Wat is je sluimerverbruik?

Wat is je sluimerverbruik?

  • 0-50 W

    Stemmen: 4 5,0%
  • 50-100 W

    Stemmen: 10 12,5%
  • 100-150 W

    Stemmen: 20 25,0%
  • 150-200 W

    Stemmen: 14 17,5%
  • 200-300 W

    Stemmen: 15 18,8%
  • 300-500 W

    Stemmen: 12 15,0%
  • 500-1000 W

    Stemmen: 4 5,0%
  • 1000+ W

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    80
Heeft er iemand trouwens een idee waar dit verbruik aan zou kunnen liggen?

Ik bezit een appartement in een blok waar er 3 wooneenheden zijn. Door de kleinschaligheid is er geen syndicus en beheer ik ook de elektriciteit van de algemene delen, het valt me op dat dit verbruik vrij hoog ligt.

Algemene delen:
Inkomhal met ledlichten met bewegingssensoren die zeer snel terug uit gaan.
Inrit voor wagens met lichten met bewegingssensoren die ook relatief snel terug uit gaan
Poort voor gemeenschappelijke fietsenstalling, daar ook verlichting met bewegingssensoren
Waterpomp?
Brandcentrale?

Gemiddeld verbruiken we zo'n 470kwh op een jaar. Ik heb al wat zitten spelen met settings van verlichting, zo gaan onze lichten van de inrit niet meer aan wanneer een wagen op straat rijdt maar moet die echt al in de inrit rijden, heeft algemeen weinig effect gehad.

Ik heb nu de kwartierdata opgevraagd en ik zie vrijwel een constant verbruik van 0,012kwh per kwartier, moet ik dit lezen als 0,048kwh (per effectief uur dan) of als een verbruik van 0,003kw gedurende dat kwartier wat uitkomt op 0,012kwh? De term kwh op kwartierdata verwart mij wat.

Indien het 0,048kwh zou zijn ben ik echt benieuwd waar dat verbruik vandaan zou kunnen komen, lijkt mij vrij hoog om als constant verbruik te hebben?
Een update hierover, wat zitten zoeken waar het verbruik zit daar verschillende zekering af te zetten en de dag nadien de kwartierdata te bekijken.

Er uiteindelijk op uitgekomen dat het verbruik halveert (!) wanneer ik de zekering afzet die naar 3 stopcontacten gaat in de algemene delen (1 per verdiep), in geen enkel stopcontact is echter iets aangesloten. Is dit dan puur verliesstroom op die kring?
 
Een update hierover, wat zitten zoeken waar het verbruik zit daar verschillende zekering af te zetten en de dag nadien de kwartierdata te bekijken.

Er uiteindelijk op uitgekomen dat het verbruik halveert (!) wanneer ik de zekering afzet die naar 3 stopcontacten gaat in de algemene delen (1 per verdiep), in geen enkel stopcontact is echter iets aangesloten. Is dit dan puur verliesstroom op die kring?
Iemand die ergens illegaal aftakt? Of ergens camerabewaking staan in de inkom die op die kring kan zitten?
 
Iemand die ergens illegaal aftakt? Of ergens camerabewaking staan in de inkom die op die kring kan zitten?
Het eerste zou me zeer hard verbazen, we hebben geen syndicus, maar ondanks het feit dat ik het grootste appartement heb (en dus het grootste aandeel 1000sten) stellen de twee andere eigenaars steeds voor om de kosten gewoon door 3 te doen wanneer het kosten zijn waarbij we alle drie evenveel bij gebaat zijn, zoals de kosten van de algemene delen.

Er is geen camerabewaking, ook alles gecontroleerd in de algemene delen, er is nergens iets dat nu niet werkt buiten die drie stopcontacten wanneer de zekering uit staat.
 
Ik zit aan 420W ongeveer. Ik heb geen idee wat de grote schuldige is.

Iemand een idee wat een typisch verbruik per uur is voor:

- een Amerikaanse koelkast van 12 jaar oud
- een ventilatiesysteem type D met warmterecuperatie?
 
- een Amerikaanse koelkast van 12 jaar oud
- een ventilatiesysteem type D met warmterecuperatie?
Onze relatief moderne koelkast en diepvriezer geven periodische piekjes als hun koelcircuit aanslaat. Dit leidt tot verbruik van een 20-50 W.
Ons ventilatiesysteem D verbruikt een nagenoeg constante 80-100W give or take (aangezien het constant is, is het moeilijker de andere verbruikers er van af te trekken en heb er nog geen meter tussengestoken). Dit is natuurlijk in de zomer, geen idee wat de invloed van wel of niet bypass op die warmtewisselaar is...
 
Zijn er risico’s verbonden als je daar een tijdschakelaar tussen zet? Bvb. 8u per dag laten draaien Ipv 24/24?

Da’s 2-2,4 kWh per dag…

Ik heb het dan over de ventilatie, voor alle duidelijkheid.
 
Onze relatief moderne koelkast en diepvriezer geven periodische piekjes als hun koelcircuit aanslaat. Dit leidt tot verbruik van een 20-50 W.
Ons ventilatiesysteem D verbruikt een nagenoeg constante 80-100W give or take (aangezien het constant is, is het moeilijker de andere verbruikers er van af te trekken en heb er nog geen meter tussengestoken). Dit is natuurlijk in de zomer, geen idee wat de invloed van wel of niet bypass op die warmtewisselaar is...
Dan een ander extreem : ik heb de 15 jaar oude side-by-side koelkast/diepvries bij mijn moeder vervangen door een moderne koelkast, en dat scheelt op jaarbasis ongeveer 750 kWh aan verbruik. Die koelkast/diepvriescombo stond dan ook zowat heel de tijd te draaien.

Maar je kan dat makkelijk testen met een verbruiksmeter
 
Ik zit aan 420W ongeveer. Ik heb geen idee wat de grote schuldige is.

Iemand een idee wat een typisch verbruik per uur is voor:

- een Amerikaanse koelkast van 12 jaar oud
- een ventilatiesysteem type D met warmterecuperatie?
Ventilatiesysteem kan veel verbruiken op maximale stand.

Heb je een waterboiler hangen?
Bij een kennis bleek dat die door een probleem met de sensor continue bleef bijbranden terwijl dat niet nodig was.
Bij ons is de vlotter van de dompelpomp in de kelder ook eens blijven hangen waardoor die continue aansloeg.
 
Ventilatiesysteem kan veel verbruiken op maximale stand.

Heb je een waterboiler hangen?
Bij een kennis bleek dat die door een probleem met de sensor continue bleef bijbranden terwijl dat niet nodig was.
Bij ons is de vlotter van de dompelpomp in de kelder ook eens blijven hangen waardoor die continue aansloeg.
Ik ga die ventilatie eens één dag uittrekken en nakijken.

Boiler is op good ole' mazout.
 
Een update hierover, wat zitten zoeken waar het verbruik zit daar verschillende zekering af te zetten en de dag nadien de kwartierdata te bekijken.

Er uiteindelijk op uitgekomen dat het verbruik halveert (!) wanneer ik de zekering afzet die naar 3 stopcontacten gaat in de algemene delen (1 per verdiep), in geen enkel stopcontact is echter iets aangesloten. Is dit dan puur verliesstroom op die kring?
Dat is wel vreemd, want je kunt geen verlies hebben als er niks opzit. Dus ofwel zit er dan toch iets op (toevallig geen stopcontact buiten ofzo?)

ik vermoed dat 0,012kwh in een kwartier gewoon maal 4 mag voor een uur. Dat betekent een load van 48Watt (grofweg)
Zeker dat er daar geen lamp ofzo is opgekoppeld? Want dat zou ook nog eens durven gebeuren.

Als je wat handig bent, kun je eventueel de 3 stopcontacten opendraaien en eens kijken of je daar niks bijzonders ziet. (vaak ga je op 2 stopcontacten 2 kabels zien en dan op de 3de maar 1 kabel)
 
S’nachts is dat precies 100W. Door de dag moeilijk te meten omdat ge wel eens een licht aandoet, pomp van regenwaterput draait etc. Maar dat zit ook daarrond.

Komt binnenkort nog 20W bij van de laadpaal. Vraag me af waarom dat standby 20W moet verbruiken…

Hier is er een oven, microgolfoven, frigo (nieuwe van 2022), diepvries (van 2020), pomp boiler en dan router + 2 piwerlines van telenet.
Decoder telenet, ps5 en denon reciever staan allemaal in eco modus nu, dus zal het net wat minder zijn (10W zal het schelen).
 
Meeste ventilatie systemen hebben 3 standen contacten of een 0.1-10V sturing.
(Sommige misschien ook KNX, modbus,...).

Hier hangt dat op 0-10V analoge output van de loxone.
 
Ik heb nu ook de voorbije week van verschillende toestellen eens het sluimerverbruik gemeten.

Ik mis nog ergens 0.5kWh per dag.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Grootste verbruikers waren Diepvries (0,43kWh) 2 koelkasten (0,33 & 0.38 kWh), de modem (0,33kWh) en de verwarmingsketel (0,38kWh).
TV, digibox worden telkens uitgezet als we het niet gebruiken.

Eventueel de airco? Dat die continu stroom trekt? Want die kan ik niet meten.
 
Ik heb nu ook de voorbije week van verschillende toestellen eens het sluimerverbruik gemeten.

Ik mis nog ergens 0.5kWh per dag.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Grootste verbruikers waren Diepvries (0,43kWh) 2 koelkasten (0,33 & 0.38 kWh), de modem (0,33kWh) en de verwarmingsketel (0,38kWh).
TV, digibox worden telkens uitgezet als we het niet gebruiken.

Eventueel de airco? Dat die continu stroom trekt? Want die kan ik niet meten.
Ventilatie?
 
Terug
Bovenaan