Wat heb jij vandaag gekookt?

KIdcGxR.jpeg

Platte kaas en volle room gemixed (met nootmuskaat, peper en zout)

En dan champignon, spek, comtékaas, emmental en rode ajuin.
Ga ik ook eens proberen, ziet er lekker uit! (zonder de champignons dan, één van de weinige dingen die ik niet lust).
Ik beleg hem anders altijd met zure room, brie, stukjes appel en (gewone) ui. En wat kruiding eventueel. Simpel maar lekker. :tongue:

Niet vandaag, maar gisteren, voorgerechtje voor de schoonfamilie. 18 gewone, en 4 veggies. Breakdown overload in de spoiler.

Moet nog beter mijn best doen om lucht te vermijden, ik vermoed dat die rimpels daarvan komen.

17-nog-een-bordje.jpg
0-Afgewertk-bordje.jpg

Stap 1: kwarteltjes mooi op een rij, vijzeltje vol met kruiden en zout.

1-Start-kwartel.jpg

Stap 2: ontdoen van vel, dat wordt een strooikrokantje
2-ontveld.jpg

Stap 3: Boutjes en filetjes scheiden van het karkas

3-filetjes.jpg

Stap 4: karkassen aanbraden in de oven met wortel/prei/selder/ongepelde uit/ kruiden en overgieten met rode wijn en tomatenpuree.

4-Karas-fond.jpg

Een uurtje later:

5-fond-klaar.jpg

Zeven, overgieten in een pot met 3l water en laten inkoken tot 0,75l.

Stap 5: Zout van de boutjes en filetjes en overgieten met eendenvet op 90 graden. Dan 2u30 in een oven op 100 graden laten konfijten.

6-konfijt.jpg

Stap 6: laten afkoelen => potjesvlees

7-konfijt-gestold.jpg

Stap 7: kort even opwarmen en het vlees plukken tot kleine stukjes. Nadien opnieuw onder het vet. Waanzinnig lekker

8-konfijt-geplukt.jpg

Stap 8: Creme van creme d'isigny, aangestoofde spinazie/look en salie. In een spuitzak en laten opstijven in de koeling

9-creme-salie.jpg

Stap 9: warm geïnfuseerde olie van salie en spinazie. 2u op 50 graden laten trekken. Dit was eigenlijk overbodig, voegde niet zoveel toe

10-kruidenolie.jpg

Stap 10: Schorseneren schillen (op 2 na, die extreem goed wassen) en koken in melk. Nadien kort grillen

12-gegrilde-schorseneer.jpg

Stap 11: de resterende schorseneren in reepjes met een dunschiller en frituren in ossewit. Meteen zouten

11-gefrituurd-schorneeerschilletje.jpg

Stap 12: krokantje van parmesaan. Gewoon met een uitsteekvormpje op een bakplaat, geraspte kaas erin en kort bakken. Sorry voor de focus. Geniet van de prachtige lederen chelseaboots

13-krokantje-parmesaan.jpg

Stap 13: vullen

14-ravioli-vlees.jpg
15-ravioli-vulling.jpg

16-ravioi-dicht.jpg

Veel bloem tegen het kleven, ze stonden pas daags nadien op het menu. Levert onnodige stress op. De gekartelde zijn veggie (kipvervanger ipv kwartel)

Bonus: "chef at work" => weg anonimiteit!

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-12-27-om-11-51-09-1c07dd71.jpg

Laatst bewerkt:
Fusion keuken vanavond.

Een goeie fransbelgische peperroomsaus, varkensmignonetjes in repen gesneden en gewokt, aziatische groentenmix, ook gewokt en daar pasta ondergedraaid.

Faak zo lekker :drool: kzal gene kou hebben vanavond.

L0yr4qK.jpeg

spruiten gekuist gemengd met olijfolie, vloeibare honing en ras el hanout. 10 minuten in een oven op 180gr.
Kippengehakt balletjes 2cm gemengd met versnipperde salie. Mee in de oven 15 minuten met de spruiten.
pasta koken.
Prei in ringen gesneden in boter bakken, tijm er tussen doen, 1/3 kippenblokje en een pot kruidenkaas.

Op het einde alles mengen en twas goed!

recept foodbag :p

Laatst bewerkt:
Vrijdag hindesteaks uitleggen, maar heeft iemand een idee hoe ik dat naar een hoger niveau kan tillen? Ik dacht aanvankelijk kort op een hoog vuur afbakken met tijm, rozemarijn en een flinke klont hoeveboter. En dan portoroomsaus. Als bijgerecht fondantaardappelen (in braadslede geroosterd met fond, tijm, look en rozemarijn. En dan nog iets, vermoedelijk paddestoelen met iets umami erbij.

Misschien met een barolo of een klassevolle St. Estephe.

Iemand trouwens een idee waar je ganzenvet kan vinden?

Laatst bewerkt:
Vrijdag hindesteaks uitleggen, maar heeft iemand een idee hoe ik dat naar een hoger niveau kan tillen? Ik dacht aanvankelijk kort op een hoog vuur afbakken met tijm, rozemarijn en een flinke klont hoeveboter. En dan portoroomsaus. Als bijgerecht fondantaardappelen (in braadslede geroosterd met fond, tijm, look en rozemarijn. En dan nog iets, vermoedelijk paddestoelen met iets umami erbij.

Misschien met een barolo of een klassevolle St. Estephe.

Iemand trouwens een idee waar je ganzenvet kan vinden?

een idee hoe ik dat naar een hoger niveau kan tillen? ... En dan portoroomsaus
Gisteren een champignon-portoroomsaus gemaakt die me super beviel. (saus is bleek omdat 'k enkel witte porto in huis had.)
Met in rum geweekte rozijnen die een geweldige toets toevoegden.
De boontjes van het gerecht vielen ook mee, maar de saus was echt top.

photo_2024-01-09_18-32-26.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan