Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Grmbl. Gisteren middag redelijk normaal gasverbruik. Tegen de avond was alles op temperatuur (en het voelde ook aangenaam warm). Ik heb beneden en boven ook een weerstation dingetje (die van de serre gepikt) dat temp, co, humid meet. Dat was 2 x 19.8 terwijl de nest op 20 staat en de thermostaat boven ook op 20.

Deze nacht heeft hij weer zitten pendelen als een sinus terwijl alle smart zaken af staan. Knalt die onmiddellijk actief als de temp een 0.1 zakt? Of is dat zijn "smart" op voorhand stoken voor het koud zou kunnen worden ?

Gisteren was 6.8m3 voor een hele dag. Vandaag zitten we al aan 2m3 terwijl de temperatuur nog altijd 19.8 is. Het is hier EPC50, kan mij moeilijk inbeelden dat we 6m3 moeten stoken om op temperatuur te blijven terwijl het buiten bijna 10 graden is...

Hoeveel m2 verwarm je? Welke ketel? Hoe groot zijn je 2 radiators?

Grmbl. Gisteren middag redelijk normaal gasverbruik. Tegen de avond was alles op temperatuur (en het voelde ook aangenaam warm). Ik heb beneden en boven ook een weerstation dingetje (die van de serre gepikt) dat temp, co, humid meet. Dat was 2 x 19.8 terwijl de nest op 20 staat en de thermostaat boven ook op 20.

Deze nacht heeft hij weer zitten pendelen als een sinus terwijl alle smart zaken af staan. Knalt die onmiddellijk actief als de temp een 0.1 zakt? Of is dat zijn "smart" op voorhand stoken voor het koud zou kunnen worden ?

Gisteren was 6.8m3 voor een hele dag. Vandaag zitten we al aan 2m3 terwijl de temperatuur nog altijd 19.8 is. Het is hier EPC50, kan mij moeilijk inbeelden dat we 6m3 moeten stoken om op temperatuur te blijven terwijl het buiten bijna 10 graden is...
Hier gisteren 3,9 m3. Voor vandaag zitten we momenteel aan 1,1 m3. EPC 156, open bebouwing.

De Nest leert ook op de duur. Dus als je de aanvoertemp nog maar net hebt aangepast, leert die op de duur wanneer die de verwarming moet inschakelen om de temp zo stabiel mogelijk te houden. Constant instellingen aanpassen is alleszins niet goed voor de Nest, want dan weet die het ook niet meer. Ik zou het 2 weken zo laten staan en zien of het beter wordt. Indien niet, kan je ketel z'n vermogen waarschijnlijk gewoon niet kwijt met die 2 radiatoren en lage aanvoertemperatuur. Kan je heel makkelijk checken: als je Nest warmte vraagt en je ketel stopt terwijl de Nest nog steeds warmte vraagt, dan is het je ketel die pendelt en heeft dit niets me de Nest te maken.

Je hebt de ruimte terug moeten opwarmen, dat kost meer energie dan de ruimte op temperatuur houden. Je Nest nu op een vaste temp laten staan en volgende dagen je verbruik verder opvolgen.

Ok, Vandaag 3.8m3.

Het pendelpatroon ziet er ook al minder sinus uit maar meer een gedempte trilling patroon dat herhaald wordt.

Ook een paar brokken van een uur al zonder stoken.

Er is ook wat zon binnen gevallen vandaag. Zal ook helpen.

Eens benieuwd naar volgende dagen. 2 dagen zon. Kan de boel hier serieus opwarmen.

Hier is het ondertussen overal in huis +-21 graden. Heb alle radiatoren op 21° gezet (i.p.v. enkel keuken/living en slaapkamer/bureau) om eens te kijken hoeveel meer we zo verbruiken. Onze ketel pendelde te veel naar m'n zin en dat is nu een pak beter, dus mogelijk een vergelijkbaar gebruik (want pendelen is minder zuinig) en meer comfort. Bij vloerverwarming stook je ook dag en nacht heel het beneden verdiep warm, dus ben eens benieuwd of je met radiatoren en een lage aanvoertemperatuur ook zuinig heel je beneden verdiep kan warm stoken. Deze zaterdag en zondag zo 51kWh gas (per dag) verbruikt (verwarming + sanitair), vind ik goed meevallen gezien de temperaturen tegen het vriespunt lagen 's nachts. Nu eens kijken naar enkele vergelijkbare dagen qua temperatuur en zonneschijn om goed te kunnen vergelijken.

De vriendin is alvast fan en wil dat ik het zo laat. :tongue:
Blijkbaar toch 10 kWh minder verbruikt (48 kWh vs 58 kWh) woensdag t.o.v. dinsdag (beide dagen ongeveer zelfde dag en nacht temperaturen). Het is dus toch zuiniger dat ik onze ketel laat pendelen t.o.v. het pendelgedrag te verminderen door meer radiatoren open te draaien.

Blijkbaar toch 10 kWh minder verbruikt (48 kWh vs 58 kWh) woensdag t.o.v. dinsdag (beide dagen ongeveer zelfde dag en nacht temperaturen). Het is dus toch zuiniger dat ik onze ketel laat pendelen t.o.v. het pendelgedrag te verminderen door meer radiatoren open te draaien.
Ik had dinsdag 44 kWh tov 32 kWh woensdag, zonder verschil in stookgedrag. Weet dus niet of je nu al conclusies kunt maken…

Ik weet dat er wel meerdere zijn met een P1 meter, ik heb die van homewizard.
Ik merk nu dat er wel serieus wat verschil zit tussen de bedragen gas in m³ en m³ vermeld op mijnfluvius.
Wie heeft dit nog? Zit soms echt wel veel verschil op.

Elektricitet is vrij acuraat. Maar gas scheelt soms 1a1.5m³

Ik weet dat er wel meerdere zijn met een P1 meter, ik heb die van homewizard.
Ik merk nu dat er wel serieus wat verschil zit tussen de bedragen gas in m³ en m³ vermeld op mijnfluvius.
Wie heeft dit nog? Zit soms echt wel veel verschil op.

Elektricitet is vrij acuraat. Maar gas scheelt soms 1a1.5m³

Homewizard is van 00u00 tot 0u00, fluvius van 06u00 tot 06u00.

Ik had dinsdag 44 kWh tov 32 kWh woensdag, zonder verschil in stookgedrag. Weet dus niet of je nu al conclusies kunt maken…
Thanks om je resultaten te delen, dat geeft idd al een iets ander beeld. Wel vreemd, buitentemperaturen tijdens de dag en nacht waren ongeveer hetzelfde beide dagen en ook het weer was vergelijkbaar.

Je hebt alleszins dinsdag 38 procent meer verbruikt dan woensdag en wij slechts 21 procent meer, dus de conclusie is hoogstwaarschijnlijk nog terecht. Zondag en maandag lijken ook gelijkaardige dagen te worden qua weer en temp, ga dan nog eens vergelijken.

Thanks om je resultaten te delen, dat geeft idd al een iets ander beeld. Wel vreemd, buitentemperaturen tijdens de dag en nacht waren ongeveer hetzelfde beide dagen en ook het weer was vergelijkbaar.

Je hebt alleszins dinsdag 38 procent meer verbruikt dan woensdag en wij slechts 21 procent meer, dus de conclusie is hoogstwaarschijnlijk nog terecht. Zondag en maandag lijken ook gelijkaardige dagen te worden qua weer en temp, ga dan nog eens vergelijken.
Hier dinsdag 18.4 kWh en woensdag 24.0 kWh, beide dagen heeft de verwarming een ganse dag opgestaan. Ik heb dus net het omgekeerde als jullie voor. 🙈
De dagen waren even warm, maar de nacht van dinsdag op woensdag was 2 graden kouder, misschien dat bij jullie daar het verschil zit tussen dinsdag en woensdag?

Edit:de schuldige bij mezelf gevonden: ik heb een bad gepakt woensdag. 😁

Hier dinsdag 18.4 kWh en woensdag 24.0 kWh, beide dagen heeft de verwarming een ganse dag opgestaan. Ik heb dus net het omgekeerde als jullie voor. 🙈
De dagen waren even warm, maar de nacht van dinsdag op woensdag was 2 graden kouder, misschien dat bij jullie daar het verschil zit tussen dinsdag en woensdag?

Edit:de schuldige bij mezelf gevonden: ik heb een bad gepakt woensdag. 😁
Bij ons komt er ‘s morgens zon in de living op de thermostaat en dit “verwarmt” dan de thermostaat, waardoor de ketel soms enkele uren niet verwarmt omdat die denkt dat het warm genoeg is. Ik zie dat er dinsdag tussen 09u en 12u wel gestookt is, woensdag niet. Denk dus ook dat er woensdag meer zon was dan dinsdag (dinsdagmorgen geen zon?). De rest van de verbruiksgrafiek is min of meer gelijk.

Bij ons komt er ‘s morgens zon in de living op de thermostaat en dit “verwarmt” dan de thermostaat, waardoor de ketel soms enkele uren niet verwarmt omdat die denkt dat het warm genoeg is. Ik zie dat er dinsdag tussen 09u en 12u wel gestookt is, woensdag niet. Denk dus ook dat er woensdag meer zon was dan dinsdag (dinsdagmorgen geen zon?). De rest van de verbruiksgrafiek is min of meer gelijk.

Ah, daar heeft de Nest een speciale functie voor ! "Sun on Nest correction"

Anyway, hier lijkt het pendelen lijkt te zijn gestopt na 2 dagen... Kan die Nest zo snel leren? Nu is het een afwisseling van niks en een half uur warmen (nog altijd met spikes, maar ze gaan niet tot 0).

vandaag 1.5m3 so far
gisteren 4.7m3
eergisteren 4.5m3
dinsdag 6.8m3
maandag 5.4m3

Het voelt ook echt warm binnen, in tegenstelling tot begin deze week waar het constant koud voelde en de temp maar niet naar boven ging.

Dinsdag 22 nov het hoogste verbruik genoteerd: 4,9 m³.
Open bebouwing, temp. 19°C gedurende heel de dag op het glvl. Boven worden de kamer niet meer verwarmd (+- 16,5°C).

Mijn verbruik ook eens berekend. Ik zit nu op 0.8 m3 gas/dag + een kruiwagen hout.
Leefruimtes 21-22°, bureau 20°, badkamer 16°.
Oja en 200 euro vorige maand en deze maand gekregen omdat ik met gas verwarm :ROFLMAO:

We gaan deze maand in totaal 100m3 gas verbruikt hebben. Hiervan is 25m3 voor warm water (enorm veel I know), dus een 75m3 voor verwarming.
Vorig jaar November hadden we er 320m3 doorgejaagd, dus de zachte temperatuur + het minder stoken + boven niet verwarmen helpt wel.

Zelfs als we nu naar verbruikcijfers van 2021-2022 gaan (maar dat is onwaarschijnlijk), komen we op 1700m3 gas op jaarbasis ipv 2500m3. Ik heb geen idee wat we vorige winter eigenlijk uitgespookt hebben.

We hebben wel besloten om vanaf nu boven ook lichtjes te verwarmen, om de kou te breken en zeker geen beslagen vensters te krijgen. Dus we zullen in december wel een stuk hoger komen. We moeten sinds een paar dagen ook s'morgens een beetje verwarmen om de dag aangenaam door te komen en zeker niet te laag te gaan qua temp. Gezondheid gaat voor op wat centjes...

Deze maand 410kWh verbruikt, totale jaarverbruik zit nu op 3890 kWh. Ik ging uit van "net onder de 6000" dus de verwarming op 19 graden rendeert hier goed.

We gaan deze maand in totaal 100m3 gas verbruikt hebben. Hiervan is 25m3 voor warm water (enorm veel I know), dus een 75m3 voor verwarming.
Vorig jaar November hadden we er 320m3 doorgejaagd, dus de zachte temperatuur + het minder stoken + boven niet verwarmen helpt wel.

Zelfs als we nu naar verbruikcijfers van 2021-2022 gaan (maar dat is onwaarschijnlijk), komen we op 1700m3 gas op jaarbasis ipv 2500m3. Ik heb geen idee wat we vorige winter eigenlijk uitgespookt hebben.

We hebben wel besloten om vanaf nu boven ook lichtjes te verwarmen, om de kou te breken en zeker geen beslagen vensters te krijgen. Dus we zullen in december wel een stuk hoger komen. We moeten sinds een paar dagen ook s'morgens een beetje verwarmen om de dag aangenaam door te komen en zeker niet te laag te gaan qua temp. Gezondheid gaat voor op wat centjes...
Als ik het me juist herinner was jij degene die zei dat 24/24 de verwarming in het hele huis vrij warm stond. Dus dat is wat je uitspookte :p

Maar ik merk ook wel nu ik er wat bewuster mee omga dat we een stuk zuiniger zijn, zonder veel comfortverlies.

Deze maand 410kWh verbruikt, totale jaarverbruik zit nu op 3890 kWh. Ik ging uit van "net onder de 6000" dus de verwarming op 19 graden rendeert hier goed.
Neem jij de waarden van fluvius ofzo? Ik zie mijn gas altijd in kuub uitgedrukt hier.

Hier zitten we op 350, maar Fluvius moet er nog 2 dagen bijtellen natuurlijk. 19 graden in het begin hier geprobeerd, maar toch naar 19,5 gezet.

@Musk Fluvius kan M3 en Kwh. Al vind ik m3 wel makkelijker om te vergelijken. Misschien maar eens een maatstaf nemen hierzo.

Terug
Bovenaan