Warmtepompen

8000euro voor een WPB is toch gek? Ik dacht dat zoiets rond de 2700-3000euro koste...

Hou er wel rekening mee dat die zonnepanelen vooral werken als het niet koud is. Van die 5000kWh, zal je wellicht 10% produceren tussen 1 november en 28 februari.
Onze verwarming draaide vooral op stroom van het net. Onze warm water wordt vooral door zonne energie gemaakt tijdens de 8 betere maanden.

Ik denk niet dat een warmtepomp erg veel goedkoper zal zijn in verbruik. Laat staan dat je de meerprijs eruit zal krijgen.

Zoals MorGo7h zegt zal je van uw zonnepanelen niet veel moeten verwachten voor de verwarming.
En als daar dan nog bij komt dat je geen vloerverwarming hebt, en dus op een hoge temperatuur zal stoken ga je, door heel goedkoop gas + dure elektriciteit in België weinig financieel voordeel halen uit een warmtepomp gok ik.

8000euro voor een WPB is toch gek? Ik dacht dat zoiets rond de 2700-3000euro koste...

Hou er wel rekening mee dat die zonnepanelen vooral werken als het niet koud is. Van die 5000kWh, zal je wellicht 10% produceren tussen 1 november en 28 februari.
Onze verwarming draaide vooral op stroom van het net. Onze warm water wordt vooral door zonne energie gemaakt tijdens de 8 betere maanden.
Ja, die 8000 EUR is de totaalsom, inclusief werk + vernieuwen van de gasketel ook. Aparte prijs van WPB heb ik niet gekregen zelfs, bemerk ik nu :o

Voorlopig lijkt een warmtepomp inderdaad niet voordeliger te zijn. Voor mij is het nauwelijks goedkoper dan gas in een nieuwbouw...
Er wordt ook al een hele tijd gesproken over een taksshift naar gas, maar wanneer die komt... En ETS2 komt er ook aan.
Lastig te voorspellen hoe het financieel plaatje in elkaar zal zitten over 5 jaar.

Hmm, toch kwam die loodgieter 1 af met een terugverdienmodel binnen de x aantal jaar.. maar die zal wel voor zijn eigen winkel gesproken hebben en ervan uit zijn gegaan dat de gasprijzen de komende jaren alleen maar zullen stijgen.
Maar in principe zouden we nu dus ook gewoon onze gasketel kunnen vernieuwen en binnen X aantal jaar overschakelen op een WPB, mocht blijken dat dit voordeliger zou worden.

Maar wat zouden we dan kunnen doen met de opbrengst van onze zonnepanelen in de zomermaanden, zeker als de terugdraaiende teller vervangen wordt?

Hmm, toch kwam die loodgieter 1 af met een terugverdienmodel binnen de x aantal jaar.. maar die zal wel voor zijn eigen winkel gesproken hebben en ervan uit zijn gegaan dat de gasprijzen de komende jaren alleen maar zullen stijgen.
Maar in principe zouden we nu dus ook gewoon onze gasketel kunnen vernieuwen en binnen X aantal jaar overschakelen op een WPB, mocht blijken dat dit voordeliger zou worden.

Maar wat zouden we dan kunnen doen met de opbrengst van onze zonnepanelen in de zomermaanden, zeker als de terugdraaiende teller vervangen wordt?
Met uw gasketel warmwater maken is voorlopig ook nog goedkoop. Ik denk niet dat een WPB zich snel laat terug verdienen als je een gas doorstromer hebt.

Om onze PV optimaal te gebruiken, doen wij eigenlijk gewoon al het huishouden overdag en niks 's nachts. Vaatwasser, wasmachine, droogkast is allemaal met uitsteltimer of steken we over de middag in gang. M'n vriendin komt elke middag naar huis eten.
En mijn auto rijdt bijna op 100% op zonne energie van half maart tot oktober. Die laad ik alleen maar op in het weekend en bij thuiswerk met een slimme laadpaal. Ook onze koeling werkt in de zomer op 95% zonne energie. Enkel tijdens een hittegolf loopt die 's nachts verder.

Voor de rest dump ik nog jaarlijks 5000kWh op het net waar ik een peulenschil voor krijg. Ik wil nog een thuisbatterij zetten, maar de prijs moet nog wat lager zijn om er financieel voordeel uit te halen.
Als je overdag nooit thuis bent, is een thuisbatterij misschien sneller terug te verdienen.

50% van ons verbruikt kom rechtstreeks uit de zon. En 50% is afname van het net, dus de zonnepanelen helpen zonder analoge meter ook.

Aan de pompgroep meet ik een Ta van 33,5 °C en als ik met een laserthermometer aan de collector ga meten aan de vertrekleidingen van de vloerverwarming meet ik tussen de 29 en 30 °C.

Aan de pompgroep meet ik een Ta van 33,5 °C en als ik met een laserthermometer aan de collector ga meten aan de vertrekleidingen van de vloerverwarming meet ik tussen de 29 en 30 °C.
Hoeveel meet je dan op de retour?

Ik heb u topic eens vluchtig doorgenomen.

Je zou op eerste zicht denken dat uw woning gewoon veel vermogen nodig heeft. Of je zit ergens met stevige verliezen.
Het is uiteraard zeer moeilijk om dat op afstand deftig te zien.

Als ik uw grafieken zie, dan is er wel degelijk een warmte wisseling. Er is een deftig verschil tussen aanvoer en retour. Alsook zeg je dat je overal debieten haalt. De warmtepomp levert ook vaak 6kW thermisch en zou zelfs meer moeten leveren.
Enkel zie je dat de warmtepomp constant in defrost gaat. Telkens als Ta daalt ga ik ervan uit dat u warmtepomp een defrost doet. Het is niet dat die 6kW teveel is en zijn vermogen niet kwijt kan, in tegendeel.
Mijn warmtepomp start ook altijd op hetzelfde punt en begint dan te moduleren. Bij u zou die dan naar boven moeten moduleren (want je vraagt een hogere Ta, meer vermogen dus), maar haalt dat niet want gaat eerst in defrost en nadien begint het terug van 0.

Als ik ga kijken naar mijn warmtevraag was dat de voorbije dagen 4,3kW thermisch. Daar starten die steeds op en kwam net overeen met warmteverlies. Want Ta werd net behaald. Stel nu dat ik ook constant 6kW vraagt zal mijn unit ook veel vaker in defrost gaan. Je gaat uiteraard meer verdampen. Maar dan nog lijkt het me nog steeds veel in u geval.

Je had er ook uw EPC geüpload. Onze woningen komen redelijk overeen, naar grote toe.
Ik heb iets meer bruto oppervlakte, maar uw volume + verliesoppervlakte is groter. Mijn woning is dus iets compacter gebouwt. Maar vooral naar luchtdichtheid, scoort mijn woning wel een stuk beter.
Jij verliest 3x zoveel m³/m², als ik (v50 waarde ligt dus 3 keer zo hoog). Wat uiteraard wel nefast is voor verwarming.

Als het buiten bv 10°C is, draait de unit dan iets stabieler? Want het kan ook zijn door de defrost dat het onbalans niet echt naar voor komt in de grafieken.

Ik ben maar luidop aan het denken hoor.

Laatst bewerkt:
Naden en kieren dichten: Venstertabletten afkitten, Plinten afkitten, Dampscherm perfect aansluiten op dakconstructie. Ik heb daar ook wel mijn werk van gemaakt. Was hier absoluut niet in orde. We zitten op 2.4 en de venstertabletten zijn nog niet afgekit. We zitten ook met een gewone dampkap en C ventilatie (die roosters lekken als een zeef)

Laatst bewerkt:
Nu moet je dat terug zetten. Het was tijdelijk om de aanvoerstreeftemperatuur hoger in te stellen, zodat het verwarmen wat sneller gaat.

Stel dus nu de gewenste temperatuur in. Je zult dan zien dat de aanvoerstreeftemperatuur terug zakt.
Vanaf nu ga je het even opvolgen wat de temperatuur in huis gaat doen. Afhankelijk daarvan pas je de stooklijn wat aan.
En terug gezakt naar 19,5.
De stooklijn per graad verhogen?

En terug gezakt naar 19,5.
De stooklijn per graad verhogen?
Wat zijn nu de waardes?
-Gewenste temperatuur thermostaat.
-Aanvoerstreeftemp
-aanvoertemp
-retourtemp
-Debieten in de kringen. (deze kunnen nu wel wat gezakt zijn, omdat het buiten ineens een stukje warmer is geworden)

Omdat het toch snel terug gezakt is van 21,5°C naar 19,5°C. Zou ik stooklijn toch een stuk ineens verhogen.
Bij 0°C kregen we het warm door een aanvoertemperatuur van 34°C.
Voetpunt 24°C en eindpunt 37°C. (ik ga ervan uit dat je 21,5°C vraagt op de thermostaat)
Dan zou je het normaal terug naar 21,5°C krijgen, vandaar kunnen we weer verder zien om deze eventueel te verlagen.
Bij deze stooklijn zou ik circulatiepomp ook anders beginnen instellen, maar daar zullen we nog wel even mee wachten. Niet teveel ineens veranderen.

Als je dat hebt aangepast, wat is dan aanvoerstreeftemp?

Ik verschiet er toch wel van, dat er verschillende best hoog moeten gaan in aanvoertemperatuur met een recente woning.

Laatst bewerkt:
Wat zijn nu de waardes?
-Gewenste temperatuur thermostaat.
21
-Aanvoerstreeftemp
27
28,7 maar de vrouw had de thermostaat een uur geleden terug op 24 gezet. Ik deze dan op 21 vooraleer ik de gegevens kwam nakijken.
zie ik niet staan
-Debieten in de kringen. (deze kunnen nu wel wat gezakt zijn, omdat het buiten ineens een stukje warmer is geworden)

Omdat het toch snel terug gezakt is van 21,5°C naar 19,5°C. Zou ik stooklijn toch een stuk ineens verhogen.
Bij 0°C kregen we het warm door een aanvoertemperatuur van 34°C.
Voetpunt 24°C en eindpunt 37°C. (ik ga ervan uit dat je 21,5°C vraagt op de thermostaat)
Dan zou je het normaal terug naar 21,5°C krijgen, vandaar kunnen we weer verder zien om deze eventueel te verlagen.
Bij deze stooklijn zou ik circulatiepomp ook anders beginnen instellen, maar daar zullen we nog wel even mee wachten. Niet teveel ineens veranderen.

Als je dat hebt aangepast, wat is dan aanvoerstreeftemp?
30
Ik verschiet er toch wel van, dat er verschillende best hoog moeten gaan in aanvoertemperatuur met een recente woning.
vijgen na Pasen, maar ik zou toch zeer veel anders aanpakken bij een eventuele 2e bouw.

Ook nog volgende storingen in de historie gevonden, komen beide 3 keer voor met paar dagen tussen, zie foto´s.

Edit: iemand een idee hoe ik het wifi bakje terug gekoppeld krijg? Al paar keer uit en in gestoken maar blijft rood flikkeren ipv groen 🤔, zie foto

Bijlagen

• 20250122_201044.jpg
    20250122_201044.jpg
    942,2 KB · Weergaven: 10
  • 20250122_201033.jpg
    20250122_201033.jpg
    842 KB · Weergaven: 11
  • 173757349270836892743504027776.jpg
    173757349270836892743504027776.jpg
    1 MB · Weergaven: 11
21

27

28,7 maar de vrouw had de thermostaat een uur geleden terug op 24 gezet. Ik deze dan op 21 vooraleer ik de gegevens kwam nakijken.

zie ik niet staan

30

vijgen na Pasen, maar ik zou toch zeer veel anders aanpakken bij een eventuele 2e bouw.

Ook nog volgende storingen in de historie gevonden, komen beide 3 keer voor met paar dagen tussen, zie foto´s.

Edit: iemand een idee hoe ik het wifi bakje terug gekoppeld krijg? Al paar keer uit en in gestoken maar blijft rood flikkeren ipv groen 🤔, zie foto
Retourstemperatuur vind je terug onder:
Servicemenu-->Diagnose-->monitorwaarden-->warmtepomp-->temperaturen
Is de TC0retourstemperatuur.

Nu is wel de bedoeling dat uw vrouw eraf blijft. :D. Want je gaat nu de stooklijn afstellen, dus thermostaat is off-limits. :p

Eerste storing is de communicatie tussen de thermostaat en binnen unit.

2de storing is te weinig debiet voor uw defrost. Bij een defrost gaat de pomp naar 100%. Is dus al een zeer goede zaak dat je uw kringen verder hebt open gedraaid, deze stonden te sterk geknepen voor defrost.
Normaal zou die melding niet meer mogen komen nadat je de kringen verder hebt open gedraaid.

Met dat wifi bakje heb ik geen ervaring. Is dat van buderus zelf?

Retourstemperatuur vind je terug onder:
Servicemenu-->Diagnose-->monitorwaarden-->warmtepomp-->temperaturen
Is de TC0retourstemperatuur.
Tc0 is 24,7
Nu is wel de bedoeling dat uw vrouw eraf blijft. :D. Want je gaat nu de stooklijn afstellen, dus thermostaat is off-limits. :p
Normaal luistert ze beter 🤷‍♂️
Eerste storing is de communicatie tussen de thermostaat en binnen unit.

2de storing is te weinig debiet voor uw defrost. Bij een defrost gaat de pomp naar 100%. Is dus al een zeer goede zaak dat je uw kringen verder hebt open gedraaid, deze stonden te sterk geknepen voor defrost.
Normaal zou die melding niet meer mogen komen nadat je de kringen verder hebt open gedraaid.
Tis hier de 1 fout achter de andere precies, 1 maand na ingebruikname hebben ze al de printplaat komen vervangen omdat er feen communicatie was met de buitenunit en puur op de weerstand verwarmde.
Met dat wifi bakje heb ik geen ervaring. Is dat van buderus zelf?
Ja dacht het wel, zit hier verbonden, foto oranje, grijs en blauw, in de unit en is voor communicatie met hun app. Heb ze al via FB gecontracteerd maar tevergeefs.

Edit: TC0 al 25,1

Bijlagen

• 17375786386154508616238972944043.jpg
    17375786386154508616238972944043.jpg
    871,9 KB · Weergaven: 10
Ik stuur voor 21.5 graden wenstemp bij 4.5 graad buiten ook 29 graden de vloer in. Maar ik laat het 's nachts afkoelen en heb wss dus wel wat meer vermogen nodig. Als ik dat niet zou doen, dan zou ik met iets minder ook goed toekomen wss. Dit jaar is de verwarming nooit aangeweest na 16h en die start op om 7h, dus ik heb wel wat marge.

Naden en kieren dichten: Venstertabletten afkitten, Plinten afkitten, Dampscherm perfect aansluiten op dakconstructie. Ik heb daar ook wel mijn werk van gemaakt. Was hier absoluut niet in orde. We zitten op 2.4 en de venstertabletten zijn nog niet afgekit. We zitten ook met een gewone dampkap en C ventilatie (die roosters lekken als een zeef)

Ik heb 1,35. Volgens mij is dat redelijk, maar niet uitzonderlijk goed.

1.35 is wel heel goed hoor. Misschien niet passiefbouwgoed. Maar zeer goed. De kerel van de blowerdoortest zei dat alles onder de 3 goed is. En 4-5 niet zo goed.

Het zou gewoon veel erger geweest zijn moest ik het niet aangepakt hebben. (We kochten van een gescheiden koppel)

Zo lag de isolatie en dampscherm open omdat de ventilatie nog op het dak aangesloten moest worden. De ventilatieman zou nog langskomen om alles aan te sluiten. Niet gezien! Kheb het dan maar zelf gedaan.
Ook voelde ik tocht op de zolderverdieping. Dampscherm was met de verkeerde kit aan de muren geplakt en waren de naden en nietjes niet met tape gedicht. Ze hadden trouwens ook het stuk tussen spanten en dakrand niet geïsoleerd! Heb daar alles mooi aangesloten aan de muurisolatie en vervolgens volledig luchtdicht afgewerkt.

Laat ons zeggen: de ene stielman is de andere niet! En die dat ons warmtepomp geplaatst heeft.... Tsjah

Laatst bewerkt:
v50 is het gemeten lekdebiet bij 50pa overdruk/onderdruk in m³/h.m².
n50 is hoeveel de woning van lucht ververst in 1h tijd bij een drukverschil van 50pa.

De v50 waarde ligt normaal iets hoger dan de n50 waarde.

1.35 is wel heel goed hoor. Misschien niet passiefbouwgoed. Maar zeer goed. De kerel van de blowerdoortest zei dat alles onder de 3 goed is. En 4-5 niet zo goed.

Het zou gewoon veel erger geweest zijn moest ik het niet aangepakt hebben. (We kochten van een gescheiden koppel)

Zo lag de isolatie en dampscherm open omdat de ventilatie nog op het dak aangesloten moest worden. De ventilatieman zou nog langskomen om alles aan te sluiten. Niet gezien! Kheb het dan maar zelf gedaan.
Ook voelde ik tocht op de zolderverdieping. Dampscherm was met de verkeerde kit aan de muren geplakt en waren de naden en nietjes niet met tape gedicht. Ze hadden trouwens ook het stuk tussen spanten en dakrand niet geïsoleerd! Heb daar alles mooi aangesloten aan de muurisolatie en vervolgens volledig luchtdicht afgewerkt.

Laat ons zeggen: de ene stielman is de andere niet! En die dat ons warmtepomp geplaatst heeft.... Tsjah
Bij ons ook niet... we hebben zelfs nog gevraagd aan de bouwfirma "Gade gulle da doen? Want anders doen we het zelf...", "Neenee, wij gaan dat doen was het antwoord". Het dak hebben wij zelf geïsoleerd maar het stuk boven op de muur konden we natuurlijk niet meer aan eens het dak lag.
Wa bleek nadien? Niet gebeurt natuurlijk... man diejn dakwerker is colèrig geweest toen wij daar op uit kwamen, zonder reden natuurlijk want hij was diegene die zijn werk niet goed gedaan had...

Ik denk als ge moest weten in hoeveel nieuwe huizen de muurisolatie niet aansluit op de dakisolatie... allemaal die SoD's waar de bouwheer niet half mee volgt wat er allemaal wel en niet gebeurt (of gewoon niet voldoende kennis heeft). Jonges toch, ge wordt bestolen waar ge bij staat.

Terug
Bovenaan