Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier zitten we op 350, maar Fluvius moet er nog 2 dagen bijtellen natuurlijk. 19 graden in het begin hier geprobeerd, maar toch naar 19,5 gezet.

@Musk Fluvius kan M3 en Kwh. Al vind ik m3 wel makkelijker om te vergelijken. Misschien maar eens een maatstaf nemen hierzo.
Mja maar met M3 zit je met laagcalorisch en hoogcalorisch gas geloof ik.

Het specifieke ken ik er nu ook niet meteen van. Het is wel zo dat mijn P1-meter enkel m3 weergeeft of kan dat ook in Kwh?
Ik vermoed dat die enkel kan meten hoeveel volume (m³) er passeert, de omrekening naar energie (kWh) hangt dan af van de factor voor hoog- of laagcalorisch gas.

Als ik het me juist herinner was jij degene die zei dat 24/24 de verwarming in het hele huis vrij warm stond. Dus dat is wat je uitspookte :p

Maar ik merk ook wel nu ik er wat bewuster mee omga dat we een stuk zuiniger zijn, zonder veel comfortverlies.

Nee, we stookten wel gevoelig warmer en vooral heel het huis.
19-19,5 graden zijn we nu wel gewend, opzich is dat niet heel erg koud. Was wel even aanpassen, maar overgrote deel van de dag ben je toch bezig en s'avonds lagen we al onder een dekentje (in de zomer eigenlijk ook).

We hebben hier laagcalorisch gas, de meeste hoogcalorisch denk ik, dus in kWh uitdrukken zou beter zijn.
100 m3 is hier 1026,0 kWh, heb je hoogcalorisch gas is dat 1151,0kWh. Scheelt 125 kWh.

Neem jij de waarden van fluvius ofzo? Ik zie mijn gas altijd in kuub uitgedrukt hier.
De Vaillant app zelf, klopt wel met de teller ook.

@Green Mamba deze maand 3x op 19.5 gezet omdat ik niet warm genoeg had, is dan voor een blok van 3u dat ik dat doe. Ik ga dus ook niet nodeloos kou lijden enkel om te besparen.

De Vaillant app zelf, klopt wel met de teller ook.

@Green Mamba deze maand 3x op 19.5 gezet omdat ik niet warm genoeg had, is dan voor een blok van 3u dat ik dat doe. Ik ga dus ook niet nodeloos kou lijden enkel om te besparen.
Gij zijt allesinds een pak zuiniger als mij. Ik zit deze maand op 858kwh - verwarming heeft thans nog niet hoger gestaan dan 19,5 graden, maar wel boiler van 190 liter continu op 60graden en douchen beiden elke dag en de kinderen om de andere dag in bad.. ga het jaar wss afsluiten met ongeveer 10-11000kwh.

Voor de zomer zaten we wel met een baby, toen heb ik er niet naar gekeken qua verwarming.

Natuurlijk slaat het op geen hol om met mekaar te vergelijken als we niet alle parameters kennen. Zo kan de ene meer/minder verbruiken dan de ander, maar wel meer/minder m2 te verwarmen hebben.

Ik denk dat ook velen vergeten dat het nog steeds warm is voor de tijd van het jaar. We hebben nog maar amper vriestemperaturen gezien.
Het is dus logisch dat je minder verbruikt hebt dan dezelfde maand vorig jaar, zelfs als je je gedrag niet veranderd hebt.

Voor november zat ik op +-150m3. Valt mee vind ik, wetende dat ik op jaarbasis 30.000 kWh heb gebudgetteerd. Eerste jaar op gas dus ik heb er wat ‘t raden naar.

Verwarming + boiler van 150l.
‘s ochtends verwarmen naar 21 (tot 7u), vanaf 16u naar 21gr. In het weekend hele dag naar 20,5gr.
Het dak wordt geisoleerd (duurt een tijdje, ik doe het tussendoor 😁 ) dus tegen volgend jaar zal dat ook wel schelen.

Voor november zat ik op +-150m3. Valt mee vind ik, wetende dat ik op jaarbasis 30.000 kWh heb gebudgetteerd. Eerste jaar op gas dus ik heb er wat ‘t raden naar.

Verwarming + boiler van 150l.
‘s ochtends verwarmen naar 21 (tot 7u), vanaf 16u naar 21gr. In het weekend hele dag naar 20,5gr.
Het dak wordt geisoleerd (duurt een tijdje, ik doe het tussendoor 😁 ) dus tegen volgend jaar zal dat ook wel schelen.

30.0000 kwh is wel heel veel. Maar natuurlijk hangt alles af van oppervlakte, isolatie en vooral verwarmingsnood.

Vooral ook kijken naar jullie curve. Als het tussen 7u 's morgens en 16u opnieuw zakt naar 15 graden bv binnen, dan is het misschien interessanter de thermostaat tijdens die uren op 19 of zo te zetten. Want anders moet hij heel veel ophalen vanaf 16u.

30.0000 kwh is wel heel veel. Maar natuurlijk hangt alles af van oppervlakte, isolatie en vooral verwarmingsnood.

Vooral ook kijken naar jullie curve. Als het tussen 7u 's morgens en 16u opnieuw zakt naar 15 graden bv binnen, dan is het misschien interessanter de thermostaat tijdens die uren op 19 of zo te zetten. Want anders moet hij heel veel ophalen vanaf 16u.
Klopt, 30.000 is heel veel maar 't is ook wel een vrijstaande woning van '79, dubbel glas, (nog) geen isolatie, 220m² bewoonbaar. En van het mazoutverbruik hiervoor had ik ook niet echt een idee dus ik heb er 't raden naar waar ergens tussen de 15.000 en de 30.000 kWh we zullen landen.
Vandaar dus voorschot uit conservatieve overwegingen op 30.000 kWh ingesteld en we zien wel hoe het evolueert, mogelijks dat ik per januari al bijstuur.

Overdag en 's nachts zijn we nog niet onder de 17,5° gezakt dus dat valt al bij al wel mee.
Sowieso heb ik de thermostaat ook zo ingesteld dat we nooit onder 17° gaan.

Altijd maar warmer eigenlijk nu! Gezien het buiten kouder wordt, is het binnen dus relatief gezien warmer met de 18-19C ...
Yoehoee!

Januari op sociaal tarief hier maar om dan opeens gortig te doen, neen, dat blijft dan 19C en misschien es 20C als ik wat ziekelijk zou zijn of m'n kot te vochtig wordt.

En 27C of 22C is kwestie van : WENNEN en je lichaam tijd geven en je aanpassen. Zeg dat aan koppigaards of ouw menskes hé ...

Elke ochtend nu boven wat condens binnen op het glas (standaard dubbel glas, geen hr++) aan de pvc rand. Tjah, bij 12C op die kamers ... zal die radiatoren daar toch op 2 moeten zetten ipv 1 als het teveel wordt. Niet goed voor een huis of kamer, te vochtig. Maar als het maar dat beetje blijft ca va nog.

Oktober 90% minder gas hier, november 33% minder met vorig jaar. Vorig jaar was mijn totaal circa 25% minder gas.
Goeie start dus. December wordt al meer winters. Laat die opleg van Mr De Croo maar komen, dan valt de EG kost 2 maand net even weg hier. Met 150€ van m'n inkomen over de voorbije november mag dat wel.

Laatst bewerkt:
zit toch wat onduidelijkheid met mijn vloerverwarming. Tot op heden stond die aan van 5 uur tot 23 uur om dan in de nacht uit te zetten. Momenteel op 19.5 graden. Dit betekent dat hij smorgens dan, afhankelijk van de buitentemperatuur, een graad of 1.5 a 2 moet ophalen. Op die momenten in de ochtend moet de ketel zich natuurlijk weer volledig smijten om dat op te halen.

ik vraag me af of ik niet beter gewoon continue mijn temperatuur op 19 graden hou.

Ze heeft het graag warm..

Die mensen zitten nu wel terecht op sociaal tarief hoor. Maar het is absurd dat ik het thuis op 19C moet zetten omdat het anders te duur is.
Terecht? Ook voor sociaal tarief zijn de gasprijzen serieus gestegen, als ze dan nog steeds tot 27 graden verwarmt moet het toch zijn dat ze ergens wel geld te veel heeft.

Terecht? Ook voor sociaal tarief zijn de gasprijzen serieus gestegen, als ze dan nog steeds tot 27 graden verwarmt moet het toch zijn dat ze ergens wel geld te veel heeft.
Goh geld te veel.. ze zijn daar beiden thuis niet mentaal 100% en zouden geen volwaardige job kunnen doen. Maar ze doen wel vrijwilligers werk waar kan (klusjes lokale school, kinderen overlaten, etc). Dus profiteurs zijn ze niet.

Langs de andere kant worden ze wel in de watten gelegd door de overheid. Ze krijgen een pak meer geld sinds corona en we kunnen er soms zelf niet aan uit welke premie ze nu weer hebben ontvangen of waarom uitkering X ineens hoger ligt. (Mijn moeder doet de financiën voor hun). Ze zijn een pak beter af dan mijn moeder die nu op pensioen is en heel haar leven heeft gewerkt. Maar soit, dat is een andere discussie dan de temperatuur.

Ik probeer er niet te veel aan te denken of ik word er slechtgezind van. Ben blij met mijn goeie job maar heb medelijden met mensen die elke dag gaan werken voor een matig loon. Die mensen staan te bibberen aan de thermostaat.

Laatst bewerkt:
November 2021: 100 m3/1147 kWh
November 2022: 35 m3/399 kWh

Ben eens benieuwd voor December nu met deze vriestemperaturen 's Nachts. Het zal ander koek zijn.

Terug
Bovenaan