Hieruit kan ik dus concluderen dat die mengpomp er vantussen moet?
Ik heb net nog eens gekeken. De pomp tussen het buffervat en de radiatoren is een gewone.
De pomp tussen Buffer en VVW is een mengpomp...
Ik lees ook in berichten van
@Bimmer dat een buffervat blijkbaar ook nefast is voor een WP installatie.
Mocht er iemand een goede Vaillant installateur weten regio Vlaamse Ardennen. Ik hoor het graag.
Hier is duidelijk nog wat werk aan de winkel (naast al het andere werk dat er nog is)
Kan iemand mij ook +/- uitleggen of een lage of hoge deltaT gewenst is? hoge flow of lage flow? Ik lees nogal tegenstrijdige zaken.
Grafiekjes dat ik zag van Vaillant spreken allemaal van deltaT rond de 5 a 7 graden. Wij zitten daar een stuk onder. Ik zie ook nergens, behalve aan de flowmeters aan de collectoren, waar ik het debiet kan beinvloeden of pompsnelheden aanpassen.
De insteek van de installateur zou moeten zijn meer naar eenvoud en een buffervat maakt het complexer. Uiteraard hangt het ook van de wensen van de bewoners af, maar met een nieuwbouw zou de installateur de bewoners dan naar correcte installatie moeten begeleiden.
Zoals een installateur eens zei op een podcast.
"Ik ben momenteel een nieuwbouw aan het plaatsen voor mij eigen. Hier gebruik ik geen buffervat. Moest ik toch een buffervat gebruiken, zou het willen zeggen dat het ontwerp niet correct is. Uiteraard heb je steeds uitzonderingen. Bij nieuwbouwen plaatsen wij dan ook zeer zelden een buffervat. Bij oudere woningen plaatsen we dat meer, omdat we vast hangen aan het bestaande installatie/afgifte systeem".
In u geval zitten al die pompen en buffervat erin omdat je met 2 verwarmingsgroepen werkt.
Als de warmtepomp redelijk goed werkt en de gewenste temperaturen worden behaald, zou ik op eerste zicht niks veranderen aan de bestaande installatie.
Qua flow:
De standaard bij vloerverwarming ligt nu eerder rond de 5°C delta. 7°C is goed als je met hogere temperaturen zou werken.
Zelf werk ik ook naar een lager punt, omdat ik zo de aanvoertemperatuur een beetje lager kan instellen. Als je vertrekt met 27°C en je komt terug met 22°C, zal de vloertemperatuur kouder zijn als je zou vertrekken met 27°C en je komt terug met 23,5°C. Situatie 1 zal debiet lager liggen als situatie 2.
Op deze manier regel ik dan ook de temperaturen in de kamers. Ik werk niet met verschillende verwarmingsgroepen. Ik werk met 1 groep, 1 aanvoertemperatuur. Aan de hand van het debiet speel ik dan met de temperaturen in de kamers.
Toevallig gisteren nog een aanpassing gedaan.
Normaal hou ik onze bureau ruimte op 20,5°C basis. Als je dan in de bureau bent, stijgt de temperatuur verder (wijzelf zijn ook warmtebronnen). Maar mijn vriendin vond het toch net iets te koud. Dus ik wil nu de temperatuur brengen naar 21-21,5°C als basis.
Ik verander niks aan de aanvoertemperatuur, maar pas gewoon simpelweg de flow aan. Eerst stond deze op 0,5L/min, deze heb ik nu verhoogd naar 1,25L/min.
Wat zie je dan (grafiek van de temperatuur in de bureau):
Aanvoertemperatuur blijft op 27°C, meer debiet, zal zorgen voor een hoger gemiddeld temperatuur in de vloer, gevolg hoger retourstemperatuur. ---> Temperatuur in de bureau stijgt. Daarvoor zag je een mooie flat line op 20,5°C.