Wat is je sluimerverbruik?

Wat is je sluimerverbruik?

• 0-50 W

Stemmen: 5 4,4%
  • 50-100 W

Stemmen: 14 12,4%
  • 100-150 W

Stemmen: 25 22,1%
  • 150-200 W

Stemmen: 28 24,8%
  • 200-300 W

Stemmen: 21 18,6%
  • 300-500 W

Stemmen: 13 11,5%
  • 500-1000 W

Stemmen: 4 3,5%
  • 1000+ W

Stemmen: 3 2,7%

• Totaal aantal stemmers
    113
Nope die steekt niet in.
Garagepoort motor? Die in stand-by staat om signalen van de afstandsbediening te ontvangen?
En idd de airco (met eventueel WiFi?)
De omvormer van uw zonnepanelen die ook constant in verbinding staat met het internet?

Garagepoort motor? Die in stand-by staat om signalen van de afstandsbediening te ontvangen?
En idd de airco (met eventueel WiFi?)
De omvormer van uw zonnepanelen die ook constant in verbinding staat met het internet?
Motor van de poort heb ik gemeten, die komt maar aan 2W ongeveer dus die is het niet
Airco is inderdaad met Wifi module
Zonnepanelen liggen nog niet :)

Hebben nog wel een Niko buitenbel met scherm binnen (ook via Wifi), maar ook die zit in de kast en kan ik niet doormeten

Allesinds, behalve koelkast 2 in de kelder (0,33kWh) per dag valt er op het sluimerverbruik (2,7kWh dagelijks) nietmeer veel te besparen blijkbaar

Ik heb nu ook de voorbije week van verschillende toestellen eens het sluimerverbruik gemeten.

Ik mis nog ergens 0.5kWh per dag.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Grootste verbruikers waren Diepvries (0,43kWh) 2 koelkasten (0,33 & 0.38 kWh), de modem (0,33kWh) en de verwarmingsketel (0,38kWh).
TV, digibox worden telkens uitgezet als we het niet gebruiken.

Eventueel de airco? Dat die continu stroom trekt? Want die kan ik niet meten.
Wat versta jij onder digibox uitzetten?

Wat versta jij onder digibox uitzetten?
Digibox + TV zitten nu in een stekkerdoos met aan/uit knop dus die zet ik uit
Staan alletwee dus niet meer in standby modus zoals voorheen wel nog was.

Neemt iets meer tijd in beslag bij het opstarten als je tv wil kijken

Digibox + TV zitten nu in een stekkerdoos met aan/uit knop dus die zet ik uit
Staan alletwee dus niet meer in standby modus zoals voorheen wel nog was.

Neemt iets meer tijd in beslag bij het opstarten als je tv wil kijken
Hoeveel sluipverbruik is dat per uur ongeveer?

Dat is bij iedereen anders. Mijn TV, digibox en soundbar verbruiken samen maar 55W als die aanstaat 😋

Exact gemiddeld 200W tijdens de nacht. Mijn grootste slapende verbruiker is mijn Telenet modem/coax versterker + Unifi netwerk en Synology NAS. Daarnaast hebben we een balansventilatie, frigo en diepvries die 24/7 stroom vragen. En dan nog wat prutsen zoals gsm laders, hue lampen, luchtkwaliteit meters die ook 24/7 inzitten.

0,11 kWh, zeer tevreden over :)
Nochtans amerikaanse frigo/diepvries van 8 jaar oud, tv, digibox, extra wifi mesh.
0,11 kWh, over welke periode dan juist?
Over 24 uur is dat dat 45W, over 8 uur (~nacht) is dat 138W...
Of bedoel je gewoon 110 W sluimerverbruik (gemiddeld) constant?

Hmm, welke verbruikers heb jij dan 's nachts? Lijkt me veel .. En vermoedelijk zal het goedkoper zijn om die verbruikers te sturen, ipv die te voorzien van batterij
Ik zit hier ook aan een passief verbruik van 600-700w.

Pomp vloerverwarming.
Systeem d
Aquarium
Netwerk kast met server, nas , switchen en firewall.
2 diepvriezen en 2 frigos.

Denk dat de meeste mensen wel aan 300 komen ?

Pomp vloerverwarming.
Systeem d
Aquarium

Ik zit op een 230W tijdens de nacht als ik naar mijn uurgemiddelden kijk.

1 koelkast en 1 frigo
Ventilatie D
Netwerk met Unifi router, 16 poort switch, 3 access points, NAS met 36TB aan storage, Odroid voor HA, Hue bridge
Unifi 2 camera's en nog heel wat IOT devices die allemaal een klein beetje stroom slurpen.
Vloerkoeling is geregeld via zonne stroom en gaat 's nachts uit tenzij er een hittegolf is

Pomp vloerverwarming.
Systeem d
Aquarium

Lijkt mij echt wel hoog voor wat je maar hebt. Verbruikt een aquarium gemiddeld meer dan 300W of zit uw IT materiaal gewoon zoveel te zuipen?

Situatie hier:
- Ventilatie D
- Modem, EdgeRouter, switches, 3 Unifi APs, thuisserver die dienst doet als NAS / mediaserver, KNX systeem en nog wat andere domotica
- 1 grote diepvries die al ruim boven de 10j zit (allicht niet de efficiëntste maar boeit niet zolang die deftig werkt) en 2 frigo's
- 220m2 vloerverwarming en geothermische warmtepomp

Sluimerverbruik zit hier "slechts" tussen 250W en 300W wat in mijn ogen nog steeds aan de hoge kant is. Als de passiefkoeling van ons geothermische warmtepomp aanstaat komen daar nog 2 circulatiepompen bij en komt er nog een kleine 100W bovenop. Maar merendeel van het jaar staat de vloerverwarming/koeling 's nachts gewoon uit en warmt die overdag een graadje verder op met PV opbrengst.

Lijkt mij echt wel hoog voor wat je maar hebt. Verbruikt een aquarium gemiddeld meer dan 300W of zit uw IT materiaal gewoon zoveel te zuipen?

Situatie hier:
- Ventilatie D
- Modem, EdgeRouter, switches, 3 Unifi APs, thuisserver die dienst doet als NAS / mediaserver, KNX systeem en nog wat andere domotica
- 1 grote diepvries die al ruim boven de 10j zit (allicht niet de efficiëntste maar boeit niet zolang die deftig werkt) en 2 frigo's
- 220m2 vloerverwarming en geothermische warmtepomp

Sluimerverbruik zit hier "slechts" tussen 250W en 300W wat in mijn ogen nog steeds aan de hoge kant is. Als de passiefkoeling van ons geothermische warmtepomp aanstaat komen daar nog 2 circulatiepompen bij en komt er nog een kleine 100W bovenop. Maar merendeel van het jaar staat de vloerverwarming/koeling 's nachts gewoon uit en warmt die overdag een graadje verder op met PV opbrengst.

goh aquarium is wel een grote verbruiker:
2 filters van 20w
2 balken led verlichting ?? watt
1 verwarmer van 300W en eentje van 500W . staat op 24 graden. geen idee hoe vaak die aanspringen.
stromingspompje van 10 watt en eentje van 15 watt die 24/7 aan staan
bruis steentjes aangesloten op een controller van 10watt

systeem D staat bijna altijd op stand 2 en gaat enkel naar 3 als de bypass aanspringt om te koelen ( voorbije dagen)

Frigo's en diepvriezen zijn allemaal nieuw. grote modellen

vvw pomp is 10-15 watt volgens de display, wij laten die heel het jaar door aan staan zodat ze niet vast loopt.

mijn server rack :
ubiquiti Dream machine SE
unifi switch 24 pro
synology nas met 12 bays en 22TB disks
plex server met een een intel 12400
6 ubiquiti cameras + deurbel

4 wifi 6 pro access points
hele hoop domotica prullen zoals hue controller, flexio, een 50tal hue lampen met wat sluimerverbruik?

Op ieder gegeven moment meestal rond de 150W. Ik zit met:
- twee frigo’s
- koelkast
- elektrische boiler
- Twee managed switches (24 poe++ poorten elk)
- 3 poe camera’s
- 1 router
- 5 access points
- 2 luchtreinigers

Op ieder gegeven moment meestal rond de 150W. Ik zit met:
- twee frigo’s
- koelkast
- elektrische boiler
- Twee managed switches (24 poe++ poorten elk)
- 3 poe camera’s
- 1 router
- 5 access points
- 2 luchtreinigers

Valt nog mee.

Ik zit rond de 75-80W
- Frigo
- Diepvries
- managed switch
- ventilatie D
- pomp aquarium
- 2x ledstrip als nachtlamp voor de kinderen

Hier is sluimerverbruik ondertussen rond de 125W-180W ongeveer. Niet zo speciaal qua verbruikers: klein servertje, router/modem/switch/tv-box, koelkast, diepvries, boiler, enkele nachtlampjes en nog wat kleine prutsen.

Rond de 100-120W
  • Frigo van 2m hoog
  • Diepvries van 2m hoog
  • Router, 2 kleine switchen, 2 wifi boosters
  • Google assistant/bel/thermostaat
  • Philips Hue bridge en bijhorende lampen met wat basic verbruik om te zenden/ontvangen
  • Ikea smart lampen met wat basic verbruik om te zenden/ontvangen
  • Ventilatie D
  • Lamp in wc kot 's nachts voor de kinderen
  • Docking station in slaapstand
  • Gasketel

Veel lager is het niet te krijgen: volgende doen we al
  • Tv, digibox, nintendo, ... --> zit allemaal in 1 stekkerdoos die manueel uit gaat als we gaan slapen
  • Docking station gaat in sleep mode als ik van bureau weg ga, geen schermen die blijven gaan
  • Geen buitenverlichting
  • Zo goed als geen verlichting binnen die blijft branden s nachts behalve de lamp in wc. Er zijn ook nog verklikkerlampjes die aan gaan als ze door de gang lopen op weg naar het grote licht in de wc.
  • Diepvries is tijdens peak prijzen na Oekraine inval vervangen door een zuiniger model. Trok 400(!) W continu. Die is ondertussen al terugverdiend.

Overwogen en doen we niet:
  • WiFi netwerk 's nachts afzetten: Zonnepanelen communiceren niet meer en daar worden ze niet gelukkig van. Ook nefast voor de Google assistent, deurbel en vooral de Google thermostaat.
  • Philips Hue bridge 's nachts afzetten: Redelijk nefast aangezien je helft van de keren mag reconfigureren als het zolang offline geweest is
  • IKEA lampen: Zelfde als Philips hue maar nog vaker probleen
  • Ventilatie afzetten/lager zetten: Kinderen hun slaapkamer komen met ventilatie aan al aan 1500ppm CO2, zonder ventilatie knalt dat door de 2000

Terug
Bovenaan