Warmtepompen

Nog steeds maar 19 graden hier @Bimmer bedrijfmodus staat hier op geoptimaliseerd, zo toch laten of zelf een klokprogramma instellen?
Het is vloerverwarming, dus je moet wel geduld hebben. :)

Op geoptimaliseerd laten staan.

Ik zou nu eerst eens kijken naar de kringen of deze wel voldoende open staan. Want de debieten vind ik wel wat aan de lage kant.
Als dat niet helpt zou ik pas verder eindpunt verhogen.

Maar als je de flowmeters hebt gecontroleerd, zullen we wel even via de thermostaat een “boost” geven, zodat het sneller naar 21°C gaat. Nadien kunnen we de stooklijn dan verder “afregelen”.

Laatst bewerkt:
Het is vloerverwarming, dus je moet wel geduld hebben. :)

Op geoptimaliseerd laten staan.

Ik zou nu eerst eens kijken naar de kringen of deze wel voldoende open staan. Want de debieten vind ik wel wat aan de lage kant.
Als dat niet helpt zou ik pas verder eindpunt verhogen.
Staat nu allemaal op +/- 2,5l, de blauwen stonden zo goed als allemaal volledig open.
Maar als je de flowmeters hebt gecontroleerd, zullen we wel even via de thermostaat een “boost” geven, zodat het sneller naar 21°C gaat. Nadien kunnen we de stooklijn dan verder “afregelen”.
Goed idee, dan lijdt het huwelijk er niet teveel onder 😱

Die blauwe doppen? Enkele waren iets meer aangedraaid dan andere.
Flowmeters bovenaan. Als je dat zwart kapje eraf haalt kun je daar het debiet regelen.
Maar soit, het is nu 2,5L/min wat goed is. Hou het dan ook een beetje in het oog dat het voldoende blijft.

Je moet nu eens gaan kijken wat aanvoerstreeftemperatuur is, normaal zou dat nog wel steeds 29°C zijn. Dan draai je aan de thermostaat en zet je die op 24°C, ipv 21°C.
Hierdoor ga je de stooklijn nu parallel opschuiven naar boven.
Ga dan nog eens kijken wat aanvoerstreeftemperatuur is. Deze zou nu een paar graden zijn gestegen.

Kijk dan ook even naar retourstemperatuur.

Dan is het terug wachten. Zo gaat het iets sneller.

Flowmeters bovenaan. Als je dat zwart kapje eraf haalt kun je daar het debiet regelen.
Maar soit, het is nu 2,5L/min wat goed is. Hou het dan ook een beetje in het oog dat het voldoende blijft.
Ja die heb ik allemaal bijna 3/4 toer opengedraaid
Je moet nu eens gaan kijken wat aanvoerstreeftemperatuur is, normaal zou dat nog wel steeds 29°C zijn. Dan draai je aan de thermostaat en zet je die op 24°C, ipv 21°C.
Hierdoor ga je de stooklijn nu parallel opschuiven naar boven.
Ga dan nog eens kijken wat aanvoerstreeftemperatuur is. Deze zou nu een paar graden zijn gestegen.
Stond nog op 29°C en bij het verhogen naar 24°C is deze aanvoerstreeftemp gestegen naar 34°C
Kijk dan ook even naar retourstemperatuur.

Dan is het terug wachten. Zo gaat het iets sneller.
Het gaat nog in orde komen zo 😁

Eergisteren eindelijk eens een p1 meter geïnstalleerd en deze had midden in de nacht wel direct enkele pieken naar 2000w en 4500w, veronderstel de ww aangezien er niets anders echt aan stond.

Ja die heb ik allemaal bijna 3/4 toer opengedraaid

Stond nog op 29°C en bij het verhogen naar 24°C is deze aanvoerstreeftemp gestegen naar 34°C

Het gaat nog in orde komen zo 😁

Eergisteren eindelijk eens een p1 meter geïnstalleerd en deze had midden in de nacht wel direct enkele pieken naar 2000w en 4500w, veronderstel de ww aangezien er niets anders echt aan stond.
Ha oké, dus toch nog wel degelijk verder open kunnen zetten.

Als het nu niet lukt, dat zou straf zijn. :D

Nu gaat de aanvoertemperatuur 34°C en retourstemperatuur 30,5°C moeten worden.

Zijn wel stevige pieken. Maar je had ook best een zware unit dacht ik.
Bij dit weer ga je wel wat defrost hebben en dat verklaard die pieken. Eenmaal dat de stooklijn goed staat, zal de frequentie wel lager zijn.

Mensen hier met veel ervaring met Vaillant warmtepompen? Even al mijn moed samen rapen en hier wat advies proberen inwinnen...

We kochten een nieuwbouwwoning (E27 BJ 2022) uit een echtscheiding. Het is nog niet bepaald een perfect huwelijk geworden. Reeds veel problemen gehad (die stelselmatig opgelost zijn/worden), waaronder de warmtepomp.

De initiële installateur wil ik hier nooit meer over de vloer zien komen. Na enkele interventies voor problemen met de wp, had ik wel door dat die eigenlijk geen flauw idee had waar die mee bezig was. Ik zal jullie voorlopig de sappige details besparen.

Ondertussen is er een Vaillant technieker langs geweest die grote ogen trok en veel geklungel qua aansluiting (gelukkig onder garantie) heeft rechtgetrokken. Die heeft dan wat lukraak basis parameters erin gegooid. Wat ik wel begrijp. Je moet ergens beginnen. We hebben warm water en ons huis is op temperatuur. Er is nog een andere loodgieter langs geweest die een standaard installatie probleem wist te verhelpen ( waar de andere meerdere sessies in zijn haar stond te krabben zonder een poot vooruit te raken).

Uiteindelijk merk ik dat een groot deel van loodgieters niet echt weet wat een Wp installatie eigenlijk inhoudt en hoe die in te regelen en af te stemmen naar elk huis. En daar schuilt net de moeilijkheid van een lage temperatuur installatie. Het is een voortdurend proces met tweaken en afregelen tot je het ultieme energie-efficiënte punt hebt gevonden van je eigen installatie.

Ik ben vooral aan het lezen gegaan en te zoeken. Ik begin zaken als Ta-Tr=∆T, flowrate, modulatie en stooklijn stilaan te begrijpen. Maar ik vind het verbruik nog vrij hoog als ik sommigen hun cijfers hier zie. Misschien kan ik van jullie wel wat leren om mijn installatie efficiënter te laten draaien.

Laatst bewerkt:
Mensen hier met veel ervaring met Vaillant warmtepompen? Even al mijn moed samen rapen en hier wat advies proberen inwinnen...

We kochten een nieuwbouwwoning (E27 BJ 2022) uit een echtscheiding. Het is nog niet bepaald een perfect huwelijk geworden. Reeds veel problemen gehad (die stelselmatig opgelost zijn/worden), waaronder de warmtepomp.

De initiële installateur wil ik hier nooit meer over de vloer zien komen. Na enkele interventies voor problemen met de wp, had ik wel door dat die eigenlijk geen flauw idee had waar die mee bezig was. Ik zal jullie voorlopig de sappige details besparen.

Ondertussen is er een Vaillant technieker langs geweest die grote ogen trok en veel geklungel qua aansluiting (gelukkig onder garantie) heeft rechtgetrokken. Die heeft dan wat lukraak basis parameters erin gegooid. Wat ik wel begrijp. Je moet ergens beginnen. We hebben warm water en ons huis is op temperatuur. Er is nog een andere loodgieter langs geweest die een standaard installatie probleem wist te verhelpen ( waar de andere meerdere sessies in zijn haar stond te krabben zonder een poot vooruit te raken).

Uiteindelijk merk ik dat een groot deel van loodgieters niet echt weet wat een Wp installatie eigenlijk inhoudt en hoe die in te regelen en af te stemmen naar elk huis. En daar schuilt net de moeilijkheid van een lage temperatuur installatie. Het is een voortdurend proces met tweaken en afregelen tot je het ultieme energie-efficiënte punt hebt gevonden van je eigen installatie.

Ik ben vooral aan het lezen gegaan en te zoeken. Ik begin zaken als Ta-Tr=∆T, flowrate, modulatie en stooklijn stilaan te begrijpen. Maar ik vind het verbruik nog vrij hoog als ik sommigen hun cijfers hier zie. Misschien kan ik van jullie wel wat leren om mijn installatie efficiënter te laten draaien.
Das kloten. Hopelijk draait het systeem nu min of meer deftig. Op Tweakers is er een specifiek Vaillant warmtepomp topic waar ik veel kennis vergaard heb.

Hoe groot is uw huis en wat is verbruik van de afgelopen dagen?
Is het warm genoeg binnen?

Het systeem draait ok momenteel. Maar ik weet niet of de installatie optimaal is.

Totale bewoonbare oppervlakte is momenteel 150m2. Wordt 200m2 eens de zolderverdieping afgewerkt is in slaapkamers. (Daar worden L/L wpen voorzien om in de zomer ook te kunnen koelen).

Benedenverdieping+badkamer zit op VV. Zal +/- 100-110m2 totaal zijn. Slaapkamers worden voorzien door Jaga Strada Hybrid convectoren. Maar snachts wil ik die altijd uit. Het gezoem van de ventilatoren houdt mij wakker, ook op de laagste stand. (Daar heb ik ook nog een probleem mee, dat die pompgroep te pas en te onpas uit zichzelf aanslaat)

Na wat getweak, zitten we de laatste dagen tussen 25 a 30 kWh dagelijks verbruik via de P1 meter. Dat is totaal verbruik inclusief wassen, drogen en koken voor een gezin van 5. Voor mijn gepruts in de parameters was het 50+ kWh. Het was vooral de stooklijn die te hoog stond had ik de indruk (0.6) en bivalentiepunt van de weerstand die op 0 graden stond. (Die heb ik naar -7 gezet) Het zorgde ervoor dat de compressor extreem begon te pendelen (denk ik).

Beneden staat de temperatuur op 21.5-22 graden. Boven is er nog geen thermostaat voorzien. Die komt er in de nabije toekomst inclusief wifi module om alles nog beter te kunnen monitoren en af te stellen. (Had ik de installatie zelf gekozen, dan was dit voorzien)

Vandaag heb ik de Flowmeters op 2.5 gezet. Die stonden eerst op 1 tot 1.5. ik heb geen uitlezing van mijn retour temperaturen. Ik heb gekeken met een IRcamera en ∆T zat rond de 3 graden.
Hoge of lage flowrate heb ik nog niet goed begrepen. Ons gebouwcircuit zit rond de 1000-1050 l/u.

Verder hebben we 2 mengpompgroepen.
1voor de VV en 1 voor de radiatoren. Ook een buffervat van 100L denk ik.

Buitenunit arotherm VWL AS 75/5 230v
Binnenuit VWL 78/5 IS.

Ook even een issue melden.
Vaillant warmtepomp + VVW.
Al een hele tijd geen instellingen meer aangepast, ook niet aan de ventielen gedraaid.
  • Plots vorige week vrijdagochtend 1 volledige verdieping koud. Gelijkvloers. De andere verdiepingen warm. We vertrokken op citytrip. Zaterdagavond thuisgekomen en alles was warm.
  • Gisterenochtend overal warm. In de namiddag stelde ik vast dat dezelfde verdieping (gelijkvloers) de gevraagde temperatuur niet meer haalde. Vandaag, zondagochtend, nog kouder. Inmiddels 2,5 graden onder de gevraagde temperatuur. De vloer is ook echt koud.
Snel eens door de instellingen gegaan, maar zoals ik zei, niets veranderd + VVW staat voltijds aan.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Laatst bewerkt:
Een mengverdeler zorgt er voor dat het warm water gemend wordt met het retour water zodat uw vloer niet te warm wordt bij een gas installatie. Maar bij een warmtepomp werkt dit tegen omdat de warmtepomp dan een hogere aanvoer temperatuur moet geven en het rendement gaat achteruit bij warmtepompen als de gevraagde temperatuur stijgt. Een warmtepomp kan best rechtstreeks zijn water in de vloer insturen zonder eerst te gaan mengen. Dan moet die maar water van 25-30°C aanmaken i.p.v. hogere temperaturen.

Helaas zijn er nog veel installateurs die een warmtepomp plaatsen zoals ze dat zouden doen met een gasketel. Kun je eens een foto maken van uw verdelers? Dan kunnen we zien als daar een mengverdeler op zit.
Hieruit kan ik dus concluderen dat die mengpomp er vantussen moet?
Ik heb net nog eens gekeken. De pomp tussen het buffervat en de radiatoren is een gewone.
De pomp tussen Buffer en VVW is een mengpomp... 🙄

Ik lees ook in berichten van @Bimmer dat een buffervat blijkbaar ook nefast is voor een WP installatie.

Mocht er iemand een goede Vaillant installateur weten regio Vlaamse Ardennen. Ik hoor het graag.
Hier is duidelijk nog wat werk aan de winkel (naast al het andere werk dat er nog is)

Kan iemand mij ook +/- uitleggen of een lage of hoge deltaT gewenst is? hoge flow of lage flow? Ik lees nogal tegenstrijdige zaken.
Grafiekjes dat ik zag van Vaillant spreken allemaal van deltaT rond de 5 a 7 graden. Wij zitten daar een stuk onder. Ik zie ook nergens, behalve aan de flowmeters aan de collectoren, waar ik het debiet kan beinvloeden of pompsnelheden aanpassen.

Laatst bewerkt:
Ook even een issue melden.
Vaillant warmtepomp + VVW.
Al een hele tijd geen instellingen meer aangepast, ook niet aan de ventielen gedraaid.
  • Plots vorige week vrijdagochtend 1 volledige verdieping koud. Gelijkvloers. De andere verdiepingen warm. We vertrokken op citytrip. Zaterdagavond thuisgekomen en alles was warm.
  • Gisterenochtend overal warm. In de namiddag stelde ik vast dat dezelfde verdieping (gelijkvloers) de gevraagde temperatuur niet meer haalde. Vandaag, zondagochtend, nog kouder. Inmiddels 2,5 graden onder de gevraagde temperatuur. De vloer is ook echt koud.
Snel eens door de instellingen gegaan, maar zoals ik zei, niets veranderd + VVW staat voltijds aan.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Ik heb nu geen Vaillant, maar volgens mij is het probleem de max aanvoertemperatuur.

De gewenste aanvoertemperatuur is 35°C, maar je zegt ook dat het de max is. Dus als die eens boven de 35°C komt (wat perfect kan als die moet werken naar 35°C), gaat die stoppen als beveiliging.

De Max aanvoertemperatuur moet je iets hoger instellen.

Dat zou het probleem zijn bij mijn warmtepomp. Heb je nergens een melding log op de warmtepomp?
Boven werk je met een ander verwarmingsgroep?

Laatst bewerkt:
Ik heb nu geen Vaillant, maar volgens mij is het probleem de max aanvoertemperatuur.

De gewenste aanvoertemperatuur is 35°C, maar je zegt ook dat het de max is. Dus als die eens boven de 35°C komt (wat perfect kan als die moet werken naar 35°C), gaat die stoppen als beveiliging.

De Max aanvoertemperatuur moet je iets hoger instellen.

Dat zou het probleem zijn bij mijn warmtepomp. Heb je nergens een melding log op de warmtepomp?
Boven werk je met een ander verwarmingsgroep?
Log? Oei, dat weet ik niet.
Ik zal de max temp al iets hoger zetten.
Mocht het dit zijn, dan gaat hij hopelijk snel uit beveiliging en begint hij op te warmen.
Voor mij is deze temperatuur prima. Maar vriendin denkt er anders over 🙈

Edit : verdieping staat inderdaad op max temp 38

Ik zal de max temp al iets hoger zetten.
Mocht het dit zijn, dan gaat hij hopelijk snel uit beveiliging en begint hij op te warmen.
Voor mij is deze temperatuur prima. Maar vriendin denkt er anders over 🙈

Edit : verdieping staat inderdaad op max temp 38
Ik heb de mijne op 50°C.
Gedachtegang is dat deze niet in beveiliging zou springen, als die vlak na de boiler opspringt voor verwarming. Ik warm mijn boiler tot max 50°C

Je spreekt dan maar over een paar liter in de buizen, dat is geen ramp voor de vloer.
Volgens de adviesinstellingen zeggen ze 48°C.

Hieruit kan ik dus concluderen dat die mengpomp er vantussen moet?
Ik heb net nog eens gekeken. De pomp tussen het buffervat en de radiatoren is een gewone.
De pomp tussen Buffer en VVW is een mengpomp... 🙄

Ik lees ook in berichten van @Bimmer dat een buffervat blijkbaar ook nefast is voor een WP installatie.

Mocht er iemand een goede Vaillant installateur weten regio Vlaamse Ardennen. Ik hoor het graag.
Hier is duidelijk nog wat werk aan de winkel (naast al het andere werk dat er nog is)

Kan iemand mij ook +/- uitleggen of een lage of hoge deltaT gewenst is? hoge flow of lage flow? Ik lees nogal tegenstrijdige zaken.
Grafiekjes dat ik zag van Vaillant spreken allemaal van deltaT rond de 5 a 7 graden. Wij zitten daar een stuk onder. Ik zie ook nergens, behalve aan de flowmeters aan de collectoren, waar ik het debiet kan beinvloeden of pompsnelheden aanpassen.
De insteek van de installateur zou moeten zijn meer naar eenvoud en een buffervat maakt het complexer. Uiteraard hangt het ook van de wensen van de bewoners af, maar met een nieuwbouw zou de installateur de bewoners dan naar correcte installatie moeten begeleiden.
Zoals een installateur eens zei op een podcast.
"Ik ben momenteel een nieuwbouw aan het plaatsen voor mij eigen. Hier gebruik ik geen buffervat. Moest ik toch een buffervat gebruiken, zou het willen zeggen dat het ontwerp niet correct is. Uiteraard heb je steeds uitzonderingen. Bij nieuwbouwen plaatsen wij dan ook zeer zelden een buffervat. Bij oudere woningen plaatsen we dat meer, omdat we vast hangen aan het bestaande installatie/afgifte systeem".

In u geval zitten al die pompen en buffervat erin omdat je met 2 verwarmingsgroepen werkt.

Als de warmtepomp redelijk goed werkt en de gewenste temperaturen worden behaald, zou ik op eerste zicht niks veranderen aan de bestaande installatie.

Qua flow:
De standaard bij vloerverwarming ligt nu eerder rond de 5°C delta. 7°C is goed als je met hogere temperaturen zou werken.
Zelf werk ik ook naar een lager punt, omdat ik zo de aanvoertemperatuur een beetje lager kan instellen. Als je vertrekt met 27°C en je komt terug met 22°C, zal de vloertemperatuur kouder zijn als je zou vertrekken met 27°C en je komt terug met 23,5°C. Situatie 1 zal debiet lager liggen als situatie 2.

Op deze manier regel ik dan ook de temperaturen in de kamers. Ik werk niet met verschillende verwarmingsgroepen. Ik werk met 1 groep, 1 aanvoertemperatuur. Aan de hand van het debiet speel ik dan met de temperaturen in de kamers.

Toevallig gisteren nog een aanpassing gedaan.
Normaal hou ik onze bureau ruimte op 20,5°C basis. Als je dan in de bureau bent, stijgt de temperatuur verder (wijzelf zijn ook warmtebronnen). Maar mijn vriendin vond het toch net iets te koud. Dus ik wil nu de temperatuur brengen naar 21-21,5°C als basis.
Ik verander niks aan de aanvoertemperatuur, maar pas gewoon simpelweg de flow aan. Eerst stond deze op 0,5L/min, deze heb ik nu verhoogd naar 1,25L/min.
Wat zie je dan (grafiek van de temperatuur in de bureau):
Aanvoertemperatuur blijft op 27°C, meer debiet, zal zorgen voor een hoger gemiddeld temperatuur in de vloer, gevolg hoger retourstemperatuur. ---> Temperatuur in de bureau stijgt. Daarvoor zag je een mooie flat line op 20,5°C.
Naamloos.jpg

Laatst bewerkt:
De vraag hier eens stellen: binnenkort starten we onze ingrijpende energetische renovatie waarbij we heel het huis uitkleden en gaan isoleren naar "de 2050 standaard", nl. 16cm EPS op de muren, 16cm PIR op het plat dak, 10cm gespoten PUR vloerisolatie, ventilatie D en triple beglazing U0.5 etc. Ook willen we de omschakeling maken naar een warmtepomp waarvan we al een aantal offertes gekregen hebben waar volgende "oplossing" eruit springt:

Voorontwerp EPB: beschermd volume 1126.10m³, verliesoppervlakte :769.74m², netto vloeroppervlakte: +/- 200m² beneden en 100m² boven.
  • Bosch Compress 3400i AWS (vermoedelijk 10 of 12 naar gelang de nog te bepalen warmteverliesberekening etc.)
  • 3wegventiel met motor
  • Temperatuursensor
  • Vulset met terugslagklep
  • Expantievat 25L + console
  • Vul en aflaatkraan
  • Veiligheidsgroep
  • Magnetische vuilafscheider
  • Sokkel voor buiteunit
  • Bosch Stora BST buffertank voor vloerverwarming
  • Bosch WH 290 LP boiler voor sanitair
  • Bosch dubbele pompgroep
  • Bosch evenwichtsfles
  • Bosch modulerende kamerthermostaat (2x)
  • Henco RIXx DIA 32x3 rode isolatiebuis (50m)
  • Aansluitset voor collector (kogelkranen & klemkoppeling 32*3) (4x)
  • Henco verdeler composiet 12 uitgangen (2x)
  • Henco verdeler composiet 8 uitgangen (1x)
  • Henco Ppolyethleenfolie transparant (8x 50m2)
  • Kring vloerverwarming (32x 100m meerlagenbuis)
  • ...
Ik ken er te weinig van maar er is voor de boven en beneden een afzonderlijke pompgroep omdat de totale oppervlakte te groot is. Beneden 2 collectoren omdat de beneden te groot is voor de max. 100m lussen die nodig zijn voor de vloerverwarming.

Iemand hier zijn gedacht over?

De vraag hier eens stellen: binnenkort starten we onze ingrijpende energetische renovatie waarbij we heel het huis uitkleden en gaan isoleren naar "de 2050 standaard", nl. 16cm EPS op de muren, 16cm PIR op het plat dak, 10cm gespoten PUR vloerisolatie, ventilatie D en triple beglazing U0.5 etc. Ook willen we de omschakeling maken naar een warmtepomp waarvan we al een aantal offertes gekregen hebben waar volgende "oplossing" eruit springt:

Voorontwerp EPB: beschermd volume 1126.10m³, verliesoppervlakte :769.74m², netto vloeroppervlakte: +/- 200m² beneden en 100m² boven.
  • Bosch Compress 3400i AWS (vermoedelijk 10 of 12 naar gelang de nog te bepalen warmteverliesberekening etc.)
  • 3wegventiel met motor
  • Temperatuursensor
  • Vulset met terugslagklep
  • Expantievat 25L + console
  • Vul en aflaatkraan
  • Veiligheidsgroep
  • Magnetische vuilafscheider
  • Sokkel voor buiteunit
  • Bosch Stora BST buffertank voor vloerverwarming
  • Bosch WH 290 LP boiler voor sanitair
  • Bosch dubbele pompgroep
  • Bosch evenwichtsfles
  • Bosch modulerende kamerthermostaat (2x)
  • Henco RIXx DIA 32x3 rode isolatiebuis (50m)
  • Aansluitset voor collector (kogelkranen & klemkoppeling 32*3) (4x)
  • Henco verdeler composiet 12 uitgangen (2x)
  • Henco verdeler composiet 8 uitgangen (1x)
  • Henco Ppolyethleenfolie transparant (8x 50m2)
  • Kring vloerverwarming (32x 100m meerlagenbuis)
  • ...
Ik ken er te weinig van maar er is voor de boven en beneden een afzonderlijke pompgroep omdat de totale oppervlakte te groot is. Beneden 2 collectoren omdat de beneden te groot is voor de max. 100m lussen die nodig zijn voor de vloerverwarming.

Iemand hier zijn gedacht over?
Ik heb hier een Buderus, wel de monoblock variant, dat is van de Bosch groep. Tot nu toe ben ik daar content van.
Ik heb de 8 versie.

Buderus,Nefit,Bosch,…. Allemaal krak hetzelfde enkel een andere sticker erop.
Oorspronkelijk zijn het allemaal IVT warmtepompen van Zweden. X aantal jaar geleden heeft Bosch dat opgekocht en die warmtepomp verkopen ze dan onder verschillende merken overheen de wereld.

Onze woningen komen redelijk overeen.
epb verslag—>
Beschermd volume:1320m3
Verliesopervlakte: 809m2
Bruto vloeroppervlakte: 424m2

Netto vloeroppervlakte is 340m2, +\- 300m2 voorzien met vloerverwarming.
Verdeelt over 3 verdiepingen met 3 collectoren.
Binnenunit (waar de circulatiepomp in zit) staat op het laagste punt.

In de voorgestelde warmtepomp zit net dezelfde circulatiepomp in als bij mij. “Grundfos UPM2K 25-75 PWM”. Deze is ruim voldoende om mijn installatie te voorzien. Is ook de reden waarom mijn installateur geen externe pompgroepen/buffervaten heeft voorzien.
Dat vind ik het enige nadeel bij uw opstelling.

Laatst bewerkt:
De ene zweert bij lage Ta en hoge debieten, de andere bij lage debieten voor meer afgifte. Je zou echt al beslagen moeten zijn in de elektromechanica om te weten wat correct is.

...

In de voorgestelde warmtepomp zit net dezelfde circulatiepomp in als bij mij. “Grundfos UPM2K 25-75 PWM”. Deze is ruim voldoende om mijn installatie te voorzien. Is ook de reden waarom mijn installateur geen externe pompgroepen/buffervaten heeft voorzien.
Dat vind ik het enige nadeel bij uw opstelling.
Hartelijk dank voor uw inzichten.
De reden waarom hij met dubbele pompgroep werkt is dankzij de grote vloeroppervlakte en het "ontstreden" van de ene ingebouwde pomp. Om de levensduur van de installatie te verlengen dus.

De ene zweert bij lage Ta en hoge debieten, de andere bij lage debieten voor meer afgifte. Je zou echt al beslagen moeten zijn in de elektromechanica om te weten wat correct is.
Mja, dat is een beetje het probleem als je voor zulke investering staat: wat is nu de correcte setup zodat je waar krijgt voor uw geld (incl. lagere lopende kosten en geen installatie die 150kW/dag verbruikt), niet moet inboeten aan comfort etc. :)

Terug
Bovenaan