Warmtepompen

Dat is allemaal afhankelijk van de bekwaamheid van uw installateur.

Wat ik gemerkt heb?
De helft weet niet met wat ze bezig zijn en stappen gewoon op de warmtepomptrein terwijl het een totaal andere aanpak vereist dan een gas of mazoutbrander.

Ik denk dat een koeltechnieker meer verstand heeft van warmtewisselaars.

Hoe maken jullie die grafiekjes? Op mijn thermostaat zie ik enkel verbruik in kwh en totaal geproduceerde energie in kwh van de afgelopen maand
Ik heb een vaillant warmtepomp, volgens mij zit er een internetaansluiting op, maar installateur heeft geen uitleg daarover gegeven.

Bij vaillant kan je een internetmodule bijplaatsen en zo de bijhorende app gebruiken. Maar verder dan stooklijn, temperatuur en tijdschema's instellen gaat die niet. (+ overzicht van uw werkelijk verbruik van de installatie).

De grafiek die ik gebruik is via een Home wizard P1 meter. Hier kan ik het gedrag van de warmtepomp "een beetje" monitoren. De HW leest uw totaal verbruik enkel uit dus vanaf ge andere verbruikers hebt is uw beeld niet correct.

De grafieken die @Bimmer maakt is via Home Assistant denk ik. Daarmee kan je veel verder dan enkel grafieken uitlezen. Je kan ook bepaalde instellingen automatiseren die via de Vaillant thermostaat en wifi module niet mogelijk zijn. Dan heb je ook wel een ebus adapter nodig die het signaal rechtstreeks uit de warmtepomp kan halen en aansturen.

Hoe maken jullie die grafiekjes? Op mijn thermostaat zie ik enkel verbruik in kwh en totaal geproduceerde energie in kwh van de afgelopen maand
Ik heb een vaillant warmtepomp, volgens mij zit er een internetaansluiting op, maar installateur heeft geen uitleg daarover gegeven.
Ik heb een gateway gehangen aan mijn warmtepomp. Deze leest de EMS bus uit. Ik kan ook schrijven.

Ik heb HA draaien en deze gebruik ik voor grafiekjes.
Voor domotica gebruik ik Loxone, deze leest/schrijft ook.

Voorlopig werk ik met nachtverlaging op 20°C. In de ochtend is het dan rond 21.5°C (wenstemperatuur 22°C).
Op die manier maakt die precies nog steeds wat pendelgedrag (runs van +/-1uur), maar snachts ligt die dan wel volledig uit.

Daarnet snel nog eens gekeken en die start hoger om uiteindelijk terug te zakken naar 25% modulatie (minimum bij Vaillant).
Met huidige temperaturen is het aanvoerwater 32-33 graden, terwijl 27-28 graden gevraagd wordt voor de vloerverwarming.

Er is een fluisterbedrijf functie die de compressor beperkt. Die staat momenteel ingesteld op 40%, maar werkt voorlopig van 22u tem 8u.
Misschien moet ik daar eens mee spelen om de aanvankelijke piek af te toppen.

Ik ga in ieder geval niet anders kunnen dan op termijn verschillende instellingen te gebruiken bij verschillende buitentemperaturen en liefst geautomatiseerd.

Laatst bewerkt:

Dit ziet er al een aanvaardbaarder profiel uit. (Denk ik). Voorlopig niet veel meer aangepast, enkel constant fluisterbedrijf op max 50%. Blijft mooi in de buurt van de 22°C wenstemperatuur hangen. DeltaT blijft tussen 3 tot 5.
COP heeft wel een duik genomen van met momenten 6+ naar 4.5, maar dat is wel ok denk ik.
Vanaf vanavond eens experimenteren met ruimtecompensatie(thermostaat) uit.

Het gaat nog lukken! (Met veel tijd en boterhammen)

Misschien moet ik me toch ook eens wat bezighouden met zo'n (kleine) aanpassingen om een iets "beter" profiel te krijgen.
Evil_Bunny, ik ga je berichten eens herlezen en zien wat je hebt aangepast. Misschien dat dat bij mij het verbruik ook wat lager krijgt deze maanden.
Helaas zorgen een kind van bijna 6 maanden en een vaatje Red Bull van 3 jaar voor weinig vrije tijd...

Misschien moet ik me toch ook eens wat bezighouden met zo'n (kleine) aanpassingen om een iets "beter" profiel te krijgen.
Evil_Bunny, ik ga je berichten eens herlezen en zien wat je hebt aangepast. Misschien dat dat bij mij het verbruik ook wat lager krijgt deze maanden.
Helaas zorgen een kind van bijna 6 maanden en een vaatje Red Bull van 3 jaar voor weinig vrije tijd...
Ik ben er ook nog niet 100% hoor. Ik moet nog proberen begrijpen hoe ik die pompgroepen perfect moet afregelen en wat de perfecte Flow zou zijn in ons situatie (op zijn minst die grafieken in de handleiding begrijpen).

Gelukkig zijn mijn kinderen wel een stuk ouder en zelfstandiger ondertussen, maar de jongste 2 zijn "bijna"tiener en 3 tieners in huis brengen andere kopzorgen met zich mee op termijn :)

Net snel nog eens de parameters bekeken:
Buiten temperatuur 2°C. Modulatie stabiel op 28%.
Gewenste aanvoertemperatuur 35°C, actuele aanvoertemperatuur 35°C.
Kamertemperatuur schommelt tussen 22°C -22.3°C op het gelijkvloers (22°C gewenst)
Bovenverdieping 19-20°C (waarvan de pompgroep uit staat)
Maw ons 7kW is weldegelijk overgedimensioneerd. Een 5kW zou voldoende geweest zijn in ons situatie.

Hier draait hem nu ook aan 25%.
Door de zon gisteren is die om 16:45u gestopt en deze nacht om 01:24u terug gestart (dan kwam de temperatuur terug op 21,5°C).

-Gewenste temperatuur in de leefruimte 21,5°C.
-Gewenste aanvoertemperatuur 26°C

Schermafbeelding-2025-11-18-104926.png

Volgens de technische documenten haalt die een COP van 5,02 bij een buiten temperatuur van 7°C en een aanvoertemperatuur van 35°C, met een delta T van 5°C.

Vuistregel is als je 10°C eronder zit, win je +/- 1COP punt. Ik zit er 9°C onder (35°C-26°C) + mijn delta T is maar 2,3°C.
COP van 6,2 is dus zeker niet onrealistisch. (Je zit nog met afrondingen)

Voorlopig de dag goed gestart.
Voldoende eigen productie voor de woning en warmtepomp + 1kW aan opslag.
Schermafbeelding-2025-11-18-110823.png

Laatst bewerkt:
Maw ons 7kW is weldegelijk overgedimensioneerd. Een 5kW zou voldoende geweest zijn in ons situatie
Komt waarschijnlijk ook deels omdat men vaak de berekening doet voor zowel boven als beneden bijna alle ruimtes. Typisch alle 'bewoonbare ruimte'. Garages enzo vallen hier niet onder. Maar slaapkamers enzo wel.

In de praktijk verwarmt men vaak niet alles zo veel, vooral boven bvb.
Aan de andere kant heb je wel bvb jongeren of studenten die wel graag op hun kamer altijd 21+ willen hebben, dus die daar moet dat dan wel... 't is maar om te zeggen dat de "standaard" berekening die men doet in mijn ogen typisch wat hoog uitvalt, maar in sommige gevallen wél correct kan zijn.

Ik heb ondertussen de binnentemperatuurcompensatie van niet actief (=volledig WAR stoken) naar actief gezet.
De aanvoertemperatuur van de binnenunit is daar toch enkele graden lager mee (van 35°C naar 30-32°C).
Op stand "uitgebreid" schakelt die volledig uit als de wenstemperatuur bereikt is en wordt de massa koud.

Deze nacht en ochtend pruttelde die rustig verder op 25-30% vermogen bij net geen vriestemperaturen en 22°C binnentemperatuur.
Het systeem draait veel stabieler en rustiger dan vorige winter in ieder geval!

Verder stooklijnen en aanvoertemperaturen van beide pompgroepen gelijk gezet. Ik krijg het boven ook naar 22 graden met die instellingen indien gewenst.

Wel gemerkt dat de binnenunit af en toe een fluitend geluid maakt.
Dat was mij vorige winter ook opgevallen, maar ik dacht achteraf dat het was omdat aanvoer en retour omgekeerd aangesloten zat.
Daarnet snel eens buiten gaan kijken na die fluittoon en gezien dat die aan het defrosten was.
Msn het omschakelen van het koelcircuit?

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen de binnentemperatuurcompensatie van niet actief (=volledig WAR stoken) naar actief gezet.
De aanvoertemperatuur van de binnenunit is daar toch enkele graden lager mee (van 35°C naar 30-32°C).
Op stand "uitgebreid" schakelt die volledig uit als de wenstemperatuur bereikt is en wordt de massa koud.

Deze nacht en ochtend pruttelde die rustig verder op 25-30% vermogen bij net geen vriestemperaturen en 22°C binnentemperatuur.
Het systeem draait veel stabieler en rustiger dan vorige winter in ieder geval!

Verder stooklijnen en aanvoertemperaturen van beide pompgroepen gelijk gezet. Ik krijg het boven ook naar 22 graden met die instellingen indien gewenst.

Wel gemerkt dat de binnenunit af en toe een fluitend geluid maakt.
Dat was mij vorige winter ook opgevallen, maar ik dacht achteraf dat het was omdat aanvoer en retour omgekeerd aangesloten zat.
Daarnet snel eens buiten gaan kijken na die fluittoon en gezien dat die aan het defrosten was.
Msn het omschakelen van het koelcircuit?
Als het fluiten heel kort is, dan is dat inderdaad het omschakelen van de koelcircuit voor een defrost. In de zomer hebben wij dat ook bij de SSW run als we de rest van de dag aan het koelen zijn.

Inderdaad, op standje actief draait hij rustiger bij lage temperaturen. Alleen vind ik dat de pompgroepen niet moeten draaien als het buiten bv 12°C is. Dan koelt de massa veel trager af.

Dus ik laat hem aan de hand van de buitentemperatuur en met Home Assistant schakelen tussen uitgebreid en actief.

Deze ochtend ruimtetemperatuur op 21.5°C terwijl er 22 gevraagd wordt. Wat op zich geen probleem is.
Maar gezien dat de Modulatie blijft steken op max 41.8%, terwijl ik in de instellingen fluisterbedrijf op 50% begrensd heb.
Ook eens geprobeerd om het op 60% te zetten (maximum instelling voor fluisterbedrijf) zonder resultaat.
Eens ik fluisterbedrijf uitschakel gaat die hoger... 🤔
Ik zou toch mogen verwachten dat die hoger dan 41% gaat als die begrensd staat op 60%.

Laatst bewerkt:
Deze ochtend ruimtetemperatuur op 21.5°C terwijl er 22 gevraagd wordt. Wat op zich geen probleem is.
Maar gezien dat de Modulatie blijft steken op max 41.8%, terwijl ik in de instellingen fluisterbedrijf op 50% begrensd heb.
Ook eens geprobeerd om het op 60% te zetten (maximum instelling voor fluisterbedrijf) zonder resultaat.
Eens ik fluisterbedrijf uitschakel gaat die hoger... 🤔
Ik zou toch mogen verwachten dat die hoger dan 41% gaat als die begrensd staat op 60%.
Fluisterbedrijf 60% is max 40% vermogen dacht ik.

:help:
Pushed my luck I guess...

Binnenunit vraagt 50°C aanvoer, terwijl er maar 30°C gevraagd wordt aan de pompgroepen. Compressor gaat naar 100% om uiteindelijk na een paar minuten te stoppen. Binnenunit vraagt dan even 20°C om na 2 minuten terug 50 te vragen en de compressor naar 100% te pushen. Komt zo in een extreem pendelende cyclus.

Mijn vermoeden is dat die met de vriestemperaturen deze nacht niet de gewenste aanvoertemperatuur en wenstemperatuur kon halen (door het fluisterbedrijf begrensd op 41.6%) en daarom telkens hoger en hoger in aanvoer vraagt. Nu staat die terug begrensd op fluisterbedrijf (ingesteld op 60% terwijl die niet over de 41.6% gaat) en die haalt gewoon zijn wenstemperatuur van 30 graden op de pompgroepen. Toch vraagt de binnenunit uiteindelijk terug 50 graden terwijl die dit eigenlijk niet nodig heeft!
Kheb al meermaals op de reset van de binnenunit gedrukt. Dan reset die de vraag naar 20 om na 2 minuten terug naar 50 te willen gaan. Enkel het fluisterbedrijf houdt die dus tegen om effectief naar 50 graden te lopen en de compressor vol naar 100% te pompen.

Bij de bijna vriestemperaturen eerder deze week pruttelde die stabiel tussen 25-30% op wenstemperatuur van 32 graden (binnenunit)

Hier sinds de aanpassingen van vorige winter blijft het voorlopig goed binnen.
Het enige wat ik voor heb is:
Als ik op thermostaat 21,5 vraag dan wordt het max 20.
Vraag ik 22,5 dan wordt het 21,5.

Pas ik nog ergens iets aan of leer ik er mee leven?
In de nacht verbruikt de WW constant 900w/uur., in de dag moeilijker te isoleren kwa verbruik.

Ik heb in mijn nieuwbouw een Bulex Genia Air Split met vloerverwarming beneden en ventiloconvectoren boven. Ik wou eens van jullie horen hoe ik mijn warmtepomp correct instel om het stroomverbruik te optimaliseren?

Tot gisteren stond de stooklijn erg laag op 0.2 met min. en max. aanvoertemperatuur van respectievelijk 22 en 35 graden. De aanvoertemperatuur was op dat moment 28 graden.

Omdat het gisterennacht boven toch wel wat frisser was en de convectoren geen warme lucht bliezen, heb ik om te testen eens de stooklijn en min/max. aanvoertemperatuur gereset naar de standaardwaarden van 0.6, 28 en 40 graden. Het gevolg was een enorme stijging van het verbruik tijdens de nacht, die zich in de ochtend nog steeds doorzette. De aanvoertemperatuur rond 11 uur was ongeveer 34 graden geloof ik.

Gisteren zat ik bijvoorbeeld over de hele dag aan 14 kWh verbruik, terwijl ik vandaag om 15:00 al aan 24 kWh zit. Ik vermoed dat dit deels door de initiele stijging is, maar het hoger vebruik blijft zich nog steeds significant doorzetten terwijl het extra comfort merkbaar maar nu ook niet zo bijzonder is. Qua pendelen zie ik in EnergyWizard niet zoveel verschil.

De temperatuur binnen is hier overigens altijd een graad hoger dan de ingestelde temperatuur.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

:help:
Pushed my luck I guess...

Binnenunit vraagt 50°C aanvoer, terwijl er maar 30°C gevraagd wordt aan de pompgroepen. Compressor gaat naar 100% om uiteindelijk na een paar minuten te stoppen. Binnenunit vraagt dan even 20°C om na 2 minuten terug 50 te vragen en de compressor naar 100% te pushen. Komt zo in een extreem pendelende cyclus.

Mijn vermoeden is dat die met de vriestemperaturen deze nacht niet de gewenste aanvoertemperatuur en wenstemperatuur kon halen (door het fluisterbedrijf begrensd op 41.6%) en daarom telkens hoger en hoger in aanvoer vraagt. Nu staat die terug begrensd op fluisterbedrijf (ingesteld op 60% terwijl die niet over de 41.6% gaat) en die haalt gewoon zijn wenstemperatuur van 30 graden op de pompgroepen. Toch vraagt de binnenunit uiteindelijk terug 50 graden terwijl die dit eigenlijk niet nodig heeft!
Kheb al meermaals op de reset van de binnenunit gedrukt. Dan reset die de vraag naar 20 om na 2 minuten terug naar 50 te willen gaan. Enkel het fluisterbedrijf houdt die dus tegen om effectief naar 50 graden te lopen en de compressor vol naar 100% te pompen.

Bij de bijna vriestemperaturen eerder deze week pruttelde die stabiel tussen 25-30% op wenstemperatuur van 32 graden (binnenunit)
Dat heb ik ook gehad 2 jaar geleden. Hij wil die 50C maken omdat hij er niet meer geraakt op fluisterbedrijf.

Als fluiterbedrijf uitzetten en de zekering van binnen en buiten unit even afleggen. Daarna is het opgelost.

Als je 60% werking wilt van de warmtepomp, moet je 40% fluisterbedrijf kiezen. Het percentage van het fluisterbedrijf is de rem die toegepast moet worden en niet het maximaal toegelaten vermogen.

Als het vriest zet je best fluiterbedrijf uit of enkel overdag aanzetten. ‘s nachts heeft die meer vermogen nodig.

Terug
Bovenaan