Wat is jouw netto persoonlijke inkomen?

Wat is jouw maandelijks netto persoonlijk inkomen?

  • 0-1000

    Stemmen: 2 0,7%
  • 1000-1500

    Stemmen: 1 0,4%
  • 1500-2000

    Stemmen: 35 12,8%
  • 2000-2500

    Stemmen: 97 35,5%
  • 2500-3000

    Stemmen: 70 25,6%
  • 3000-3500

    Stemmen: 30 11,0%
  • 3500-4000

    Stemmen: 13 4,8%
  • 4000-4500

    Stemmen: 6 2,2%
  • 4500-5000

    Stemmen: 4 1,5%
  • 5000-6000

    Stemmen: 4 1,5%
  • 6000-7000

    Stemmen: 2 0,7%
  • 7000-8000

    Stemmen: 5 1,8%
  • 8000-9000

    Stemmen: 2 0,7%
  • 9000-10 000

    Stemmen: 0 0,0%
  • 10 000+

    Stemmen: 2 0,7%

  • Totaal aantal stemmers
    273
@Bimmer
Of er wordt een andere alleenstaande gezocht om dit deel over te kopen.
Een koppel dat uit elkaar gaat, ervaart dezelfde problemen. Het is dan ook ofwel uitkopen ofwel boel verkopen...
Zoek dan maar snel een alleenstaande die u stuk wilt overkopen. Want zolang dat het niet overgekocht is, kun jij met u nieuwe partner geen ander huis aankopen. Ondertussen heb je daar dan 2 jaar ingewoond en mag je al 2 keer langs de notaris passeren en registratierechten betalen.
Zelfde voor de alleenstaande die er nog overblijft, zoekt maar snel, want dat koppel wilt dat huis zo snel mogelijk weg hebben.

Een koppel dat uit mekaar gaat heeft datzelfde probleem. Verschil is wel dat we met 2 alleenstaande zijn aan het vergelijken, kans dat die een partner vinden om hun leven mee te delen is wel vele malen groter. Vind ik dan ook een zeer scheef vergelijk.
 
Alleenstaande ouders is een andere discussie, ik ben daar eerder voor responsabilisering door het geld bij de andere ouder te gaan halen.
Vind ik ook, maar dan zonder aftrek van onderhoudsgeld. Dat moeten ze afschaffen. :p
Hoeveel klanten ik niet heb die hier maandelijks 100'en euro's minder belastingen door betalen...

Als wij als getrouwd koppel onze kinderen iets kopen, wat onze plicht is, kunnen we dat nergens van aftrekken.
 
Van die gedeelde aankopen dat is toch al wijd verspreid in van die Co-Housing projecten.
In theorie is dat allemaal kei plezant en sociaal, in de realiteit betaalt ge marginaal minder dan iets te kopen in volledige eigendom maar zit ge daar wel gevangen in een halve commune waar ge met jan en alleman moet afstemmen wanneer ge uwe was kunt doen in de gemeenschappelijke voorzieningen, of er nu toch ne schommel voor de kinderen mag staan in den hof of niet, etc...
Mijn zus is naar zo een project in Herent gaan zien en dat was met moeite 10% goedkoper dan hun eigen huis nu. Daarnaast hadden wij ook echt zo het Charles Manson-commune gevoel daar, zo weinig mogelijk privacy en privaat bezit en zoveel mogelijk van iedereen.


Een woning kopen met iemand die niet mijn partner is, ik zou het enkel en alleen doen als het opbrengsteigendom is.
 
Zoek dan maar snel een alleenstaande die u stuk wilt overkopen. Want zolang dat het niet overgekocht is, kun jij met u nieuwe partner geen ander huis aankopen. Ondertussen heb je daar dan 2 jaar ingewoond en mag je al 2 keer langs de notaris passeren en registratierechten betalen.
Als je als alleenstaande iets koopt, dat achteraf te klein blijkt te zijn om er met uw gezin in te wonen, dan moet je toch ook 2x langs de notaris passeren?
Probleem hier is de notaris die een dief is, daar zouden ze beter iets aan doen. :p

Registratierechten kunnen, als ik me niet vergis, gerecupereerd worden.

@KnightOfCydonia
Het is toch eigenlijk logisch dat een water-/elektriciteits-/aardgasfactuur in verhouding duurder is voor een alleenstaande?
Er moet per woning immers een aansluiting voorzien worden + een teller onderhouden + meteropnames gebeuren + aparte facturatie.
 
Als je als alleenstaande iets koopt, dat achteraf te klein blijkt te zijn om er met uw gezin in te wonen, dan moet je toch ook 2x langs de notaris passeren?
Probleem hier is de notaris die een dief is, daar zouden ze beter iets aan doen. :p

Registratierechten kunnen, als ik me niet vergis, gerecupereerd worden.

Als jij iets koopt samen met iemand, beide alleenstaand. U kameraad vindt een lief en zegt van, ik ga samen met haar iets kopen, dus ik ga mijn deel willen verkopen. Dan ga jij er ook mee tussen zitten en kosten betalen, terwijl jij helemaal niet van plan was om iets te verkopen.

Oftewel ga jij samen met hem heel de boel moeten verkopen en iets anders moeten gaan aankopen. Oftewel ga jij opzoek moeten gaan en hopen dat je iemand vind, die zijn deel gaat overkopen en zit je daar ook nog mee tussen.

Als je dan geluk heb ga jij de volgende zijn die een lief vind, anders hang je er misschien volgend jaar weer aan. Tof Tof. :D

Registratie rechten kun je gedeeltelijk meepakken max €6500 per persoon.
 
Ge maakt ulle teveel zorgen jongens. Ge gaat allemaal teveel uit van persoonlijk bezit. Na lockdown 21 door de NoordOost-Ghanese COVID variant heeft tegen 2030 niemand nog bezit, enkel abonnementen, gehuurde en gedeelde zaken.
Allemaal arm, allemaal gelukkig :D
 
Oftewel ga jij samen met hem heel de boel moeten verkopen en iets anders moeten gaan aankopen. Oftewel ga jij opzoek moeten gaan en hopen dat je iemand vind, die zijn deel gaat overkopen en zit je daar ook nog mee tussen.
Ik ben geen expert vastgoedrecht, maar ik denk dat je hier verkeerd bent.
Het is, denk ik, perfect mogelijk om bijvoorbeeld 50% van een huis te verkopen zonder dat de andere daar kosten aan heeft.

@contextbinder
Doet me eraan denken dat ik daar nog een sterretje in heb waar ik moet laten naar kijken... ;)
 
65729988.jpg
 
Ik ben geen expert vastgoedrecht, maar ik denk dat je hier verkeerd bent.
Het is, denk ik, perfect mogelijk om bijvoorbeeld 50% van een huis te verkopen zonder dat de andere daar kosten aan heeft.

Dat betwijfel ik. Anders zou dat in mijn ogen ook mogelijk zijn als koppel (die feitelijk samenwonend zijn), om zo het deel van de partner uit te kopen. Maar dan betaal je ook nog extra kosten.
 
Ik ben geen expert vastgoedrecht, maar ik denk dat je hier verkeerd bent.
Het is, denk ik, perfect mogelijk om bijvoorbeeld 50% van een huis te verkopen zonder dat de andere daar kosten aan heeft.

@contextbinder
Doet me eraan denken dat ik daar nog een sterretje in heb waar ik moet laten naar kijken... ;)

Beste constructie om zoiets te doen is het vastgoed onderbrengen in een vennootschap en de aandelen te verkopen: geen registratierechten, geen notariskosten. De verkoper zal belast worden op de meerwaarderealisatie van die aandelen.

Als particulier is het toch iets moeilijker. Ook vraag ik me af hoe de bank zo'n dossier gaat behandelen indien een hypotheek vereist is. Twee ontleners, geen koppel, die elk in onverdeeldheid lenen... Wat als die vriend van je zijn hypotheek niet verder kan afbetalen en de bank overgaat tot een verkoop... Ben niet zeker dat de bank dan akkoord gaat dat ze in dat geval maar de helft van het huis mogen verkopen. Als koppel leen je in onverdeeldheid en komt partner 1 zijn verplichtingen niet na dan gaat de bank dat in eerste instantie verhalen op partner 2. Als die er niet in slaagt krijgt de bank het recht om het pand te verkopen.

Het hele model is er nu op voorzien dat een 'koppel' iets koopt terwijl er in de maatschappij steeds minder koppels rondlopen :)
 
Dat betwijfel ik. Anders zou dat in mijn ogen ook mogelijk zijn als koppel (die feitelijk samenwonend zijn), om zo het deel van de partner uit te kopen. Maar dan betaal je ook nog extra kosten.

Als een mede-eigenaar de andere eigenaars uitkoopt heb je een verlaagd registratietarief (het zogenaamde verdeelrecht) van 2,5%. Er zijn dus kosten.

Als het huis echter deel uitmaakt van het kapitaal van een vennootschap kan je de aandelen verkopen en betaal je 0 euro kosten.
 
Als particulier is het toch iets moeilijker. Ook vraag ik me af hoe de bank zo'n dossier gaat behandelen indien een hypotheek vereist is.
Ik vermoed eisen dat de ontleners hoofdelijk aansprakelijk zijn + de schuld kan uitgewonnen worden op het volledig pand bij wanbetaling + een hogere winst (rente) nemen.
 
Ik vermoed eisen dat de ontleners hoofdelijk aansprakelijk zijn + de schuld kan uitgewonnen worden op het pand bij wanbetaling + een hogere winst (rente) nemen.
De hoofdelijke aansprakelijkheid heb je in elk geval bij een lening. Maar een kei kan je niet stropen dus het pand voor de lening (in casu de 50% die de ontlener in pand heeft gegeven) is belangrijk voor de bank. En dan denk ik dat ze het moeilijker gaan vinden om 50% te kunnen verkopen ipv het hele gebouw.
 
@ThomasMore
Niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven, bank kan m.i. bij wanbetaling eisen dat er ofwel een nieuwe ontlener komt zodat de schuld verder afbetaald wordt ofwel het pand verkopen.

(Disclaimer: nog steeds geen expert vastgoedrecht. :p )
 
Van die gedeelde aankopen dat is toch al wijd verspreid in van die Co-Housing projecten.
In theorie is dat allemaal kei plezant en sociaal, in de realiteit betaalt ge marginaal minder dan iets te kopen in volledige eigendom maar zit ge daar wel gevangen in een halve commune waar ge met jan en alleman moet afstemmen wanneer ge uwe was kunt doen in de gemeenschappelijke voorzieningen, of er nu toch ne schommel voor de kinderen mag staan in den hof of niet, etc...
Mijn zus is naar zo een project in Herent gaan zien en dat was met moeite 10% goedkoper dan hun eigen huis nu. Daarnaast hadden wij ook echt zo het Charles Manson-commune gevoel daar, zo weinig mogelijk privacy en privaat bezit en zoveel mogelijk van iedereen.


Een woning kopen met iemand die niet mijn partner is, ik zou het enkel en alleen doen als het opbrengsteigendom is.
Co-housing is bijna altijd een huur verhaal, geen koop verhaal. Meestal 1 persoon die er in woont die eigenaar is en de rest huurt. Of ze zitten met een externe verhuurder.
Trouwens je zus had precies beter wat ervaringen opgezocht online dan, genoeg normale co-house projecten hoor.
Ik heb intussen al redelijk wat kennissen die co-housen omdat het zo goedkoop is (ze sparen echt wel super veel uit hoor) en ze zijn er allemaal positief over.
Natuurlijk wel allemaal nog mensen zonder gezin. Met een gezin gaan co-housen lijkt me toch een pak moeilijker te zijn.

Ik vraag me dat dan ook af hoe zich dat in de praktijk vertaalt.

Je koopt samen een woning of appartement, lening en kosten delen ze zoals een koppel. Een jaar later leert 1 van de twee iemand kennen en iets later willen die samen een woning kopen. De ene alleenstaande is mee verplicht, de woning of appartement te verkopen, want alleen kan hij/zij dat niet dragen. Of hij/zij moet snel zoeken naar iemand anders die haar/zijn deel wilt overkopen. Terug opnieuw laten beschrijven, wat weer kosten met zich meedraagt.

Je zit constant in de onzekerheid en kans dat het voorvalt is zeer groot.
Kan altijd gebeuren inderdaad. In mijn familie zit er iemand die zo'n huis heeft overgekocht net omdat die in de situatie zaten die jij beschrijft.
 
Niet Co-houden in 1 huis. Was een project met allemaal huizen rond 1 gemeenschappelijke “tuin”. Die huizen waren dan vrij klein, maar er was ook een gemeenschappelijk gebouw om te eten, te wassen, te strijken, etc...
 
Terug
Bovenaan