Wat heb jij vandaag gekookt?

Welke procedure heb je gebruikt om ze in de airfryer te bakken? De ribben wel te verstaan :p.
Ribben in dubbel aluminiumfolie inpakken, 1 laag scheurt gemakkelijk. Dan 3u op 135°C en elk uur tussendoor wat marinade aanbrengen. Dat is alles dat je moet doen. Je kan die ook de laatste 20-30min uit de folie halen om wat aan te bakken (zelf doe ik dat ni).

Voor de marinade heb ik gewoon wat Barbecue saus, honing, zout, peper en paprikakruiden samengemengd en dan met een borsteltje aanbrengen.

Laatst bewerkt:

Hier vandaag (maar gisteren al klaar gemaakt ) stoofvlees natuur met in veel goeie roomboter gebakken patatjes (de stukjes dreven bijna in de boter ) en een salade van witloof en tomaat en fijn gesneden ui met een klod mayonaise . ;)

Dus geen bier ,wijn of fondant in het stoofvlees buiten wat kruiden en enkel wat aangestoofde ui (maar dat kookt volledig weg dus ) en wat mosterd .
Zelfs de saus niet aangedikt met bloem . (Maar kan dat nog altijd )
Heb het vlees van couvert gebruikt samen met een stuk brisket (waar dus effectief nog vet aan hing yes ) en zit nu dus met een grote pot (8 liter) stoofvlees .
Heeft slechts 1,30 u moeten pruttelen om het vlees zacht te krijgen …goeie kwaliteit van vlees dus enkel mocht het ook iets vetter zijn . ;)

Deze avond chicken burrito's gemaakt met zelfgemaakte guacamole, cheddar, zure room, geraspte wortels en ijsbergsla.

En dan het gehakt gebakken met rode ajuin, gele ajuin, rode paprika, groene paprika, look, tomaten, limoensap, tomatenpuree en een kruidenmengeling (zout, paprikapoeder, lookpoeder, ajuinpoeder, oregano, komijn, cayennepeper, chilli flakes).

Deze voormiddag ook eens iets anders geprobeerd... :) Filet americain kan goed smaken, maar heb dat amper nog gegeten tijdens mijn volwassen leven, omdat ik het idee gewoon "vies" vind (rauw vlees, bederft snel). Nu had ik vorige week toch eens "vegan filet americain natuur" in den AH gekocht om te proberen en dat was eigenlijk verassend goed meegevallen. 😮 Vandaag opnieuw 2 van die potjes gekocht en extra's toegevoegd: een fijn versnipperde gele ajuin, uitgelekte augurkschijfjes fijn gesneden in blokjes en enkele druppeltjes tabasco. Waarschijnlijk vloeken in de kerk voor de echte filet americain liefhebbers, maar die gepimpte vegan versie smaake echt goed! 👌:D

NluKena.jpeg

Mapo Tofu, non-vegetarian version (ground pork + pressed tofu)
Dat over een kommeke short-grain rice 🤤

Mag ik vragen hoe jullie de saus maken als jullie een vleesje bakken in de pan? Als ik daar nadien water en maizena bij doe, is de smaak ‘ok’ maar niet hemels. Moet er daar vleesbouillon bij? Peper en zout? Of moet dit totaal anders? 🤨

Mag ik vragen hoe jullie de saus maken als jullie een vleesje bakken in de pan? Als ik daar nadien water en maizena bij doe, is de smaak ‘ok’ maar niet hemels. Moet er daar vleesbouillon bij? Peper en zout? Of moet dit totaal anders? 🤨
Goede vraag - zelfs in véél restaurants is er niemand thuis als het gaat over saus maken.

Voor die typische hemelse smaak moet je vloeibaar goud hebben: Spaanse saus / demi glace - nen dag werk om te maken.

Nieuwsgierig welke tips er gaan komen - zelf al wat geprobeerd met zowat alle soorten vleesbouillon maar je moet daar wat fan van zijn en dat ben ik niet, ook met fond is het resultaat wisselend afhankelijk van wat erbij past. Vandaar dat ik nogal eens mijn toevlucht zoek tot een portosaus, peper of champignonsaus, hollandaise of mousseline - maar direct wat werk/tijd - ik vind dat daar die commerciële fonds wat beter tot hun recht komen - maar nog steeds mijlen ver van een échte saus op basis van demi glace of spaanse saus.

We hebben het duidelijk over iets anders :)

Ik wil gewoon een simpele vleesjus als ik worstjes gebakken heb :D

Daar heb ik het ook over: eigenlijk is dat worsten bakken, het vet verwijderen, dan wat water en Spaanse saus toevoegen. Nog wat beter te maken door na het vet te verwijderen wat sjalotjes te fruiten, eventueel wat wijn toevoegen. Maar het is effectief die Spaanse saus die de (Hemelse) smaakboost geeft.

Vandaag doe ik dat zoals jij, enkel wat water en soms heel klein beetje fond -pasta (bouillons vind ik vaak te zout voor een kleine hoeveelheid saus).

Ik heb een paar potten zoals deze in huis.
Die gebruik ik zoals @contextbinder hierboven beschrijft.
Niet zo goed als vers gemaakte demi glace maar wel een smaakbom die ook goed werkt in andere sauzen.

Ik heb een paar potten zoals deze in huis.
Die gebruik ik zoals @contextbinder hierboven beschrijft.
Niet zo goed als vers gemaakte demi glace maar wel een smaakbom die ook goed werkt in andere sauzen.
Heb net dezelfde

Nieuwsgierig welke tips er gaan komen
Je kan demi-glace of espagnole perfect invriezen in ijsblokvormpjes als je het vaak gebruikt. Blijft minstens een halfjaar goed, zeker als je ijsblokvorm ook nog eens vacuum verpakt. Indien niet mogelijk kan het ook helpen om na het in te vriezen, een heel dun laagje water erboven te doen die als "bescherming" werkt tegen freezer burn. Dus silicone vorm maar niet volledig vullen, eens bevroren wat water erop en dat ook laten bevriezen.

Gewoon wanneer nodig de juiste hoeveelheid blokjes uithalen. Dan is het 1x om de zoveel maanden werk om je demi-glace of espagnole te maken. Doe ik bv ook met mijn gastrique.

Wat bedoel je met "na het bakken eerst het vet verwijderen"?
Als ik de pan leegmaak en er water aan toevoeg... heb ik gewoon warm water :D

En dus als ik het goed begrijp moet je nadien gewoon dit toevoegen?

En dan nu la question jambon: waar koop ik dit?

Wat bedoel je met "na het bakken eerst het vet verwijderen"?
Als ik de pan leegmaak en er water aan toevoeg... heb ik gewoon warm water :D
Als ik vlees bak (kleefpan uiteraard) heb ik behoorlijk wat aanbaksels - daar zit smaak in - bijkomend nog wat vetstof - soms te veel - die verwijder ik dan (soms deels, soms helemaal)
En dus als ik het goed begrijp moet je nadien gewoon dit toevoegen?

En dan nu la question jambon: waar koop ik dit?

Online of in een horeca -handel, ik ga vermoedelijk zaterdag naar Bosteels in Denderleeuw - mss dat ze dat daar wel hebben. Ik heb die van mij laten meebrengen van bij Sligro

Nooit het vet verwijderen dat zorgt juist voor smaak.

Hoe maken ze puree zo smaakvol denk je?

Zelf durf ik gewoon wat room toevoegen na het bakken kei lekkere saus in 1min

Terug
Bovenaan