beneden, gang en badkamers boven vloerverwarming,de kamers zelf staat een aircounit om eventueel bij te verwarmen maar wordt enkel met gekoeld in de zomer.
Hoe zie ik dat? Effectief aan de collectoren? Zie foto
20,5
Kamerstreeftemp: 21
Ruimtetemp: 19,5
27,0
27,3
Tc1 aanvoertemp. Primair: 28,1
24,4
Eindpunt 30
Voetpunt 23
Max aanvoertemp 49
Kamerinvloed: uit
Offset ruimtetemp: ok
jep van 2021
Ik heb ze een sjaal en jas gegeven en ze ligt al van 20u in bed, ik denk ongerelateerd
Vloerverwarming:
Ik veronderstel dat de foto die ik zie enkel de collector voor beneden is en dat er boven nog een kleinere collector staat voor de kringen boven?
Op uw foto zie je bovenaan de flowmeters van de kringen. Er staat 0-1-2-3-4. Als dat op 1 staat (rond ringetje binnenin) wilt dat zeggen dat het debiet 1L/min is. Langs deze weg komt het warm water in de vloer.
Als je die zwartje kapjes eraf haalt kun je aan deze flowmeters draaien om het debiet te regelen. Op eerste zicht lijkt het dat de meeste op 1L/min staan? Je kunt eens controleren of de installateur kringen heeft geknepen door aan de flowmeters te draaien. Tegenwijzerzin is open draaien en dan zie je de flow veranderen. Misschien heeft die wat kringen geknepen om boven nog voldoende debiet te hebben. (water pakt de makkelijkste weg en eerst stond de pomp op 7k, wat een lager debiet geeft)
Onderaan zie je blauwe ventielen, hier komt het water terug uit uw vloerverwarming. Deze ventielen staan normaal volledig open, draait ook eens tegenwijzerzin.
Deze sluit je als je de kring niet wilt gebruiken (bv in de zomer sluit ik dit ventiel op de badkamer kring, omdat ik deze niet wil koelen).
Ondanks wij beide een circulatiepomp hebben die het debiet regelt, heb ik wel kringen geknepen. Zo kan ik in de badkamer een hogere temperatuur bekomen en in de slaapkamers minder.
In u geval verwarm je de slaapkamers niet met vloerverwarming, dus alles volledig open zou zeker niet slecht zijn. Zolang de verste kring voldoende debiet kan halen.
Thermostaat:
Is vreemd dat jij 20,5°C vraagt en de kamerstreeftemp 21°C is. Als je op de draaiknop van de thermostaat (wit bakje) duwt dan laat die 20,5°C al blinkend zien?
Check eens:
Servicemenu-->Verwarming/koelen instellen-->Verwarmingsgroep1-->"type afstandbediening" Staat dit op RC100H?
Warmtepomp:
Regelt voorlopig dus naar het geen wat we vragen, wat goed is.
Heb nog eens nagekeken, want was aan het twijfelen. TC1 is niet de externe temperatuur meting. Dat is T0. Hij regelt dus naar het getal van sensor T0.
Je vraagt 27°C en aanvoertemperatuur is 27,3°C (T0 sensor), wat goed is.
Tc1 is 28,1°C (mijn afwijking is ook in die groot orde).
Tc1 en Tc3 komen normaal redelijk overeen, dus de circulatiepomp doet het ook goed, want deze had je ingesteld op 3,5K. (TC3-TC0)
28,1°C-24,4°C = 3,7°C
Conclusie:
Het blijft koud, wat dus wilt zeggen dat aanvoerstreeftemperatuur wat moeten verhogen.
Kijk eerst even wat nu de aanvoerstreeftemperatuur is en verhoog dan het eindpunt eens naar 33°C. Vervolgens ga je terug controleren wat de aanvoerstreeftemperatuur is. Deze zou nu hoger moeten liggen. Je gaat dus nu de vloer warmer maken.
(Het hangt dan ook wat af of de kringen van de beneden wat te hard zijn geknepen, dat zul je dus even moeten controleren. Anders lijkt het me ook nog interessant om die kringen ietsje verder open te zetten of zelfs volledig.).