Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die optimalisatie ondergraaft natuurlijk wel het volledig principe van de sterke schouders.

Leuk als er weinig volk is die die optimalisatie doet. Minder leuk wanneer dit niet het geval is, aangezien de mensen die niet van die optimalisaties gebruik kunnen maken of mogen maken zullen waarschijnlijk wel opdraaien voor de tekorten met nieuwe belastingen. Tgv het eroderen van het overheidsbudget en de sociale zekerheid.

Aangezien de kans voor het opkuisen van deze truken van de foor niet direct hoog op de agenda staat zolang dit niet massaal misbruikt wordt, en als het massaal gebruikt/misbruikt wordt het een te grote wijziging is om het erdoor te krijgen voor partijen die afhankelijk zijn van mensen die blij zijn over het uitgevoerde beleid om op hen te stemmen .
Dit gewoon.

Pas op, ik vind onze overheid ook geldverslindend, het is te zeggen, we hebben gewoon te veel overheden. (Dit is trouwens ook zoiets dat iedereen een goed idee vindt/vond in het stemhokje terwijl we er elke dag de gevolgen van dragen.) Maar onze belastingen zijn toch iets vreemd als je er over nadenkt: ja "zeer hoog", tot je kijkt naar al de ingeburgerde manieren om minder te betalen, waarna je nog over "hoog" kan spreken, want zelfs een hond met een hoed op heeft mits de juiste sector een bedrijfswagen. En wanneer je natuurlijk een serieus inkomen begint te halen uit je kapitaal in plaats van je arbeid, dan worden we plots eerder een belastingsparadijs.

En ondertussen horen we dan dat we de sociale zekerheid misschien moeten afbouwen, want onbetaalbaar hé.

Ik hoor het altijd graag zeggen. "Ja, maar, flexijobs, dat ondergraaft de sociale zekerheid." "Ja, maar, extralegale voordelen, dat ondergraaft de sociale zekerheid." Mensen vergeten precies altijd wat écht de sociale zekerheid & co ondergraaft: dat beleidsmakers hier alles hebben gecreëerd om de zwakste, werkloze schouders zoveel als mogelijk te laten krijgen en dat er amper incentive is om tegen een minimumloon te gaan werken.

Ik vind het toch altijd frappant dat (hard)werkende mensen die 'creatief'/optimaliserend omspringen met hun inkomen van alles worden verweten maar dat het gatachterlijke beleid maar blijft aanmodderen.

Op vlak van belastingen op vermogen zijn we idd een redelijk paradijs, maar bon de Belgische politiek is vergeven van cliëntelisme. Arbeid is de makkelijke melkkoe.

Tjah, als ik morgen zeg dat de aarde plat is en jij roept dat deze een donutvorm heeft betekent dat ook niet dat je gelijk hebt omdat ik fout ben hé 😁

Met het verschil dat ik zei dat de aarde rond was, jullie dat in twijfel trokken en dan nadien blijkt dat hij wel degelijk rond was...

Met het verschil dat ik zei dat de aarde rond was, jullie dat in twijfel trokken en dan nadien blijkt dat hij wel degelijk rond was...
Met dit:

Side question. Als iedereen hetzelfde moet verdienen. Moet je dan ook buitenvliegen als een ander buitenvliegt?

Er is hier net weer een hestructurering geweest. Er is een afdeling buiten gezet en een hele boel ondersteunende functies in HQ.

Van de 4 producten zijn er 2 buiten geflikkerd. Bijgevolg is er in de ondersteunende functies ook overcapaciteit. Daar zijn ze relatief "random" volk aan het buitenflikkeren. Gelukkig op het eerste zicht de wappies die al lang buiten moesten liggen, maar goed....

Zou de analogie beter zijn dat iemand zegt dat de aarde plat is en jij vervolgens de vraag stelt "is heel het universum en elke planeet dan plat?"

Soit, zoals gewoonlijk is overdrijven en jouw situatie naar het ganse universum extrapoleren weer goed aanwezig.

ff wat mensen laten emigreren se :D

Ge moet zelfs zo ver niet gaan vliegen blijkbaar als je ziet dat Amsterdam op plek #4 staat.
Maar dan moet je uiteraard even nadenken ... verdienen ze in NL dan ZO veel meer dan in BE?
Dan kom je tot de realisatie dat bovenstaande discussie daar wss een heel grote impact op heeft.

Alle EL voordelen worden niet opgenomen in die cijfers lijkt mij.
Een wagen in Amsterdam zal eerder uitzonderlijk zijn, of gewoon kostelijk qua belasting (bijtelling). 't Was daar wat interessanter geworden qua fiscaliteit met EV's, maar dan nog. In BXL zal elke ITer momenteel wel een wagen ter beschikking hebben.
Een wagen heeft weliswaar een redelijk grote impact op die verloning. TB met welke wagen je rond bolt & hoeveel km je er mee doet, maar enkele 100en tot vele 100en EUR/mnd is geen uitzondering.
Ja, we betalen er dan belasting op, maar niet zoveel als de Nederlanders. ;)

Nuja, 't zal wss nog steeds hoger liggen in Amsterdam dan BXL, maar 't verschil zal zo groot nimmer zijn.
De Belgische manier van verloning is nu eenmaal regelmatig een beetje een kluwen.

Ik hoor weliswaar wel regelmatig dat je in NL meer netto zal overhouden van je loon vergeleken met BE. Dus die brutolonen in de grafiek zou je dan ook naast de gemiddelde belastingsdruk moeten leggen om er een beeld van te scheppen.
Idem algemene 'cost of living'. In Londen bv. ligt dat loon vrij hoog, maar 't is daar dan ook praktisch onbegonnen werk om een woning te kopen.
Het nationale gemiddelde zal daar dan wss ook een stuk lager liggen.

Die optimalisatie ondergraaft natuurlijk wel het volledig principe van de sterke schouders.

Niet bepaald.

Zelfs een flat tax ondersteunt het principe van sterke schouders, en zelfs een degressief systeem kan dat nog steeds ondersteunen. Het ondergraaft enkel de systematiek van graaifiscaliteit die je in België ziet, maar daar stip je dan ook per direct de grondoorzaak mee aan (en daar is het ook voor bedoeld, door de wetgever zelf zelfs).

...

Ge moet zelfs zo ver niet gaan vliegen blijkbaar als je ziet dat Amsterdam op plek #4 staat.
Maar dan moet je uiteraard even nadenken ... verdienen ze in NL dan ZO veel meer dan in BE?
Dan kom je tot de realisatie dat bovenstaande discussie daar wss een heel grote impact op heeft.

Alle EL voordelen worden niet opgenomen in die cijfers lijkt mij.
Een wagen in Amsterdam zal eerder uitzonderlijk zijn, of gewoon kostelijk qua belasting (bijtelling). 't Was daar wat interessanter geworden qua fiscaliteit met EV's, maar dan nog. In BXL zal elke ITer momenteel wel een wagen ter beschikking hebben.
Een wagen heeft weliswaar een redelijk grote impact op die verloning. TB met welke wagen je rond bolt & hoeveel km je er mee doet, maar enkele 100en tot vele 100en EUR/mnd is geen uitzondering.
Ja, we betalen er dan belasting op, maar niet zoveel als de Nederlanders. ;)

Nuja, 't zal wss nog steeds hoger liggen in Amsterdam dan BXL, maar 't verschil zal zo groot nimmer zijn.
De Belgische manier van verloning is nu eenmaal regelmatig een beetje een kluwen.

Ik hoor weliswaar wel regelmatig dat je in NL meer netto zal overhouden van je loon vergeleken met BE. Dus die brutolonen in de grafiek zou je dan ook naast de gemiddelde belastingsdruk moeten leggen om er een beeld van te scheppen.
Idem algemene 'cost of living'. In Londen bv. ligt dat loon vrij hoog, maar 't is daar dan ook praktisch onbegonnen werk om een woning te kopen.
Het nationale gemiddelde zal daar dan wss ook een stuk lager liggen.

Klopt, de grafiek in dat filmpje spreekt over brutoloon dus netto voordelen zoals een bedrijfswagen zitten daar niet bij. Wat wel nog altijd een populaire manier van verlonen is in Nederland, maar vermoedelijk ook een pak minder in Amsterdam.

Een verschil is ook dat er in Amsterdam gewoon ook meer grote tech bedrijven zitten dan in bv. Brussel, wat de lonen opdrijft wegens meer concurrentie en het willen aantrekken van talent van overal (incl. buitenland)

En ook de cost of living in Amsterdam ligt hoger dan in Brussel als je kijkt naar huizen / appartementen. Al weet ik van een aantal ex-collega's wel dat ze aan het eind van de rit een pak meer overhouden in Amsterdam dan in Brussel, maar dat lijkt vooral te gelden voor hogere (i.e. meer betaalde) profielen.

Werkdruk blijft het grootste pijnpunt. Ik ken weinig verpleegkundigen die klagen over het loon.

Die gemiddelde toeslag oncomfortabele uren geeft een vertekend beeld. Je hebt natuurlijk nacht verpleegkundigen die enkel 's nachts werken, die komen wel aan +40/45%.

Anderzijds heb je bv. verpleegkundigen die op de raadplegingen staan en die hebben dan 0% toeslag (alle uren tussen 6h en 19h zijn zonder toeslag, tenzij er een onderbreking van meer dan drie uren is, wat in de meeste gevallen omzeild wordt door onderbrekingen van exact drie uur te gebruiken).

Ik schat dat de mediane toeslag ergens rond de 15% zal liggen.

Anderzijds hebben de meeste verpleegkundigen bijna geen extra legale voordelen. Geen volledige eindejaarspremie, geen maaltijdcheques, geen groepsverzekering, ... Wat ongunstig vergelijkt met andere sectoren.

Anderzijds hebben de meeste verpleegkundigen bijna geen extra legale voordelen. Geen volledige eindejaarspremie, geen maaltijdcheques, geen groepsverzekering, ... Wat ongunstig vergelijkt met andere sectoren.
idd. Het is altijd gevaarlijk om enkel brutolonen te vergelijken zonder de rest.

Maar idd, het zijn vooral de werkomstandigheden die niet ideaal zijn, puur het loon valt zeker mee voor een bachelor.

Bovenstaande idd niet/weinig maar:

Random 2 ziekenhuizen genomen - bijna geen extra legale voordelen zou ik dat toch ook niet noemen:
https://www.olvz.be/nl/arbeidsvoorwaarden-voor-olv-werknemers

Geen MC - maar wel goedkoop eten (dat best ok is in het OLV).

Als ik zo snel eens kijk heeft een verpleegkundige van 55 jaar met 30 jaar ervaring in het OLV in Aalst:
  • 20 vakantiedagen
  • 4 CAO dagen
  • 11 Juli
  • 1/dag per 5 jaar - na 30 jaar max. 6 dagen
  • 10 feestdagen
  • Vanaf 55 jaar: +36 dagen
  • 4 dagen sociaal verlof (betaald)
  • Totaal: 81 dagen - dat zou toch enige invloed moeten hebben op de werkomstandigheden en werkdruk denk ik dan.
Het is een sector die mooi het probleem van een personeelstekort illustreert - op papier (en dus zonder de job uit te oefenen) lijkt de combinatie van loon/vakantie en andere voordelen gewoon steengoed - als je dan nog wat geluk hebt in de nabijheid te wonen of vlot OV kan gebruiken - ik zie weinig jobs op dat niveau in de buurt komen, als bonus is er dan ook nog absolute werkzekerheid en onafhankelijk van de economie.

Hospitalisatieverzekering, akkoord dit is een mooi extralegaal voordeel, een recurrent voordeel van 150-300 yal EUR/jaar (veel verschil tussen de ziekenhuizen wat je krijgt).
Een 4 a 6 extra verlofdagen, dat is ook een voordeel inderdaad, laten we zeggen 700 euro per jaar, om de extralegal package 1000eur/jaar te maken. Hoe vergelijkt dit met andere bachelors?

De UZ Gent voordelen:

"Goedkoop eten", wel binnensteken in een pauze van 30 minuten waarbij je aangespoord wordt je om te kleden (want niet hygienisch om in werkkledij te eten, niet haalbaar in 30min dus wordt vaak genegeerd), je je moet verplaatsen naar het restaurant, je moet aanschuiven (soms is er wel priority lane voor de verpleegkundigen). 10min om te eten. Eet smakelijk.

Benefits at work, dat heb ik ook bij mijn energieleverancier.

Kinderdagverblijf voor 100 kinderen, allemaal goed en wel als je dicht bij je werk woont. Je mag ze wel elke dag te voet of met de fiets brengen want als je <3km van UZG woont mag je niet meer op de personeelsparking. Ik kan ook niet inschatten hoe makkelijk je daar binnen raakt bij een bedrijf met 1000den werknemers. Indien makkelijk, dan kan dit als Gentenaar wel een mooi voordeel zijn. Waar wij wonen is dit geen issue en dus ook geen voordeel.

Voor de rest maar vage zaken. "tussenkomst persoonlijke PC": dat zal wel zoiets zijn als benefits at work, 20% korting op de list price bij de producent webshop, maar nog altijd duurder dan bij bol.com.

Geboortepremie, 50EUR 2 keer in je leven? Kassa kassa.

Dat "toffe collega's", "teambuildings", "personeelsfeest" bij voordelen moet vernoemd worden zegt ook genoeg zeker?

Globaal een zwaktebod imo als je vergelijkt met andere bachelors. Duidelijk dat er geen echte budgettaire ruimte is voor extralegals.

Verpleegkunde is trouwens 4 jaar studeren tegenwoordig, wat is de kost van een extra studiejaar al niet? 30k gederfde inkomsten en 5k uitgaven, voorzichtig gerekend? Vaarwel waarde van de extralegal package over je volledige carrière.

Die extra verlofdagen vanaf 45 jaar, dat helpt wel wat inderdaad. Maar tot je 45 heb je er dus 24 a 28, afhankelijk van waar je werkt. Niets uitzonderlijk.
10 feestdagen heeft iedereen, anciënniteitsdagen heb je niet in alle ziekenhuizen.

Nee, voor het geld (nogmaals, het loon is zeker goed maar niet buitensporig), de voordelen of cushy werkomstandigheden moet je het niet doen.

Het is een sector die mooi het probleem van een personeelstekort illustreert - op papier (en dus zonder de job uit te oefenen) lijkt de combinatie van loon/vakantie en andere voordelen gewoon steengoed -
Het probleem is natuurlijk dat het op papier wel mooi staat, maar de realiteit natuurlijk iets ander zegt... 😉
Regelmatig dat je uurrooster last minute verandert omwille van ziekte van andere personeelsleden, het ploegensysteem + wakende nachten die zeker vanaf 50+ enorm zwaar vallen omdat ze zo met uw biologische klok rammelen, verlof dat verplaatst "moet" worden en ten slotte niet opgenomen kan worden omwille van personeelstekorten,...

Dit is exact hetzelfde als de NMBS he.
Mooi op papier, een pak minder mooi in realiteit.

Bovenstaande idd niet/weinig maar:

Random 2 ziekenhuizen genomen - bijna geen extra legale voordelen zou ik dat toch ook niet noemen:
https://www.olvz.be/nl/arbeidsvoorwaarden-voor-olv-werknemers

Geen MC - maar wel goedkoop eten (dat best ok is in het OLV).

Als ik zo snel eens kijk heeft een verpleegkundige van 55 jaar met 30 jaar ervaring in het OLV in Aalst:
  • 20 vakantiedagen
  • 4 CAO dagen
  • 11 Juli
  • 1/dag per 5 jaar - na 30 jaar max. 6 dagen
  • 10 feestdagen
  • Vanaf 55 jaar: +36 dagen
  • 4 dagen sociaal verlof (betaald)
  • Totaal: 81 dagen - dat zou toch enige invloed moeten hebben op de werkomstandigheden en werkdruk denk ik dan.
Het is een sector die mooi het probleem van een personeelstekort illustreert - op papier (en dus zonder de job uit te oefenen) lijkt de combinatie van loon/vakantie en andere voordelen gewoon steengoed - als je dan nog wat geluk hebt in de nabijheid te wonen of vlot OV kan gebruiken - ik zie weinig jobs op dat niveau in de buurt komen, als bonus is er dan ook nog absolute werkzekerheid en onafhankelijk van de economie.
Als ik verlofdagen niet allemaal in de schoolvakanties kan nemen wanneer ik het wil, als mijn zomerverlof beperkt is tot pauperige 2 weken en ik in de kerst of herfstvakantie moet werken is dat al een No-Go voor mij.

Voor de rest maar vage zaken. "tussenkomst persoonlijke PC": dat zal wel zoiets zijn als benefits at work, 20% korting op de list price bij de producent webshop, maar nog altijd duurder dan bij bol.com.

Toen ze dat hier nog deden kon je toch Mac's voor 55% van de prijs kopen (incl Apple Care) en doorverkopen aan 85-90% van de prijs.
Vond dat wel een vrij goede business en extra bonus eigenlijk... :D

Als ik verlofdagen niet allemaal in de schoolvakanties kan nemen wanneer ik het wil, als mijn zomerverlof beperkt is tot pauperige 2 weken en ik in de kerst of herfstvakantie moet werken is dat al een No-Go voor mij.

Daarmee sluit je quasi elke werkgever uit natuurlijk - de huidige match met het onderwijs is dan uiteraard perfect voor jou, al bestaat de kans wel dat je, eens de kinderen uit huis zijn, mss wel van mening zal veranderen. Dan wordt het cliché -matig al snel: we kunnen verlof niet kiezen en betalen ons bont en blauw aan reizen :ROFLMAO:

Iets wat ik ook merk - ex collega zit nu +5 jaar bij NMBS en die wil hoegenaamd niet meer terug naar de privé (om tal van redenen - maar verlof is er 1 van) - veel vakantie is iets dat verslavend werkt.

Daarmee sluit je quasi elke werkgever uit natuurlijk - de huidige match met het onderwijs is dan uiteraard perfect voor jou, al bestaat de kans wel dat je, eens de kinderen uit huis zijn, mss wel van mening zal veranderen. Dan wordt het cliché -matig al snel: we kunnen verlof niet kiezen en betalen ons bont en blauw aan reizen :ROFLMAO:
Dat klopt, maar heb ze nog voor minstens 15 jaar aan mijn been. Vroeger eigenlijk altijd hoofdzakelijk bouwverlof gehad, dat is collectief en valt in de schoolvakanties.
Week herfst, 2 weken kerst, week pasen, 3of4 weken zomer.
Iets wat ik ook merk - ex collega zit nu +5 jaar bij NMBS en die wil hoegenaamd niet meer terug naar de privé (om tal van redenen - maar verlof is er 1 van) - veel vakantie is iets dat verslavend werkt.
Tuurlijk werkt dat verslavend.Je vermindert hiermee sterk het aantal effectieve werkdagen per jaar. Eigenlijk moet je dat ook in rekening brengen met je totale inkomen. Los daarvan, zomerreis plannen van woe tot woe, 3 weken op reis gaan en er nog 4 over hebben, dat is onbetaalbaar. Zolang het lukt, blijf ik dit doen. Al moet ik tot vervelens toe uitleggen hoe je met breuken rekent...

Welja, dat is uiteraard 't grootste voordeel v/d school carriëre natuurlijk. Je hebt gewoonweg veel verlof.
Ja OK, er zijn voor- en nadelen aan de job. Maar in vergelijking met de privé is dat natuurlijk een groot verschil in aantal werkdagen.

Idem bij sommige andere (semi)overheidsinstanties waarvan ik al mensen geweten heb. Echt tientallen dagen verlof op 'n jaar, tot soms zelfs >100 op een jaar om toch nog een fulltime te hebben.
Hoe & waarom & of daar recuup e.d. in zit, dunno. Maar ik zou er nooit aan komen in de privé.

Ik heb al een goei 14 jaar 'maar' 20d wettelijk en niet meer dan dat.
Vanaf volgend jaar zal er weliswaar ADV bij komen (eindelijk, na al die jaren dat het al zou moeten!).

Nuja, de opslagen zijn ook al een aantal jaren ver te zoeken, so there's that. Dus we moeten den ADV nu zien als opslag voor 2j op rij.

Terug
Bovenaan