Wat heb jij vandaag gekookt?

Krokant gebakken eendenborst met hasselbackaardappelen en paddestoelen gesudderd in een mengeling van miso, sojasaus, sesamolie en zwarte knoflook. Damn.

Niet de beste foto maart kom.
Quiche met pompoen, salie, spekjes en feta. Normaal zitten er ook nog zongedroogde tomaten in maar die hadden we ni meer in huis.

1760599456031.png

Lamssteak, gebakken aardappel, prei, wortel, paar teentjes gebakken look erbij. Simpel, maar was jaren geleden dat ik nog eens zelf lamsvlees gemaakt had - smaakt naar meer!

Jaja , herfst is paddenstoelen tijd . ;)
Is een wagyu ribeye (maar klasse A3 met “maar” een BMS score van 3/4 maar het is wel een deftig verschil met klasse A5 BMS12 . ;) ), niet slecht maar het vlees smelt niet echt op de tong , te vergelijken met gewoon rundsvlees.
Dan wat paddestoeltjes (Shiitake, eierdooierzwammen en nog een bosmengeling (volgens het etiket ) met daar wat uitjes bij en dan mini kroketjes met jachtsaus en appelmoes …twas weer vree lekker maar nu toch effe stoppen met paddestoeltjes te eten want op den duur groeien ze uit mijn oren . ;)

(En ja , appelmoes met kroketjes en een stukje vlees …altijd een goeie combinatie . ;) )

Gisteren chicken smash burgers met "Big Mac-saus".

Ingrediënten van de saus: 80 gram Griekse yoghurt, 80 gram mayonaise, 2 koffielepels mosterd, 1 koffielepel: appelazijn, gerookte paprikapoeder, ajuinpoeder, lookpoeder, suiker. 2 sjalotten en 4 schijven augurk zéér fijn versnipperen. Alles heel goed mengen en op smaak brengen met peper en zout. Komt in de buurt van de echte saus. :thumb:

Geen worhecsitherhe saus?
Niet gebruikt, maar stond hier wel. De azijn heeft wel ongeveer hetzelfde effect op de uiteindelijke smaak. Zijn wel wat varianten te vinden van het recept. Sommigen voegen bijvoorbeeld ook wat tomatenketchup toe voor kleur en zoetigheid.

Griekse yoghurt wordt vaak juist niet toegevoegd, maar wil niet dat de basis te "mayonaise-achtig" wordt.

Dutch Oven style? Dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, moet ik eens doen.
Er gaat weinig boven de geur van vers gebakken brood.
Ja in de Creuset inderdaad! Werkt bij ons beter dan zo in de oven heb ik de indruk.
Je krijgt dat niet goed anders imo. Ik heb vorig jaar zitten prullen met zuurdesem (never again) maar ik heb daar wel geleerd dat nen Dutch Oven alle verschil maakt. Mét Dutch oven blijft het vocht rond het brood hangen => u korst blijft véél langer zacht waardoor u brood de kans krijgt van veel mooier te rijzen én u korst is na het bakken mooi knapperig ipv keihard. Na een half uur haal je u deksel eraf en laat u korst nog 15-20 minuten bruin worden, zonder Dutch Oven is u korst eigenlijk al klaar na een half uur maar om u brood volledig te laten doorbakken moet je u brood toch laten zitten.

Je hoeft ook niet per sé ne Creuset te kopen, ik heb vorig jaar ene gekocht in de Suprabazar van één of ander wit merk. Werkt perfect.

IMG_9098.jpeg
B25D8803-4AC3-4523-8DD3-5B52091F779E.jpegIMG_9107.jpeg

Smashburger met potatobun (beetje te los geweest met het recept en ze waren redelijk taai. Mss te lang gekneed (?)

Dan spek/framboos/koffie marmelade… kben er nog niet uit. Tis lekker maar zeer overheesend.

Spring rolls met rijstpapier en Kaapse goudbes,Gele en groene kiwi,blauwe bosbes en kip + spring rolls sauce from the Asia store.
Zeer lekker.
Juist ervoor een zelfgemaakte pompoensoep van de mama gegeten met zelf gebakken crutons was top al zeg ik het zelf...

Pompoen mac 'n cheese van Albert Heijn. Best lekker, maar ga er wel wat extra kookvocht aan toevoegen voor extra smeuïgheid en in plaats van gewone spekjes pimpen met guanciale. Ik heb hem deze keer wel voorzien van extra pecorino in de saus, dat ga ik herhalen want dat was wel een meerwaarde. Ik vermoed dat pulled pork of beef ook wel een meerwaarde kan zijn.

Ik heb nog wat zalmfilets in de vriezer liggen, iemand inspiratie voor daar iets anders mee te doen dan het klassieke bakken in de pan met spinazie/brocolipuree?

Terug
Bovenaan