Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ook iets waar niet zelden wat raar wordt over gecommuniceerd - stel aan 100 mensen de vraag hoeveel verlofdagen ze hebben: hoeveel % zal het aantal inclusief ADV vermelden? Ik denk de meerderheid.
Dat is ook op zich niet onterecht, hé. Ik werk bvb 8 uur per dag. Standaard (38-urenweek) is dat 12 dagen ADV, maar in sommige sectoren is dat meer (omdat ze een 37,5 urenwerkweek hebben of nog minder). Ik heb door die ADV 35 extra dagen verlof.

je kan nu nog zeggen dat dat allemaal "extra uren" zijn die ik presteer (op een 34,25 urenwerkweek), maar dat zal iemand die ook 8 uur per dag werkt, maar "slechts" 12 dagen ADV heeft niet zeggen.

ADV is voor een werkgever een van de simpelste dingen om zijn personeel extra verlof te geven zonder dat hij er veel van merkt (op voorwaarde dat de continuiteit van de bezetting op het werk geen problemen oplevert).

Dat is ook op zich niet onterecht, hé. Ik werk bvb 8 uur per dag. Standaard (38-urenweek) is dat 12 dagen ADV, maar in sommige sectoren is dat meer (omdat ze een 37,5 urenwerkweek hebben of nog minder). Ik heb door die ADV 35 extra dagen verlof.

je kan nu nog zeggen dat dat allemaal "extra uren" zijn die ik presteer (op een 34,25 urenwerkweek), maar dat zal iemand die ook 8 uur per dag werkt, maar "slechts" 12 dagen ADV heeft niet zeggen.

ADV is voor een werkgever een van de simpelste dingen om zijn personeel extra verlof te geven zonder dat hij er veel van merkt (op voorwaarde dat de continuiteit van de bezetting op het werk geen problemen oplevert).
Ik vind dat toch wat wringen eerlijk gezegd - gewoon omdat het geen waarheidsgetrouwe weerspiegeling is van het aantal gewerkte uren - het is voor de meeste werknemers leuk om hebben maar het is imo niet correct te zeggen dat iemand die 20+12ADV evenveel verlof heeft als iemand die 32 gewone verlofdagen heeft. In dat opzicht zou een verloning in €/h een beter inzicht geven.

Indien de werkweek minder dan 38h omvat zou het al iets eerlijker zijn om dit als "verlof" te zien - gewoon omdat men positief afwijkt van de standaard en evengoed zou kunnen zeggen: 38h werken en 55 verlofdagen. Belangrijk is dan wel dat er een afwijking is < 38h/week aangezien dit de standaard is.

Bij verlenging zou men dat ook moeten toepassen bij het aantal gewerkte uren: er zijn werkgevers waar 8h00 aanwezig, inclusief pauze = 8h werken terwijl bij andere werkgevers de pauze gewoon buiten de werktijd valt.

Indien de werkweek minder dan 38h omvat zou het al iets eerlijker zijn om dit als "verlof" te zien - gewoon omdat men positief afwijkt van de standaard en evengoed zou kunnen zeggen: 38h werken en 55 verlofdagen. Belangrijk is dan wel dat er een afwijking is < 38h/week aangezien dit de standaard is.
Er is geen standaard, hoor, gewoon een maximum (met afwijkingen). Grote of belangrijke sectoren zoals bouw (40 uur), handelszaken (35 uur), banken (35 uur), bewaking (37), houtbewerking (37,33) zitten eronder of erboven (de eerste waar ik op kom)

Het klopt echter dat je best beide vermeldt: hoeveel moet je per dag werken en hoeveel verlof heb je. Want mensen die een overbruggingsploeg doen hebben zo 200 dagen "verlof". Net zoals bij loon brutoloon alleen ook niks meer zegt.

Ik vind dat toch wat wringen eerlijk gezegd - gewoon omdat het geen waarheidsgetrouwe weerspiegeling is van het aantal gewerkte uren - het is voor de meeste werknemers leuk om hebben maar het is imo niet correct te zeggen dat iemand die 20+12ADV evenveel verlof heeft als iemand die 32 gewone verlofdagen heeft. In dat opzicht zou een verloning in €/h een beter inzicht geven.

Bij verlenging zou men dat ook moeten toepassen bij het aantal gewerkte uren: er zijn werkgevers waar 8h00 aanwezig, inclusief pauze = 8h werken terwijl bij andere werkgevers de pauze gewoon buiten de werktijd valt.
Ik werk al 14 jaar structureel 2u te veel (dus onafhankelijk 't aantal overuren boven die 40) & 't bedrijf heeft daarvoor nog nooit geen ADV dagen gegeven. Dus 't is toch correct dat men stelt dat ge 20d + 12d ADV krijgt, want het is duidelijk dat men niet eens echt verplicht is om die 12d te geven. Men geraakt er wel rond blijkbaar.

Middagpauze door boeken heb ik enkel nog maar geweten bij bepaalde klanten waar ik ter plaatse moest komen, waar ik dan voor die dag m'n uren gewoon mocht door boeken. Maar zelfs dat is eerder uitzonderlijk.

Verder is het altijd al zo geweest eh ... een arbeider wordt in BE betaald per uur & een bediende krijgt een maandelijkse wedde.
Dus je hoort wel vaker dat 'overuren niet bestaan', want je wordt gewoonweg niet betaald per uur.

Ik werk al 14 jaar structureel 2u te veel (dus onafhankelijk 't aantal overuren boven die 40) & 't bedrijf heeft daarvoor nog nooit geen ADV dagen gegeven. Dus 't is toch correct dat men stelt dat ge 20d + 12d ADV krijgt, want het is duidelijk dat men niet eens echt verplicht is om die 12d te geven. Men geraakt er wel rond blijkbaar.
Men geraakt er enkel rond omdat jij er niet tegen protesteert :). Waarschijnlijk staat in je contract uren die je niet respecteert (in het voordeel van de werkgever).

14 x 12 = 168 werkdagen, ofwel bijna 3/4e van een jaar dat je te veel gewerkt hebt voor je baas. Nadeel van een sector te hebben waar vakbonden niet echt veel macht hebben en de werkgever dit soms gewoon doorduwt zonder dat personeel tegengas durft geven...

Dus je hoort wel vaker dat 'overuren niet bestaan', want je wordt gewoonweg niet betaald per uur.
En ik heb als bediende dan weer altijd mijn overuren opgenomen en netjes geregistreerd als ik er moest doen.
Als overuren niet bestaan, dan doe ik ze niet en moet een ander de shit maar opkuisen. Toch aan het loon waarvoor ik werk/gewerkt heb.

Dat is meer jij die 2 uur teveel werkt en er niks voor terug vraagt. Ik betwijfel dat die 2 uur in uw contract staan

Toen ze dat hier nog deden kon je toch Mac's voor 55% van de prijs kopen (incl Apple Care) en doorverkopen aan 85-90% van de prijs.
Vond dat wel een vrij goede business en extra bonus eigenlijk... :D
wij kunnen in ons IKP plan zogezegd ook media voordelig leasen. Ik heb het eens bekeken voor een laptop (geen beschikbaar in de catalogus onder 1700€) en een tablet (geen beschikbaar onder 500€).
Onder de streep, inclusief het fiscale voordeel van dat IKP plan, koop ik hem (identiek model) net iets goedkoper op bol.com...

Verder is het altijd al zo geweest eh ... een arbeider wordt in BE betaald per uur & een bediende krijgt een maandelijkse wedde.
Is een vrij gangbare praktijk in de consultancy (toch in de bedrijven die ik heb zien passeren).
Je hebt een maandwedde onderhandeld en daarmee moet je het doen.
Als je daarvoor x aantal uren extra moet werken, omdat er deadlines moeten gehaald worden bij de klant, dan is dit ingecalculeerd in je maandloon.
Zelden geweten dat klanten toelaten dat je overuren gaat declareren, omdat ze op voorhand een contract hebben onderhandeld met je werkgever voor een bepaalde periode (uren).

Als je dan nog eens het ongeluk hebt dat je bij een consultancybedrijf werkt die 'naschoolse' activiteiten organiseert 's avonds (infosessies, opleidingen, counseling-toestanden, ...), dan mag je daar ook nog eens onbezoldigd en 'vrijwillig' komen opdraven.
Vrijwillig tussen aanhalingstekens, want doe je het niet, dan behaal je je doelstellingen niet en wordt je er op afgerekend bij je eerstvolgende evaluatie.

Men geraakt er enkel rond omdat jij er niet tegen protesteert :). Waarschijnlijk staat in je contract uren die je niet respecteert (in het voordeel van de werkgever).

14 x 12 = 168 werkdagen, ofwel bijna 3/4e van een jaar dat je te veel gewerkt hebt voor je baas. Nadeel van een sector te hebben waar vakbonden niet echt veel macht hebben en de werkgever dit soms gewoon doorduwt zonder dat personeel tegengas durft geven...
Gohja, ik ben de enige niet op het bedrijf die in dezelfde situatie zit eh. 't Bedrijf weet maar al te goed waarom ze er mee weg geraakten, nl. dat ze er tot op heden mee weg geraakt zijn om geen vakbond binnen te moeten halen. Met extra business units/fiscale entiteiten e.d.

Dat is meer jij die 2 uur teveel werkt en er niks voor terug vraagt. Ik betwijfel dat die 2 uur in uw contract staan
Iedereen zit in 't zelfste schuitje van 40u te moeten doen op een 38u contract. Da's niet dat letterlijk elke WN ineens beslist heeft om 2u voor de voor niets te werken hoor.
Kunnen ze 't wettelijk hard maken als iemand het hard speelt? Nee. Da ni. Mor het komt dan wel naar boven tijdens evaluaties, etc.

Anyway ... nu gaan ze er dus niet mee weg kunnen blijven geraken, want ze worden te groot.
Maar zelfs dan hebben ze er iets op gevonden door slechts 6d per jaar te geven en het zo over 2j te spreiden, ondanks dat ze al jaar & dag ons 12d schuldig zijn.
En ik heb als bediende dan weer altijd mijn overuren opgenomen en netjes geregistreerd als ik er moest doen.
Als overuren niet bestaan, dan doe ik ze niet en moet een ander de shit maar opkuisen. Toch aan het loon waarvoor ik werk/gewerkt heb.
Goh, ik heb al véél bedienden geweten die overuren moeten draaien & er nooit iets voor terug zien.

Onafhankelijk (& dus bovenop) die 40u dat we verwacht worden te werken heb ik zeker en vast nog véééél meer uren die dus 'niet bestaan'.
Da's dus niet enkel van bij ons dat ik dat hoor, dus jah. 'k Doe de laatste jaren alleszins minder uren boven die 40 dan vroeger, da wel.

Gohja, ik ben de enige niet op het bedrijf die in dezelfde situatie zit eh. 't Bedrijf weet maar al te goed waarom ze er mee weg geraakten, nl. dat ze er tot op heden mee weg geraakt zijn om geen vakbond binnen te moeten halen. Met extra business units/fiscale entiteiten e.d.

Iedereen zit in 't zelfste schuitje van 40u te moeten doen op een 38u contract. Da's niet dat letterlijk elke WN ineens beslist heeft om 2u voor de voor niets te werken hoor.
Kunnen ze 't wettelijk hard maken als iemand het hard speelt? Nee. Da ni. Mor het komt dan wel naar boven tijdens evaluaties, etc.

Anyway ... nu gaan ze er dus niet mee weg kunnen blijven geraken, want ze worden te groot.
Maar zelfs dan hebben ze er iets op gevonden door slechts 6d per jaar te geven en het zo over 2j te spreiden, ondanks dat ze al jaar & dag ons 12d schuldig zijn.

Goh, ik heb al véél bedienden geweten die overuren moeten draaien & er nooit iets voor terug zien.

Onafhankelijk (& dus bovenop) die 40u dat we verwacht worden te werken heb ik zeker en vast nog véééél meer uren die dus 'niet bestaan'.
Da's dus niet enkel van bij ons dat ik dat hoor, dus jah. 'k Doe de laatste jaren alleszins minder uren boven die 40 dan vroeger, da wel.
Heb je ergens tijdsregistratie die je moet doen?

Heb je ergens tijdsregistratie die je moet doen?
Laat ons zeggen dat de uren in 't systeem zitten & de meeste ook gefactureerd zullen zijn, mor soit.
Enige manier dat dat ooit iets zou betekenen is moest ge 't voor de rechter willen trekken. En als ge zo ver zou willen gaan kunt ge beter gewoon de eer aan uzelf laten & ya know ... 't aftrappen.

'k Heb die overheen de jaren wel al eens 'aangehaald' tijdens evaluaties als het over de centen gaat. Dunno of dat echt doorgewogen heeft toen.
De laatste jaren komen er geen opslagen meer & doe ik er ook veel minder bovenop m'n structurele 40 (wat er eigenlijk al 2 te veel zijn).

Maar zoals @Slyke ook al aangaf, 't gebeurd regelmatig bij bedienden. Ik heb collega's die nog véél ergere toestanden hebben mee gemaakt bij hun vorige WG's bv.

Laat ons zeggen dat de uren in 't systeem zitten & de meeste ook gefactureerd zullen zijn, mor soit.
Enige manier dat dat ooit iets zou betekenen is moest ge 't voor de rechter willen trekken. En als ge zo ver zou willen gaan kunt ge beter gewoon de eer aan uzelf laten & ya know ... 't aftrappen.
screenshots maken en nadat je zelf vertrekt een briefje sturen dat je voor de afgelopen X jaar (max 5) je achterstallig loon wil. 48*2*5*25 euro = max 12.000 euro +vakantiegeld en eindejaarspremie (als 25 euro je uurloon is).

Nu kan ook, door inspectie erop af te zenden.

screenshots maken en nadat je zelf vertrekt een briefje sturen dat je voor de afgelopen X jaar (max 5) je achterstallig loon wil. 48*2*5*25 euro = max 12.000 euro +vakantiegeld en eindejaarspremie (als 25 euro je uurloon is).

Nu kan ook, door inspectie erop af te zenden.
Bij m'n eerste WG uit 't school was er zogezegd een systeem dat de 'eerste 150 overuren' gratis & de voor niets waren.
Al de rest zou vergoedt worden.

Ik ben daar vertrokken (na een goei 2 jaar) & heb het nooit meer terug gezien. 't Secretariaat kon mij wel aangeven hoeveel het er waren (dacht een 200-tal uren te veel, bovenop die 150), met een buitenlands project, met verplaatsing er bij en al, maar afprinten was er te veel aan gevraagd.
Ze zullen wel geweten hebben waarom.

Dat was toen ook een 38u contract, waar 40u gewerkt moest worden. De ADV dagen waren er wel ingeburgerd.
Daar ben ik dus nooit lang genoeg geweest om er überhaupt ooit iets van terug te zien, al dan niet in de vorm van een positieve evaluatie + opslag.

Laatst bewerkt:
In een HR-systeem en gevalideerd door een overste? Of gewoon een systeem waarin je zelf de gepresteerde uren moet ingeven?
In dat laatste geval heb je waarschijnlijk weinig verhaal, maar als iemand die uren gevalideerd heeft, heb je mogelijks wel (juridisch gezien) wat mogelijkheden.
Afhankelijk wat in jouw contract staat.

Maar zoals @Slyke ook al aangaf, 't gebeurd regelmatig bij bedienden. Ik heb collega's die nog véél ergere toestanden hebben mee gemaakt bij hun vorige WG's bv.
Spreek mij niet uit over bedienden in het algemeen, maar bij de consultancybedrijven in elk geval wel.
Ook altijd grijze zones, met regelgevingen die in het bedrijf zelf gelden en andere bij de klant. Strikt genomen moet je alles volgen wat in je eigen contract staat en het arbeidsreglement van je eigen consultancybedrijf, maar tegelijkertijd heb je dan klanten die hun eigen arbeidsreglement opleggen aan alle werknemers, inclusief extern personeel.
Zorgt soms voor vreemde toestanden, maar de goodwill en het gezond verstand zijn dan meestal de factoren die er voor zorgen dat de consultant zich aanpast, ook al is het misschien niet zo omschreven in zijn contract.

In een HR-systeem en gevalideerd door een overste? Of gewoon een systeem waarin je zelf de gepresteerde uren moet ingeven?
In dat laatste geval heb je waarschijnlijk weinig verhaal, maar als iemand die uren gevalideerd heeft, heb je mogelijks wel (juridisch gezien) wat mogelijkheden.
Afhankelijk wat in jouw contract staat.
Als je kan aantonen dat je daar de uren die de werkgever factureert moet ingeven, zal dat normaal aanvaard worden door de rechter. Bewijslast draait dan om, werkgever zal moeten aantonen dat het niet gebruikt wordt voor de uren.

'k Zou zeggen dat ze tush wss al chance gehad hebben dat nog niemand het zover getrokken heeft, want jah ... die dingen worden vrijwel 1:1 door gefactureerd. Da's de specifieke reden van de tijdsregistratie.
Nuja, ze zijn zich ondertussen in regel aan 't zetten ... wss uit noodzaak omdat men te groot wordt.

Althans, voor die structurele 40 toch.
Eigen overuren kan men gewoon aangeven dat men 't niet gevraagd heeft, dus 't is uw eigen probleem. Zoals in zowat elke consultancy boite dat ik al van gehoord heb.
Geplande weekends 'n such worden bv. wel structureel geregeld met recuup.

Zoals hier boven aangegeven, ik doe, pretty much sinds de corona, toch een héél pak minder van die onbetaalde overuren (bovenop die 40u).
Zeker als men jaar na jaar af komt met 'nope, geen opslag'.

'k Ben er ook nog altijd niet content mee dat ze die ADV toekenning dan spreiden over 2 jaar & het verkopen als opslag, mor soit ... dat was toch wat de 'ergernis' v/d zomer voor praktisch iedereen bij ons op 't bedrijf, maar die hoort thuis in de ergernissen thread zeker. :devilish:

Nuja ... de moderne zotten noemen het eerder werken van uw uren die ge betaald wordt dan 'quiet quitting' zeker. :LOL:

Terug
Bovenaan