Warmtepompen

Ha oké, dus toch nog wel degelijk verder open kunnen zetten.

Als het nu niet lukt, dat zou straf zijn. :D

Nu gaat de aanvoertemperatuur 34°C en retourstemperatuur 30,5°C moeten worden.

Zijn wel stevige pieken. Maar je had ook best een zware unit dacht ik.
Bij dit weer ga je wel wat defrost hebben en dat verklaard die pieken. Eenmaal dat de stooklijn goed staat, zal de frequentie wel lager zijn.
Hier ondertussen op 21,5 graden en ik zweet bij het minste. De thermostaat al terug op de gewenste temp zette of nog even wachten?

Hier ondertussen op 21,5 graden en ik zweet bij het minste. De thermostaat al terug op de gewenste temp zette of nog even wachten?
Zet hem nu maar terug op jouw wenstempertuur. Het was om de tempertuur terug wat op te trekken dat je tijdelijk moest verhogen.
Nu terug de wens instellen en zie als het dan op temperatuur blijft.

Hartelijk dank voor uw inzichten.
De reden waarom hij met dubbele pompgroep werkt is dankzij de grote vloeroppervlakte en het "ontstreden" van de ene ingebouwde pomp. Om de levensduur van de installatie te verlengen dus.
Ik geef maar mee wat mijn installateur zei en wat mijn ervaring is, dus niet om een discussie te starten met de persoon van de offerte. :D

De circulatie pomp in de binnenunit is ervoor gemaakt. Ook voor die grote vloeroppervlakte (Ik heb hier dezelfde setup live runnen). Het is niet de bedoeling dat jij in elke kring ook 4L/min moet halen, je gaat dus ook kringen knijpen om het systeem in balans te brengen.
De bedoeling van de pomp is dat deze automatisch werkt, dus deze regelt naar de retourstemperatuur. Die kan tot de percentage regelen.
Ik zie dan ook dat deze pomp vaak niet veel moeite moet doen. Soms draait die hier zelfs maar op 18%. Het is pas wanneer de aanvoertemperatuur naar boven gaat, dat hij begint op te schalen. Tot de vloer op temperatuur is en dan bouw die terug af.
Het is dus niet dat die pomp hier constant op 100% staat te draaien.

Zijn opstelling op offerte gaat hij dus nu van 1 pomp naar 3 pompen + buffervat. Hij gaat dus die grote "slimme" circulatiepomp in de binnenunit gebruiken, om dom weg over een buffervat te laten circuleren en dan 2 externe pompgroepen die aan de andere kant van het buffervat staat. Dan is de vraag gaat hij dat correct instellen? Kans is groot dat die daar 2 deftige pompgroepen manueel op stand 2 en laat dat maar stampen op die kringen. Kun je ook de vraag stellen of dat dat beter is.
Op tweakers kom je dan al veel mensen tegen die klagen dat het niet werkt. Mijn kringen pompen sneller dan de pomp van mijn binnenunit, ik krijg het niet warm,.....
Bosch heeft een tijdje terug ook hun installateurs verwittigd dat ze vanaf nu het buffervat anders moeten aansluiten. Je hebt dus nu al veel installaties waarbij de fabrikant al zelfs niet meer achterstaat dan. Over een paar jaar is het weer iets anders, wie weet.
Ik heb het hier al eens gepost er is blijkbaar een disscusie tussen fabrikanten en installateurs over buffervatten.
Waarmee ik niet slecht over hem wil praten, want wie weet is hij wel ene die het deftig afstelt.

Alsook geeft u dat een meerprijs van €2000 en extra pompen die kapot kunnen gaan. + een extra complexiteit aan de installatie.
Als uw grundfos pomp het begeeft na 10-15 jaar, dat kost €350 (excl uren). 1 pompgroep zit je toch al snel aan het dubbel.

Het is dan soms ook een vervelende zoektocht tussen al de installateurs. Ik heb bv niet bewust gekozen voor het merk Buderus. De enige reden daarvoor is omdat de installateur waar ik het meest vertrouwen in had Buderus plaatste.

Maar ik sluit af met: Ik geef enkel maar info mee dat ik heb gehoord en/of gevonden heb en/of heb getest.
Ik zeg niet dat je niet met deze persoon in zee moet gaan.

Laatst bewerkt:
Nu moet je dat terug zetten. Het was tijdelijk om de aanvoerstreeftemperatuur hoger in te stellen, zodat het verwarmen wat sneller gaat.

Stel dus nu de gewenste temperatuur in. Je zult dan zien dat de aanvoerstreeftemperatuur terug zakt.
Vanaf nu ga je het even opvolgen wat de temperatuur in huis gaat doen. Afhankelijk daarvan pas je de stooklijn wat aan.

De ene zweert bij lage Ta en hoge debieten, de andere bij lage debieten voor meer afgifte. Je zou echt al beslagen moeten zijn in de elektromechanica om te weten wat correct is.
Elektromechanica is niet echt van toepassing hier.
Eerder warmtetransport. :D (ale, zo noemde toch het vak op school vroeger)

Zoals met alles moet je steeds in de correcte context zien.

Laatst bewerkt:
Ik geef maar mee wat mijn installateur zei en wat mijn ervaring is, dus niet om een discussie te starten met de persoon van de offerte. :D

...

Maar ik sluit af met: Ik geef enkel maar info mee dat ik heb gehoord en/of gevonden heb en/of heb getest.
Ik zeg niet dat je niet met deze persoon in zee moet gaan.
Ik wil ook niet echt een discussie starten maar met uw info zou ik eventueel enkele "kritische vragen" kunnen stellen om te zien hoe hij reageert als ik zou vragen hoe zijn kijk/ervaring is tov een opstelling zoals jij draaiende hebt. Ik wou voornamelijk info inwinnen om mezelf in kennis te verrijken gezien jij blijkbaar een soortgelijk huis en verwarmingsoplossing hebt en niet echt met het oog op een gevecht of welles/nietes discussie met die ene installateur. Dank daarvoor :)

Ik wil ook niet echt een discussie starten maar met uw info zou ik eventueel enkele "kritische vragen" kunnen stellen om te zien hoe hij reageert als ik zou vragen hoe zijn kijk/ervaring is tov een opstelling zoals jij draaiende hebt. Ik wou voornamelijk info inwinnen om mezelf in kennis te verrijken gezien jij blijkbaar een soortgelijk huis en verwarmingsoplossing hebt en niet echt met het oog op een gevecht of welles/nietes discussie met die ene installateur. Dank daarvoor :)
Ik weet niet of ik reclame mag maken voor een andere forum, maar hier ga je veel meer informatie over vinden.
Daar heb ik veel van geleerd.

Zoals ik al reeds gezegd hebt Nefit/bosch/buders allemaal hetzelfde, enkel een andere sticker erop.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet met pomp groepen en parallel buffer vat draaien. Nog maar weinig mensen gezien die het stabiel en zuinig krijgen.

Een buffervat in de retour kan, maar das enkel nuttig als je met radiatoren werkt. Met vloerverwarming kun je zonder een buffervat aan de slag en zonder extra pomp groepen.

Dat zorgt voor een rustiger en zuiniger systeem. Bimmer zijn installatie is een droom installatie imo…

Eerlijk gezegd zou ik ook niet met pomp groepen en parallel buffer vat draaien. Nog maar weinig mensen gezien die het stabiel en zuinig krijgen.

Een buffervat in de retour kan, maar das enkel nuttig als je met radiatoren werkt. Met vloerverwarming kun je zonder een buffervat aan de slag en zonder extra pomp groepen.

Dat zorgt voor een rustiger en zuiniger systeem. Bimmer zijn installatie is een droom installatie imo…
Ik twijfel er serieus over om mijn pompgroepen en buffervat buiten te gooien. Maar ik weet niet of mijn ingebouwde pomp het nodige debiet kan leveren om tot twee verdiepingen hoog te gaan opwarmen.

Ik ga het voorlopig zo laten. Eerst eens kijken na een volledig jaar (we wonen hier 6 maanden) hoe we ervoor staan en ons huis verder afwerken.
Op het eerste zicht is ons energiebehoefte slechts 25-30% van ons vorig huis (gesloten bebouwing epc B 185 verwarming op gas).

Ons installatie is zeker rustiger en zuiniger na de parameters wat te tweaken. Maar ik zie hier en daar nog wat pieken die waarschijnlijk op onbalans duiden.

Ik ga mij eens moeten verdiepen in die pompgroepen. Iets zegt mij dat die het debiet van de pomp in de binnenunit dichtnijpen. misschien moet ik op termijn de mengpomp van de vloerverwarming eruit gooien en enkel een pomp houden voor de ventiloconvectoren op het eerste verdiep (die toch zo goed als altijd dichtstaan)

Binnenkort komt er ook een split L/L warmtepomp bij om de kamers op de zolder te verwarmen en vooral te koelen in de zomer. Zelfs met screens op de zuidkant werd het hier tot 27-28°C in de zomer.

Binnenkort komt er ook een split L/L warmtepomp bij om de kamers op de zolder te verwarmen en vooral te koelen in de zomer. Zelfs met screens op de zuidkant werd het hier tot 27-28°C in de zomer.

Je zit nu in de B label woning dan?
Ik heb geen screens, geen airco en max in de zomer was 24,5 graden. Ik overweeg op termijn wel screens, maar gaan airco.

Je zit nu in de B label woning dan?
Ik heb geen screens, geen airco en max in de zomer was 24,5 graden. Ik overweeg op termijn wel screens, maar gaan airco.

Wij zitten in een nieuwbouw van 2022. EPC 42 E peil 27. Veel ramen op de zuidkant waarvan 6.5m schuifraam. Ventilatie C+. (C ventilatie zorgt ook wel voor warmte en koude infiltratie ben ik bang) We hebben ook geen recirculatie dampkap.

Ik ben eerlijk gezegd niet tevreden van screens. Ik hoor ook klachten van collega's die ze hebben en niet tevreden zijn. Het probleem is vooral: eens dat de warmte binnen zit, krijg je ze niet meer buiten.

Wij zitten in een nieuwbouw van 2022. EPC 42 E peil 27. Veel ramen op de zuidkant waarvan 6.5m schuifraam. Ventilatie C+. (C ventilatie zorgt ook wel voor warmte en koude infiltratie ben ik bang) We hebben ook geen recirculatie dampkap.

Ik ben eerlijk gezegd niet tevreden van screens. Ik hoor ook klachten van collega's die ze hebben en niet tevreden zijn. Het probleem is vooral: eens dat de warmte binnen zit, krijg je ze niet meer buiten.

Klopt, maar als ik van 24,5 naar 22,5-23 graden ga, is het dat wel waard.

Hoe sturen jullie de screens aan? Zit daar een logica achter?

Om de 20 minuten een defrost, terwijl de kamertemperatuur daalt.
Ik heb er 10 gehad in de laatste 12h, maar de temperatuur blijft wel stabiel.
Met screen hou je de warmte buiten en vertraag je de opwarming. Vergeet je ze 1x toe te doen, dan zijt ge de jos. Eigenlijk zou je die automatisch moeten laten naar beneden zodra er zon is want anders gaat het niet veel uithalen.

Om de 20 minuten een defrost, terwijl de kamertemperatuur daalt.
Voorbije 24uur 11 defrost gehad. Duurtijd van een defrost is ongeveer 5:30min tot 6min. (paarse balkjes zijn defrosts.)

Temperatuur blijft stabiel.
Overdag stijgt het met 0,3°C. Tijdens de nacht daalt het terug met 0,3°C.

Schermafbeelding-2025-01-21-113419.jpg

Laatst bewerkt:
Ik twijfel er serieus over om mijn pompgroepen en buffervat buiten te gooien. Maar ik weet niet of mijn ingebouwde pomp het nodige debiet kan leveren om tot twee verdiepingen hoog te gaan opwarmen.
Wait, what? Zit jij al niet aan je tweede warmtepomp omdat de eerste te zwaar was? Wie heeft dat buffervat en die pompgroepen dan gezet? Loodgieter 1 of 2 ?

Terug
Bovenaan