Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
QA is een overkoepelende term voor een departement waar een hele reeks van profielen werken.

QP is een specifieke titel binnen QA en een firma heeft er maar een handvol van nodig. Je kan dit niet worden zonder diploma industrie apr + stage. QP’s verdienen eerder goed maar zoals Cege zegt hangt alles af van het profiel. Een QP bij een generieke firma is helemaal anders dan bij een biotech bedrijf dat met geavanceerde therapieën werkt.

Hoger wordt ook QPPV vermeldt, dat is weer helemaal iets anders hoor.

QA is nu wel typisch 1 van die jobs waar een titel echt geen kloten zegt, hence, als je een enquete doet zal er giga spread op zitten.

QA is een beetje zoals een veiligheidsgordel in een auto. Je hebt ze nodig uit principe, maar wilt ze nooit echt nodig hebben. Consequently, er zijn naar mijn ervaring 3 soorten QA:
  1. QA die enkel geld kost en geen fluit quality opbrengt. Bij elke scheet een race harnas gordel met kuipzetel willen. Gevolg is dat je ipv een ritje van 2 min naar de frituur te voet gaat en 10 min weg bent. Alles beter dan een half uur bezig te zijn met in je auto te raken. In praktijk komt dat neer op neuten over waar je pagina nummertje staat, 3d kakken als je een tabelletje op de misse plaats zet in een document of oeverloos palaveren over details die er totaal niet toe doen, terwijl de high-level stuff nooit bekeken wordt. Die sjarels hebben ook zeer weinig technisch inzicht en vallen dus als 'veiligheid' terug op altijd en overal het strengste te willen zodat de audits geslaagd kunnen zijn. Jammerlijk genoeg gaan die dus bijna nooit buiten vliegen want in principe doen ze hun QA werk. Alleen jammer dat ze geld kosten en de overall efficientie naar beneden duwen.
  2. QA die wishy washy is. Ruggengraat van een kwal. Die kun je rondduwen zoals je wil en gewoon je mening door duwen. Beetje zoals een veiligheidsgordel die eigenlijk van papier is. Gaat 99% van de keren goed, tot je eens crasht en een blik tomatenpuree op je raam hebt. Een goeie manager zal dat redelijk snel door hebben en ofwel wordt die geparkeerd om zinloze/risicoloze projecten te doen of in combinatie van #1 hierboven gezet ofwel vliegt die buiten.
  3. QA waar je iets aan hebt. Pragmatiek en streng wanneer het moet en coulant wanneer het kan. Die zal er voor zorgen dat de SMEs hun werk kunnen doen, proactief QA issues flaggen zodat er tijdig data verzameld kan worden/proces uitgewerkt kan worden/... Deze zijn zeldzaam, maar een zaligheid om mee te werken. Want draai en keer het zoals je wil. QA #2 is leuk, tot je een audit hebt en tegen het venster plakt. Je kunt corners cutten, maar uiteindelijk mag je het zelf opruimen.
De meeste mensen die al lang als QA ergens hangen zijn ofwel #1 of #3. #3 word je uiteindelijk maar door bepaalde skillset te hebben en ervaring te hebben.
Hier is QA veelal #1. Ze bellen mij nu wel eerst om te vragen of ze voor iets een bug moeten loggen, en het zijn bijna altijd opsmukjes waar voor een interne tool niemand over gaat vallen.

Maar bugs in de kernfunctionaliteiten worden niet gevonden door hen...

Ik durf het niet te zeggen. Ik vermoed bij de overheid dat men vaak het idee heeft: "Alles staat in schalen, reken het zelf maar uit. Trekt uw plan."
In de privé is het niet zo gebruikelijk om het loon op de vacature te zetten :p.

Hier zetten ze het nu wel zelf erop maar waarschijnlijk als "geste" of omdat de personeelsdienst van gemeente Harelbeke geen goesting heeft in voortdurend telefoons daarover te krijgen :p.

Bruto aanvangsloon op maandbasis volgens de wettelijke barema’s voor een 4/5e tewerkstelling:
  • Aanvangsbrutowedde: € 2.330,55/maand
  • Met 12 jr. anciënniteit: geldelijk & schaal: € 2.706,53/maand
Misschien zetten ze dat er ook bij om de stroom aan kandidaten een beetje te temperen. Het is vaak zo dat dergelijke vacatures veel kandidaten trekken, gewoon omdat het een lokale job is met zekerheid. Mensen zijn vaak onwetend over de verdiensten of doen mee aan de procedure (die vaak lang is bij dergelijke jobs) en haken uiteindelijk misschien toch af omwillen van het loon. Door direct een loon te plaatsen creëren ze een duidelijker beeld voor de kandidaten.

Men zou dit meer moeten doen. Afgelopen maand een beetje semi-gesolliciteerd (lees: "ik heb interesse en zou graag wat meer info hebben over de vacature", waarna er telefoongesprek volgt) en gewoon direct telefonisch de loonvork gevraagd. Vaak zijn het toch externe recruiters die op vacatures zitten en dat is helemaal niet meer zo ongemakkelijk als 10 jaar geleden om zo iets te vragen.

Misschien zetten ze dat er ook bij om de stroom aan kandidaten een beetje te temperen. Het is vaak zo dat dergelijke vacatures veel kandidaten trekken, gewoon omdat het een lokale job is met zekerheid. Mensen zijn vaak onwetend over de verdiensten of doen mee aan de procedure (die vaak lang is bij dergelijke jobs) en haken uiteindelijk misschien toch af omwillen van het loon. Door direct een loon te plaatsen creëren ze een duidelijker beeld voor de kandidaten.

Men zou dit meer moeten doen. Afgelopen maand een beetje semi-gesolliciteerd (lees: "ik heb interesse en zou graag wat meer info hebben over de vacature", waarna er telefoongesprek volgt) en gewoon direct telefonisch de loonvork gevraagd. Vaak zijn het toch externe recruiters die op vacatures zitten en dat is helemaal niet meer zo ongemakkelijk als 10 jaar geleden om zo iets te vragen.

Werkgevers zullen dat onderling wrs wel goed hebben afgesproken. Elk bedrijf wil de beste kandidaten binnenhalen, en betere loonvoorwaarden is wrs de beste 'honing' daarvoor. Als privébedrijven de lonen bij hun vacatures gaan zetten, ja dan weet je zo dat je nog gigantisch veel meer concurrentie gaat krijgen dan nu.
Zou denk ik ook voor niemand goed zijn. Voor de werkgevers niet, want die moeten afkomen met steeds hogere lonen omdat bedrijven tegen elkaar gaan opbieden. En ook voor werknemers niet, want zien dat je voor dezelfde job ergens (veel) meer kunt verdienen, je zou voor minder tegen uw goesting gaan werken.

Werkgevers zullen dat onderling wrs wel goed hebben afgesproken. Elk bedrijf wil de beste kandidaten binnenhalen, en betere loonvoorwaarden is wrs de beste 'honing' daarvoor. Als privébedrijven de lonen bij hun vacatures gaan zetten, ja dan weet je zo dat je nog gigantisch veel meer concurrentie gaat krijgen dan nu.
Zou denk ik ook voor niemand goed zijn. Voor de werkgevers niet, want die moeten afkomen met steeds hogere lonen omdat bedrijven tegen elkaar gaan opbieden. En ook voor werknemers niet, want zien dat je voor dezelfde job ergens (veel) meer kunt verdienen, je zou voor minder tegen uw goesting gaan werken.

Bwah, in de VS zie je dat wel vaak (wat ik ook logisch vind want daar is van job veranderen vaak ook verhuizen of mogelijks zelfs eens het vliegtuig nemen voor een sollicitatiegesprek.) dus je wil ook wel weten op voorhand dat het de moeite is.

Dat ze in België het loon "verstoppen" (behalve in overheidsfuncties maar daar staat de loon bij wijze van spreke in het staatsblad :p):
kan ik enerzijds wel snappen want met al die VAA's, nettovergoedingen, bonusstructuren, verschillende verloven,... is de helft van je vacature gewoon al heel het pakket. :p

Maar anderzijds vind ik het nog altijd dat het negatief is voor de werknemer omwille van het gebrek van transparantie en dat men al 3-4 rondes aan sollicitaties overleeft om dan pas het loonaanbod te zeggen. Alsof ze de kandidaten mentaal willen afmatten zodat ze het loonaanbod maar moeten accepteren na al die moeite :p. Gewoon al een vork publiceren toont tenminste al een range. Dat je al weet of het de moeite is of niet.

Bwah, in de VS zie je dat wel vaak (wat ik ook logisch vind want daar is van job veranderen vaak ook verhuizen of mogelijks zelfs eens het vliegtuig nemen voor een sollicitatiegesprek.) dus je wil ook wel weten op voorhand dat het de moeite is.

Dat ze in België het loon "verstoppen" (behalve in overheidsfuncties maar daar staat de loon bij wijze van spreke in het staatsblad :p):
kan ik enerzijds wel snappen want met al die VAA's, nettovergoedingen, bonusstructuren, verschillende verloven,... is de helft van je vacature gewoon al heel het pakket. :p

Maar anderzijds vind ik het nog altijd dat het negatief is voor de werknemer omwille van het gebrek van transparantie en dat men al 3-4 rondes aan sollicitaties overleeft om dan pas het loonaanbod te zeggen. Alsof ze de kandidaten mentaal willen afmatten zodat ze het loonaanbod maar moeten accepteren na al die moeite :p. Gewoon al een vork publiceren toont tenminste al een range. Dat je al weet of het de moeite is of niet.
In de VS is het ook vaak wettelijk verplicht om dat te publiceren.

In de UK zie je dat ook.

Ik heb recent 2x een interessante functie zien passeren, 2x gepolst naar de loonvork en 2x de boodschap gekregen dat ze dat pas in de laatste ronde bespreken. Ik heb dan ook niet meegedaan omdat ik dan eerst wat dagen verlof moet nemen om dan mogelijk een belabberd voorstel te krijgen.

Waarom zouden ze een full-time salaris bij een part-time job zetten? Dat is toch bijzonder dom?

Daar staat maximaal 18 uren met de gegeven schaal. Ik weiger te geloven dat ze serieus een full time salaris bij een part time job zetten. Dat is gewoon oplichterij.

Trouwens volgens de glassdoor salaris van Duitsland verdient men rond de €110k en het heeft een “grote betrouwbaarheid”.

Volgens de analyse van de universiteit van Amsterdam verdient men daar rond de 80k (in 2013) ondertussen waarschijnlijk ook rond de 110k.

Ik weiger te geloven dat een QP in België zo weinig betaald. Kei veel Pharma bedrijven hier, gewoon niet logisch.

Om eigenlijk ook aan te tonen dat niet iedere job goed betaald hoe specifiek/speciaal de job ook mag zijn.

Het ingenieursteam van BIRA-IASB staat in voor het ontwerp en de fabricatie van de noodzakelijke instrumenten die worden gebruikt ter ondersteuning van wetenschappelijke projecten. Hun kennis omvat alle stappen van een idee tot een volledig operationeel instrument. In samenwerking met Belgische industriële partners zijn ze verantwoordelijk voor de instrumentatie voor metingen van op grondniveau en de apparatuur die wordt geplaatst aan boord van satellieten voor de studie van de aardse atmosfeer of de atmosferen van andere planeten.

Jouw takenpakket?

• Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen, de constructie en de assemblage van mechanische onderdelen en structuren voor gebruik op de aarde en in de ruimte in het kader van ESA projecten.
(...)

Je wordt aangeworven als Mechanisch Ingenieur Ruimtevaarttoepassingen (niveau A) met de bijhorende weddeschaal NA11.

Jouw profiel:

• Je hebt een masterdiploma van burgerlijke of industrieel ingenieur in het domein mechanica of elektromechanica (of gelijkwaardig).
OF Je hebt een bachelordiploma in het domein mechanica of elektromechanica EN 1 jaar professionele ervaring in het domein mechanica.

Basis A11 - entry level loon voor een master bij de overheid :p.
Ik kan wel begrijpen waarom. Hoeveel vacatures zijn er die je toelaten om in ruimtevaartsector te werken binnen België? Werkgevers weten dat maar al te goed. Als dat je droom is, ga je toch moeten inleveren :p.

Laatst bewerkt:
In de VS is het ook vaak wettelijk verplicht om dat te publiceren.

In de UK zie je dat ook.

Ik heb recent 2x een interessante functie zien passeren, 2x gepolst naar de loonvork en 2x de boodschap gekregen dat ze dat pas in de laatste ronde bespreken. Ik heb dan ook niet meegedaan omdat ik dan eerst wat dagen verlof moet nemen om dan mogelijk een belabberd voorstel te krijgen.

Bij Britse/Amerikaanse (boutique consulting)bedrijven die in Brussel/België zitten is dat ook wel vaak, heb ik de indruk.
Voor mensen die de jobs kunnen uitkiezen is dat natuurlijk wel beter. Zo moet je niet eerst sollicitatieronde(s) doorlopen, om dan op het einde een loonvoorstel te krijgen dat helemaal niet zo "competitief" is dan gedacht. Dat geeft zo'n gevoel van "allee proficiat, je bent het meest geschikt, kus onze hand en wees maar blij met dit loon", i.p.v. dat vooral de werkgever blij moet zijn dat je daar wilt komen werken.

Om eigenlijk ook aan te tonen dat niet iedere job goed betaald hoe specifiek/speciaal de job ook mag zijn.

Het ingenieursteam van BIRA-IASB staat in voor het ontwerp en de fabricatie van de noodzakelijke instrumenten die worden gebruikt ter ondersteuning van wetenschappelijke projecten. Hun kennis omvat alle stappen van een idee tot een volledig operationeel instrument. In samenwerking met Belgische industriële partners zijn ze verantwoordelijk voor de instrumentatie voor metingen van op grondniveau en de apparatuur die wordt geplaatst aan boord van satellieten voor de studie van de aardse atmosfeer of de atmosferen van andere planeten.

Jouw takenpakket?

• Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen, de constructie en de assemblage van mechanische onderdelen en structuren voor gebruik op de aarde en in de ruimte in het kader van ESA projecten.
(...)

Je wordt aangeworven als Mechanisch Ingenieur Ruimtevaarttoepassingen (niveau A) met de bijhorende weddeschaal NA11.

Jouw profiel:

• Je hebt een masterdiploma van burgerlijke of industrieel ingenieur in het domein mechanica of elektromechanica (of gelijkwaardig).
OF Je hebt een bachelordiploma in het domein mechanica of elektromechanica EN 1 jaar professionele ervaring in het domein mechanica.

Basis A11 - entry level loon voor een master bij de overheid :p.
Ik kan wel begrijpen waarom. Hoeveel vacatures zijn er die je toelaten om in ruimtevaartsector te werken binnen België? Werkgevers weten dat maar al te goed. Als dat je droom is, ga je toch moeten inleveren :p.
Dat is geen vacature voor een ruimtevaartingenieur hè. Da's een ingenieur of bachelor mechanica die onderdelen en structuren moet ontwikkelen en maken voor proefopstellingen. Denk aan allerlei montagesystemen, draaiarmen, karren, opvangbakken, houders, ... , met bewegende onderdelen. Ik denk dat ze daarvoor liever een goede bachelor aanwerven dan een ir. die nog nooit met zijn handen heeft gewerkt.

Bij Britse/Amerikaanse (boutique consulting)bedrijven die in Brussel/België zitten is dat ook wel vaak, heb ik de indruk.
Voor mensen die de jobs kunnen uitkiezen is dat natuurlijk wel beter. Zo moet je niet eerst sollicitatieronde(s) doorlopen, om dan op het einde een loonvoorstel te krijgen dat helemaal niet zo "competitief" is dan gedacht. Dat geeft zo'n gevoel van "allee proficiat, je bent het meest geschikt, kus onze hand en wees maar blij met dit loon", i.p.v. dat vooral de werkgever blij moet zijn dat je daar wilt komen werken.

Headhunters/bedrijven die daar in het eerste gesprek geen duidelijkheid over willen/kunnen/mogen geven, zijn zelden de moeite waard om vervolgstappen uit te voeren. Idem ook voor kandidaten. Dat is gewoon een kwestie van wederzijds gesprek en elkaars tijd niet verdoen vind ik.

De vermelding dat het voor stad Harelbeke is, zou de stroom aan kandidaten toch al genoeg moeten temperen.

Headhunters/bedrijven die daar in het eerste gesprek geen duidelijkheid over willen/kunnen/mogen geven, zijn zelden de moeite waard om vervolgstappen uit te voeren. Idem ook voor kandidaten. Dat is gewoon een kwestie van wederzijds gesprek en elkaars tijd niet verdoen vind ik.
Deels akkoord. Het is niet verkeerd om tot de conclusie komen dat je misschien wat overbetaald bent in je huidige rol. In bepaalde omstandigheden kan het bredere plaatje gunstig zijn ondanks een stap terug in loon.

Deels akkoord. Het is niet verkeerd om tot de conclusie komen dat je misschien wat overbetaald bent in je huidige rol. In bepaalde omstandigheden kan het bredere plaatje gunstig zijn ondanks een stap terug in loon.

Ja uiteraard, maar het ene sluit het andere niet uit. Dat is geen zwart-wit "my way or the high-way"-gesprek voor werkgever noch werknemer, wel een "kan dit voor beide partijen de moeite waard worden, of moeten we er niet eens aan beginnen". Een impliciet gevolg daarvan als kandidaat is inderdaad dat je best goed weet wat je waard bent en wat niet.

Een kleine 10 jaar terug was ik daar nog minder stellig in, om na enkele rondes gesprekken een offer te krijgen voor een andere functie dan diegene waar ik eigenlijk kandidaat voor was, aan net niet de helft van het brutoloon (zonder voordelen) waar ik toen voor werkte. En ze meenden het nog ook want het was toch een mooie uitdaging en een mooi bedrijf en ik was toch zo'n topprofiel met veel potentieel. Dat was dus puur tijdverlies, en dat heb ik die HR-madam toen ook heel duidelijk meegegeven. Had dat hun intentie geweest van in het begin en hadden ze eerst gepolst of dat ook iets was waar ik open voor stond, dan was dat een heel ander gesprek en verloop van gesprekken geweest. (een jaar later hebben ze me trouwens alsnog binnen gehaald binnen de functie en aan het loon dat ik wou 😂 )

Ik heb jaren gewerkt als orderpicker (Eerst via interim en na enkele verlengingen had ik daar een vast contract). Eigenlijk vond ik die job zalig. We hebben daar ons serieus afgelachen en plezier gemaakt.

Onderschat die job trouwens niet, wie denkt dat er géén verstand moet gebruikt worden bij die job die raad ik aan: Probeer het eens een maandje en laat mij weten hoe het gaat. :tongue:

Elke dag was dat lachen geblazen samen met de bekwame collega's, als er ne noob gestart was en dan zijn pallet vol met dozen omkieperde in het midden van de gang. :bow: Sommigen leerden het na wat ervaring dan wel en werden dan zelf collega. Anderen leerder het niet en die verdwenen dan weer even snel met de noorderzon.
Als student ook veel zo'n jobs gedaan, ook tijdens het jaar dus ik werd al wat deel van de vaste bende. Goed gelachen en geamuseerd met die mannen, en het gaf ook voldoening om na een tijd als een pro met die orderpicker machines of clark te kunnen rijden. Vind het nu ook leuk om een gepassioneerde kraanmachinist bezig te zien op een werf bijvoorbeeld.

Maar na vele weken/maanden had ik het wel wat gezien met de nogal repetitieve humor. Nu op m'n ingenieursjob kan ik regelmatig over interessante onderwerpen babbelen met de collega's, en er wordt zeker ook genoeg gezeverd. Ik mis het werken met de handen wel af en toe, en het is soms ook eens saai of repetitief, maar jarenlang in dezelfde fabriek met dezelfde mensen van een algemeen stuk lager intellectueel niveau (zonder arrogant te willen zijn) werken, zou ik me niet kunnen voorstellen.

Als student ook veel zo'n jobs gedaan, ook tijdens het jaar dus ik werd al wat deel van de vaste bende. Goed gelachen en geamuseerd met die mannen, en het gaf ook voldoening om na een tijd als een pro met die orderpicker machines of clark te kunnen rijden. Vind het nu ook leuk om een gepassioneerde kraanmachinist bezig te zien op een werf bijvoorbeeld.

Maar na vele weken/maanden had ik het wel wat gezien met de nogal repetitieve humor. Nu op m'n ingenieursjob kan ik regelmatig over interessante onderwerpen babbelen met de collega's, en er wordt zeker ook genoeg gezeverd. Ik mis het werken met de handen wel af en toe, en het is soms ook eens saai of repetitief, maar jarenlang in dezelfde fabriek met dezelfde mensen van een algemeen stuk lager intellectueel niveau (zonder arrogant te willen zijn) werken, zou ik me niet kunnen voorstellen.
Ik heb nooit met de (hef)truck mogen rijden. Omdat ik IT'er was van diploma mocht ik wel het laatste jaar mee helpen met de administratie op het 'verdiep' (zoals ze dat toen noemden én dat werd toen aanzien als een promotie lol - natuurlijk zonder ene cent extra te krijgen ;)). Die afwisseling had ik ook wel nodig.

Op het allerlaatste, was er ook sprake dan ik baas zou worden over een nieuw op te richten vestiging (in de hoop mij te kunnen houden). Maar dat is dan niet door gegaan. Toen kreeg ik terug een aanbieding in de IT sector waarop ik dan op ingegaan ben want ik kon niet blijven wachten (en die vestiging is er inderdaad ook nooit gekomen).

Same, heb tijdens m'n studentenjaren ook eens een jaartje orderpicker geweest (in een horeca-groothandel). Andere studenten in m'n richting gingen ergens bijverdienen op de boekhouding of ergens administratief, maar ik werkte na de lesuren liever met m'n handen dan nog eens met m'n kopke.

Het waren allemaal zware Antwerpfans, dus dat viel mee. Maar zoals je zegt word je de soort van Jacques Vermeire humor in dat 'soort' bedrijven dikwijls vol laaggeschoolden wel snel beu. Heel toffe mensen, maar die seks-en-kak-humor was na een jaar toch al een heel stuk minder plezant. Maar het omgekeerde vind ik nog erger: (hyper-)hooggeschoolden die doorgaans even stijf zijn zoals als Koning Filip en zich hun laatste schaterlach niet meer kunnen herinneren. De gulden middenweg, zoals altijd.

Hoe kan je in het hoger onderwijs van lector naar hoofdlector gaan?

Ervaring/anciënniteit?

Same, heb tijdens m'n studentenjaren ook eens een jaartje orderpicker geweest (in een horeca-groothandel). Andere studenten in m'n richting gingen ergens bijverdienen op de boekhouding of ergens administratief, maar ik werkte na de lesuren liever met m'n handen dan nog eens met m'n kopke.

Het waren allemaal zware Antwerpfans, dus dat viel mee. Maar zoals je zegt word je de soort van Jacques Vermeire humor in dat 'soort' bedrijven dikwijls vol laaggeschoolden wel snel beu. Heel toffe mensen, maar die seks-en-kak-humor was na een jaar toch al een heel stuk minder plezant. Maar het omgekeerde vind ik nog erger: (hyper-)hooggeschoolden die doorgaans even stijf zijn zoals als Koning Filip en zich hun laatste schaterlach niet meer kunnen herinneren. De gulden middenweg, zoals altijd.

Ervaring/anciënniteit?
Heb 2 jaar in verschillende magazijnen gewerkt via interim en ik vond het echt niets.

Het werk lag mij ook echt niet (heb 2 linker handen), werkdruk lag te hoog en altijd te veel gezever van de team leaders.

Het ergste was vooral in de grotere magazijnen dat ik mij opgesloten voelde de hele dag. Blij dat ik toen terug ben gaan studeren.

Heb 2 jaar in verschillende magazijnen gewerkt via interim en ik vond het echt niets.

Het werk lag mij ook echt niet (heb 2 linker handen), werkdruk lag te hoog en altijd te veel gezever van de team leaders.

Het ergste was vooral in de grotere magazijnen dat ik mij opgesloten voelde de hele dag. Blij dat ik toen terug ben gaan studeren.

Ah, maar ik deed dat gewoon als studentenjob 1-2 volledige dagen per week. Dat word je veel minder snel beu dan daar voltijds werken eh.
Ik werkte in een horeca-groothandel en dan meestal nog op dinsdag en/of woensdag, en dat waren meestal de rustigste dagen van de week. Verdiende natuurlijke niet wauw, maar het was rustig en zonder stress. Ik was altijd plezant moe 's avonds.

Terug
Bovenaan