Muñoz
Well-known member
Die optimalisatie ondergraaft natuurlijk wel het volledig principe van de sterke schouders.
Leuk als er weinig volk is die die optimalisatie doet. Minder leuk wanneer dit niet het geval is, aangezien de mensen die niet van die optimalisaties gebruik kunnen maken of mogen maken zullen waarschijnlijk wel opdraaien voor de tekorten met nieuwe belastingen. Tgv het eroderen van het overheidsbudget en de sociale zekerheid.
Aangezien de kans voor het opkuisen van deze truken van de foor niet direct hoog op de agenda staat zolang dit niet massaal misbruikt wordt, en als het massaal gebruikt/misbruikt wordt het een te grote wijziging is om het erdoor te krijgen voor partijen die afhankelijk zijn van mensen die blij zijn over het uitgevoerde beleid om op hen te stemmen .
Dit gewoon.
Pas op, ik vind onze overheid ook geldverslindend, het is te zeggen, we hebben gewoon te veel overheden. (Dit is trouwens ook zoiets dat iedereen een goed idee vindt/vond in het stemhokje terwijl we er elke dag de gevolgen van dragen.) Maar onze belastingen zijn toch iets vreemd als je er over nadenkt: ja "zeer hoog", tot je kijkt naar al de ingeburgerde manieren om minder te betalen, waarna je nog over "hoog" kan spreken, want zelfs een hond met een hoed op heeft mits de juiste sector een bedrijfswagen. En wanneer je natuurlijk een serieus inkomen begint te halen uit je kapitaal in plaats van je arbeid, dan worden we plots eerder een belastingsparadijs.
En ondertussen horen we dan dat we de sociale zekerheid misschien moeten afbouwen, want onbetaalbaar hé.
Ik hoor het altijd graag zeggen. "Ja, maar, flexijobs, dat ondergraaft de sociale zekerheid." "Ja, maar, extralegale voordelen, dat ondergraaft de sociale zekerheid." Mensen vergeten precies altijd wat écht de sociale zekerheid & co ondergraaft: dat beleidsmakers hier alles hebben gecreëerd om de zwakste, werkloze schouders zoveel als mogelijk te laten krijgen en dat er amper incentive is om tegen een minimumloon te gaan werken.
Ik vind het toch altijd frappant dat (hard)werkende mensen die 'creatief'/optimaliserend omspringen met hun inkomen van alles worden verweten maar dat het gatachterlijke beleid maar blijft aanmodderen.
Op vlak van belastingen op vermogen zijn we idd een redelijk paradijs, maar bon de Belgische politiek is vergeven van cliëntelisme. Arbeid is de makkelijke melkkoe.