Wat heb jij vandaag gekookt?

De boeuf bourguignon staat op van half negen. Ik kan niet wachten tot het gemarmerde stoofvlees van black angus grand cru mals is, maar wat een machtige rijke geur komt daar nu al vandaan zeg!
Malsheid is alleszins top, maar de saus is te lopend en ik had achteraf gezien toch wat vet mogen afsnijden van het vlees dat van zichzelf toch al rijk genoeg is. Nu smaakt het geheel nogal vet, dus wat zou ik kunnen doen als tegengewicht? Beetje azijn erin?

EDIT: deze tip straks eens proberen. Soeplepel met ijs in, dat zou het vet aantrekken.

EDIT II: Nevermind, het vet ligt bovenaan en is gestold, dus ik kan het er afscheppen. Maar de saus zal nog te vettig smaken, dus wat azijn zal wel oké zijn?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
"Deze keer ga ik mijn tijd nemen om tortellini te vouwen."

PXL_20230311_124852115.jpg


5 geduldig gevouwen tortellini later:

PXL_20230311_124954711.jpg
 
Lol, zocht een receptje online voor een combinatie van coctailsaus en griekse yoghurt voor een sla dressing.

Toen zag ik dit

Zelf cocktailsaus maken met yoghurt in plaats van mayonaise is snel gedaan en door de yoghurt is deze saus een stuk minder vet

Ingrediënten​

  • 4 eetlepels mayonaise
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 eetlepel whisky
  • 1 eetlepel azijn
  • 2 eetlepels Griekse yoghurt
  • ....
:laugh:
 
En mijn muil die staat in brand... wiezewiezewie boemboem!

:shutup:

Black pepper stirfry vanavond. Net de pepersaus geprept :love:

Da we geen kou gaan hebben heeeeee
 
Hoe maak je die pepersaus?
Het recept:

Kip marineren in beetje ketjap, lichte soyasaus, sesamolie en een paar uur in frigo laten trekken.

Saus voorbereiden: 3 eetlepels oestersaus, koffielepel soyasaus, 3 eetlepels lee kum kee black pepper (te vinden in alle aziatische winkels) koffielepel gemalen zwarte peper, koffielepel maizena en 100ml kippebouillon. Moest het te zout naar smaak zijn (wegens de soya en bouillon) een klein beetje suiker bijdoen. Eventueel nog bijpeperen naar smaak (ik heb er zelf nog een koffielepel zwarte peper bijgedaan want tmag van mij :p )

Dan kip wokken op hoog vuur tot die gaar is en dan de saus erbij en die een min of 2 laten inkoken.

Vervolgens vlees effe opzij in een pot en de groentjes wokken (ik heb boontjes, paprika, wortel ajuin en broccoli gebruikt) en als die gaar zijn het vlees erbij en nog een minuut of 5 alles laten inkoken op een zacht vuurke.

Ondertussen heeft mijne rijstkoker de rijst afgewerkt :)
 
Ahaaa, ik gebruik meestal gewoon heel veel van de black pepper saus uit de "aziatische" winkel, ik voeg daar niets aan toe.
 
Tomatensaus gemaakt van een kilo kerstomaatjes, met sjalot, look en basilicum.

Blender in met een bol burrata, uitzeven. En dan opsmikkelen met rigatoni, rucola en vers gepelde parmesan :p

v6GkZno.jpeg
 

Deze vind ik heel lekker! Veel kaas!

De beste vegiburgers van de Colruyt die er zijn imho.
Deze zijn ook lekker in de Airfryer: https://www.collectandgo.be/colruyt...?rootCategoryId=20014#pdp_3074457345616679763
 
Sinds ik het op deze manier doe is elke andere versie een droge boel...
Ik vond mijn laatste creatie de smeuïgste van allen, misschien net op het randje van iets te nat te zijn. Maar dat had ik kunnen counteren met meer pecorino. Dat ik daarvoor altijd van die droge parmesello-poeder gebruikte ... dat was 'em toch niet.

Volgende week gaat mijn madam op weekend met haar zus, dus ik ga nog eens iets "speciaals" maken. Iets met lamsvlees, want het is lente en dat eet ze niet zo graag. Een klassieke lamsbout of lam tikka massala ... maar ik weet het niet zo goed.
 
Volgende week gaat mijn madam op weekend met haar zus, dus ik ga nog eens iets "speciaals" maken. Iets met lamsvlees, want het is lente en dat eet ze niet zo graag. Een klassieke lamsbout of lam tikka massala ... maar ik weet het niet zo goed.

Enorme fan die dude en zijn boek.
Wat werk gestoken in wa basis spullen zoals basis curry saus, kruidenmengelingen en gember/look pasta. En nu zijn dat echt lekkere en meestal vrij snelle gerechten. Deze is ook héél goe imo.
 

Enorme fan die dude en zijn boek.
Wat werk gestoken in wa basis spullen zoals basis curry saus, kruidenmengelingen en gember/look pasta. En nu zijn dat echt lekkere en meestal vrij snelle gerechten. Deze is ook héél goe imo.
Ik maak zelf graag Indische boterkip klaar (murgh makhani), dat recept ziet me er ook wel interessant uit! Misschien moet ik mijn vrouw aanmoedigen om nog een dag langer weg te blijven, dan kan ik de ene dag Indisch lam eten en de dag nadien op Mediterrane wijze. :p

En dit wordt het bijgerecht: Perzische tahdig. Ik heb eigenlijk nog een berg saffraan uit Iran, maar die zal zijn smaak wel grotendeels verloren zijn geraakt doorheen de jaren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan