Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Wij stoken tot 18,5 en voorlopig vinden we dit warm genoeg. Wel merken we condens aan de binnenkant van ons pvc ramen. Druppelt soms zelfs naar beneden.
Zetten we best de temperatuur hoger?
Verlucht je binnen wel? Ramen moeten een tijdje open, zelfs met koude temperaturen.
Condens met die temperatuur lijkt me heel gek.

Wij stoken tot 18,5 en voorlopig vinden we dit warm genoeg. Wel merken we condens aan de binnenkant van ons pvc ramen. Druppelt soms zelfs naar beneden.
Zetten we best de temperatuur hoger?
Hier ook klein beetje op de slaapkamer, dat is gewoon vocht dat slaat op het koudste deel van de kamer (de ramen). Verluchten / ontvochtigen is enige optie. Zeker als temp al 'hoog' is.

Hier tss de 5-7 kuub per dag gemiddeld vorige week. Hout stoof brand savonds ook wel vaker.

Tot 7dec er al 458 kWh doorgestookt. Met deze koude dagen gaat er toch 7-8 kuub door per dag.
En dat terwijl heel november 1019 kWh heeft gekost...

Volgend jaar nieuw dak en isoleren wachtgevel..

Het valt wel op dat er bij koude dagen weinig wordt gepost hier. In november was iedereen nog aan het stoefen hoe weinig ze verbruikte :unsure:
Hier vandaag al 5,9 m3. Gisteren 6,4 m3.

Hier ook klein beetje op de slaapkamer, dat is gewoon vocht dat slaat op het koudste deel van de kamer (de ramen). Verluchten / ontvochtigen is enige optie. Zeker als temp al 'hoog' is.

Hier tss de 5-7 kuub per dag gemiddeld vorige week. Hout stoof brand savonds ook wel vaker.
Hier luchtvochtigheid van rond de 50% op de slaapkamers, met 15 graden. Zou op oppervlakten van 4,7 graden of minder neerslaan (https://www.drogemuren.nl/c-3411637/condens-dauwtemperatuur/).

Tot 7dec er al 458 kWh doorgestookt. Met deze koude dagen gaat er toch 7-8 kuub door per dag.

Het valt wel op dat er bij koude dagen weinig wordt gepost hier. In november was iedereen nog aan het stoefen hoe weinig ze verbruikte :unsure:
IMG-20221209-172126.jpg

Wij hebben november kunnen afronden aan 1 m³/dag (geëindigd op 30,6 m³ voor november) maar nu voor december gaat het richting 2,5 m³/dag. Tot en met vandaag hebben we voor december tot nu toe 19 m³ verstookt (= +- 218 kwh?). Maar zoals eerder gezegd verwarmen we enkel de living (en sinds begin december ook de keuken).

vorige week gemiddeld 6kwh elektriciteit per dag -> 22°C
Deze week gemiddeld 8kwh elektriciteit per dag -> 22°C
Gisteren een uitschieter van 10kwh.

Ik gok dat mijn verbruik volgende week naar de 10 - 12 kwh zal gaan bij verder negatieve temperaturen. Enkel als ik richting -5 tot -10 graviteer ga ik rond de 15 - 20kwh per dag opgebruiken

Of anders gezegd 5-6€ per dag.
Voor die prijs ga ik er nu eens echt niet van wakkerliggen...
Hell zelfs al zou mij dat 12€ per dag kosten. Rekening houdende dat dit maximaal 4 maand op een jaar is, ga ik mij daar nog altijd niet in opjagen.

Wil gewoon zeggen dat ik grofweg een 300kwh per maand spendeer voor warm te zitten. En als je die 4 maanden uitspreidt over 12 maanden dan is dat allemaal nog perfect A-ok als je de kost per maand bekijkt (dus volgens het principe dat een voorschot zou doen).

Vandaag 42kWh (radiator warmt nu niet meer op na 18u30 wegens fleecekes en zetelploffen), da's +- 10 euro voor een vriesdag. Ik overleef het wel. 😁

Vandaag 42kWh (radiator warmt nu niet meer op na 18u30 wegens fleecekes en zetelploffen), da's +- 10 euro voor een vriesdag. Ik overleef het wel. 😁
Hier 73kWh tot nu toe +/- 10-11€. Komt ook wel goed. Was wel de hele dag iemand thuis, dus wat meer de verwarming aan.

Hier 73kWh tot nu toe +/- 10-11€. Komt ook wel goed. Was wel de hele dag iemand thuis, dus wat meer de verwarming aan.
Ik werk uitsluitend van thuis uit, dus ook overdag altijd 19 graden, soms een bijboosten naar 19.5 als ik het te koud vind.

Hier zitten we de afgelopen dagen aan:

Ma: 9,1m3 (24,26€)
Di: 8,6m3 (22,93€)
Wo: 8,4m3 (22,4€)
Do: 8,5m3 (22,66€)
Vr: 11,2m3 (29,86€)

(€ is aan prijzen van vorige leverancier, tot eergisteren, de nieuwe moet ik nog in m'n excellente steken)

Huis van 2 jaar oud, ventilatie D is nu wel toevallig defect.
Maar de discussie ivm vocht in de kamers.
Mijn slaapkamer is de enige kamer die ik wat mee verwarm boven (en de badkamer ofc) maar de slaapkamer is de enige met wat condens op de slaglat onderaan het raam. In de andere twee kamers waar geen verwarming opstaat niet.
Lijkt mij ergens logisch door het grotere temperatuurverschil.
Vermoed dat echt vochtproblemen pas zijn bij echt zeer koude binnenruimtes, terwijl dat hier nog al bij al meevalt.

Hier deze week elke dag tussen de 61 en 66 kWh om het op 21°C te houden in huis. Valt me best mee eigenlijk. Ben benieuwd naar volgende week, vooral de nachten van -6 en -7°C. :p

Eventjes ook hier plaatsen.

Ik zit met een ketel, Junkers Cerapur van ongeveer 3 jaar oud, wel met externe boilervat van 200 liter.
Ik zit nu met volgend verbruik: https://ibb.co/XJY7HVB

Edit: 2 seconden naar de ketel kijken en zie dat de temperatuur op 75 graden ingesteld staat + zowel sanitair als verwarming gewoon op max.
Al is brengen naar 60 graden.

Zou het zelfs op 50 graden willen zetten, maar vind niet direct het legionella programma.

Iemand een idee?

Eventjes ook hier plaatsen.

Ik zit met een ketel, Junkers Cerapur van ongeveer 3 jaar oud, wel met externe boilervat van 200 liter.
Ik zit nu met volgend verbruik: https://ibb.co/XJY7HVB

Edit: 2 seconden naar de ketel kijken en zie dat de temperatuur op 75 graden ingesteld staat + zowel sanitair als verwarming gewoon op max.
Al is brengen naar 60 graden.

Zou het zelfs op 50 graden willen zetten, maar vind niet direct het legionella programma.

Iemand een idee?

De handleiding hangt er letterlijk aan hé.

@Castil
60C zal wel ok zijn denk ik, tenzij het een groot kil oud huis is, en het stevig vriest.
Een CV met klassieke radiatoren moet ook wel optimaal zijn warmte kunnen afgeven via deze radiatoren, bv 60C radiator in, en 40C uit.
Via water zijdig inregelen wordt dat ingesteld.

Mijn CV gasketel (een elco) is 10 jaar oud en die regelt zijn water temps goed vanzelf zulle. Moet daar absoluut niet zelf aan liggen klooien.
Er is een draaiknop met 7 standen voor verwarmen en 5 voor warm water, en die staat op begin stand 5 voor verwarmen, niets fancy. Zoals op de foto bij Castil.

De nieuwere ketels van elco hebben een app etc, maar ook simpel van instellingen.
Enkel als ie moet snel opwarmen vanaf 16C naar 19C gaat deze eens naar 60 - 65C watertemp, Anders varieert dat tussen 35 en 55C. Ik weet niet of de ketel een buitensensor ook heeft ... denk van niet.

Laatst bewerkt:
DIe knoppen op uw cv zijn niet zo belangrijk trouwens, het is uw thermostaat die uiteindelijk de ketel stuurt eventueel in combo met een buitenvoeler. Als je niks kent van stooklijnen etc. zou ik daar op deze moment niet aan gaan zitten prutsen.

Terug
Bovenaan