Wat is jouw netto persoonlijke inkomen?

Wat is jouw maandelijks netto persoonlijk inkomen?

  • 0-1000

    Stemmen: 2 0,7%
  • 1000-1500

    Stemmen: 1 0,4%
  • 1500-2000

    Stemmen: 35 12,8%
  • 2000-2500

    Stemmen: 97 35,5%
  • 2500-3000

    Stemmen: 70 25,6%
  • 3000-3500

    Stemmen: 30 11,0%
  • 3500-4000

    Stemmen: 13 4,8%
  • 4000-4500

    Stemmen: 6 2,2%
  • 4500-5000

    Stemmen: 4 1,5%
  • 5000-6000

    Stemmen: 4 1,5%
  • 6000-7000

    Stemmen: 2 0,7%
  • 7000-8000

    Stemmen: 5 1,8%
  • 8000-9000

    Stemmen: 2 0,7%
  • 9000-10 000

    Stemmen: 0 0,0%
  • 10 000+

    Stemmen: 2 0,7%

  • Totaal aantal stemmers
    273
Om nog eens een plek te hebben om te stoefen hoeveel je wel niet verdient.
Vind ik een zielige reactie.

Ik kom hier net zeggen dat ik het ook zinloos vindt en heb hier dan ook niet de poll ingevuld of mijn persoonlijke situatie.

Verder heb ik brutoloon topic ingevuld, met mijn loonpakket. Wat de bedoeling is van die topic. En ik zit hier volledig anoniem op deze forum. Snap niet wat daar stoefen aan is.
 
Manmanman, hier lees je wat.. 🙈

Je past gewoon je leefomstandigheden aan naargelang je inkomsten.
Wel, no shit. Maar misschien moet je heel de discussie lezen waarbij men sprak over 'minder dan 2.000 euro als gezinsinkomen'.

We moeten nu ook niet doen alsof er geen grenzen aan hoeveel je je kan 'aanpassen'. Als je inkomen als alleenstaande onder 1000€/maand duikt, dan gaan een appartement van 650€ huren, 400€ voor sunparks en een derdehands auto van 10.000€ zeer moeilijk tot onhaalbaar zijn.
 
Vind ik een zielige reactie.

Ik kom hier net zeggen dat ik het ook zinloos vindt en heb hier dan ook niet de poll ingevuld of mijn persoonlijke situatie.

Verder heb ik brutoloon topic ingevuld, met mijn loonpakket. Wat de bedoeling is van die topic. En ik zit hier volledig anoniem op deze forum. Snap niet wat daar stoefen aan is.
Mijn antwoord was niet op u als persoon bedoeld hoor moest je dat denken.

Ik bedoel gewoon in het algemeen dat dit soort topics vooral dienen om nog eens te etaleren hoe hoog de gemiddelde lonen hier wel niet liggen. Zoals je zegt, we hebben het brutoloontopic waar ook het netto loon gepost wordt. Dan snap ik echt niet het nut om nog eens een netto loon topic te hebben. Welk nut heeft dit topic dan precies buiten dat nog eens aan te tonen.
 
Mijn antwoord was niet op u als persoon bedoeld hoor moest je dat denken.

Ik bedoel gewoon in het algemeen dat dit soort topics vooral dienen om nog eens te etaleren hoe hoog de gemiddelde lonen hier wel niet liggen. Zoals je zegt, we hebben het brutoloontopic waar ook het netto loon gepost wordt. Dan snap ik echt niet het nut om nog eens een netto loon topic te hebben. Welk nut heeft dit topic dan precies buiten dat nog eens aan te tonen.
Het voordeel leek mij vooral op het gebied van een verdeling te zien. Nettoloon omdat bruto eigenlijk niet zoveel zegt wegens de talloze extralegale voordelen.
Uiteindelijk is dit visueler dan als je al die posten in het brutoloonthread bekijkt. Het laatste gaat wel toepasselijker zijn maar visueel gezien is deze thread handiger. Alhoewel niet echt betrouwbaar.
 
Wel, no shit. Maar misschien moet je heel de discussie lezen waarbij men sprak over 'minder dan 2.000 euro als gezinsinkomen'.

We moeten nu ook niet doen alsof er geen grenzen aan hoeveel je je kan 'aanpassen'. Als je inkomen als alleenstaande onder 1000€/maand duikt, dan gaan een appartement van 650€ huren, 400€ voor sunparks en een derdehands auto van 10.000€ zeer moeilijk tot onhaalbaar zijn.
Als alleenstaande met gezinslast zit je al aan 1300 euro leefloon, exclusief kindergeld, sociale toeslag, sociale woning,... Dus ook daar kan je mee rondkomen eens je de jaren verplicht huren op de private markt eer je een sociale woning hebt, hebt overleefd... 🙄
 
Als alleenstaande met gezinslast zit je al aan 1300 euro leefloon, exclusief kindergeld, sociale toeslag, sociale woning,... Dus ook daar kan je mee rondkomen eens je de jaren verplicht huren op de private markt eer je een sociale woning hebt, hebt overleefd... 🙄

huursubsidie is ook beschikbaar voor zulke mensen

 
Ik ben niet zeker maar veronderstel voor deze stelling dat de voornaamste component van Belgische inkomens uit arbeid (of vervangende steun) komt. De impact van inkomens uit dividend, huur, intresten, ... laat ik even buiten beschouwing.

Als je de Belgische gemiddelde inkomens (uit arbeid) bekijkt en hun verdeling dan kom je tot een aantal schokkende vaststellingen:

1) Minimumloon in België bedraagt 1598 euro (bruto, maar veel belasting zal je dan niet betalen). Alleenstaanden die een voltijdse job uitoefenen tegen het minimumloon balanceren daarmee volgens mij op de rand van armoede.

2) Het gemiddelde loon in België bedraagt 3498 euro bruto (bron VRT NWS) maar 2/3e van alle werknemers bereikt dat gemiddelde niet. Er is dus een kleine groep hoge lonen die het gemiddelde omhoog duwen.

3) De mediaan dan. Die ligt met 3053 euro bruto al een pak lager. Dus de helft van alle loontrekkenden verdient minder als 3053 euro bruto.

4) De 5000+ grens. 12,5 % van de loontrekkenden verdient meer als 5000 euro. Iets minder als de helft daarvan boven de 6000 euro.

5) De koopkracht van de Belgische gezinnen. Een studie van ING toont aan dat de koopkracht van Belgische gezinnen tussen 2000 en 2017 met enkele procenten is toegenomen. Binnen de eurozone bengelt België daarmee in de staart van het peloton en laten we enkel landen met afgenomen koopkracht achter ons. Ook volgens ING stond België binnen de eurozone op de 5e plaats van landen met het hoogste prijsniveau. Het is hier dus duur en de koopkracht neemt niet evenredig toe. In de jaren '90 was onze koopkracht veel sterker en stonden we hoger in de ranking. We zijn er, als land, dus op achteruit gegaan.

In geldzaken hebben mensen de neiging om hun eigen situatie te projecteren op hun onmiddellijke omgeving en zoeken we bevestiging dat we het goed doen. Maar als economie doen we het allesbehalve goed: we glijden af naar een samenleving met working poor waarbij de helft van de werkende bevolking, ondanks een job, moeite heeft om de eindjes aan mekaar te knopen. Economische een feit en je kan altijd wel een voorbeeld aanhalen van iemand die boven zijn stand leeft maar de macro-economische cijfers zijn wat ze zijn. Het is niet omdat mijn buurman zich financieel in de nesten werkt omdat hij met een laag loon een dure auto wilt dat er geen fundamenteel economisch probleem is waarbij mensen die werken moeite hebben om rond te komen. Het ligt echt niet aan die groep mensen hun gedrag.
 
huursubsidie is ook beschikbaar voor zulke mensen

Ik heb het nu maar heel vluchtig doorgenomen, maar ik had het niet vermeld omdat je vroeger deze pas kreeg als je al 4j op de wachtlijst stond.

Ik zou me beter ook gaan aanmelden als mijn huis verkocht is, zou me een pak schelen elke maand 😆

Edit: euh, neen, toch niet. Laat de sociale woningen maar aan de mensen die het veel harder nodig hebben.
 
Ik zou eens in de echte wereld stappen...
Indrdaad . Wij (2p) zijn net uit een huurappartement gegaan dat 595 EUR huur had en 50 EUR maandelijkse kosten in centrum Leuven. 40m2 is net gepast voor 2.
Niet voor 3 dus we zijn verhuisd naar mijn grootmoeder's huis.

Met een loon voor 2 wou ik vooral huur beperken en dat is goed gelukt. Het was zelfs recent gerenoveerd en had een aansluiting voor wasmachine.

Onze maandelijkse uitgaven staan op mijn blog :whistle:
 
Laatst bewerkt:
Qua inkomens zijn het vooral de alleenstaanden die gemiddeld verdienen die eigenlijk het hardst gesjareld zijn.
De grootste koek van kosten maak je sowieso (huur, leningen,...) en die kan je dan niet delen waardoor het overgebleven budget wel klein is.

Je ziet dat hierdoor mensen ook langer thuis blijven wonen of zelfs met vrienden samen gaan huren gezien ze geen partner hebben.
Alleenstaand met een loon van 1500 euro netto iets kopen is bijna niet mogelijk. Met 2 lukt dat wel.
 
Qua inkomens zijn het vooral de alleenstaanden die gemiddeld verdienen die eigenlijk het hardst gesjareld zijn.
De grootste koek van kosten maak je sowieso (huur, leningen,...) en die kan je dan niet delen waardoor het overgebleven budget wel klein is.

Je ziet dat hierdoor mensen ook langer thuis blijven wonen of zelfs met vrienden samen gaan huren gezien ze geen partner hebben.
Alleenstaand met een loon van 1500 euro netto iets kopen is bijna niet mogelijk. Met 2 lukt dat wel.
Dat is een argument dat vaak terugkomt in discussies, maar ik vind dat eigenlijk een kromme vergelijking...

Een koppel dat samen iets koopt, verwerft elk 50% eigendom van een woning.
Een alleenstaande die alleen iets koopt, verwerft 100% eigendom van een woning.

Niemand houdt een alleenstaande tegen om samen met een andere alleenstaande een woning te kopen.
Dan kunnen ze de lening + kosten delen, net als een koppel.
Wil je de luxe om ergens alleen te wonen én 100% eigenaar te zijn, dan resulteert dat in een hogere kost.

Fiscaal zijn er redelijk wat stimuli voor alleenstaanden, daar hoor ik alleenstaanden nooit over klagen. :p
(Ik ben getrouwd, vandaar dat ik klaag dat het er teveel zijn... ;) )
 
Dat is een argument dat vaak terugkomt in discussies, maar ik vind dat eigenlijk een kromme vergelijking...

Een koppel dat samen iets koopt, verwerft elk 50% eigendom van een woning.
Een alleenstaande die alleen iets koopt, verwerft 100% eigendom van een woning.

Niemand houdt een alleenstaande tegen om samen met een andere alleenstaande een woning te kopen.
Dan kunnen ze de lening + kosten delen, net als een koppel.
Wil je de luxe om ergens alleen te wonen én 100% eigenaar te zijn, dan resulteert dat in een hogere kost.

Fiscaal zijn er redelijk wat stimuli voor alleenstaanden, daar hoor ik alleenstaanden nooit over klagen. :p
(Ik ben getrouwd, vandaar dat ik klaag dat het er teveel zijn... ;) )

Ik begrijp wat je bedoeld maar kan je soms een aantal voorbeelden van stimuli voor alleenstaanden (geen alleenstaande ouders wel te verstaan)
 
Fiscaal zijn er redelijk wat stimuli voor alleenstaanden, daar hoor ik alleenstaanden nooit over klagen. :p
(Ik ben getrouwd, vandaar dat ik klaag dat het er teveel zijn... ;) )

Als alleenstaande ben ik benieuwd welke stimuli dat zijn.

Ik krijg hier forfaitaire gemeente-, provincie- en afvalbelastingen binnen, per "gezin", waarbij een alleenstaande evenveel betaalt als een koppel.
Hoerah, ik heb een hoger afvalquotum per persoon dat ik nooit opgebruikt krijg... Water en elektriciteitsfactuur worden ook voor een belangrijk deel forfaitair belast, niet in functie van verbruik, én bovendien is er op de waterfactuur zelfs nog korting op het vastrecht per extra gedomicilieerde.
De woonbonus is intussen afgeschaft, maar voor wie hem nog heeft kan je als koppel 2 keer de woonbonus verkrijgen op basis van één eigendom, als alleenstaande slechts één keer.
Koppels kunnen ook nog steeds profiteren van de huwelijksquotiënt, die aanzet dat één van de partners niet werkt of werk zoekt.
 
Terechte opmerking, waar ik over denk zijn inderdaad stimuli voor alleenstaande ouders.

Ik dacht dat uitkeringen voor alleenstaanden bijv ook hoger zijn dan voor samenwonenden zonder gezinslast?
Maar dat is mijn winkel niet... :p

Koppels kunnen ook nog steeds profiteren van de huwelijksquotiënt, die aanzet dat één van de partners niet werkt of werk zoekt.
Klopt, dat 'voordeel' hebben samenwonenden.
Maar als je tegenwoordig, zoals ik vermoed het overgrote deel van de gezinnen, met 2 een inkomen hebt dan is dat niet van toepassing.

Terechte opmerking trouwens, dat schaffen ze beter af. De situaties waarbij het wel noodzakelijk is dat één van de partners thuis blijft wegens zorg voor wat dan ook, die krijgen beter een premie ipv dit.
 
Laatst bewerkt:
Niemand houdt een alleenstaande tegen om samen met een andere alleenstaande een woning te kopen.
Dan kunnen ze de lening + kosten delen, net als een koppel.
Wil je de luxe om ergens alleen te wonen én 100% eigenaar te zijn, dan resulteert dat in een hogere kost.

Ik vraag me dat dan ook af hoe zich dat in de praktijk vertaalt.

Je koopt samen een woning of appartement, lening en kosten delen ze zoals een koppel. Een jaar later leert 1 van de twee iemand kennen en iets later willen die samen een woning kopen. De ene alleenstaande is mee verplicht, de woning of appartement te verkopen, want alleen kan hij/zij dat niet dragen. Of hij/zij moet snel zoeken naar iemand anders die haar/zijn deel wilt overkopen. Terug opnieuw laten beschrijven, wat weer kosten met zich meedraagt.

Je zit constant in de onzekerheid en kans dat het voorvalt is zeer groot.
 
Als je over lage inkomens begint, dan is een alleenstaande trouwens beter af denk ik.
Sneller kans op sociale tarieven, sociale lening, verhoogd remgeld, huursubsidie, ...

Woon je samen met iemand dan bestaat het risico dat deze uw inkomen omhoog trekt zodat je daar allemaal niet kan van 'profiteren'. :p

@Bimmer
Of er wordt een andere alleenstaande gezocht om dit deel over te kopen.
Een koppel dat uit elkaar gaat, ervaart dezelfde problemen. Het is dan ook ofwel uitkopen ofwel boel verkopen.

Een alleenstaande die een huis voor zichzelf koopt dat in een relatie + evt kinderen veel te klein is, die moet ook iets met de woning doen.
 
De uitkeringen voor samenwonenden zijn inderdaad na verloop van tijd lager dan alleenstaanden, vandaar dat er op dat vlak al eens gesproken wordt van domiciliefraude. De insteek is dat de partner met het inkomen een deel van de vaste kosten kan dragen. Dit lagere bedrag is echter pas na meer dan een jaar werkloosheid of is van toepassing op mensen die nooit gewerkt hebben, genre leefloon etc.
Als werkende alleenstaande ben je daar vet mee, alleenstaanden in België zijn de meest belaste werknemers in de OESO als ik me niet vergis.

Alleenstaande ouders is een andere discussie, ik ben daar eerder voor responsabilisering door het geld bij de andere ouder te gaan halen. Jammer genoeg is het moeilijk om de kinderen in zo'n verhaal niet te straffen voor de fouten van hun ouders. Voordelen als opvang, onderwijs, etc. moet je ook zien als steun voor het kind, niet voor de ouder.
 
Aarschot is dan ook niet goedkoop ...
Goedkoper in vergelijking met BXL-Antwerpen-Leuven-Gent etc, maar daarbuiten is Aarschot nog steeds best duur. Sylver verwees naar "den buiten", en gij komt af met een "tier 2" stad ... alléjah dat is niet serieus hé.

En sowieso kunt ge in Aarschot voor <1.000€ huren voor een leefbaar huis / app, wat is dat nu. Zelfs in Leuven gaat dat nog.
Laat Gent daar maar buiten, een paar jaar terug hebben wij een appartement gehuurd in Gent.
Daar vond je echt makkelijk huurprijzen van 700-800 euro.
Dan hoef je weliswaar geen 150m2 te verwachten en een gigantisch terras en eigen parkeerplek bijvoorbeeld.
Maar laten we dat toch niet als maatstaf nemen van een gemiddeld appartement.
 
Terug
Bovenaan