Hartelijk dank voor uw inzichten.
De reden waarom hij met dubbele pompgroep werkt is dankzij de grote vloeroppervlakte en het "ontstreden" van de ene ingebouwde pomp. Om de levensduur van de installatie te verlengen dus.
Ik geef maar mee wat mijn installateur zei en wat mijn ervaring is, dus niet om een discussie te starten met de persoon van de offerte.
De circulatie pomp in de binnenunit is ervoor gemaakt. Ook voor die grote vloeroppervlakte (Ik heb hier dezelfde setup live runnen). Het is niet de bedoeling dat jij in elke kring ook 4L/min moet halen, je gaat dus ook kringen knijpen om het systeem in balans te brengen.
De bedoeling van de pomp is dat deze automatisch werkt, dus deze regelt naar de retourstemperatuur. Die kan tot de percentage regelen.
Ik zie dan ook dat deze pomp vaak niet veel moeite moet doen. Soms draait die hier zelfs maar op 18%. Het is pas wanneer de aanvoertemperatuur naar boven gaat, dat hij begint op te schalen. Tot de vloer op temperatuur is en dan bouw die terug af.
Het is dus niet dat die pomp hier constant op 100% staat te draaien.
Zijn opstelling op offerte gaat hij dus nu van 1 pomp naar 3 pompen + buffervat. Hij gaat dus die grote "slimme" circulatiepomp in de binnenunit gebruiken, om dom weg over een buffervat te laten circuleren en dan 2 externe pompgroepen die aan de andere kant van het buffervat staat. Dan is de vraag gaat hij dat correct instellen? Kans is groot dat die daar 2 deftige pompgroepen manueel op stand 2 en laat dat maar stampen op die kringen. Kun je ook de vraag stellen of dat dat beter is.
Op tweakers kom je dan al veel mensen tegen die klagen dat het niet werkt. Mijn kringen pompen sneller dan de pomp van mijn binnenunit, ik krijg het niet warm,.....
Bosch heeft een tijdje terug ook hun installateurs verwittigd dat ze vanaf nu het buffervat anders moeten aansluiten. Je hebt dus nu al veel installaties waarbij de fabrikant al zelfs niet meer achterstaat dan. Over een paar jaar is het weer iets anders, wie weet.
Ik heb het hier al eens gepost er is blijkbaar een disscusie tussen fabrikanten en installateurs over buffervatten.
Waarmee ik niet slecht over hem wil praten, want wie weet is hij wel ene die het deftig afstelt.
Alsook geeft u dat een meerprijs van €2000 en extra pompen die kapot kunnen gaan. + een extra complexiteit aan de installatie.
Als uw grundfos pomp het begeeft na 10-15 jaar, dat kost €350 (excl uren). 1 pompgroep zit je toch al snel aan het dubbel.
Het is dan soms ook een vervelende zoektocht tussen al de installateurs. Ik heb bv niet bewust gekozen voor het merk Buderus. De enige reden daarvoor is omdat de installateur waar ik het meest vertrouwen in had Buderus plaatste.
Maar ik sluit af met: Ik geef enkel maar info mee dat ik heb gehoord en/of gevonden heb en/of heb getest.
Ik zeg niet dat je niet met deze persoon in zee moet gaan.