Wat heb jij vandaag gekookt?

Dit weekend wat zitten proefdraaien voor Kerstavond.
Hapjes gemaakt van zalmmousse (super simpel maar altijd lekker vind ik) en mozzarella balletjes met een crumble van pistache. Volgende keer ga ik er ook nog geitenkaas balletjes bij doen.
Dan een hertenfilet gebraden in de oven, gelakte worteltjes, gebakken champignons, pommes dauphinois en portosaus .
Deze morgen ook bruine fond opgezet en die staat nu af te koelen. 👌
IMG_20231217_195544.jpg

Hapjes gemaakt van zalmmousse (super simpel maar altijd lekker vind ik) en mozzarella balletjes met een crumble van pistache. Volgende keer ga ik er ook nog geitenkaas balletjes bij doen.
Dan een hertenfilet gebraden in de oven, gelakte worteltjes, gebakken champignons, pommes dauphinois en portosaus .
Bekijk bijlage 25678
Ik heb op aanraden van de slager een nootham besteld voor kerst. Vrijdag gaan halen en in de pekel zetten...

En wat erbij dan?
Ik heb eigenlijk nog nooit iets gepekeld gegeten.
Ongetwijfeld al wel hoor, veel charcuterie wordt gepekeld. De pekel zorgt voor sappiger en malser vlees waarbij je smaakmakers kan toevoegen. Werkt heel goed bij kip, zalm en ook ham.
Bedoeling is om honey glazed ham te maken met een hele hoop bijgerechten. Mijn vrouw wilt absoluut kroketten en boontjes met spek, ik maak daar nog een rijke vleessaus, veenbessencompote, appelmoes, geglazuurde wortels en gevulde champignons bij.
Ik ben enorm fan van de tafel vullen met gerechten waar iedereen van neemt wat hij/zij graag eet.
Zoiets dus:
spicy-healthy-ham.jpg

Bekijk bijlage 25678
Zalmmousse :drool:

Maak je een extra portietje?? :p

Als je wilt vraag ik eens na, maar hier hebben we een recept voor op toastjes, voornamelijk op basis van forelfilets, met daarin die zoete roze kersjes erin... Die zijn echt to die for, en wordt afgewerkt met een mini stukje van die zoete kersjes.

Manman, ik kan zo ne ganse schotel van alleen maar dat opeten zonder verpinken... Lekker luchtig en iedereen lust dat gewoon...

Zalmmousse :drool:

Maak je een extra portietje?? :p

Als je wilt vraag ik eens na, maar hier hebben we een recept voor op toastjes, voornamelijk op basis van forelfilets, met daarin die zoete roze kersjes erin... Die zijn echt to die for, en wordt afgewerkt met een mini stukje van die zoete kersjes.

Manman, ik kan zo ne ganse schotel van alleen maar dat opeten zonder verpinken... Lekker luchtig en iedereen lust dat gewoon...
Wat voor zoete, roze kersjes? Van die cocktail kersen?

Ja die (denk ik dat ge voor ogen hebt) echt zoet dus, maar het maakt die mousse zo heerlijk...

Eenmaal ge dit hebt geproefd wilt ge bijna niks anders op de toastjes zetten... Maar ik moet het recept nog eens opzoeken indien interesse...
Deze?
9714295275550.jpg
Ook wel benieuwd naar het recept want die zijn echt mierenzoet.

Maraschino dat was het... De mousse zelf valt heel goed mee qua zoetheid, je maakt het uiteraard zo zoet als je zelf wilt, maar hier wordt het geserveerd met een mini stukje kers op het toastje om af te werken. Ik krijg al goesting door erover te klappen...
Geef recept maar, ben benieuwd!
Niet direct fan van die kersjes maar ik wil het zeker een kans geven. :)

Geef recept maar, ben benieuwd!
Niet direct fan van die kersjes maar ik wil het zeker een kans geven. :)
An sich ik ook ni ze, maar het geeft die frisse toets!!

Ik zoek het recept hier nu op en zet het hier...

20231218_181649.jpg

Wij doen dat hier in zo ne plastieken zak met spuitmond erin...

Zoals al gezegd, staat niet in het recept, maar een mini mini stukje kers erop, ook voor de presentatie dus...

Have fun, dit is een toppertje!! Ik vind het zelf beter als zalmmousse soms

Laatst bewerkt:
In Nederland zijn dat slavinken, geen idee waar ze de sla zien.

Hier net kip in een kruidige yoghurtmarinade gestoken voor vanavond. Kip op Marokkaanse wijze vanavond :drool:

Niet vandaag, maar vorige week.

Beef Short Ribs (hoort eigenlijk meer in het BBQ-topic maar ik ga het daar ook plaatsen).
Low & slow, met kleurrijke worteltjes en brute puree (met veel, heel veel beurre noisette)

Magnifiek vlees.

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-12-22-om-15-15-00-b5ba5be3.jpg

Peper, zout, eikenhout, goeie kolen, 135graden en veel tijd

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-12-22-om-15-15-00-8da27a71.jpg

mooie, lichte rookring, goeie bark, gelatineuze binnenkant

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-12-22-om-15-15-00-87f17ea8.jpg

plate up

Terug
Bovenaan