Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Wij gaan hier toch ook eens dringend koudebruggen moeten aanpakken. Maar goed, onze niet geïsoleerde garage komt uit op de keuken, en die deur staat altijd op een kier voor de kat, anders kan die niet buiten :)

Plaatsen van venstertabletten hebben we wel niet zo goed aangepakt, zat nog een kiertje open naar de spouw, en hebben dat niet dicht gepurd omdat da plekken zou geven op de tabletten zelf. Komt nu op sommige plaatsen wel een beetje tocht binnen. We hopen dat da met spouwmuurisolatie opgelost geraakt.

Verwarming staat thans niet hoog, dag en nacht op 19.

Verbruik deze week 61m3
Vorige week was dat 53 m3

September 2022: 49m3
October 2022: 58 m3
November 2022: 134 m3

Laatst bewerkt:
Bij mij steeds 18 graden en dat is voorlopig voldoende.
's Nachts en wanneer ik niet thuis ben zet ik ze op max 13.5 graden.
Of is het efficiënter om ze gewoon volcontinue op 18 graden te zetten?

Hangt af of het radiatoren zijn of vloerverwarming blijkbaar. Maar een verschil van 3-4 graden is het maximum voor de nachttemperatuur als je er "rendement" uit wil halen.
Bvb 15 als je niet thuis bent en 18 als je wel thuis bent is zuiniger dan 13.5-18 omdat je dan veel harder moet stoken.

Bij vloerverwarming is die marge nog kleiner.

Bvb 15 als je niet thuis bent en 18 als je wel thuis bent is zuiniger dan 13.5-18 omdat je dan veel harder moet stoken.
Onder de 15 graden zou ik sowieso wel niet gaan of toch niet voor een langere periode gezien schimmelvorming enzo.

Hier alles 15 graden en als er iemand voor langere tijd in de kamer is 19.5.

De slaapkamers staan dan weer op 16. Daar lig je toch onder een dons.

Opletten dat je niet te laag in temperatuur gaat, want dat verhoogt het risico op condensvorming en bijgevolg schimmel. Dit doordat in koude lucht minder vocht kan blijven hangen en dus vlugger neerslaat op koude oppervlakten. Goede ventilatie is dan extra belangrijk om het vochtgehalte in de lucht laag te houden.

Onder de 15 graden zou ik sowieso wel niet gaan of toch niet voor een langere periode gezien schimmelvorming enzo.

Hier alles 15 graden en als er iemand voor langere tijd in de kamer is 19.5.

De slaapkamers staan dan weer op 16. Daar lig je toch onder een dons.
Had juist hetzelfde idee, had met vorige post je bericht nog niet gezien 😉

Thermostaat blijft hier op 16-17 graden staan. Wanneer we thuis zijn bijverwarmen met de houtkachel. In de living dan vlot + 25 graden, de rest van de beneden rond 20-21 graden.

Thermostaat blijft hier op 16-17 graden staan. Wanneer we thuis zijn bijverwarmen met de houtkachel. In de living dan vlot + 25 graden, de rest van de beneden rond 20-21 graden.
Welk merk van kachel? Ik wil ook een kachel, 1 groot probleem, geen rookgasafvoer direct recht omhoog mogelijk, de enige optie is een combi pellet-houtkachel, omdat die eventueel een stukje horizontaal kunnen lopen met de rookgasafvoer...

Amai, 25 is toch ook om te stikken? 😛
Ik krijg het hier ook vlot op 24-25 met de houtkachel mocht ik willen, maar dat vinden we allesbehalve aangenaam.
Hier brandt hij nu al de hele dag en ik heb een aangename 21,5-22 binnen. Half geknepen, 1 blokje per uur, en dan is die temperatuur hier makkelijk te beheersen.

Slim en energiezuinig verwarmen doe je zo!

Zet je verwarming ’s nachts op 16 graden.
In een goed geïsoleerde woning wordt het ’s nachts zelden kouder en zal de ketel dus niet aanslaan. Ook als je overdag niet thuis bent, is 16 graden een goede temperatuur. Laat de temperatuur nooit zakken onder de 10 graden, anders kun je last krijgen van condensatie.

• Laat je verwarming overdag als je thuis bent naar 21 graden stijgen.
De sprong van 16 naar 21 graden is klein genoeg om je woning ’s morgens vrij snel comfortabel warm te krijgen.

• Als je langdurig afwezig bent, mag de verwarming naar 14 of zelfs 12 graden.
Laag genoeg om weinig te moeten stoken en hoog genoeg om condensatie te vermijden.

Stel de klok van je thermostaat in.
30 minuten voor het opstaan mag de temperatuur naar 21 graden, 15 minuten voor je vertrekt zakt ze weer naar 16 graden. ’s Avonds mag de verwarming 30 minuten voordat je thuiskomt opnieuw naar 21 graden, 30 minuten voor het slapengaan gaat ze weer op nachtregime.

Extra tip van energieleverancier Eneco
Een radiator straalt warmte uit naar alle kanten, ook naar achter. Via de buitenmuur kan er zo heel wat warmte verloren gaan. Dat warmteverlies kun je tot een minimum beperken door radiatorfolie tegen de muur aan te brengen achter de radiator.

In een goed geïsoleerde woning wordt het ’s nachts zelden kouder en zal de ketel dus niet aanslaan. Ook als je overdag niet thuis bent, is 16 graden een goede temperatuur. Laat de temperatuur nooit zakken onder de 10 graden, anders kun je last krijgen van condensatie.

De sprong van 16 naar 21 graden is klein genoeg om je woning ’s morgens vrij snel comfortabel warm te krijgen.

Laag genoeg om weinig te moeten stoken en hoog genoeg om condensatie te vermijden.

30 minuten voor het opstaan mag de temperatuur naar 21 graden, 15 minuten voor je vertrekt zakt ze weer naar 16 graden. ’s Avonds mag de verwarming 30 minuten voordat je thuiskomt opnieuw naar 21 graden, 30 minuten voor het slapengaan gaat ze weer op nachtregime.

Een radiator straalt warmte uit naar alle kanten, ook naar achter. Via de buitenmuur kan er zo heel wat warmte verloren gaan. Dat warmteverlies kun je tot een minimum beperken door radiatorfolie tegen de muur aan te brengen achter de radiator.
Heb je ook een eigen bijdrage of ga je gewoon HLN copy pasten?

Goede tip van de energieleverancier voor een hoge facturatie. Terwijl iedereen zit te prediken van minder te stoken, gaan zij vlotjes 21 graden aanbevelen.

Heb je ook een eigen bijdrage of ga je gewoon HLN copy pasten?

Goede tip van de energieleverancier voor een hoge facturatie. Terwijl iedereen zit te prediken van minder te stoken, gaan zij vlotjes 21 graden aanbevelen.

🤣 Laatste regel: journalisten van HLN zijn hier niet bij betrokken.

Komt zeker in orde.

We hebben in onze semi BEN een ketel van kust mijn kloten (qua vermogen). Vanmorgen was het 19 graden terwijl de thermostaat permanent op 20 staat. Het is hier sinds 19h eindelijk 20 graden. Als ik het laat zakken snachts, kan hij heel De dag in yolo mode gaan en weer aan de pendel gaan...

We verwarmen hier beneden 100m2 met 2 radiators. Boven ook 100m2 met 1 grote wand radiator en op 2e verdiep enkel de badkamer. 5m2 vandaag om alles tussen 19 en 20 gr te houden. Klinkt dat wat normaal of niet?

De ketel ziet er nog altijd semi pendel uit. Is wel minder verbruik dan toen het nog warmer was buiten en het een textbook pendel was...

We verwarmen hier beneden 100m2 met 2 radiators. Boven ook 100m2 met 1 grote wand radiator en op 2e verdiep enkel de badkamer. 5m2 vandaag om alles tussen 19 en 20 gr te houden. Klinkt dat wat normaal of niet?

De ketel ziet er nog altijd semi pendel uit. Is wel minder verbruik dan toen het nog warmer was buiten en het een textbook pendel was...
5 m2 klinkt niet normaal. 5 m3 klinkt al meer normaal 🤔.

Terug
Bovenaan