Wat is je sluimerverbruik?

Wat is je sluimerverbruik?

  • 0-50 W

    Stemmen: 4 5,0%
  • 50-100 W

    Stemmen: 10 12,5%
  • 100-150 W

    Stemmen: 20 25,0%
  • 150-200 W

    Stemmen: 14 17,5%
  • 200-300 W

    Stemmen: 15 18,8%
  • 300-500 W

    Stemmen: 12 15,0%
  • 500-1000 W

    Stemmen: 4 5,0%
  • 1000+ W

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    80
Da's wel enorm laag.
Wat betekenen de twee tinten groen eigenlijk?
Da en nachttarief (weekend is nacht)
Ik let nu wel meer op m'n verbruik dan de gemiddelde mens. Vaak ook koken voor twee dagen.

In ieder geval is op elektriciteit besparen heel makkelijk. Gas is een ander verhaal.
 
Hoe zet ge om van kWh naar Watt ? 😅

En is het per uur of per dag/nacht dat jullie bekijken ? Pak 0.15kWh (per uur duh) hoeveel watt is dat dan in de poll ?
 
W is vermogen en Wh is verbruik.
Als ge 1 uur lang 1000W vermogen vraagt, dan heb je een verbruik van 1kWh.

Of omgekeerd, als je meter tussen 24h en 8h met 2kWh gestegen is, dan was je gemiddeld vermogen 250W (2kWh/8h)
 
Hoe meten jullie dit? Ik heb een p1 energy meter en zie wel verbruik 's nachts. Tussen 200 en 300w constant maar wat exact hoeveel verbruikt geen idee.

Constante verbruikers zijn 2 frigo's en diepvries, ventilatie D en de ketel die snachts zijn boilertje warm houd
 
Hoe meten jullie dit? Ik heb een p1 energy meter en zie wel verbruik 's nachts. Tussen 200 en 300w constant maar wat exact hoeveel verbruikt geen idee.

Constante verbruikers zijn 2 frigo's en diepvries, ventilatie D en de ketel die snachts zijn boilertje warm houd
Meterstand opschrijven als je gaat slapen en terug kijken als je opstaat. Dan uitrekenen volgens de tijd die er tussen zat.

Of je koopt zo'n toestelleke en dan kan je het monitoren vanaf uw smartphone/tablet: https://www.homewizard.com/nl/p1-meter
 
Meterstand opschrijven als je gaat slapen en terug kijken als je opstaat. Dan uitrekenen volgens de tijd die er tussen zat.

Of je koopt zo'n toestelleke en dan kan je het monitoren vanaf uw smartphone/tablet: https://www.homewizard.com/nl/p1-meter
Ik heb dit, en zoals ik zei rond de 300w constant 's nachts. Maar wat het exact allemaal is, en hoeveel weet ik niet. Zie hier heel gedetailleerde verbruiken passeren vandaar ;)
 
Ik heb dit, en zoals ik zei rond de 300w constant 's nachts. Maar wat het exact allemaal is, en hoeveel weet ik niet. Zie hier heel gedetailleerde verbruiken passeren vandaar ;)
Buiten @StarSeeker is er toch niemand die echt aangeeft hoeveel elk toestel zou verbruiken? Velen maken een assumptie wat de grootste sluimerverbruikers zouden zijn, koelkasten, diepvriezers en ventilatie zullen dit wel zijn bij 90% van de bevolking :D
 
Tijdens de nacht zie ik het wat fluctueren tussen 200 en 400w. Koelkast, wijnklimaatkast, diepvries, ventilatie D en redelijk wat domotica apparaten. Toen we op vakantie waren was het rond de 3 kWh /dag.
 
Gemiddeld tussen 50-100W.

Laagste dagmeting die ik kan terugvinden is 1kwh, ergens in juni.
Hoogte dagmeting die ik kan terugvinden was oudejaarsdag: 11 kwh

Wij hebben:
- 1 oude frigo met vriesvak
- 1 relatief nieuwe staande diepvriezer.
- Geen ventilatiesysteem.
- Geen airco.
- 1 aquarium met 2 pompen.
- 1 PS4 in rest mode
- 1 PC met 2 schermen die we uitzetten of in slaapmode gaat
- Stekkerdozen en GSM adapters trekken we nooit uit, steken we geen moeite in.
- Mijn Marantz hifi versterker heb ik wel leren uitzetten, die verbruikte vroeger ook wat.

Het meeste verbruik zal hier wel uit actief verbruik zijn en geen sluimerverbruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft er iemand trouwens een idee waar dit verbruik aan zou kunnen liggen?

Ik bezit een appartement in een blok waar er 3 wooneenheden zijn. Door de kleinschaligheid is er geen syndicus en beheer ik ook de elektriciteit van de algemene delen, het valt me op dat dit verbruik vrij hoog ligt.

Algemene delen:
Inkomhal met ledlichten met bewegingssensoren die zeer snel terug uit gaan.
Inrit voor wagens met lichten met bewegingssensoren die ook relatief snel terug uit gaan
Poort voor gemeenschappelijke fietsenstalling, daar ook verlichting met bewegingssensoren
Waterpomp?
Brandcentrale?

Gemiddeld verbruiken we zo'n 470kwh op een jaar. Ik heb al wat zitten spelen met settings van verlichting, zo gaan onze lichten van de inrit niet meer aan wanneer een wagen op straat rijdt maar moet die echt al in de inrit rijden, heeft algemeen weinig effect gehad.

Ik heb nu de kwartierdata opgevraagd en ik zie vrijwel een constant verbruik van 0,012kwh per kwartier, moet ik dit lezen als 0,048kwh (per effectief uur dan) of als een verbruik van 0,003kw gedurende dat kwartier wat uitkomt op 0,012kwh? De term kwh op kwartierdata verwart mij wat.

Indien het 0,048kwh zou zijn ben ik echt benieuwd waar dat verbruik vandaan zou kunnen komen, lijkt mij vrij hoog om als constant verbruik te hebben?
 
Ik heb nu de kwartierdata opgevraagd en ik zie vrijwel een constant verbruik van 0,012kwh per kwartier, moet ik dit lezen als 0,048kwh (per effectief uur dan) of als een verbruik van 0,003kw gedurende dat kwartier wat uitkomt op 0,012kwh? De term kwh op kwartierdata verwart mij wat.

Indien het 0,048kwh zou zijn ben ik echt benieuwd waar dat verbruik vandaan zou kunnen komen, lijkt mij vrij hoog om als constant verbruik te hebben?
Ja, de 0,012 kWh per kwartier is dan als je het doortrekt een verbruik per uur van 0,048 kWh, wat dan een gemiddeld verbruik over een uur van 48 W sluimerverbruik is. Je kan voor stopcontacten ook kWh meters kopen, indien er gemeenschappelijke stopcontacten zijn waar toestellen in steken. Ik zou zoeken naar verbruikers in de aard van deurbellen, sensoren, etc.
 
Laatst bewerkt:
Ja, de 0,012 kWh per kwartier is dan als je het doortrekt een verbruik per uur van 0,048 kWh, wat dan (60 minuten van 60 seconden) 0,048*60*60 = 173W sluimerverbruik is. Je kan voor stopcontacten ook kWh meters kopen, indien er gemeenschappelijke stopcontacten zijn waar toestellen in steken. Je moet al gaan zoeken naar iets van het formaat ventilatietoestel D om dat verbruik te dekken, ofja, een heleboel kleinere maar dan toch niet zo zuinige verbruikers (die sensoren, de bediening van de garagepoort, deurbel, etc?)
Deze begrijp ik niet.

Is 0,048kwh geen sluimerverbruik van 48W? Als in, een verbruik van 48W over een uur is toch 0,048kwh? Of zie ik het totaal mis?
 
Ja, de 0,012 kWh per kwartier is dan als je het doortrekt een verbruik per uur van 0,048 kWh, wat dan een gemiddeld verbruik over een uur van 48 W sluimerverbruik is. Je kan voor stopcontacten ook kWh meters kopen, indien er gemeenschappelijke stopcontacten zijn waar toestellen in steken. Ik zou zoeken naar verbruikers in de aard van deurbellen, sensoren, etc.
Waar ik nu ook aan denk: powerlan adapters en wifi repeaters

'Een gemiddelde repeater heeft een vermogen van 72 watt (je hebt er van 50 watt, maar ook van 80 watt)'

Daar heb ik nu niet bij nagedacht bij de aankoop van onze nieuwe devolo's magic 2 wifi next. Net even opgezocht.
Per adapter:
Opgenomen vermogen
Maximaal: 12,1 W
Typisch: 8,9 W
Stand-By: 3,1 W

Decoders & modems:
Proximus Bbox3(Sagem) gemiddeld: 10,40 Watt
Belgacom V4: 16,53 Watt
Proximus V5: 7,4 Watt

Telenet HD Digicorder DC-AD2100 gemiddeld: 15,12 Watt
Telenet HGW CBN CH6643E gemiddeld: 8,64 Watt


Hmm dan beginnen tijdschakelaars wel interessant te worden.

Een mechanische tijdschakelaar heeft ongeveer 1 watt per uur nodig. Dat betekent 24 watt per dag.
Een digitale tijdschakelaar heeft doorgaans iets meer vermogen nodig. Het stroomverbruik ligt hier bij 2 wat per uur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan