Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier was het gisteren en vandaag 17.4 °C beneden (waar de thermostaat hangt) 's morgens vroeg, dus met de verwarming af sinds 23u ongeveer. Ongeveer een graad kouder dan voor deze koudere dagen, maar ik heb wel de indruk dat het nog goed meevalt. Dit is een rijwoning van 1930, en het dak is recent nog maar geïsoleerd, dus ik denk dat we meteen het effect al zien omdat ik me toch 16 °C herinner van vorig jaar.

139m³ verbruikt in november dit jaar, vorig jaar was dat 313 m³. Vanavond de stoof toch beginnen aansteken, ik stel dat altijd maar uit.

Meterstanden nog eens ingegeven bij Engie en die stellen ondertussen een verlaging van voorschot voor (ik betaal nu 299/maand).

Weinig aanpassingen doorgevoerd tot hiertoe, beetje kaasschaafmethode wel:
- 's morgens kwartier later op temperatuur voor de ochtendshift, en een halve graad lager (20.5 ipv 21). Gevoelsmatig 0 impact.
- 's avonds 45 minuten vroeger stoppen met verwarmen. Gevoelsmatig vrij kleine impact.
- temperatuur wanneer het niet moet opwarmen teruggezetnaar 18, was 18.5
- in het weekend geen verwarmingsschema meer, de eerste die opstaat draait de verwarming open. Vrij kleine impact behalve voor wie eerst opstaat :D

Grootste aanpassing: op mijn bureau op zolder/onder het dak heb ik een split unit (airco/verwarming) die ik nog niet heb aangezet. Sinds vandaag zo'n dekentje met mouwen meegenomen naar boven die mijn lichaam lekker warm houdt, en ik heb net een paar verwarmde handschoenen gekocht op amazon. Ik denk dat ik daarmee perfect de winter doorkom zonder het hier op te warmen.

Alles samen zal dit het verbruik toch wel wat terugdringen, indien we er 10% kunnen afkrijgen is het toch weer dat.

Hier is mijn ventilatie D, zehnder, defect.
Komen op 16 januari :oink:
Absurd!
Dit hadden wij ook voor vorig jaar ook in putje winter, meer dan een maand wachttijd. Dat blijkt dus normaal te zijn?

Welke foutmelding en hoe oud is het systeem? De technieker van Zehnder zei dat het probleem bij ons een gekende zwakke plek was, maar ik kan me het precieze probleem niet meer herinneren. Iets met een sensor. Het probleem was bovendien nog niet opgelost, ze zouden werken aan een nieuw soort sensor. Die technieker liet verstaan dat de kans reëel is dat er dus nog eens iemand zou moeten langskomen om diezelfde sensor nog eens te vervangen...

Verbruik november: 750kwh, vorig jaar 850. Ik vermoed dat het verschil grotendeels door de hogere temperatuur zal komen. Nochtans ook een graadje lager stoken en wat kaasschaaf methode zoals hier net vermeld met de start- en stoptijden.

Hier eens wat tegengewicht geven aan alle spaarkampioenen:
Laatste week - 85m3
November - 230 m3
Hier laatste week 24 m3, en november 65 m3. Zijn dezelfde verhoudingen als 85 m3 en 230 m3 😅 (24/65 = 85/230). Op het einde van de rit zou je dan 2,7 keer het verbruik hebben van hier. Hier aan 14 cent, dus aan 5,2 cent zou je evenveel kwijt zijn als hier, als het zo verder evolueert 🤔😜.

Hoeveel verbruik heb jij normaal gezien op een jaar 🤔?
20 à 25 MWh.

Wat is je geheim?
In een groot huis uit de 19e eeuw wonen. En katten hebben die twintig keer per dag buiten en binnen willen, dus vijfentwintig keer de deur/venster opendoen (die vijf keer doen ze alsof ze binnen/buiten willen om dan gewoon te blijven zitten wanneer je de deur opendoet).

Maarja, jij zit zeker aan 3ct/kwh vast contract tot 2024? Met je positie als gastrader ;) kan je mij niet ergens zo een vaste formule fixen voor een paar ct/kwh...

10 cent tot 2025.
Bij Engie waren er een paar slimmeriken die retroactief vaste contracten aan zichzelf hebben toegekend. Allemaal ontslagen natuurlijk. Volgens de vakbond een 'gedeelde verantwoordelijkheid'. Vraag me soms af hoe die mannen hun lach kunnen inhouden als ze zulke kul verkopen.

Dit hadden wij ook voor vorig jaar ook in putje winter, meer dan een maand wachttijd. Dat blijkt dus normaal te zijn?

Welke foutmelding en hoe oud is het systeem? De technieker van Zehnder zei dat het probleem bij ons een gekende zwakke plek was, maar ik kan me het precieze probleem niet meer herinneren. Iets met een sensor. Het probleem was bovendien nog niet opgelost, ze zouden werken aan een nieuw soort sensor. Die technieker liet verstaan dat de kans reëel is dat er dus nog eens iemand zou moeten langskomen om diezelfde sensor nog eens te vervangen...

Verbruik november: 750kwh, vorig jaar 850. Ik vermoed dat het verschil grotendeels door de hogere temperatuur zal komen. Nochtans ook een graadje lager stoken en wat kaasschaaf methode zoals hier net vermeld met de start- en stoptijden.
Sensor probleem idd, collega nu is daar nog technieker geweest en was toen al een gekend probleem.
Hij had nog een sensor liggen en heb ik gekregen maar kan er zelf verder niet met weg omdat het een andere connector is, deze zijn vernieuwd blijkbaar, dus jammer genoeg moet ik wel iemand laten komen.
Toestel is 2-3 jaar oud denk ik nu.

Ah ok, dan ben je niet in besparingsmodus vermoed ik 🤔. Hier normaal 19,5-20 MWh en nu 2,7 keer minder verbruik dan bij u 😅. Bij mij was er dan ook veel besparingspotentieel 🫢.

Ik ben iemand die niet snel kou heeft dus de verwarming stond hier altijd al redelijk laag. De gemeenschappelijke ruimtes houden we momenteel op 18 graden wat mevrouw Parabellum als het minimum beschouwt. Ik werk nu weer full-time op kantoor maar vorig jaar zat ik te werken in een bureau bij 14 graden, meestal nog in tshirt.
De grootste boosdoener voor ons verbruik zal denk ik onze jaren '90 veranda zijn die in het verlengde van onze keuken ligt. Die kunnen we niet apart afsluiten en daar stroomt de warmte gewoon naar buiten. Ooit gaan we die wel eens vervangen maar dat is dan deel van een grotere renovatie.

We hebben een haard maar die heeft deze winter nog niet gestookt. Ik ben er zeker van dat er een nest in de schouw zit en ik wil die eerst verwijderd zien, maar ik geraak zelf niet aan de schouw omdat die te hoog zit. Dus ik ga een dakwerker laten komen om er een rooster over te plaatsen. Maar ja, een aannemer bij je thuis krijgen is geen evidentie.

Een vraag die mogelijks te dom is om te stellen maar ik ga het toch doen: wij wonen in een klassiek huis met centrale gasketel en oude gietijzeren radiatoren. Bij het thuiswerken zit ik quasi heel de dag in mijn bureau. Stel dat ik alleen deze ruimte wil opwarmen, hoe doe ik dat het best? Als ik alle andere radiatoren uitschakel, gaat de ruimte waar mijn thermostaat hangt (woonkamer) nooit de gevraagde temperatuur bereiken, en gaat de ketel dus heel de dag gas geven? Of zet ik beter de thermostaatknop op een lagere positie bij de radiatoren in de woonkamer, zodat deze niet volledig uitstaan, maar minder werken i.v.m. de radiator in mijn bureau?
niemand?

Als je de hele dag thuis bent kan je het doen zoals je het zegt.
Van zodra je warm genoeg hebt op je bureau zet je handmatig de thermostaat weer lager in de woonkamer zodanig de ketel stopt.
Moest je het terug te koud krijgen op je bureau zet je de thermostaat weer omhoog.
Als die enkel zijn warm water naar die ene radiator gaat sturen in u bureau zal die rap genoeg warm zijn en zal je het wel rap kunnen afzetten terug.
Dus is niet zo stom maar je moet er met bezig zijn.

Die app van Engie heeft toch z'n nadelen ook zu, nu kan ik ons verbruik per dag opvolgen, en word ik niet echt gelukkig van: Openstaande woning, VVW met nieuwe condensatieketel, verbruik 1 - 4 dec : Elec : 56kwh, gas: 304kwh, prijs: 40.04€ + 76,39€, ik ga schreeuwen denk ik

Terug
Bovenaan