Warmtepompen

Ik had van mijn Vaillant technieker gehoord dat alles boven de 48 graden puur elektrisch wordt bijverwarmd op de weerstand t en hij raadde dus aan om max 48 graden in te stellen. Ik merk dat dat voor een douche wel prima is, maar voor een bad niet: dat bad in solid stone is zo groot en doet het water (door de 'koude' van het bad zelf) afkoelen tot een temperatuur die ik zelf niet als heel warm zou omschrijven. Een paar graden hoger zou al wat oplossen, maar anderzijds heb ik geen zin om daardoor heel de tijd inefficient bij te stoken. Iemand een idee wat wijsheid is?
Hij is mis of je hebt het verkeerd verstaan. De warmtepomp kan tot +-60°C verwarmen. En de R290 versies nog warmer.

Ik heb mijn delta T voor de SSW run op 5°C staan en set point voor de boiler op 50°C en dat gaat prima. Dan laat de warmtepomp water van 55°C door het spiraal circuleren. By default staat die delta op 12°C, maar dan stuur je water van 62°C door het spiral. De boiler warmt dan wel iets sneller op, maar minder efficiënt.

Ik heb trouwens ook eco mode aan staan voor de boiler. Dat houdt de piek lager, maar weer iets trager.

Ik heb mijn delta T voor de SSW run op 5°C staan en set point voor de boiler op 50°C en dat gaat prima. Dan laat de warmtepomp water van 55°C door het spiraal circuleren. By default staat die delta op 12°C, maar dan stuur je water van 62°C door het spiral. De boiler warmt dan wel iets sneller op, maar minder efficiënt.
Is dat de reden waarom je bij de standaard settings geen legionella run nodig hebt (stond bij mij alvast uit)? Maar dat zou dan wel beteken dat dit met jouw settings wel (wekelijks) nodig is, of zie ik dat verkeerd?

Is dat de reden waarom je bij de standaard settings geen legionella run nodig hebt (stond bij mij alvast uit)? Maar dat zou dan wel beteken dat dit met jouw settings wel (wekelijks) nodig is, of zie ik dat verkeerd?
Nee, want het moet effectief de temperatuur in uw vat zijn dat boven de 60C moet geraken om legionella te bestrijden. Niet de temperatuur die door de spiraal gaat.

Ik doe zelf geen legionella run. Enkel als we terug komen van vakantie doe ik manueel ene.
Het is geen advies naar anderen toe. Bekijk zelf wat de risico’s voor je zijn, maar met 50C en voldoende doorstroming heb ik beslist om dat niet te doen want das geen ideale situatie waarin de bacterie zich kan kweken.

Omdat ik niet meer verwacht dat ik ga koelen dit jaar :D, ga ik de kringen (vvw) terug zetten naar verwarming.

Opzich stelt dat niet veel voor.
1.Ik zet de circulatiepomp aan
2.Collector leefkelder zet ik open (is 1 bolventiel), want tijdens koeling staat deze dicht
3.Collector gelijkvloers doe ik niets, want tijdens koeling en verwarming geven deze hetzelfde debiet
4.Collector 1ste verdiep. Daar staan alle kringen 100% open voor koeling, buiten die van de badkamer. Badkamer zet ik nu 100% open en rest zet ik op 0,5L/min, de bureau zet ik op 1L/min.
5. Ik controleer de drukken, loop buiten eens rond de buitenunit, indien nodig neem ik actie. Maar was allemaal in orde.
6. Zet de circulatiepomp terug af en zet de warmtepomp op verwarmen.

Er is nog niet echt verwarming nodig bij ons. Ik stel 21,5°C in bij onze leefruimte, we zitten er nog boven. Maar dan sta het al klaar.

Was dan aan het denken om misschien al wel energie in te slagen in onze betonnen vloer (kelder werkt met betonkerenactivering) en onze badkamer dan ook ineens mee opwarmen.

Dus heb bolventiel van collector gelijkvloers dicht gezet en de andere kringen van de 1ste verdiep dicht gezet (niet de flowmeters, zodat deze correct afgesteld blijven). Dan is het achteraf maar wat ventielen opendraaien en klaar.

Momenteel wekken de zonnepanelen toch nog voldoende op en heb ik overschot, dus kost het me toch amper iets. Laat de warmtepomp dan ook enkel draaien als ik op eigen energie kan werken.

De warmtepomp heeft nog een overschoot, dus zal terug moduleren.
Schermafbeelding-2025-10-10-132012.png

Laatst bewerkt:
Omdat ik niet meer verwacht dat ik ga koelen dit jaar :D, ga ik de kringen (vvw) terug zetten naar verwarming.

Opzich stelt dat niet veel voor.
1.Ik zet de circulatiepomp aan
2.Collector leefkelder zet ik open (is 1 bolventiel), want tijdens koeling staat deze dicht
3.Collector gelijkvloers doe ik niets, want tijdens koeling en verwarming geven deze hetzelfde debiet
4.Collector 1ste verdiep. Daar staan alle kringen 100% open voor koeling, buiten die van de badkamer. Badkamer zet ik nu 100% open en rest zet ik op 0,5L/min, de bureau zet ik op 1L/min.
5. Ik controleer de drukken, loop buiten eens rond de buitenunit, indien nodig neem ik actie. Maar was allemaal in orde.
6. Zet de circulatiepomp terug af en zet de warmtepomp op verwarmen.

Er is nog niet echt verwarming nodig bij ons. Ik stel 21,5°C in bij onze leefruimte, we zitten er nog boven. Maar dan sta het al klaar.

Was dan aan het denken om misschien al wel energie in te slagen in onze betonnen vloer (kelder werkt met betonkerenactivering) en onze badkamer dan ook ineens mee opwarmen.

Dus heb bolventiel van collector gelijkvloers dicht gezet en de andere kringen van de 1ste verdiep dicht gezet (niet de flowmeters, zodat deze correct afgesteld blijven). Dan is het achteraf maar wat ventielen opendraaien en klaar.

Momenteel wekken de zonnepanelen toch nog voldoende op en heb ik overschot, dus kost het me toch amper iets. Laat de warmtepomp dan ook enkel draaien als ik op eigen energie kan werken.

De warmtepomp heeft nog een overschoot, dus zal terug moduleren.
Schermafbeelding-2025-10-10-132012.png
Cop van 8.7 😅

Als het buiten 17 graden is heb je natuurlijk wel 17 graden aan warmte die je kan extraheren aan de lopende band. Als je dan maar 26.6 graden door je vloerverwarming stuurt lijkt me een hoge COP niet onrealistisch? Maar misschien rekent die niet alle relevante verbruikers mee (pompen, buitenunit, etc.)?

Is dat niet SCOP? Welk merk en type is dat @Bimmer (als je die info wil delen)?
Dit is COP, want het is een moment opnamen.

Ik meet met een kWh meter (MID) de warmtepomp en lees uit de warmtepomp hoeveel die op dat moment levert aan vermogen.
Een hoge COP is nu niet onrealistisch. Je zit met een warme buitentemperatuur en een lage aanvoertemperatuur.
Als een warmtepomp een COP haalt van +5, bij 7°C buiten en 35°C aanvoertemperatuur met een retour van 30°C, dan mag je in deze scenario wel wat beter verwachten.

Ik heb een Buderus WPL 8 AR (monoblock).

Afgelopen week installateur over de vloer gehad van Daikin, die stelde mij een Altherma 3 HT combinatie voor (EPRA16DW17 + ETVX16S23E6V7) voor 16.750 EUR (excl. premie van 2250 EUR). Bij de vraag of ze al Altherma 4's installeerden, zei de installateur dat ze hiervoor trainingen krijgen maar nog niet installeren. Door het wegvallen van de premie, en het feit dat we dan geen mazout meer moeten bestellen, willen we de warmtepomp echter ASAP laten installeren.

Zou voor zo'n 220 vierkante meter verwarmingsoppervlakte zijn, momenteel nog via radiatoren maar later (2j) wel vloerverwarming + fan coils. Huis uit 2003 en de na-isolatie van de spouw is al gepland. Geen fantastische isolatie dus, maar ook niet slecht lijkt me.

Ook een offerte van Viesmann gehad, maar die installateur stelt 6 kW voor en heeft het huis niet opgemeten, enkel geschat. Serieus verschil met de 16kW van Daikin.

Toch maar even een aantal andere offertes afwachten.

Toch best duur, 17k voor wat warmte...
16kW lijkt me ook enorm veel voor het beoogde eindresultaat qua isolatie. Schieten er uiteindelijk nog radiatoren over?

Mijn gasketel is een 30kW omwille van SWW, maar als die brand voor verwarming staat die steevast op de laagste modulatie. Moest hij lager kunnen zou dat mss ook nog wel gebeuren.

Toch best duur, 17k voor wat warmte...
16kW lijkt me ook enorm veel voor het beoogde eindresultaat qua isolatie. Schieten er uiteindelijk nog radiatoren over?

Mijn gasketel is een 30kW omwille van SWW, maar als die brand voor verwarming staat die steevast op de laagste modulatie. Moest hij lager kunnen zou dat mss ook nog wel gebeuren.

Momenteel gaat het om tien radiatoren over het hele huis, al wordt niet elke kamer momenteel verwarmd (we zijn nog voorlopig met twee). Vloerverwarming is wel iets dat we gaan leggen op middellange termijn, maar voorlopig zou het toch nog met radiatoren moeten. Oorspronkelijk gingen we éérst spouwmuur isoleren en dan pas kijken voor een warmtepomp, maar de plotse wijziging aan de premie heeft ons gepakt in snelheid.

De offerte van Viesmann was eigenlijk niet zo heel veel beter: €14900 voor 6 kW. Aangezien die installateur niets had opgemeten, wekt dit toch een pak minder vertrouwen op naar correcte inschaling van grootte.

Zou toch eerst de isolatie in orde brengen voor je op de warmtepomp kar springt. Tenzij de mazoutketel ver versleten is natuurlijk.

*edit*, Morgho7h legt hieronder perfect uit waarom :)

Laatst bewerkt:
Momenteel gaat het om tien radiatoren over het hele huis, al wordt niet elke kamer momenteel verwarmd (we zijn nog voorlopig met twee). Vloerverwarming is wel iets dat we gaan leggen op middellange termijn, maar voorlopig zou het toch nog met radiatoren moeten. Oorspronkelijk gingen we éérst spouwmuur isoleren en dan pas kijken voor een warmtepomp, maar de plotse wijziging aan de premie heeft ons gepakt in snelheid.

De offerte van Viesmann was eigenlijk niet zo heel veel beter: €14900 voor 6 kW. Aangezien die installateur niets had opgemeten, wekt dit toch een pak minder vertrouwen op naar correcte inschaling van grootte.
Sorry, maar als je spouwmuren nog niet geisoleerd en je hebt nog geen vloerverwarming, dan is je situatie helemaal anders met een warmtepomp nu dan over 2 jaar.

Ofwel ga je nu in kou zitten, ofwel ga je over 2 jaar met een pendelende warmtepomp zitten. Laat die premie voor wat het is. Jouw warmtepomp gaat een stuk lichter zijn als je met lage aanvoer kan werken met vloerverwarming en de warmtevraag zal een stuk lager zijn met isolatie in de spouw. Je kan dan een lichtere warmtepomp nemen en je gaat ook 2000euro bespaard hebben. Maar je gaat wel een efficienter systeem hebben dat niet of minder gaat pendelen en op die manier zuiniger zal zijn en langer gaat meegaan.

Ik deel dezelfde mening als MorGo7h.

Nu een warmtepomp plaatsen is geen goed idee, als je achteraf nog veel zaken gaat aanpassen dat invloed gaat hebben op het gevraagd vermogen.
Dan ga je een installatie hebben dat niet correct is voorzien. Een warmtepomp is de laatste stap.

Werkt de mazout ketel nog, dan zou ik die behouden. Doe dan eerst op u gemak al de andere renovatie.

Naar die premie zou ik niet kijken. Kans is nog groot dat je over een paar jaar die warmtepomp plaatst dat deze goedkoper is en beter gedimensioneerd.

Voor onze nieuwbouw willen we werken met een grond-water warmtepomp. We hebben de offertes teruggebracht naar 2 mogelijke opstellingen

Opstelling 1:
Nibe S1256

Opstelling 2:
Nibe S1156
Nibe VBP S200/S300

Het verschil zit hem dus in het al dan niet ingebouwde boiler.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen ervaring of advies hebben om ons te helpen bij de keuze tussen de 2.

Sinds vrijdag een digitale meter, vandaag gaan kijken op mijn fluvius en al meteen een piek in het capaciteitstarief.

Dit was zondag middag, Op het moment dat de desinfectie (legionella) run van de warmtepomp is. Ik was niet thuis, dus geen ander verbruik (dat niet gecovered is door de zonnepanelen).

Warmtepomp is een daikin altherma.
Sinds vrijdag had ik het warm water wat aangepast, van 60° naar 50° en van constant warmhouden naar een planning waarbij die om 11u het verwarmt naar 50°, wat je ook kan zien op de grafiek.

Iemand een idee hoe ik die piek door de desinfectie kan afvlakken?

Waar ik aan dacht:
  • de back-up heater staat op 3+6kw (ingesteld door installateur), die kan ik verlagen. Maar niet zeker hoe laag die kan gaan zonder de normale werking te verstoren van de vloerverwarming
  • het water net ervoor opwarmen naar 55°(ipv 50°) zodat die minder hard moet verwarmen om naar 60° te gaan

1760513988253.png
    1760513979296.png

Test het zou ik zeggen. Hier staat de weerstand op 3kW begrensd, maar ik doe geen legionella runs.
Als uw systeem een beetje intelligent is gaat hij eerst verwarmen met de warmtepomp en dan pas de weerstand laten bijspringen. Zo gaat het bij Vaillant allesinds.

Voor onze nieuwbouw willen we werken met een grond-water warmtepomp. We hebben de offertes teruggebracht naar 2 mogelijke opstellingen

Opstelling 1:
Nibe S1256

Opstelling 2:
Nibe S1156
Nibe VBP S200/S300

Het verschil zit hem dus in het al dan niet ingebouwde boiler.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen ervaring of advies hebben om ons te helpen bij de keuze tussen de 2.
Een goede vriend van mij installeert warmtepompen en hij raadt altijd aan om een stand alone boiler te plaatsen. Een boiler kan wel eens kapot gaan en dan moet je niet uw volledige warmtepomp vervangen.

Een nieuw stookseizoen, een nieuw avontuur met onze warmtepomp...

We hebben last van een pendelende warmtepomp. (Misschien logisch omdat die niet zo hard moet werken in het tussenseizoen)
Beeld van deze nacht en ochtend:

Deze week eens geprobeerd om met nachtverlaging te werken en in de vroege ochtend (rond 5u) terug laten opwarmen:

Ik meet met een infraroodthermometer een deltaT van 3 tot 4 als de koude massa moet opwarmen. Zo lijkt die ook langer te werken. Eens de massa warm is merk ik slechts een deltaT van 1-1.5.

Ik vermoed dus dat die zijn warmte niet kwijt raakt bij een opgewarmde massa. De Flow moet naar beneden. Ik heb de pompgroep van de VVW al gesmoord van 6 naar 4(god weet hoeveel l/m het is) De ventielen van de kringen op 0.5l/min voor de kleinste, 1 tot 1.5l/min voor de grootste kringen en 2.5 voor de badkamer (MSN moet ik daar ook wat dichtknijpen). Hoe dan ook we hebben hier nooit een warmteverliesberekening gezien, laat staan een leidraad gekregen hoe de ventielen van de VVW moeten staan.
Nergens te vinden waar ik de Flow van de pomp in de binnenunit kan aanpassen (die pompt lustig 900 tot 1100 l/u rond naar het buffervat)

We hebben uiteraard een systeem met alle toeters en bellen. Buffervat, pompgroep met mengkraan, pompgroep zonder mengkraan voor de ventiloconvectoren, pomp van de binnenunit.

Ventiloconvectoren staan zo goed als nooit aan, enkel op het koudste moment vorige winter (-7 graden).

Hoogstwaarschijnlijk is de warmtepomp (Vaillant 75/5) overgedimensioneerd voor enkel onze benedenverdieping+badkamer te verwarmen.

Terug
Bovenaan