Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daar vraag je me wat@Castil zitten de collectoren van je vloerverwarming rechtstreeks aangesloten op de warmtepomp of wordt daar ook gewerkt met een buffervat en aparte pompen? Hoeveel thermostaten heb je?
Kan je raadplegen of en hoe vaak die elektrische weerstand in werking treedt?

Inderdaad een expansievat, buffervat hebben we dan niet.Ik denk dat er ergens iets staat ingesteld zodat onder een bepaalde buitentemperatuur je elektrische weerstand in werking treedt en dat die alleen al voor zoveel verbruik zorgt. Wat bedoel je met een typisch buffervat, toch geen expansievat? Een buffervat ziet er uit zoals een warmwaterboiler.
Ik doe mijn best want ken er zelf niet veel van.
Foto in bijlage was onze oorspronkelijke offerte, het is wel de-10E ipv 6E heb ik gisteren gezien op de binnen unit.
Ook is er een boiler van ik denk 250 liter nadien toegevoegd voor het warm water, dit staat op 50 graden ingesteld.
Van die slimme regeling met zonnepanelen is het eerste wat ik er van lees, de unit staat op automatisch.
Ook is er een extra wifimodule zodat ik via de app van Mybuderus alles kan zien, maar ook dit heeft maar 1 weke gewerkt en is terug offline.
bbqkees-electronics.nl
Ik zit met, achteraf gezien, jammer genoeg met NHC opgescheept.Ik heb zelf ook een buderus, maar een ander model.
Maar volgens mij is dat naar sturing krak hetzelfde. Thermostaat rc100 en op de binnenunit is het ook de HMC310.
Ik heb nog een gateway gekocht van bbqkees en deze aangesloten. Die werkt voor al de bosch merken.
Hiermee kan ik al de waardes uitlezen van de warmtepomp, alsook schrijven.BBQKees.com – EMS bus to Home Automation interfaces
bbqkees-electronics.nl
Ik gebruik Loxone en HA daarvoor.
Zelf geen ervaring mee, maar denk wel dat het mogelijk zou zijn.Ik zit met, achteraf gezien, jammer genoeg met NHC opgescheept.
Ik ken en kan daar letterlijk niets van, daarmee mij warme oproep van hierbovenZelf geen ervaring mee, maar denk wel dat het mogelijk zou zijn.
Kun je geen API gebruiken op NHC? Net zoals een homewizard P1 meter uitlezen?
HA is gratis te downloaden. Deze heb ik op mijn NAS gezet.
.Ik ben geen installateur, dus blijf van andermans installatie wel af.Ik ken en kan daar letterlijk niets van, daarmee mij warme oproep van hierboven.
Ik heb voorlopige gisteren mijn toevoertemp verlaagd naar 30, stond ook hier op 40. Zien of dit al invloed heeft, de grond voelt toch al frisser aan.
Tips geven vind ik niet erg. 
Zeer duidelijke uitleg, hier ga ik komende dagen even tijd voor maken, dikke merci.Ik ben geen installateur, dus blijf van andermans installatie wel af.Tips geven vind ik niet erg.
Als je op de binnenunit lang op menu knop blijft drukken kom je in de servicemenu (maar dat wist je al, want je hebt stooklijn aangepast.)
Servicemenu-->Diagnose-->monitorwaarden-->verwarmingsgroep
Dan kun je kijken naar de aanvoerstreeftemepratuur, dit is de temperatuur waarnaar de warmtepomp probeert te werken. Eronder staat dan de aanvoertemperatuur, deze zou dan rond de aanvoerstreeftemperatuur moeten liggen.
Servicemenu-->Diagnose-->monitorwaarden-->warmtepomp-->temperaturen
Hier vind je verschillende temperatuurmetingen terug van de warmtepomp. Hier kun je dus ook kijken naar uw retourstemperatuurDan heb je toch al belangrijke parameters terug.-Streefaanvoertemperatuur-Aanvoertemperatuur-Retourstemperatuur
Servicemenu-->Warmtepomp-->pompen
De cv pomp in de binnenunit is een automatische pomp. Kun je dus ook eens kijken hoe die ingesteld staat. (ik ga ervan uit dat je enkel met die pomp werkt en niet met nog een externe pompgroep)Bedr.mod. prim. cv-pomp (Aan/auto) Bij "Aan" draait die op 100% en bij "auto" gaat die het debiet regelen afhankelijk van verschil in temp tussen aanvoer en retour. Zowel voor verwarmen als voor koelen.Kun je eens kijken hoe dat dit staat.
Servicemenu-->Verwarmen/koelen instellen-->installatiegegevens-->Min. buitentemp
Kijk dan ook even na wat uw Min. buitentemp is. Dit heeft impact op uw stooklijn.
Als je dan home assistent download of iets dergelijk hebt, kun je die in een trend zetten en opvolgen. Anders zijn het momentopnames aan de binnenunit.
Zo kijk ik of de warmtepomp stabiel draait.
Ik heb dan zo een vast grafiek van de voorbije 24uur.
Daar zie je dan:
-Bovenaan een balk dat aangeeft wat de warmtepomp doet. (blauw is verwarming, paars defrost)
-aanvoerstreeftemperatuur
-Aanvoertemperatuur
-retourtemperatuur
-temperatuur van de thermostaat
-Aanzuigtemperatuur lucht warmtepomp.
![]()
Ik ben zonet een paar foto's gaan nemen.Ik ben geen installateur, dus blijf van andermans installatie wel af.Tips geven vind ik niet erg.
Als je op de binnenunit lang op menu knop blijft drukken kom je in de servicemenu (maar dat wist je al, want je hebt stooklijn aangepast.)
Servicemenu-->Diagnose-->monitorwaarden-->verwarmingsgroep
Dan kun je kijken naar de aanvoerstreeftemepratuur, dit is de temperatuur waarnaar de warmtepomp probeert te werken. Eronder staat dan de aanvoertemperatuur, deze zou dan rond de aanvoerstreeftemperatuur moeten liggen.
Servicemenu-->Diagnose-->monitorwaarden-->warmtepomp-->temperaturen
Hier vind je verschillende temperatuurmetingen terug van de warmtepomp. Hier kun je dus ook kijken naar uw retourstemperatuurDan heb je toch al belangrijke parameters terug.-Streefaanvoertemperatuur-Aanvoertemperatuur-Retourstemperatuur
Servicemenu-->Warmtepomp-->pompen
De cv pomp in de binnenunit is een automatische pomp. Kun je dus ook eens kijken hoe die ingesteld staat. (ik ga ervan uit dat je enkel met die pomp werkt en niet met nog een externe pompgroep)Bedr.mod. prim. cv-pomp (Aan/auto) Bij "Aan" draait die op 100% en bij "auto" gaat die het debiet regelen afhankelijk van verschil in temp tussen aanvoer en retour. Zowel voor verwarmen als voor koelen.Kun je eens kijken hoe dat dit staat.
Servicemenu-->Verwarmen/koelen instellen-->installatiegegevens-->Min. buitentemp
Kijk dan ook even na wat uw Min. buitentemp is. Dit heeft impact op uw stooklijn.
Als je dan home assistent download of iets dergelijk hebt, kun je die in een trend zetten en opvolgen. Anders zijn het momentopnames aan de binnenunit.
Zo kijk ik of de warmtepomp stabiel draait.
Ik heb dan zo een vast grafiek van de voorbije 24uur.
Daar zie je dan:
-Bovenaan een balk dat aangeeft wat de warmtepomp doet. (blauw is verwarming, paars defrost)
-aanvoerstreeftemperatuur
-Aanvoertemperatuur
-retourtemperatuur
-temperatuur van de thermostaat
-Aanzuigtemperatuur lucht warmtepomp.
-Onderaan het verbruik van de warmtepomp
![]()
Max aanvoertemperatuur wilt zoals het woord het zegt, de maximale temperatuur dat de aanvoer mag zijn. Daarop begrenst die de stooklijn, alsook gaat de warmtepomp in fout als die er toch boven gaat. Deze laat je best wat hoger staan, anders gaat uw warmtepomp in scenario's komen dat die in "noodstop" gaat. Volgens de adviesinstellingen zet je die best op 48°C (bij mij staat die zelf op 50°C).Ik ben zonet een paar foto's gaan nemen.
Eergisteren dus de aanvoertemp op 35 gaan zetten ipv 45 (dacht ik) en het warmt hier niet meer op, nog maar net 19,5 graden binnen en de vloer voelt echt koud aan.
Merci, uw instellingen al even overgenomen, zullen zien of het betert.Max aanvoertemperatuur wilt zoals het woord het zegt, de maximale temperatuur dat de aanvoer mag zijn. Daarop begrenst die de stooklijn, alsook gaat de warmtepomp in fout als die er toch boven gaat. Deze laat je best wat hoger staan, anders gaat uw warmtepomp in scenario's komen dat die in "noodstop" gaat. Volgens de adviesinstellingen zet je die best op 48°C (bij mij staat die zelf op 50°C).
Het is niet erg dat bv bij opstart even een piekje ziet van 45°C, omdat je bv net uw boiler hebt opgewarmd. Je geeft ook zo de pomp te weinig tijd om eventueel terug te moduleren, als die eens te hoog start. (hangt af van de installatie).
Ontwerptemperatuur stel je de stooklijn mee in. Dit wilt zeggen dat bij -10°C (want dat heb je ingesteld als minimale temperatuur) een aanvoertemperatuur geeft van 30°C.
Zelf heb ik "type regeling" (vind je terug in het menu boven stooklijn) ingesteld op "buitentemperatuur met voetpunt". Bij u staat die op "buitentemperatuur geregeld", hierdoor werk je enkel met ontwerptemperatuur. Als je dat dus veranderd en je gaat dan naar stooklijn, dan ga je ipv ontwerptemperatuur, "voetpunt" en "eindpunt" zien.
Dan zou ik starten met een voetpunt van 23°C en eindpunt van 30°C.
"TC3 condensortemperatuur" is de temperatuur van het water bij het verlaten van de condensor.
"TC1" is een externe temperatuur meting op uw aanvoerleiding, dat zal zich dicht bij de circulatiepomp moeten bevinden. Deze meting gebruikt de warmtepomp om naar te moduleren.
"TC0" is uw retourtemperatuur
Pomp staat automatisch en ingesteld op 7k. Wilt zeggen dat die het debiet regelt zodat er 7°C verschil is tussen TC3 en TC0, dus uw "aanvoer"/retour temperatuur.
Zoals je dus ook ziet:
TC3=31,9°C
TC0=25,1°C
Verschil van 6,8°C
Ik zou dat toch op max 5k (5°C) zetten. Meestal is het verschil van 5°C ook het ontwerp temperatuur van vloerverwarmingen. Bij mij staat dat op 3,5k. De stooklijn staat hier vrij laag en zo haal ik het gemiddeld watertemperatuur omhoog in de vloer. Alsook zorg je steeds voor voldoende flow. Bij 7k ga je volgens mij momenten hebben dat de flow zo laag gaat dat je misschien de laatste kringen niet meer gecirculeerd krijgt.
Voor koeling staat dat op 2k.
Ik zou die bij u ook op dezelfde instelling durven zetten als bij mij.
Verw: 3,5K
Koel.:2K
Kamerinvloed staat nu bij u op 3k. Bij mij staat dat uit.
Zeker als je nog opzoek bent naar de correcte stooklijn moet je dat best uitzetten.
Kamerinvloed gaat de stooklijn parallel opschuiven afhankelijk van de afwijking van de thermostaat. Als je bv 20°C vraagt in de ruimte, maar de ruimte is 21°C, dan gaat de streefaanvoertemperatuur met 3°C zakken. Als het binnen 19°C is en je vraagt 20°C, dan gaat die streefaanvoertemperatuur met 3k verhogen. Je gaat dus zo enorm hard schommelen.
Als je de correcte stooklijn hebt gevonden kun je daar eventueel terug met spelen.
Zelf merk ik in mijn woning dat ik daar geen nood aan heb, dus staat nog steeds uit.
Ik zou om te starten dat dus ook uit zetten.
Ik mis enkel het scherm van streefaanvoertemperatuur. Hier konden we dan ook zien of aanvoertemperatuur overeenkomt met streefaanvoertemperatuur. Zo kun je zien dat de warmtepomp ook naar dat punt kan moduleren.
Ik zie nu bv al dat de aanvoertemperatuur 32°C is, wat normaal niet zou kunnen met uw ingestelde stooklijn. Oftewel is die net opgestart en moet die nog moduleren, maar dan start die wel vrij hoog. Voor hetzelfde geld staat er nog ergens anders een parameter, wat impact heeft op de streefaanvoertemperatuur en is de aanvoertemperatuur wel correct. Daarmee was de streefaanvoertemperatuur wel handig geweest.
Winter/zomer omschakeling staat bij mij niet op auto. Ik wissel 2x per jaar manueel. Nu staat die op constant verwarmen en tegen de tijd ik wil koelen zet ik die op constant koelen. Met de thermostaat kun je dan nog steeds kiezen om die eventueel af te zetten.
bv bij koeling stel ik de gewenste temperatuur op 28°C en valt die ook uit.
Maar dat moet je zelf wat uitmaken, maar daar zou ik me nu nog niet mee bezig houden. Kun je dus op auto laten.
Je kunt dan eventueel nog eens zoeken achter Aan/uit-hysterese. Niet elke warmtepomp heeft dat in zijn instellingen. Ik heb dat niet omdat ik een monoblock heb, maar dacht dat de split varianten dat wel hebben. Normaal ga je daar een waarde vinden met eenheid "K x min".
Hier heb je de handleiding van de instellingen.
Merci, uw instellingen al even overgenomen, zullen zien of het betert.
Nog foto van de streefaanvoertemperatuur
Haha en je komt van een crazy 0.85 stooklijn. Dat ga je wel merken in uw verbruik.Seg, toch nog eens even een dikke merci aan @Bimmer!
Dit zijn mijn huidige settings. Leek in het begin dat die moeite had om de 20 °C te halen... Nu schommelt die tussen de 19.7-19.9. Geen idee of dit verwaarloosbaar is.
![]()
Typo! Tussen de 19.4 en 19.7 is het... Nee, valt op zich goed mee hier beneden. Ik kleed me ook best warm om eerlijk te zijn.Haha en je komt van een crazy 0.85 stooklijn. Dat ga je wel merken in uw verbruik.
Is het nu te koud naar uw goesting? Wat is uw vraag temperatuur in huis en welke thermostaat heb je?
Het noemt kamerbijschakeling. Je moet eens zoeken in uw app als je het kan vinden. En anders in het installateursmenu op de thermostaat.Typo! Tussen de 19.4 en 19.7 is het... Nee, valt op zich goed mee hier beneden. Ik kleed me ook best warm om eerlijk te zijn.
Ik heb de Vaillaint SensoComfort vrc 720

Ik zal het nog enkele dagen observeren en dan zien zeker...?Het noemt kamerbijschakeling. Je moet eens zoeken in uw app als je het kan vinden. En anders in het installateursmenu op de thermostaat.
Of afblijven als je warm genoeg hebt
Kamerbijschakeling
Inactief = zuiver weersafhankelijk
Actief = Weersafhankelijk + verhoging/verlaging van de vertrektemperatuur afhankelijk vanverschil tussen actuele en gewenste kamertemperatuur
Uitgebreid = Actief + activeren/deactiveren van de warmtevraag afhankelijk van dekamertemperatuur. "