Warmtepompen

Haha en je komt van een crazy 0.85 stooklijn. Dat ga je wel merken in uw verbruik.
Het blijft nu wel consistent 20°C. Gisteren 23,6 kWh en vandaag (tot nu toe) 19,1 kWh. Ziet er degelijk uit denk ik...?
Wat als nu blijkt dat het gemiddelde deze week toch bij 19,5°C bleef hangen?

Hier is het nog steeds 'koud' 19 a 19,5 graden en de madam begint te klagen waarom ik dit net in de winter wil aanpassen 🤷‍♂️

Hier is het nog steeds 'koud' 19 a 19,5 graden en de madam begint te klagen waarom ik dit net in de winter wil aanpassen 🤷‍♂️
Je verwarmt enkel met vloerverwarming? Dan moet je eens gaan kijken of elke kring wel voldoende debiet krijgt?
Wat is de gevraagde temperatuur op de thermostaat?

Pak nu eens wat foto’s van volgende zaken. Of noteer ze even hier.
-Aanvoerstreeftemperatuur
-aanvoertemperatuur
-retourtemperatuur
-stooklijn

Heb je een nieuwbouw?

Je kunt tegen uw madam zeggen dat je het enkel kunt testen in de winter. Maar daar zal zij wel anders over denken. :p

Je verwarmt enkel met vloerverwarming?
beneden, gang en badkamers boven vloerverwarming,de kamers zelf staat een aircounit om eventueel bij te verwarmen maar wordt enkel met gekoeld in de zomer.
Dan moet je eens gaan kijken of elke kring wel voldoende debiet krijgt?
Hoe zie ik dat? Effectief aan de collectoren? Zie foto
Wat is de gevraagde temperatuur op de thermostaat?
20,5
Kamerstreeftemp: 21
Ruimtetemp: 19,5
Pak nu eens wat foto’s van volgende zaken. Of noteer ze even hier.
-Aanvoerstreeftemperatuur
27,0
-aanvoertemperatuur
27,3
Tc1 aanvoertemp. Primair: 28,1
-retourtemperatuur
24,4
Eindpunt 30
Voetpunt 23
Max aanvoertemp 49
Kamerinvloed: uit
Offset ruimtetemp: ok
Heb je een nieuwbouw?
jep van 2021
Je kunt tegen uw madam zeggen dat je het enkel kunt testen in de winter. Maar daar zal zij wel anders over denken. :p
Ik heb ze een sjaal en jas gegeven en ze ligt al van 20u in bed, ik denk ongerelateerd🤔

Bijlagen

• 20250116_205932.jpg
    20250116_205932.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 15
beneden, gang en badkamers boven vloerverwarming,de kamers zelf staat een aircounit om eventueel bij te verwarmen maar wordt enkel met gekoeld in de zomer.

Hoe zie ik dat? Effectief aan de collectoren? Zie foto

20,5
Kamerstreeftemp: 21
Ruimtetemp: 19,5

27,0

27,3
Tc1 aanvoertemp. Primair: 28,1

24,4

Eindpunt 30
Voetpunt 23
Max aanvoertemp 49
Kamerinvloed: uit
Offset ruimtetemp: ok

jep van 2021

Ik heb ze een sjaal en jas gegeven en ze ligt al van 20u in bed, ik denk ongerelateerd🤔

Vloerverwarming:
Ik veronderstel dat de foto die ik zie enkel de collector voor beneden is en dat er boven nog een kleinere collector staat voor de kringen boven?

Op uw foto zie je bovenaan de flowmeters van de kringen. Er staat 0-1-2-3-4. Als dat op 1 staat (rond ringetje binnenin) wilt dat zeggen dat het debiet 1L/min is. Langs deze weg komt het warm water in de vloer.
Als je die zwartje kapjes eraf haalt kun je aan deze flowmeters draaien om het debiet te regelen. Op eerste zicht lijkt het dat de meeste op 1L/min staan? Je kunt eens controleren of de installateur kringen heeft geknepen door aan de flowmeters te draaien. Tegenwijzerzin is open draaien en dan zie je de flow veranderen. Misschien heeft die wat kringen geknepen om boven nog voldoende debiet te hebben. (water pakt de makkelijkste weg en eerst stond de pomp op 7k, wat een lager debiet geeft)
Onderaan zie je blauwe ventielen, hier komt het water terug uit uw vloerverwarming. Deze ventielen staan normaal volledig open, draait ook eens tegenwijzerzin.
Deze sluit je als je de kring niet wilt gebruiken (bv in de zomer sluit ik dit ventiel op de badkamer kring, omdat ik deze niet wil koelen).
Ondanks wij beide een circulatiepomp hebben die het debiet regelt, heb ik wel kringen geknepen. Zo kan ik in de badkamer een hogere temperatuur bekomen en in de slaapkamers minder.
In u geval verwarm je de slaapkamers niet met vloerverwarming, dus alles volledig open zou zeker niet slecht zijn. Zolang de verste kring voldoende debiet kan halen.

Thermostaat:
Is vreemd dat jij 20,5°C vraagt en de kamerstreeftemp 21°C is. Als je op de draaiknop van de thermostaat (wit bakje) duwt dan laat die 20,5°C al blinkend zien?
Check eens:
Servicemenu-->Verwarming/koelen instellen-->Verwarmingsgroep1-->"type afstandbediening" Staat dit op RC100H?

Warmtepomp:
Regelt voorlopig dus naar het geen wat we vragen, wat goed is.
Heb nog eens nagekeken, want was aan het twijfelen. TC1 is niet de externe temperatuur meting. Dat is T0. Hij regelt dus naar het getal van sensor T0.
Je vraagt 27°C en aanvoertemperatuur is 27,3°C (T0 sensor), wat goed is.
Tc1 is 28,1°C (mijn afwijking is ook in die groot orde).
Tc1 en Tc3 komen normaal redelijk overeen, dus de circulatiepomp doet het ook goed, want deze had je ingesteld op 3,5K. (TC3-TC0)
28,1°C-24,4°C = 3,7°C

Conclusie:
Het blijft koud, wat dus wilt zeggen dat aanvoerstreeftemperatuur wat moeten verhogen.
Kijk eerst even wat nu de aanvoerstreeftemperatuur is en verhoog dan het eindpunt eens naar 33°C. Vervolgens ga je terug controleren wat de aanvoerstreeftemperatuur is. Deze zou nu hoger moeten liggen. Je gaat dus nu de vloer warmer maken.
(Het hangt dan ook wat af of de kringen van de beneden wat te hard zijn geknepen, dat zul je dus even moeten controleren. Anders lijkt het me ook nog interessant om die kringen ietsje verder open te zetten of zelfs volledig.).

Laatst bewerkt:
Seg, toch nog eens even een dikke merci aan @Bimmer!
Dit zijn mijn huidige settings. Leek in het begin dat die moeite had om de 20 °C te halen... Nu schommelt die tussen de 19.7-19.9 19.4 en 19.7. Geen idee of dit verwaarloosbaar is.
G6YdN3y.jpeg
Zeer goed dat je de stooklijn gigantisch naar beneden hebt kunnen krijgen en de gewenste temperatuur stabiel blijft.
0,85 was nu ook wel zot.

De warmtepomp zal nu veel stabieler en efficiënter draaien.

Temperatuur hangt van verschillende factoren af. Dus als je 20°C vraagt gaat dat door heen de dag schommelen.
Opzich niks verkeerd dat het bv in de ochtend zakt naar 19,5°C en in loop van de dag, door in de woning te leven stijgt naar 20°C. Ik vind dat dus in de marge vallen.
Als je toch liever hebt dat eerder boven afgerond wordt, dan stel je de curve wat steiler in.

Laatst bewerkt:
Vloerverwarming:
Ik veronderstel dat de foto die ik zie enkel de collector voor beneden is en dat er boven nog een kleinere collector staat voor de kringen boven?
Inderdaad
Op uw foto zie je bovenaan de flowmeters van de kringen. Er staat 0-1-2-3-4. Als dat op 1 staat (rond ringetje binnenin) wilt dat zeggen dat het debiet 1L/min is. Langs deze weg komt het warm water in de vloer.
Als je die zwartje kapjes eraf haalt kun je aan deze flowmeters draaien om het debiet te regelen. Op eerste zicht lijkt het dat de meeste op 1L/min staan? Je kunt eens controleren of de installateur kringen heeft geknepen door aan de flowmeters te draaien. Tegenwijzerzin is open draaien en dan zie je de flow veranderen. Misschien heeft die wat kringen geknepen om boven nog voldoende debiet te hebben. (water pakt de makkelijkste weg en eerst stond de pomp op 7k, wat een lager debiet geeft)
Onderaan zie je blauwe ventielen, hier komt het water terug uit uw vloerverwarming. Deze ventielen staan normaal volledig open, draait ook eens tegenwijzerzin.
Deze sluit je als je de kring niet wilt gebruiken (bv in de zomer sluit ik dit ventiel op de badkamer kring, omdat ik deze niet wil koelen).
Ondanks wij beide een circulatiepomp hebben die het debiet regelt, heb ik wel kringen geknepen. Zo kan ik in de badkamer een hogere temperatuur bekomen en in de slaapkamers minder.
In u geval verwarm je de slaapkamers niet met vloerverwarming, dus alles volledig open zou zeker niet slecht zijn. Zolang de verste kring voldoende debiet kan halen.
Staan inderdaad zo goed als allemaal op 1, sommige net iets minder.
Ik zal ze eens verder opendraaien
Thermostaat:
Is vreemd dat jij 20,5°C vraagt en de kamerstreeftemp 21°C is. Als je op de draaiknop van de thermostaat (wit bakje) duwt dan laat die 20,5°C al blinkend zien?
staat zelfs 21 op als gevraagde temp. en nu is het hier zelfs maar 19 graden.
Check eens:
Servicemenu-->Verwarming/koelen instellen-->Verwarmingsgroep1-->"type afstandbediening" Staat dit op RC100H?
staat juist
Warmtepomp:
Regelt voorlopig dus naar het geen wat we vragen, wat goed is.
Heb nog eens nagekeken, want was aan het twijfelen. TC1 is niet de externe temperatuur meting. Dat is T0. Hij regelt dus naar het getal van sensor T0.
Je vraagt 27°C en aanvoertemperatuur is 27,3°C (T0 sensor), wat goed is.
Tc1 is 28,1°C (mijn afwijking is ook in die groot orde).
Tc1 en Tc3 komen normaal redelijk overeen, dus de circulatiepomp doet het ook goed, want deze had je ingesteld op 3,5K. (TC3-TC0)
28,1°C-24,4°C = 3,7°C

Conclusie:
Het blijft koud, wat dus wilt zeggen dat aanvoerstreeftemperatuur wat moeten verhogen.
Kijk eerst even wat nu de aanvoerstreeftemperatuur is en verhoog dan het eindpunt eens naar 33°C. Vervolgens ga je terug controleren wat de aanvoerstreeftemperatuur is. Deze zou nu hoger moeten liggen. Je gaat dus nu de vloer warmer maken.
(Het hangt dan ook wat af of de kringen van de beneden wat te hard zijn geknepen, dat zul je dus even moeten controleren. Anders lijkt het me ook nog interessant om die kringen ietsje verder open te zetten of zelfs volledig.).
Aanvoerstreef temp is na aanpassing van 28 naar 29graden gegaan.
Mijn Eindpunt is nu 33graden bij -10.

Terug even afwachten

Hier bij 1 graden buitentemp gaat er bij vraagtemp 21.5 graden momenteel 30 graden naar de vloer, boven bij 20.5 graden vraagtemp is dat 29 graden. Werkelijke temp boven staat op 20 graden en beneden op 20.5 graden (dat was ook zo bij opstart om 7h).
Ik verwarm alleen tussen 7-22h (realiteit is dat 7-15h), dus mijn stooklijn zal waarschijnlijk nog te hoog staan, maar ik wil 's nachts miet verwarmen tenzij het nachten achter elkaar kouder dan -5 graden wordt.

@Castil , is dat een nieuwbouw of een ouder huis? Want mss dat die lage temps bij een oud huis niet kunnen, al kan je altijd wat lager als je dag en nacht verwarmd natuurlijk.

Inderdaad

Staan inderdaad zo goed als allemaal op 1, sommige net iets minder.
Ik zal ze eens verder opendraaien

staat zelfs 21 op als gevraagde temp. en nu is het hier zelfs maar 19 graden.

staat juist

Aanvoerstreef temp is na aanpassing van 28 naar 29graden gegaan.
Mijn Eindpunt is nu 33graden bij -10.

Terug even afwachten
Misschien ook leuk om te weten dat bij buderus de thermostaat niet zoveel doet. Eigenlijk is het steeds 100% WAR gestuurd.
Het enige wat jij nu doet met de thermostaat is de stooklijn parallel opschuiven aan de hand van de gevraagde temperatuur.
Als kamerinvloed aanstaat dan verschuift de stooklijn aan de hand daarvan ook parallel, maar deze staat nu af bij u. Wat goed is, want we moeten nu eerst zoeken naar de juiste stooklijn.

Ook al meet de thermostaat 19°C en je vraagt 21°C, dan doet die daar niets mee. Die werkt steeds naar de aanvoerstreeftemperatuur. Als het nu bv binnen 23°C is en je vraagt 21°C. Dan doet die daar eveneens niks mee, die blijft steeds werken naar de aanvoerstreeftemperatuur.
Als je nu op de thermostaat de gevraagde temperatuur zal verlagen, zul je zien dat de aanvoerstreeftemperatuur ook zal verlagen. Als je het verhoogd, dan verhoogd de aanvoerstreeftemperatuur mee.

Voor een nieuwbouw verwacht ik toch wel dat je het met zo'n aanvoertemperatuur het zeker warmer kunt krijgen als 19°C. Dus ik zou zeker de kringen controleren, voordat we de stooklijn nog verder omhoog duwen.

Bij mij staat de thermostaat ingesteld op 21,5°C wat een aanvoerstreeftemperatuur geeft van 27°C. Hiermee hou ik de woning ook op 21,5°C.
Zie je ook terug in mijn grafiek.
"current room temperature" blijft redelijk vlak. (Current room temperature, is de thermostaat)
Momenteel is het 21,3°C. In de nacht verlies ik 0,2°C, overdag komt er dan weer wat bij.
ggg.jpg

Laatst bewerkt:
Misschien ook leuk om te weten dat bij buderus de thermostaat niet zoveel doet. Eigenlijk is het steeds 100% WAR gestuurd.
Het enige wat jij nu doet met de thermostaat is de stooklijn parallel opschuiven aan de hand van de gevraagde temperatuur.
Als kamerinvloed aanstaat dan verschuift de stooklijn aan de hand daarvan ook parallel, maar deze staat nu af bij u. Wat goed is, want we moeten nu eerst zoeken naar de juiste stooklijn.

Ook al meet de thermostaat 19°C en je vraagt 21°C, dan doet die daar niets mee. Die werkt steeds naar de aanvoerstreeftemperatuur. Als het nu bv binnen 23°C is en je vraagt 21°C. Dan doet die daar eveneens niks mee, die blijft steeds werken naar de aanvoerstreeftemperatuur.
Als je nu op de thermostaat de gevraagde temperatuur zal verlagen, zul je zien dat de aanvoerstreeftemperatuur ook zal verlagen. Als je het verhoogd, dan verhoogd de aanvoerstreeftemperatuur mee.

Voor een nieuwbouw verwacht ik toch wel dat je het met zo'n aanvoertemperatuur het zeker warmer kunt krijgen als 19°C. Dus ik zou zeker de kringen controleren, voordat we de stooklijn nog verder omhoog duwen.

Bij mij staat de thermostaat ingesteld op 21,5°C wat een aanvoerstreeftemperatuur geeft van 27°C. Hiermee hou ik de woning ook op 21,5°C.
Zie je ook terug in mijn grafiek.
"current room temperature" blijft redelijk vlak. (Current room temperature, is de thermostaat)
Momenteel is het 21,3°C.
ggg.jpg
Ik zal deze avond de kringen nog eens bekijken en zien wat de aanpassingen va daarnet teweeggebracht hebben.

Bijkomende vraag, voor de vloerkoeling tijdens de zomer, moet ik dit dan ook allemaal weer aanpassen of is dit onafhankelijk van wat we nu doen?

Ik zal deze avond de kringen nog eens bekijken en zien wat de aanpassingen va daarnet teweeggebracht hebben.

Bijkomende vraag, voor de vloerkoeling tijdens de zomer, moet ik dit dan ook allemaal weer aanpassen of is dit onafhankelijk van wat we nu doen?
Is onafhankelijk. Eenmaal dat het correct staat, moet je het niet mee aanpassen.

Het enige wat ik hier doe in de koelperiode, zijn bepaalde kringen sluiten en andere volledig open.
-Slaapkamers zijn nu geknepen op de collector (0,5L/min), deze zet ik dan volledig open.
-Badkamer staat nu 100% open en bij koeling sluit ik die volledig
-Leefkelder sluit ik volledig de collector. (is 1 valve)
Dat stelt dus niks voor.

In u geval zal dat minder zijn. Bij koeling zou ik zeker alles 100% open zetten en badkamer wel sluiten.

Ik heb mij laten vertellen dat je best een kring nooit volledig dicht zet (beste dat er af en toe toch wat circulatie is). Ik pas dus dezelfde tactiek als hierboven toe, maar in plaats van volledig dicht, knijp ik tot 90% zeg maar.

Laatst bewerkt:
Nieuwbouw van 2021 E24 (strafpunten door airco). Dus zou toch iets of wat degelijk moeten zijn

Dat kan het idd niet zijn. Maar je hebt gisteren veranderd?
Dan zou ik idd kijken of je overal voldoende flow hebt. Wil je eigenlijk niet meer dan 1l/min aangezien je de delta T klein wilt houden? Hier staan de kringen op 2l/min, ik had de indruk dat ik het op 1l/min ook niet warm kreeg (dat was doordat de ketel niet genoeg kan terugmoduleren en zijn hitte niet kwijt kon)
Als je genoeg flow hebt, dan stooklijn telkens wat pushen, maar aangezien je een nieuwbouw hebt moet je er toch bijna zijn.

Ik heb mij laten vertellen dat je best een krijg nooit volledig dicht zet (beste dat er af en toe toch wat circulatie is). Ik pas dus dezelfde tactiek als hierboven toe, maar in plaats van volledig dicht, knijp ik tot 90% zeg maar.

Wat zou daar de reden van zijn? Want in de zomer draait hier de pomp nooit en staat het water de hele zomer stil, of een kring nu dichtstaat of niet.

Ik heb mij laten vertellen dat je best een krijg nooit volledig dicht zet (beste dat er af en toe toch wat circulatie is). Ik pas dus dezelfde tactiek als hierboven toe, maar in plaats van volledig dicht, knijp ik tot 90% zeg maar.
In deze situatie maakt het weinig uit. Omdat er in het jaar altijd flow is.
Ze zullen dat zeggen omdat er dan minder kans is dat er vervuiling kan ophopen in de buisjes. (deeltjes kunnen zich dan meer nestelen, zelfde reden waarom ze ook zeggen dat een ventilatie best nooit uitstaat)

Stel nu dat ik een gasketel had, dan had er evengoed geen flow geweest in de zomer door de vloerverwarming.

Laatst bewerkt:
Stel nu dat ik een gasketel had, dan had er evengoed geen flow geweest in de zomer door de vloerverwarming.

De pomp draait wekelijks wel even om vastroesten tegen te gaan, maar dat lijkt me niet genoeg om deeltjes niet te laten nestelen. En er zijn genoeg huizen met vloerverwarming icm gasketels.

De pomp draait wekelijks wel even om vastroesten tegen te gaan, maar dat lijkt me niet genoeg om deeltjes niet te laten nestelen. En er zijn genoeg huizen met vloerverwarming icm gasketels.
Dat hangt af van uw instellingen. Ik denk dat bij de meeste mensen niet het geval gaat zijn.

Bij mijn vorige woning (gasketel, maar maakt nu weinig uit) pompte de externe pompgroep ieder geval niet, zolang de thermostaat uitstond. De interen pomp wel.
Maar de interne pomp circuleerde dan enkel over de evenwichtsfles en niet over de vloerverwarming.

Edit:
Net eens gekeken in mijn instellingen en kwam niks tegen om die pomp bv af en toe eens te laten draaien.
Opzich geen ramp, want ik werk enkel met de interne pomp. Dus de pomp zal op regelmatig basis eens draaien voor de boiler op te warmen. Maar moest ik niet koelen, dan zou er evengoed geen debiet zijn in de kringen.

Laatst bewerkt:
Bij mijn Vaillant verwarming draait de pomp elke dag 2 minuten indien er geen verwarming of koeling gevraagd wordt om vastzitten te voorkomen. Dat is niet aan of uit te zetten in het menu.

Bij mijn Vaillant verwarming draait de pomp elke dag 2 minuten indien er geen verwarming of koeling gevraagd wordt om vastzitten te voorkomen. Dat is niet aan of uit te zetten in het menu.
Nog eens zitten opzoeken in de handleidingen, maar vind daar ook niks over terug.

Wat ik wel lees is als er geen warmtevraag is, dat het 3weg ventiel omschakelt naar boiler.
Moest dus de pomp toch eens starten, dan zal die circuleren over de boiler en niet de vloerverwarming.

Terug
Bovenaan