Wat heb jij vandaag gekookt?

Spaghetti Bolognese gemaakt met groenten uit eigen tuin en kalfsgehakt dat ik heb gekruid met rookkruiden voor BBQ. Moet zowat de beste spaghettisaus zijn geweest die ik ooit heb gegeten. Probleem is dat ik nooit bij hou hoeveel van welk ingrediënt ik gebruik en dus nooit 2x hetzelfde maak. :(

Laatst bewerkt:
Spaghetti Bolognese gemaakt met groenten uit eigen tuin en kalfsgehakt dat ik heb gekruid met rookruiden voor BBQ. Moet zowat de beste spaghettisaus zijn geweest die ik ooit heb gegeten. Probleem is dat ik nooit bij hou hoeveel van welk ingrediënt ik gebruik en dus nooit 2x hetzelfde maak. :(
Mijn bolognesesaus varieert ook heel vaak, hangt af waar ik zin in heb en hoe "rijk" of "arm" ik de saus wil maken. Ik maak wel mijn eigen passata met kerstomaten en basilicum uit de tuin, dat is niet moeilijk en smaakt toch verser dan uit een potje (al kunnen die passata's ook goed zijn).

Mijn bolognesesaus varieert ook heel vaak, hangt af waar ik zin in heb en hoe "rijk" of "arm" ik de saus wil maken. Ik maak wel mijn eigen passata met kerstomaten en basilicum uit de tuin, dat is niet moeilijk en smaakt toch verser dan uit een potje (al kunnen die passata's ook goed zijn).
Hier was het een mix van kerstomaten en coeur de boeuf, waarvan we er blijkbaar veel te veel hebben gekweekt dit jaar. :p
Maakte het ook minder "scherp" dan met enkel kerstomaten vond ik.

Vandaag een dunne lende gebakken. Had van dat groot grof zout gekocht, zoals ik de professionals zie doen ipv dat fijn keukenzout. En dus gewoon peper en zout erop gedaan.

Was toch een pak zouter dan ik gewend was, dus volgende keer toch een pak minder ervan gebruiken. En niet echt inhameren met zout... al denk ik dat de fout was dat ik dat vlak ervoor gedaan had ipv de dag op voorhand of x aantal uren. Niet dat het echt slecht was, maar het kon beter. Dus toch eens kijken hoe ik dat ga doen. Als iemand een goede how to heeft voor gebruik van grof zout op vlees, laat maar weten...

Daarbij een aardappel gratin voorzien. En nu ik het neerschrijf opgemerkt dat ik weer de groenten vergeten ben. Ach we moeten van iets sterven :p.

Vandaag een dunne lende gebakken. Had van dat groot grof zout gekocht, zoals ik de professionals zie doen ipv dat fijn keukenzout. En dus gewoon peper en zout erop gedaan.

Was toch een pak zouter dan ik gewend was, dus volgende keer toch een pak minder ervan gebruiken. En niet echt inhameren met zout... al denk ik dat de fout was dat ik dat vlak ervoor gedaan had ipv de dag op voorhand of x aantal uren. Niet dat het echt slecht was, maar het kon beter. Dus toch eens kijken hoe ik dat ga doen. Als iemand een goede how to heeft voor gebruik van grof zout op vlees, laat maar weten...

Daarbij een aardappel gratin voorzien. En nu ik het neerschrijf opgemerkt dat ik weer de groenten vergeten ben. Ach we moeten van iets sterven :p.
grof zouten is, naar wat ik lees en persoonlijk ervaar, goed om een paar uur op voorhand te doen

Heel veel, maar echt heel veel, en dan net voor het bakken het meeste eraf doen. Dry brinen zorgt echt voor een betere sear en lekker subtiele zoutsmaak.

Dan na het snijden in plakjes nog wat extra vanop hoogte, maar dan niet met écht grof zout, maar eerder met fleur de sel

grof zouten is, naar wat ik lees en persoonlijk ervaar, goed om een paar uur op voorhand te doen

Heel veel, maar echt heel veel, en dan net voor het bakken het meeste eraf doen. Dry brinen zorgt echt voor een betere sear en lekker subtiele zoutsmaak.

Dan na het snijden in plakjes nog wat extra vanop hoogte, maar dan niet met écht grof zout, maar eerder met fleur de sel
En uw arm zo houden dat het zout via uw elleboog rondsprenkelt? :unsure:

Pancettablokjes in plaats van spekblokjes, dat verheft elk gerecht. Guanciale uiteraard ook, maar niet iedereen kan die vettigheid appreciëren.

Spijtig kan je dat wel niet overal vinden
Nee, in Albert Heijn pas recent te vinden. Elders kan je wel snel flinterdunne pancettaplakjes kopen maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als de blokjes. Online kan je dat wel vinden en laten leveren, maar vaak is dat pas gratis levering vanaf 75 euro en ik begrijp dat je niet telkens dat bedrag wil ophoesten als je enkel pancettablokjes wil hebben.

Hoe maak je eigenlijk lekkere pastasaus? Ik meng die tomatenpuree van Elvea met water, maar dat ziet dan donkerrood, terwijl ik op de TikTok filmpjes altijd zachtoranje pastasaus zie. Of is dat gewoon met wat room erbij dat je ze zo kan maken?

Hoe maak je eigenlijk lekkere pastasaus? Ik meng die tomatenpuree van Elvea met water, maar dat ziet dan donkerrood, terwijl ik op de TikTok filmpjes altijd zachtoranje pastasaus zie. Of is dat gewoon met wat room erbij dat je ze zo kan maken?
Tomatenpuree is niet de ideale basis om een goeie Marinara saus te maken. Ik start altijd van Italiaanse San Marzano tomaten (vers of in blik), die zijn altijd al veel zachter van smaak. Een andere goeie tip is om een klomp 'goeie' boter in je saus te doen, maakt de saus boterzacht en is in tegenstelling to wat je denkt redelijk standaard gedaan door la mama's in Italië. ik heb de tip van een Italiaanse 3-sterren Michelin chef waarbij zijn moeder dat ook deed.

Mijn basisrecept voor tomatensaus:
- 500 g San Marzano tomaten uit blik (2 blikken), grof gesneden
- 1 grote ui, in 2 gesneden
- 40-50 gram boter
- zout

boter gewoon smelten in een ketel, tomaten en zout erbij, de 2 helften ui er op en 45-60 minuten op zacht vuur laten pruttelen, af en toe eens roeren. Op het eind de ui er uit halen en naar smaak nog wat zout toevoegen. En dan afhankelijk van welke textuur je wil de saus eventueel mixen tot een glad geheel.

Dat kan je als basis gebruiken om veel variaties te maken. Boter vervangen door olijfolie (als je een minder hartige, zware saus wil), extra kruiden of basilicum toevoegen, eventueel wat suiker toevoegen afhankelijk van de tomaten, wat rode wijnazijn toevoegen, look toevoegen, kappertjes of olijven,...

Blijkbaar is het ook luchtiger met tomatenblokjes ipv tomatenpuree. Volgende keer eens proberen. Eerste keer dat ik kook 😎

*edit: pastawater ook beter dan gewoon water heb ik me laten wijsmaken

Ik hak altijd kerstomaten (de betere, aan een takje en niet de goedkoopste) in twee en laat die zachtjes sudderen in een diepe pan met olijfolie met een tweetal geplette teentjes look en een flinke tak basilicum. Eens die helemaal zacht zijn geworden, haal ik de basilicum en de teentjes eruit en pureer de tomaten. En van daaruit is het verder freewheelen, want dit is "slechts" de passata maar soms is simpel het beste. Wat pancetta en een klodder mascarpone erbij, bijvoorbeeld.

Het beste van de Italiaanse keuken is eenvoud, vind ik. Al is dat ook heel relatief: die hebben ook wel wat complexere gerechten die fantastisch zijn. Maar als je kijkt naar een pasta carbonara is dat wel de kracht van de Italiaanse keuken: met weinig ingrediënten iets fantastisch lekker maken. Zie wel dat het goede ingrediënten zijn.

Ik moet nog altijd eens gaan kijken in dat kaaswinkeltje in 't dorp of ze daar goeie pecorino romano hebben.

Terug
Bovenaan