Wat heb jij vandaag gekookt?

Daar twijfel ik niet aan. Ik heb zelf nog wat miso en pecorino, misschien moet ik daar ook eens een combinatie van proberen. Wel eens zoeken naar de juiste hoeveelheden, want teveel miso steekt ook wel tegen.
Ik ben iemand die kookt puur op gevoel, ik kan nooit exact hetzelfde maken. Soms overheerlijk, soms heb je dan wel eens zoutbommetje :lol:

Dit weekend ook nog eens stoofvlees gemaakt. Heerlijk, maar mijn vrouw kwam zot toen ze zag wat ik er allemaal aan het bijkappen was :lol:. Keep it simple is ook niet altijd aan mij besteed :unsure:

nu zien de marketeers van Aldi Belgium dat, waar zoeken de mensen achter en wat hebben we niet in ons gamma? :lol:

Awel, ik had hier wel pancetta liggen, maar 120gr spek op 200gr pasta leek me dan net iets té gortig.

Ik heb het al een paar keer klaargemaakt met spek (pancetta altijd, aan (goeie) guanciale geraak ik niet zo makkelijk), maar miso + pecorino + spek is het risico op té zout er wel. Als de balans goed zit, is dat wel het nirvana. Maar eigenlijk zit je met de miso en de pecorino al top qua smaak.
Zonet klaargemaakt, had nog een pak noedels liggen. Consistentie zat wel top, zeer romige substantie. En wat paardenvlees (charcuterie) in de pan krokant gebakken en erbij gedaan. Dat was wel een voltreffer, kan ik zeggen.

Zonet klaargemaakt, had nog een pak noedels liggen. Consistentie zat wel top, zeer romige substantie. En wat paardenvlees (charcuterie) in de pan krokant gebakken en erbij gedaan. Dat was wel een voltreffer, kan ik zeggen.
Gerookt paardenvlees? Nooit aan gedacht om dat te bakken eigenlijk, maar dat kan niet slecht zijn!

Hier was het nog eens de ondertussen BG-classic pinsa. Deze keer met mozarella, geroosterde courgette, cantharellen en gerookte zalm.
1000056549.jpg

1000056556.jpg

Nobu receptje vandaag: miso Kabeljauw met rijst en spinazie.
De vis drie dagen laten marineren in een mix van miso, rijstazijn, sake en mirin. In de oven onder de grill gegaard en geserveerd met rijst, spinazie en een halve bol look.

Bekijk bijlage 44821
Nobu receptje vandaag: miso Kabeljauw met rijst en spinazie.
De vis drie dagen laten marineren in een mix van miso, rijstazijn, sake en mirin. In de oven onder de grill gegaard en geserveerd met rijst, spinazie en een halve bol look.
Ziet er heel goed uit!

Wat is de redenering achter beide zowel sake als mirrin te gebruiken? Ik zie dat vaak terugkomen in Japanse gerechten. Mirrin is de kookwijn, en inderdaad zoeter, maar dat kan je denk ik wel in rekening brengen. Ik zie niet echt in wat de meerwaarde is van de sake nog eens apart..

Ziet er heel goed uit!

Wat is de redenering achter beide zowel sake als mirrin te gebruiken? Ik zie dat vaak terugkomen in Japanse gerechten. Mirrin is de kookwijn, en inderdaad zoeter, maar dat kan je denk ik wel in rekening brengen. Ik zie niet echt in wat de meerwaarde is van de sake nog eens apart..
Meer alcohol, minder zoet - wat meer diepte in de marinade?

Laatst bewerkt:
het is deze: https://www.aldi.be/nl/p/aardappelp.../assortiment/kant-en-klaar/aardappelproducten

superlekker en rap klaargemaakt. Bespaart wel wat tijd.

extra tip, ze zitten in de zak als losse mini-staafjes. Als je ze paneert en frituurt heb je instant kroketten met die smeuige vulling :love:

Gebruik die van de Colruyt soms. Is dezelfde.
Je kan die ook nog pimpen met melk toe te voegen bij het opwarmen en wat extra seasoning. Maakt het nog beter. Zonder dat het lijkt op die mousline puree, wat ik maar niets vind. Maar mijn pa is daar even door een fase van gegaan toen ik jong was want snel te serveren maar voor mij destijds niet te vreten tov een gewone aardappel... https://www.collectandgo.be/colruyt...7bkhE041iDcFz08Zo-728Iv3Vz9Nw55saAtsPEALw_wcB

Al zou ik eerder de wortelpuree nemen... https://www.aldi.be/nl/p/wortelpuree-3111-1-0.article.html. Zeker met een stuk spek of wat gehaktballen zo lekker... en zo simpel. En eigenlijk best wel aanvaardbaar in prijs. Lijkt mij ook niet meer dan echte puree die men door het krokettenmachine heeft laten gaan en dan in een zak doet ipv die te paneren.
Ik zie ook niet in waarom je deze staafjes zou gebruiken ipv de kroketten van de Aldi zelf. Ik ga er vanuit dat dit gewoon hetzelfde productieproces is waarbij zoals hierboven gezegd het paneerstation etc overgeslagen wordt.
Ik zou mij eerder afvragen waarom ze nog geen kroketten voorzien hebben met die andere vullingen. Dat kan toch ook niet slecht zijn...

Hondjes krijgen vandaag afgekookte kipfilet dus soepjes tijd . ;)
Heb dus het kookvocht terug gebruikt en nog een extra kipfilet ingegooid maar dan in blokjes gesneden samen met worteltjes ( die op moesten ) een gesneden ajuin , peper en 2 kipbouillon blokjes .
Wat laten koken en dan gewoon 2 zakjes van die wok groentjes op Singaporese wijze erbij gedaan .
Wat laten koken en dan op het eind nog wat ramen noedels (uit een zakje ) en wat gerookt ontbijtspek in stukjes gesneden. .
Effe terug laten opkoken en in de teloor ermee . ;)
Dus Singaporese soep op Belgische wijze . ;)

Double trouble in de keuken gisteren:

- Hijiki seaweed salad: https://www.justonecookbook.com/hijiki-salad/
- Tomatensoep met vers gemaakte balletjes voor 's avonds bij een lekker stokbrood met boter, peper & zout

Uitdaging is die hijiki in porties invriezen, nu gebruik ik silicone cakevormpjes daarvoor.
Vandaag ist sunday - lazy day: Linguini met home made (op voorhand gemaakte) bolognese saus

Australische chateaubriand met een mengeling van licht gebakken champignons en cantharellen vergezeld door Pomme duchess en jachtsaus en dan door gespoeld met een bruine LeFort
Ik weet niet of je vaak gaat wandelen in de natuur, maar het bovenstaande gaat heel goed samen met eekhoorntjesbrood of kastenjeboleten. Die kan je op veel plaatsen in de Ardennen goed plukken en dan thuis erbij serveren. Idealiter droog je die paddestoelen eerst een paar weken/maanden, dan komt er nog meer smaak bij. Als ik steak maak is het meestal met zelfgeplukte paddestoelen, laurier en rozemarijn.

Terug
Bovenaan