Wat heb jij vandaag gekookt?

Ik heb nog wat zalmfilets in de vriezer liggen, iemand inspiratie voor daar iets anders mee te doen dan het klassieke bakken in de pan met spinazie/brocolipuree?
In grote lange dunne strips snijden en marineren in zoete sojasaus, gember, look, rijstazijn, olie, scheutje sesamolie. Uurtje of 2 laten trekken.

Uit de marinade halen, en kort wokken. Uithalen. Broccolini/chinese kool/gorgesneden uit/... fijn snijden in lengterichting en bakken in het aanbaksel van de zalm (met wat extra olie)

De marinade erbij en kort laten inkoken. Rijsnoodles koken en in de wok tossen.

Pijpajuintje erbij en wat sesamzaadjes. Hèvn

Zalm zo kort en heet mogelijk grillen...
Ik gebruik mijn gietijzeren of RVS pan, als je een mooie korst hebt komt die los en kan je draaien.
Nooit meer gortdroge uitgebakken zalm.

Qua stijl kan je daarmee alle richtingen uit, van Oosters zoals hierboven tot heel klassiek met prei in roomsaus bijvoorbeeld.

Ik heb nog wat zalmfilets in de vriezer liggen, iemand inspiratie voor daar iets anders mee te doen dan het klassieke bakken in de pan met spinazie/brocolipuree?
Zalm is inderdaad supergoed en makkelijk te combineren met marinades en glazings. Met japanse ingrediënten zoals sojasaus, mirin,... maar ook bijvoorbeeld op basis van honing en look.

Nog wat extra inspiratie, gerechten die ik al zelf gemaakt heb. Twee recepten van sterrenchefs maar makkelijk thuis te maken. De bovenste is mijn favoriet.

https://noseychef.com/2023/04/16/escalope-de-saumon-marco-pierre-white/

https://people.com/eric-ripert-grilled-salmon-with-bacon-and-peas-recipe-8420707

https://www.recipetineats.com/garlic-butter-salmon-recipe/

Nog een extra Japanse variant.

https://www.nigella.com/recipes/mirin-glazed-salmon

Het is nogal pompoen themed maar wat moet je anders met 50+kg butternut? :tongue:

Zaterdag pompoenbrood gemaakt :drool: Kandijsuiker smaakte íets te hard door vond ik eerst maar dit was eigenlijk god tier.

Gisteren net als @Avondland gisteren pompoen Mac & Cheese gemaakt maar de Libelle variant... volgende keer toch eens met spekjes proberen maken, gaat veel beter zijn dan hesp. Die extra groenten in de AH variant lijken mij ook niet verkeerd.

En met @picasso123 zijn brood hier te zien gisterenmiddag nog snel in gang geschoten voor pistolets. :drool:

2 soorten buns voor vnv.

De eerste worden klassieke smashburgers:

- 2 patties met american cheese
- classic burgersaus (mayo, ketchup, mosterd)
- shredded ijsbergsla
- augurkje

De tweede
- 2 patties met kaas (tbd, tips welkom)
- bacon/framboos/koffie marmelade (naar recept van Alfs, maar dan met iets minder koffie
- pickled rode ui
- boursin cuisine

Hopelijk straks een goeie foto-update en een gevulde buik. Broodjes zijn bewust klein gehouden :)

12C654EF-3DCA-4D66-A132-9CA359344485.jpeg

F0011894-E928-4A22-830A-A329D67C7019.jpeg

Helaas een foto vergeten trekken van de special burger. Maar damn, wat een aanrader, ‘t was goddelijk.

En het werd maasdammer.

Snap uit een filmpje, met de eerste burger:
IMG_9165.png

IMG_9156.jpeg

Met dit weer nog eens tijd en goesting gehad om zelf pasta te maken. 1kg bloem 30% semola 70% 00 bloem. Gewoon omdat ik enkel nog 300gr semola liggen had anders doe ik 50/50 of meer semola. De helft in tagliatelle en de andere in spaghetti.
Vnv een simpele mosselpasta mee gemaakt met look, ui, witte wijn, room, mosselvocht saus. De jongens, vrouw en ikke content. Nu nog afsluiten met een zelfgemaakte tiramisu.

Gisteren een stukje vlees met gebakken krieltjes half doorgesneden en dan nog wat champions en shitakes in championsaus .

Vond de saus een beetje te dik maar het ging toch goed binnen .

Vandaag parkkonijn met kroketjes en appel mousseline .
Kroketjes zijn wat “te ver “ doorgebakken omdat ik ze eerst goudgeel had gebakken maar bij het proeven was de kern nog een beetje bevroren en koud …dus terug in het vet gestoken waardoor ze dus iets te bruin zijn gebakken .
Kan geen kwaad zolang je de kroketjes maar snel op eet want als je ze een tijdje laat liggen worden ze snel sompig . ;)

Terug thuis, nog niet genoeg schnitzels gegeten denk ik.

Vanavond Wiener Schnitzel belegd met brocoli- en bloemkoolroosjes, bearnaisesaus erover en afgedekt met een schel duitse alpenkaas da we meegebracht hebben. Dat alles samen effe afgrillen en opdienen mit bratkartoffelen! Mahlzeit!

't Zou wel grappig zijn om een vegan stoofpotje te eten met frietjes die gebakken zijn in ossewit. :unsure:
Tja ….dacht dat er nog meer bestond dan ossewit om frietjes in te bakken (ge weet plantaardige olie . ;) ) …en dan sta je daar ineens met uwe mond vol ….maar het zijn dus ovenfrietjes ….(als het nu een warme lucht oven was dan klopt airfryer ook nog wel ergens . ;) )

maar excuses dat ik het gevraagd heb héé , ;)

Voor de hondjes was het vandaag hart (en gene wagyu . ;) ) :
Hart van een koei, fijn gesneden met een likje zeezout is pertang een zeer goede apero op de BBQ, op een stokje prikken en smullen, moet wel fijn zijn gesneden.

Ik dacht eerst orgaanvlees, maar valt super goed mee

Terug
Bovenaan