zijn dat heel foute boodschappen om te roepen. Het is echt nutteloos te schermen met dagrates zonder meer.
Bij ons betekent 500€ voor een Azure data warehouse developer ... iemand vers uit school en 0,0 ervaring. Bij Accenture voor een junior SAP consultant of McKinsey junior strat consultant ... bestaat 500€ daar zelfs? Een junior java dev zal dan weer een goedkoper uitkomen.

Helemaal akkoord, dagrates van € 500 - 600 zijn bij veel grote consulting bedrijven wat ze aanrekenen voor starters, die dan inderdaad iets van € 2200 bruto krijgen. Ik zeg niet dat die balans goed zit, maar het is bij veel bedrijven wel de realiteit en geen basis om te kunnen zeggen dat je meer moet verdienen.

Ik hoorde van een keurder elektriciteit/gas dat hij gewoon 750 per dag moet opbrengen voor zijn werkgever. Dit impliceert een zekere druk om zijn planning af te werken. Ik weet niet hoeveel keuringen dat zijn natuurlijk. Wat zou hij zelf in loondienst verdienen, dat zal ook niet de vetpot zijn...

Kan iemand me het loonpakket van een startende SAP consultant vertellen? En de loonsevolutie na 2- 5 jaar?
Even uit de losse pols:
  • Start:
    • Tussen de 1.800 en 2.300 bruto afhankelijk van uw diploma en het bedrijf
    • + alle gangbare voordelen, aka dagvergoeding / maaltijdcheques, auto, gsm + abo, verzekeringen en pensioenplan
    • + eventueel klein bonus plan
  • Na 2 jaar:
    • +0%-30% afhankelijk van hoe goed je bent
      Realistisch minimum (aka niet achterlijk zijn) is +5%
    • Mogelijks een auto categorie hoger
  • Na 5 jaar:
    • +0%-100% afhankelijk van hoe goed je bent
      Realistisch minimum (aka niet achterlijk zijn) is +40%
    • Sowieso 1 a 2 auto categoriën hoger
    • Groter bonus plan & dagvergoeding

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Industrieel ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Gezondheidszorg
Huidige functie: Stafmedewerker
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4525
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2610
Nettovergoedingen: internetvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja, iPhone + abo, laptop, VAA voor beide
Maaltijdcheques: Neen, wel bedrijfsrestaurant (€3 maaltijd)
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 45km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding :)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Er wordt verwacht dat je bereikbaar bent
Hoe vaak overuren te presteren: geen plicht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Terug
Bovenaan