Warmtepompen

Die pomp is al de hele dag water van 34 graden door die kringen aan het duwen en het warmt niet op. Vorige week nochtans alles ontlucht met een spoelpomp.

Die pomp is al de hele dag water van 34 graden door die kringen aan het duwen en het warmt niet op. Vorige week nochtans alles ontlucht met een spoelpomp.
En meet je ook 34°C aan uw collectoren? Of is die 34°C wat ik het buffervat wordt geduwd?
Ik ben hier momenteel op 29°C aanvoer aan het draaien en het is 22°C in huis.

En meet je ook 34°C aan uw collectoren? Of is die 34°C wat ik het buffervat wordt geduwd?
Ik ben hier momenteel op 29°C aanvoer aan het draaien en het is 22°C in huis.
34 is wat gemeten wordt aan de uitvoer van de pompgroep voor die zone. Debiet is tussen de 1 en 2 liter per minuut. Wat is uw delta t?

Ik twijfel er serieus over om mijn pompgroepen en buffervat buiten te gooien. Maar ik weet niet of mijn ingebouwde pomp het nodige debiet kan leveren om tot twee verdiepingen hoog te gaan opwarmen.
Worst case, kun je dat eens laten bypassen om te testen. Maar snap ook goed dat je daar niet sta voor te springen.

Een tijd terug nog een youtube filmpje gezien, waar ze een "heat pump rescue" gingen doen. :D
Die doen dat wel vaker, naar installatie gaan dat niet goed werken en proberen te verbeteren. Wel eens leuk om te zien.

Daar zat een evenwichtsfles en 1 pompgroep tussen. Die hebben ze dan gebypast om eens te testen (was een oudere woning, hun hadden geen zicht op hoe groot de leidingen waren voorzien.)
Conclusie: interne circulatie pomp was voldoende. Dus evenwichtsfles en pompgroep de vuilbak in.
Als ze de leidingen wel kunnen zien, dan haalde ze zelfs alles er al uit zonder te testen.
Bij 1 project was het zelfs geloof ik buffervat van 200L en 4 pompgroepen weg, dat had een waarde van net geen €3000.

Ik zou het bij mij nog eens moeten testen, maar ik geloof dat mijn pomp op 40% voldoende debiet geeft om de max flow die ik wil in de kringen te halen.
Zoals reeds gezegd gaat het dan over zo'n 300m² netto oppervlakte vloerverwarming (zou het nog eens deftig moeten bekijken) en dat verdeelt over 3 verdiepingen. Ik heb dan ook nog eens een monoblock, dus dat water circuleert tot aan mijn buitenunit.

Als je mijn installatie ziet, is dat ook zeer eenvoudig. Deze staat in de kelder.
Je ziet een binnen-unit/expansie vaten /boiler vat van 290L
Rode pijl= naar buiten-unit
Groene pijl= collector gelijkvloers
Blauwe pijl= collector 1ste verdiep
oranje pijl = collector leefkelder

20250120-125106588-i-OS.jpg

34 is wat gemeten wordt aan de uitvoer van de pompgroep voor die zone. Debiet is tussen de 1 en 2 liter per minuut. Wat is uw delta t?
Heb je een legplan van de vloerverwarming? En/of foto's van de vloerverwarming?
Voelt de vloer op plaatse koud aan?
Bij mij weten ging het hier toch over een nieuwbouw van de voorbije 5jaar?
Hoe vaak ga je kijken naar de aanvoertemperatuur/retourstemperatuur op de pompgroep? Blijft dit dan stabiel.
Hoeveel graden vraag je binnen?
Zie je het zitten om eens een foto te posten van uw installatie?

Voorbije 24uur 11 defrost gehad. Duurtijd van een defrost is ongeveer 5:30min tot 6min. (paarse balkjes zijn defrosts.)

Temperatuur blijft stabiel.
Overdag stijgt het met 0,3°C. Tijdens de nacht daalt het terug met 0,3°C.

Schermafbeelding-2025-01-21-113419.jpg
Dat zijn heel mooie waardes bij een verbruik van 900W.

Wij zitten rond 1200-1400w voor een fractie van uw oppervlakte te verwarmen.

Ons screens worden trouwens enkel met drukknoppen aangestuurd. Geen domotica. Enkel eltako teleruptoren.

Ik zie wel dat al uw leidingen geïsoleerd liggen. Heel propere installatie. Bij ons zijn dat allemaal "blote" alpex buizen. En veel slordiger geïnstalleerd.

Heb je een legplan van de vloerverwarming? En/of foto's van de vloerverwarming?
Voelt de vloer op plaatse koud aan?
Bij mij weten ging het hier toch over een nieuwbouw van de voorbije 5jaar?
Hoe vaak ga je kijken naar de aanvoertemperatuur/retourstemperatuur op de pompgroep? Blijft dit dan stabiel.
Hoeveel graden vraag je binnen?
Zie je het zitten om eens een foto te posten van uw installatie?
Ik hou van alles statistieken bij in home assistant, dus als je iets wil weten.

Er is over mijn probleem een topic op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2281856/0

Jouw installatie is enorm proper afgewerkt, zeker met die isolatie zodat je nergens verliezen hebt. Weet je toevallig welke diameters van leidingen je daar overal hebt en hoe er juist vertakt wordt voor de drukverliezen?

Laatst bewerkt:
Ik hou van alles statistieken bij in home assistant, dus als je iets wil weten.

Er is over mijn probleem een topic op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2281856/0

Jouw installatie is enorm proper afgewerkt, zeker met die isolatie zodat je nergens verliezen hebt. Weet je toevallig welke diameters van leidingen je daar overal hebt en hoe er juist vertakt wordt voor de drukverliezen?

Is al een stevige topic geworden zo te zien. Zal daar ook wel eens in snollen, maar zal wel even duren. 😃
Zo te zien heb je toch al wat data verzameld.
Ben ook wel benieuwd hoe je het niet warm krijgt met 34°C

Welke dikte van leidingen dat ze gebruikt hebben, zou ik eens moeten bekijken.
Heb nog wel een oude foto gevonden tijdens de opbouw. Ze vertrekken met kopere leidingen en vertakken zal met koperen T stuk zijn. Nadien gaat het over naar Henco leidingen, die rechtstreeks naar de collectors gaan.
Qua dikte lijken mij dat DN25 te zijn op de foto.

IMG-1420.jpg

Dat zijn heel mooie waardes bij een verbruik van 900W.

Wij zitten rond 1200-1400w voor een fractie van uw oppervlakte te verwarmen.

Ons screens worden trouwens enkel met drukknoppen aangestuurd. Geen domotica. Enkel eltako teleruptoren.

Ik zie wel dat al uw leidingen geïsoleerd liggen. Heel propere installatie. Bij ons zijn dat allemaal "blote" alpex buizen. En veel slordiger geïnstalleerd.
Screens zijn een preventie maatregel. Als je die manueel aanstuurt is de kans groot dat je vaak achter de feiten loopt.
Eenmaal de warmte binnen zit, haalt een screen deze niet meer weg.

Hier hebben we ook screens en zijn daar zeer tevreden over. Maar die worden slim aangestuurd.
Warmtepomp gebruiken we dan ook om wat te koelen. Zo halen we de warmte dat er toch ingekropen is eruit, via de vloer.

Vorige bouw gekozen voor screens, deze bouw ook voor gekozen en als ik nog eens opnieuw zou bouwen zou ik er terug voor kiezen. :p

Wij zouden ook actief kunnen koelen met ons wp. Maar ge kunt nooit even goed koelen met een VVW vanwege condensvorming. Of gewoon veel warmer water die erdoor gestoken wordt vanwege het dauwpunt.

Onze Jaga Strada hybrids kunnen even goed koelen als een airco volgens de Vaillant technieker, indien er condensafvoeren voorzien zouden zijn. Wat dus niet het geval is. Dus houden we de Vaillant voor verwarming en komt er een Daikin voor actieve koeling.

Wij zouden ook actief kunnen koelen met ons wp. Maar ge kunt nooit even goed koelen met een VVW vanwege condensvorming. Of gewoon veel warmer water die erdoor gestoken wordt vanwege het dauwpunt.

Onze Jaga Strada hybrids kunnen even goed koelen als een airco volgens de Vaillant technieker, indien er condensafvoeren voorzien zouden zijn. Wat dus niet het geval is. Dus houden we de Vaillant voor verwarming en komt er een Daikin voor actieve koeling.
Met een airco heb je inderdaad meer koelvermogen. Bij vloerkoeling ben je zoals je zegt beperkt door het dauwpunt.

Maar hier hebben wij niet zoveel koelvermogen nodig, dankzij de slimme sturing van de screens.
De voorbije zomer houden wij onze leefruimte gemiddeld op 21,5°C en gebruiken hier een 178kWh voor. 21,5°C, was de gewenste temperatuur. Boven was het net ietsje kouder, maar nu niet zoveel.
Ik laat die ook enkel maar koelen tijdens opbrengst zonnepanelen.
Meer koelvermogen is dus niet nodig, zelfs nu zitten we niet aan de max.

Vanaf volgende zomer ga ik wel werken naar een hogere temperatuur. 21,5°C is toch iets te koud als het buiten +30°C is. Ik denk als we het hier binnen op 22,5°C houden dat het evengoed aangenaam is.

Dit is temperatuur verloop van juli en augustus. Blauwe lijn is de temperatuur binnen en paarse lijn buiten temperatuur.

Temperaturen-juli-en-augstus.jpg

Het probleem is hier toch echt hydraulisch. Eerste en tweede verdieping zitten op eenzelfde pompgroep en stijgleiding. Ter hoogte van de eerste verdieping zitten T-stukken die van de verticale stijgleiding horizontaal gaan, en onmiddellijk daarna zitten nog eens T-stukken omdat er voor de eerste verdieping twee collectoren naast elkaar staan die apart gevoed worden. Tot aan die eerste T-stukken is het een alpex van 32mm, vanaf daar (zowel naar tweede verdieping als collectoren eerste verdieping) is het 28 mm. De kringen op de tweede verdieping staan nu op minimaal debiet, 0,2 l/min ofzo, en op eerste verdieping staan die op 1 l/min. Afgelopen 24u heeft de installatie hier staan blazen, en die tweede verdieping warmt mooi op terwijl er op de eerste verdieping geen graad bij komt. Ik heb uiteraard eens getest door die collectoren en kringen op de tweede verdieping dicht te draaien zodat alle warmte naar de eerste verdieping gaat, maar dit levert ook geen spectaculair resultaat, zeker niet als je ziet hoe snel die tweede verdieping opwarmt.

Er zit hier dus hydraulisch iets compleet verkeerd.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat T-stukken (kan zijn ergens op tweakers) nefast zijn voor uw flow.
Ik heb er hier ook ene net na de mengpomp tussen de collector van de benedenverdieping en die van de badkamer.

Ik merkte dat de collector die naar de badkamer boven gaat ook minder warm was.
kheb die gewoon volle bak opengedraaid en de vloer is daar wel warm. (3L/min)
Of dit een goeie strategie is, weet ik niet. Kunt ge op die manier geen voorkeursvloei creëren?

Ons te verwarmen oppervlakte is echter wel een heel stuk kleiner dan bij u.

Laatst bewerkt:
Maar anders. Niet? uw vloei zit horizontaal en gaat dan naar ne verticale setup per verdiep in dezelfde leiding. Bimmer zijn installatie loopt horizontaal en splitst dan verticaal af per aparte verdieping. die dan elk afzonderlijk met ne collector op elk verdiep gestuurd worden denk ik.

warm water stijgt net als warme lucht.

Nu, ik weet er even weinig van hoor. ik probeer gewoon mee te denken.

edit: ik zou zelfs durven denken ,moest ge net voor uw t stuk een bocht van 90 graden plooien, dat je op die manier uw voorkeursvloei in de verticale richting kunnen dwingen.

Laatst bewerkt:
Dat maakt niet zoveel uit. Als die flow meters op de kringen 1l/min aangeven, dan gaat daar ook gewoon 1l/min door.
Warmwater stijgt inderdaad, maar die invloed is verwaarloosbaar als daar een pomp achter zit. Water zoekt de weg van de minste weerstand, dus als je op zolder gaat knijpen, krijg je meer flow op verdieping 1. Het is natuurlijk wel belangrijk om overal dikke buizen te hebben tot aan de collectoren zodat je maximale flow hebt tot aan de collectoren.

Maar Bimmer zijn installatie bevat toch ook T-stukken?
Kan me nog vaag herinneren dat mijn loodgieter wel zei dat hij ook graag in koper werkt, omdat dit minder weerstand bied.
T stuk, 90° bocht,…. dat ze persen op henco leidingen bieden een stuk meer weerstand.
In mijn henco leidingen vind je dan ook geen koppelstukken terug en bestaan steeds uit 1 stuk.

Maar een paar post terug zei je wel dat je tussen de 1-2 L/min haalt? Dat is nu niet bepaald slecht te noemen. Zeker niet met een aanvoertemperatuur van 34°C.

Tiens, toevallig gebotst op dit topic en aangezien ik er zelfs geen snars verstand van heb, stel ik hier ook even mijn vraag waar wij voorlopig nog mee in dubio zitten qua oplossing. We hebben onlangs een woning aangekocht (1977, maar wel B-label dankzij vele investeringen van de vorige eigenaar (dakisolatie, relatief nieuw hoogrendementsglas, maar vooral: 24 zonnepanelen (van 2009 met nog 5 jaar groenestroomcertificaten :woohoo: )). De gasketel is ruim 20 jaar oud en mag wel vernieuwd worden.
Wij vroegen ons luidop af of we gewoon de gasketel moeten vernieuwen of we moeten uitkijken naar een alternatief waar de opgewekte elektriciteit (tot 5000kw per jaar) van pas zal komen, gezien de terugdraaiende teller geen 5 jaar meer zal terugdraaien. Als alternatief kwamen we via loodgieter 1 uit bij een warmtepompboiler en via loodgieter 2 op een vernieuwde gasketel, in combinatie met airco's, aangezien we geen vloerverwarming hebben (en ook niet van plan zijn). Nu, dat laatste houden we voorlopig achter de hand en willen we eerst de noodzaak van zien na een x aantal tijd er gewoond te hebben (we hebben de sleutel nog niet), maar we vragen ons, gezien de relatief hoge prijs van een wartempompboiler (om en bij de 8000 EUR zonder aftrek premies), of het sop wel de kolen waard is en of een WPB een meerwaarde kan bieden voor deze woning? De theoretische geluidsdruk is geschat op 53db(a), maar ik kan me daar ook geen vergelijking bij maken en vertrouw niet echt op hetgeen je daarvoor op google terugvindt. Is dit luid, doenbaar gezien de WPB in de garage zou komen te staan of gewoon stil?

Terug
Bovenaan