Wapengeweld in de VS

Dus die vraag mag gesteld worden als een blanke een zwarte neerschiet, maar omgekeerd niet? Het is ook tenenkrullend dat in nieuwsartikels op één en dezelfde website in het ene geval wel duidelijk wordt vermeld wat de huidskleur is van de schutter en het slachtoffer, en in het andere geval niet. Alsof wapengeweld ook een vorm van white privilege is.

De vraag mag gesteld worden, alleen snap ik niet waarom als daar geen enkele aanleiding voor is. In tegenstelling tot bij de andere, waar de burgemeester, de politie en de aanklager aangaven dat dat mogelijk was.
 
Beetje door dit topic aan het gaan, en wou eens weten wat de Amerikaanse aantallen zouden geven wanneer je ze extrapoleert naar België, want de USA is natuurlijk een heel groot land, dus hoge aantallen kunnen natuurlijk nog steeds een heel ander beeld geven dan je initieel zou verwachten.

Heb het even opgezocht, en wanneer je verder gaat op wat men algemeen in de USA als een "mass shooting" beschouwd, dus minstens 4 gewonden en/of doden, exclusief de persoon die schiet, dan heeft men tot vandaag 232 doden en 678 gewonden.
Dit is tot en met gisteren (21/04). Dus 110 dagen.
Als ze aan dit tempo doorgaan dan halen ze mogelijks tegen het einde van het jaar 770 doden en 2250 gewonden.
Wel noteren dat de eerste paar maanden van dit jaar nog nooit eerder zo een hoog gemiddelde hebben gehaald.

België heeft 11.6 miljoen inwoners, de USA pakweg 332 miljoen.

Omgezet naar de Belgische populatie zou dit 27 doden en een 78 gewonden in één jaar betekenen. Dus enkel de doden en gewonden in incidenten waar 4 of meer slachtoffers vallen in één incident.
Voor zover ik weet halen we dat aantal niet als we alle doden en gewonden optellen sinds begin jaren '90, zelfs als we de bende van Nijvel (jaren '80) meetellen komen we amper aan dat totaal!
Dus in de USA halen ze aantallen op één jaar die hier in in dik 40 jaar gehaald zijn, en waar driekwart van de slachtoffers dan nog aan één bende toe te schrijven zijn.

Wat betreft aantal vuurwapen doden in het algemeen, dus alle oorzaken inclusief ongevallen, zelfmoorden, wettelijke zelfverdediging, doden door politieagenten, kan ik heel moeilijk nummers van België terugvinden.

Sowieso, als we dezelfde extrapolatie USA --> België maken zouden we dit jaar al aan 450 vuurwapen doden moeten zitten, of net geen 1500 doden per jaar.

Bij die Amerikaanse nummers ook even meegeven dat de meerderheid van de dodelijke slachtoffers zelfmoorden zijn!
Voor dit jaar (dus ook weer tot 21/04) zitten ze aan net geen 13,000 vuurwapendoden, waarvan bijna 7400 zelfmoorden zijn!

Toch ook iets om even bij stil te staan, ik zou (niet onderbouwd) denken dat "succesvolle" zelfmoord veel makkelijker is door al die vuurwapen.
Een vlaag van extreme depressie, even wapen uit de schuif en hop, alles is voorbij.
 
Wat betreft aantal vuurwapen doden in het algemeen, dus alle oorzaken inclusief ongevallen, zelfmoorden, wettelijke zelfverdediging, doden door politieagenten, kan ik heel moeilijk nummers van België terugvinden.
Cijfers voor België: daling van vuurwapendoden van 314 in 2003 naar 148 in 2017, een halvering. Het aantal moorden gepleegd met een vuurwapen daalde zelfs nog sterker: van 53 in 2003 naar 12 in 2017

Ik heb ooit eens een artikel gelezen dat als we Duitse cijfers zouden extrapoleren naar België (wat niet onlogisch is, want gelijkaardige regels) er hier in België er ergens 1 moord gepleegd wordt om de drie jaar met behulp van een legaal privaat wapen. Opnieuw, dan lijkt het mij dat ons Europese model van legaal wapenbezit toch wel enigszins superieur is.

Meeste moorden worden hier in België gepleegd zonder vuurwapens en als er moorden/schietpartijen zijn is dat met illegale wapens.
 
Cijfers voor België: daling van vuurwapendoden van 314 in 2003 naar 148 in 2017, een halvering. Het aantal moorden gepleegd met een vuurwapen daalde zelfs nog sterker: van 53 in 2003 naar 12 in 2017

Ik heb ooit eens een artikel gelezen dat als we Duitse cijfers zouden extrapoleren naar België (wat niet onlogisch is, want gelijkaardige regels) er hier in België er ergens 1 moord gepleegd wordt om de drie jaar met behulp van een legaal privaat wapen. Opnieuw, dan lijkt het mij dat ons Europese model van legaal wapenbezit toch wel enigszins superieur is.

Meeste moorden worden hier in België gepleegd zonder vuurwapens en als er moorden/schietpartijen zijn is dat met illegale wapens.
En net daardoor zijn er in België ook veel minder random moorden. Het overgrote deel van de moorden hier, zijn tussen partners/familieleden/... Zo van die random "ik heb zin om iemand te vermoorden" zijn heel uitzonderlijke gevallen itt in de US.
 
Wat is dat daar in Texas? Drie massamoorden op korte tijd.

 
Wat is dat daar in Texas? Drie massamoorden op korte tijd.

Ze zijn daar gewoon gek aan het worden, ze geven het zelfs toe:
Volgens Self was niet zozeer de wapenwetgeving, maar het gebrek aan instellingen voor geestelijke gezondheidszorg in de VS de schuldige voor de vele schietpartijen.
 

Waanzinnig verhaal man, wtf. 5 mensen koelbloedig afgeknald, inclusief een 8-jarig meisje... Gewoon omdat ze vragen om te stoppen met te schieten in de voortuin om middernacht.
 
Dendezen 👇🏻 Ik laat de zaak op zich in het midden. Een paar dagen terug staat hij in een pak kranten af te geven op hulpverleners, verloop van proces, burgerlijke partijen, al wat hij kan bedenken en dan krijgt hij natuurlijk dit. Vraag mij dan af of het zo bekokstooft is om hem naar nog een andere gevangenis te krijgen of een pay day vast te krijgen. Een beetje advocaat had toch gezegd ‘zip it, Derek’?
IMG_0514.jpeg
 
Terug
Bovenaan