Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bon, ook maar even posten hier aangezien ik van plan ben om op zoek te gaan naar iets nieuws. Er zijn wel een aantal redenen waarom ik al eerder aan vertrekken dacht, maar tijdens de laatste merit round opnieuw te horen gekregen dat ze erg tevreden zijn maar dat het lastige tijden zijn, index, blabla, you name it. Ik vind van mezelf dat ik te veel shit opkuis en er te veel energie insteek (geregeld in het weekend bezig of 's avonds), toon initiatief, probeer de boel te verbeteren, en er in the end weinig voor terugkrijg.

Graag wat meningen over onderstaande:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica + Master Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 (waarvan 5 bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): productiebedrijf (PC209)
Huidige functie: IT (ERP)
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37,5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38,75

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3810
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2160
Nettovergoedingen: 50
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM abbo (prive toestel)
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (2,27%)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 (laatste keer een paar 100 EUR), cadeaucheque van 35 EUR (lol)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: W-VL
Afstand woon/werk in km's: 50 km
Afstand woon/werk in tijd: 40 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Salariswagen via bruto loonruil (497 EUR bruto - BMW 2 GC), met gelimiteerde tankkaart (maandelijks vast budget adhv woon-werk afstand)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag (per 5 jaar anciënniteit)
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja (aanwezig zijn tussen bepaalde uren)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Sporadisch, enkele keren per maand
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op aanvraag en overleg
Telewerk (buiten corona-periode): max 2 per week
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Misschien een moeilijk te beantwoorden vraag en wat kort door de bocht, maar wat is volgens jullie een realistisch (gewenst) brutoloon om aan te halen bij toekomstige sollicitaties met mijn profiel?

Laatst bewerkt:
Bon, ook maar even posten hier aangezien ik van plan ben om op zoek te gaan naar iets nieuws. Er zijn wel een aantal redenen waarom ik al eerder aan vertrekken dacht, maar tijdens de laatste merit round opnieuw te horen gekregen dat ze erg tevreden zijn maar dat het lastige tijden zijn, index, blabla, you name it. Ik vind van mezelf dat ik te veel shit opkuis en er te veel energie insteek (geregeld in het weekend bezig of 's avonds), toon initiatief, probeer de boel te verbeteren, en er in the end weinig voor terugkrijg.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): productiebedrijf (PC209)

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 (laatste keer een paar 100 EUR), cadeaucheque van 35 EUR (lol)

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Salariswagen via bruto loonruil (497 EUR bruto - BMW 2 GC), met gelimiteerde tankkaart (maandelijks vast budget adhv woon-werk afstand)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Misschien een moeilijk te beantwoorden vraag en wat kort door de bocht, maar wat is volgens jullie een realistisch (gewenst) brutoloon om aan te halen bij toekomstige sollicitaties met mijn profiel?
4.5k moet mogelijk zijn. En voor minder dan 4.3K zou ik niet tekenen.

Zat ongeveer in dezelfde situatie vorig jaar corona etc als excuus. Heb gewoon gezegd dat het niet meer marktconform is en 700euro opslag gekregen + maaltijdcheques naar 8euro en nog wat extra netto vergoeding.

Succes met jouw zoektocht! Moet zeker lukken met jouw ervaring en leeftijd.

Lijkt me ook een functie te zijn waar je op termijn mogelijks interessante contacten kan opbouwen.

Yep, is ook de voornaamste reden dat ik het aangenomen heb. Had ook een jobvoorstel gekregen bij een grootbank (als credit risk analyst), maar ik loop voor banking totaal niet warm.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Een beetje afhankelijk van wat je net binnen ERP doet, maar een stuk boven de 4000€ zou toch moeten lukken. Lijkt me ook dat je relatief weinig nettovoordelen krijgt, en uw auto is ook niet echt "top".

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Zo zie je maar dat al je uren 's avonds en in het weekend verloren zijn geweest. Je bent gewoon een nummer.. Dus los van of je ander werk zou zoeken stop eerst met al die onnodige overuren te draaien als je er toch niet voor gecompenseerd wordt.
Ik vind je loon nu niet onrealistisch, wel de wagen en een gelimiteerde tankkaart.
Je zal gemakkelijker bij een nieuwe job een bump kunnen doen in alles, dan bij je huidge werkgever ;) Success met de zoektocht.

Enig idee wat het loon ongeveer zou kunnen zijn van een project manager in IT. 40 jaar met 15 jaar IT ervaring zij het niet als project manager maar eerder als generalist. Regio Limburg. Ik zoek ergens een range om me op te baseren. Thanks!

Typisch W-VL style. Veel gratis overuren, puntje bij paaltje komt de beloning er toch niet. Geen nood, als je weg gaat zal er wel een ander klaar staan die zich uitslooft om jouw ex-werkgever te plezieren. Volgens mij is er werk genoeg in jouw branche, probeer eens bij een wat grotere speler te horen?

Deze zomer bij de mid year evaluation toch ook eens op tafel kloppen voor opslag. Had in principe recht op een merit increase (typisch 3-5% als ik het zo hoor) vanwege prestatie vorig jaar, maar niet gekregen vanwege index.

Inmiddels zie ik op glassdoor dat het gemiddeld salaris (pre-index 2023) voor mijn functie in mijn bedrijf in België 31% hoger ligt dan mijn huidig salaris (post-index). Dat was op basis van 5 ingediende salarissen, waaronder mijn pre-index salaris.

Ik ben ook in contact geweest met een recruiter, en quasi alle voorstellen voor gelijkaardige profielen liggen 20% hoger dan mijn huidig salaris.

Ben wel de jongste in het team, maar ik doe hetzelfde werk en presteer beter. Ook hebben vele collega’s eerst een aantal jaar ander werk gedaan voor ze in sales zijn terecht gekomen, dus qua echte relevante ervaring zijn er geen gigantische verschillen.

Verandert niks aan het feit dat de auto zelf kopen gewoon een slechte kapitaal allocatie is.

ROI voor die auto is redelijk laag tgo wat je haalt op je core business. Het heeft een reden waarom alle high tech bedrijven bijna alle risk-free kapitaal stuff leasen ipv kopen.

Er zijn investeerders die 4-5-6% willen, die baten de gebouwen uit. Er zijn er die 20% met risk willen, die kopen andere bedrijven. Die 20% bedrijven moeten hun kapitaal toch niet in 4-5-6% prut steken (i.e. gebouwen en auto's).
Als je wagens zelf aankoopt moet je het anders aanpakken. Het bedrijf waar mijn vrouw werkt koopt de wagens ook zelf aan. Daar krijgt iedereen om de 2 jaar een nieuwe wagen. De wagens worden altijd in bulk aangekocht (50+) waardoor je heel grote kortingen (+30%) krijgt. Geen omnium verzekering, geen winterbanden, .... Na 2 jaar verkopen voor zo goed als dezelfde prijs als aankoopprijs -> repeat. Hiervoor heb je ook geen full time extra personeel nodig.

Enig idee wat het loon ongeveer zou kunnen zijn van een project manager in IT. 40 jaar met 15 jaar IT ervaring zij het niet als project manager maar eerder als generalist. Regio Limburg. Ik zoek ergens een range om me op te baseren. Thanks!
Ben hier ook wel benieuwd naar.
Mijn gok is een 5K bruto + auto en andere "standaard" extra legale voordelen (gsm, abonnement, verzekeringen, MC's..)

Maar ik zie ook vacatures waar het slechts 4K bruto is, en anderzijds zullen er ook wel senior PM's zijn in grotere organisaties die 6K of meer verdienen.

Ben hier ook wel benieuwd naar.
Mijn gok is een 5K bruto + auto en andere "standaard" extra legale voordelen (gsm, abonnement, verzekeringen, MC's..)

Maar ik zie ook vacatures waar het slechts 4K bruto is, en anderzijds zullen er ook wel senior PM's zijn in grotere organisaties die 6K of meer verdienen.
Ondertussen extern nog een antwoord gehad inderdaad. Je gok is vrij accuraat. En inderdaad. Hangt zeker ook van anciënniteit en bedrijf af.

Kom zal hier ook eens posten, en binnenkort nog eens als ik een nieuwe functie krijg.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31-> 32
Opleiding: MA Sociale & Culturele Antropologie -> PhD Bedrijfseconomische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): Sinds 2017 afgestudeerd, daarna +- 2 jaar gewerkt in de privé, dan doctoraat
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0, binnenkort 1 :love: -> 1 :woohoo: (al staat hij bij mijn vriendin ten laste)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Doctoraatsbursaal -> bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 0 Geen PC
Huidige functie: Doctoraatsbursaal -> Navorser - expert
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Kan sterk verschillen. Als er een deadline is is er praktisch geen limiet.

Maand salaris (bruto): 2865 -> 5155,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2526 -> 3049,84
Nettovergoedingen: Internet (20), digitaliseringsvergoeding (15)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Laatste keer dat ik die kreeg was dat 800 EUR ongeveer. -> Denk dat deze nu meer zal zijn
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 0
Ecocheques: 204 EUR / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): nvt
Hospitalisatieverzekering: nvt
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Gratis wetenschappelijke artikels downloaden?

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt
Afstand woon/werk in km's: 1,70 km
Afstand woon/werk in tijd: 6 minuten met fiets
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: 0 (al krijgen we openbaar vervoer terug)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 0,0

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35 (al zijn die in praktijk moeilijk op te nemen door vele deadlines)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): Collectieve sluiting Kerst-Nieuw, en dan 10 wettelijke, 3 brugdagen
Vrijheid om verlof te nemen: Best in zomervakantie na examens, door vele deadlines zijn vakantiedagen moeilijk te nemen (al weigeren ze het niet)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: hoog. Hoge werkdruk, hoge eisen, last-minute taken
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer vaak, zeker als er deadlines zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Veelvuldig, al zijn het meestal softe opleidingen mbt communicatieskills en dergelijke. Of bv. over het onderwijsconcept van de universiteit. Heb ook summer school gedaan in het buitenland, een PhD cursus over HRM en natuurlijk diverse conferenties in het buitenland.
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, nu is het bijna 100% telewerk al ben ik vandaag bv. uit vrije wil naar kantoor gegaan.
Verantwoordelijkheid over personeel: Als studenten tellen als personeel, dan stuk of 4 per jaar (MA-thesissen begeleiden).
Update na phd :)

Laatst bewerkt:
Deze zomer bij de mid year evaluation toch ook eens op tafel kloppen voor opslag. Had in principe recht op een merit increase (typisch 3-5% als ik het zo hoor) vanwege prestatie vorig jaar, maar niet gekregen vanwege index.

Inmiddels zie ik op glassdoor dat het gemiddeld salaris (pre-index 2023) voor mijn functie in mijn bedrijf in België 31% hoger ligt dan mijn huidig salaris (post-index). Dat was op basis van 5 ingediende salarissen, waaronder mijn pre-index salaris.

Ik ben ook in contact geweest met een recruiter, en quasi alle voorstellen voor gelijkaardige profielen liggen 20% hoger dan mijn huidig salaris.

Ben wel de jongste in het team, maar ik doe hetzelfde werk en presteer beter. Ook hebben vele collega’s eerst een aantal jaar ander werk gedaan voor ze in sales zijn terecht gekomen, dus qua echte relevante ervaring zijn er geen gigantische verschillen.

Je hebt onlangs pas gezegd dat men aan het slashen was in uw bedrijf. Omdat de winstgevendheid niet is wat die is.
Ik zie dan ook echt niet in hoe jij denkt dat je ineens 20% extra gaat kunnen bedingen. Ongeacht dat je van een recruiter voorstellen krijgt die 20% hoger liggen dan uw huidig salaris.

Dus voor je dat doet, moet je wel zeer zeker weten dat je bereid bent om te springen. Als je niet springt en je gaat toch op tafel slaan. Dan schaad je op lange termijn uw eigen.

Als je wagens zelf aankoopt moet je het anders aanpakken. Het bedrijf waar mijn vrouw werkt koopt de wagens ook zelf aan. Daar krijgt iedereen om de 2 jaar een nieuwe wagen. De wagens worden altijd in bulk aangekocht (50+) waardoor je heel grote kortingen (+30%) krijgt. Geen omnium verzekering, geen winterbanden, .... Na 2 jaar verkopen voor zo goed als dezelfde prijs als aankoopprijs -> repeat. Hiervoor heb je ook geen full time extra personeel nodig.
Euhm, geen omnium.

Dus als binnen 2j die wagen in de prak gereden wordt, dan incasseren ze gewoon die kost ? Dat is een piste die je kan nemen natuurlijk, maar die piste kan met pech wel snel zorgen dat uw marge van dat jaar erdoor gedraaid is.

Laatst bewerkt:
Euhm, geen omnium.

Dus als binnen 2j die wagen in de prak gereden wordt, dan incasseren ze gewoon die kost ? Dat is een piste die je kan nemen natuurlijk, maar die piste kan met pech wel snel zorgen dat uw marge van dat jaar erdoor gedraaid is.
Niet zo ongewoon hoor, een vorige werkgever had ook maar minimumverzekering op al zijn voertuigen (in eigendom). Berekening kwam er op neer dat de bespaarde kost aan verzekering vlot een 10tal perte totale per jaar kon dekken. Nu dat was wel op een wagenpark van een dikke 2000tal voertuigen (waarvan zowat de helft vrachtwagens), dan spreken we wel over een iets andere schaalgrootte natuurlijk.

Euhm, geen omnium.

Wordt vaker gedaan dan je denk. We hebben enkele klanten in portefeuille met 100+ wagens in een vloot die hun spiksplinternieuwe wagens (van camionettes tot Audi A6/Skoda Superb/VW Passat/...) enkel BA + rechtsbijstandsdekking afdekken. Is een bewuste strategie, ze spelen zelf een beetje verzekeraar. Is er een voertuig perte totale dan schaffen ze gewoon een nieuwe aan.

Niet zo ongewoon hoor, een vorige werkgever had ook maar minimumverzekering op al zijn voertuigen (in eigendom). Berekening kwam er op neer dat de bespaarde kost aan verzekering vlot een 10tal perte totale per jaar kon dekken. Nu dat was wel op een wagenpark van een dikke 2000tal voertuigen (waarvan zowat de helft vrachtwagens), dan spreken we wel over een iets andere schaalgrootte natuurlijk.

Met voldoende schaalgrootte kan je inderdaad als bedrijf meer risico nemen en er vanuit gaan dat je nog altijd beter af bent dan als je het risico bij de verzekeraar legt en daar de bijhorende risico-premie voor betaalt.

Je hebt onlangs pas gezegd dat men aan het slashen was in uw bedrijf. Omdat de winstgevendheid niet is wat die is.
Ik zie dan ook echt niet in hoe jij denkt dat je ineens 20% extra gaat kunnen bedingen. Ongeacht dat je van een recruiter voorstellen krijgt die 20% hoger liggen dan uw huidig salaris.

Dus voor je dat doet, moet je wel zeer zeker weten dat je bereid bent om te springen. Als je niet springt en je gaat toch op tafel slaan. Dan schaad je op lange termijn uw eigen.

Euhm, geen omnium.

Het prijsverschil tussen gewone BA en omnium is niet klein dus als er in die 2 jaar 1 wagen van de 50 in de prak gereden is ben je waarschijnlijk nog break even :)

Terug
Bovenaan