Wat heb jij vandaag gekookt?

Zonet een klein testje gemaakt voor een hapje van een aanstaande bbq.

Look, ajuin, prei, champignons stoven, mixen.
Spek, varkenshaasje afgekruid gewikkeld met het mengsel in een bladerdeegje gedurende 30 min op 200graden.
Zeer lekker!
IMG-20250711-112209.jpg
IMG-20250711-113003.jpg

IMG-20250711-121350.jpg

Gisteren blijkbaar Vlaamse feestdag dus …gepelde biefstuk met kroketten en pepersaus . (Allemaal uit een pakje . ;) )

Vandaag krijgen de hondjes gekookte kipfilet en denk eraan om het kookvocht bij te houden voor het koken van mijne pasta of kan er ook iets meer Haut cuisine van maken en het afscheppen en wat laten inkoken om er een consommé van te maken en inplaats van noedel soep ….pasta soep met groentjes en vleesballetjes of toch wat van de filet achterhouden en in blokjes snijden …

(En voor diegene die dat “vadsig” zouden vinden het kookvocht van de filet is dan pure kippebouillon héé …niets mis mee om dat gewoon te gebruiken . ;) )

@Skoebiedoe waarom bak je je worsten eigenlijk gewoon niet? Qua zicht zou ik de voorkeur geven aan de oven versie. Qua smaak kan ik niets zeggen want ik heb dat nog nooit gestoomd.

Ontopic: macaroni met hesp, kaas en gekookt eitje.

@Skoebiedoe waarom bak je je worsten eigenlijk gewoon niet? Qua zicht zou ik de voorkeur geven aan de oven versie. Qua smaak kan ik niets zeggen want ik heb dat nog nooit gestoomd.

Ontopic: macaroni met hesp, kaas en gekookt eitje.
Maar ik bak mijn worstjes ook nog , maar het gaat om de ervaring en omdat het gaat . ;)
Een mens moet soms eens iets anders uitproberen en het is niet echt iets nieuws maar als je het niet geproefd hebt kan je dus ook niets zeggen over smaak en dergelijke .
Is toch ook ergens de fun van het koken …eens iets proberen dat totaal anders is en ja soms kan dat tegenslagen .
Net zoals mijn vetloos bakken en braden ….niets nieuws want op de BBQ gebruiken ze ook geen vetstof op het rooster . ;)
Smaakt vlees dan soms anders , ja de smaak kan soms totaal verschillend zijn maar daarom ook niet ineens slecht .

Heb nu ook van die hamburgers gaan halen in de Lidl met die plantaardige eiwitten erin , ga ze eens proeven en zo weet ik ook ineens hoe ze smaken (en ja ga ze bakken in goede boter . ;) )

Ik mag de thermomix van mijn ouders een dikke week lenen dus hit me up als iemand er vragen over heeft. Zonet de stoomfunctie gebruikt en ja… dat stoomt dus he.

Simpele lunch maar eigenlijk heel erg lekker. Gestoomde bimi met look, citroensap en burrata.
1000040813.jpg

En nu de eerste echte maaltijd volledig in de Thermomix: ‘Marry me’ kip pasta. Dit was effectief koken voor dummies, wat een gemak.

Heb dit in het verleden al een paar keer op de gewone manier gemaakt. Daarbij moet je de oven voorverwarmen, ingrediënten preppen, kippenblokjes in een ovenvaste pan bakken, er uit halen en de andere ingrediënten bakken, kip er weer bij doen samen met kippenbouillon en room en dan het geheel 10-15 min in de oven garen. En ondertussen nog uiteraard de pasta koken.

Het recept gaf hier als duur 40 min, 10 min prep en 30 min effectief koken maar ik was uiteindelijk sneller klaar. Paar ingrediënten enkele seconden fijnmalen en dan een drietal minuten sauteren, kip, room en bouillon erbij en 8 minuten laten garen en ten slotte de pasta erbij en die 11 minuten koken tot al dente. 18u30 begonnen met de prep en iets na 19u aan’t eten. Terwijl ik wachtte tussen de stappen heb ik de keuken proper gemaakt en nog een hoofdstukje van mijn boek gelezen en achteraf heeft de Thermomix zichzelf gereinigd. :unsure:

Was het even goed als de andere versie? Het kwam toch wel aardig in de buurt, de kip was sappig maar natuurlijk niet lekker bruin aangebakken, de saus was perfect gebonden en de pasta was (na 1 min extra draaien nadat ik proefde) al dente. Prettay prettay good.
1000040815.jpg

En wat heb je aan de hondjes gegeven?
Als je het tegen mij hebt en het persé wilt weten :

Die hebben elk een Ierse ribsteak gehad met been van rond de 500 gr lichtjes aangebakken (saignant dus . ;) geserveerd in een inox eetbak op een bedje van hondebrokjes met kip (in het geval ze nog een hongerke moesten hebben ) met daarnaast een pot zuiver kraantjeswater (niet bruisend dus ) .

Denk dat ik ze vandaag steak met frieten ga geven .

Ik mag de thermomix van mijn ouders een dikke week lenen dus hit me up als iemand er vragen over heeft. Zonet de stoomfunctie gebruikt en ja… dat stoomt dus he.

Stoomt daar eens een paar worsten in en laat ons weten hoe het smaakt

Ik vraag mij ook af wat die hondjes verkeerd gedaan hebben dat die geen hondenbrokken krijgen.
Voedsel voor mensen is niet het perfecte voedsel voor honden hoe graag ze het ook naar binnen spelen.

Gemini een lijst gegeven van ingredienten.

Vanavond wordt het een pasta met gehakt-pesto saus met chanpignons, paprika, kookroom en parmesan. Benieuwd.... :unsure:

Hoi! Wat leuk dat je zin hebt in pasta. Met de ingrediënten die je hebt, kun je een heerlijk en smaakvol gerecht maken. Hier zijn twee inspirerende opties die snel en makkelijk te bereiden zijn:
Optie 1: Romige pesto-pasta met gehakt en paprika
Dit is een snelle en smaakvolle optie waarbij de pesto echt tot zijn recht komt in een romige saus.
Wat heb je nodig?
* Pasta naar keuze (bijvoorbeeld penne, fusilli of spaghetti)
* 400-500 gram gehakt
* 1 potje groene pesto
* 1 gele paprika
* 1 rode paprika
* Champignons (ongeveer 200-250 gram)
* Parmezaanse kaas
* Optioneel: kookroom of een scheutje pastawater voor een romiger geheel, een ui en/of knoflook
Bereiding:
* Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Bewaar een kopje van het kookwater voordat je de pasta afgiet.
* Bak het gehakt rul in een grote pan of wok. Voeg eventueel een gesnipperde ui en/of knoflook toe. Giet het overtollige vet af.
* Snijd de paprika's in blokjes en de champignons in plakjes. Voeg ze toe aan het gehakt en bak ze mee tot de groenten zacht zijn, maar nog wel een beetje bite hebben.
* Meng de pesto door het gehakt-groentemengsel. Roer goed door en laat het even warm worden.
* Voeg de gekookte pasta toe aan de saus. Meng alles goed door elkaar. Als je een romigere saus wilt, voeg dan een scheutje kookroom toe, of wat van het bewaarde pastawater om de saus smeuïger te maken.
* Serveer direct met rijkelijk Parmezaanse kaas eroverheen geraspt.

Terug
Bovenaan