Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Als je de hele dag thuis bent kan je het doen zoals je het zegt.
Van zodra je warm genoeg hebt op je bureau zet je handmatig de thermostaat weer lager in de woonkamer zodanig de ketel stopt.
Moest je het terug te koud krijgen op je bureau zet je de thermostaat weer omhoog.
Als die enkel zijn warm water naar die ene radiator gaat sturen in u bureau zal die rap genoeg warm zijn en zal je het wel rap kunnen afzetten terug.
Dus is niet zo stom maar je moet er met bezig zijn.
Bedankt. Eventueel beter eens kijken om te investeren in een Tado thermostaat met slimme thermostaatknoppen. Wij hebben een traditionele L-vormige woonkamer waar er 5 radiatoren staan. Als ik die voortdurend moet beginnen afregelen, gaat leuk worden.

Als je de hele dag thuis bent kan je het doen zoals je het zegt.
Van zodra je warm genoeg hebt op je bureau zet je handmatig de thermostaat weer lager in de woonkamer zodanig de ketel stopt.
Moest je het terug te koud krijgen op je bureau zet je de thermostaat weer omhoog.
Als die enkel zijn warm water naar die ene radiator gaat sturen in u bureau zal die rap genoeg warm zijn en zal je het wel rap kunnen afzetten terug.
Dus is niet zo stom maar je moet er met bezig zijn.
Dit of zo'n multiroom thermostaat kopen. (Zoneregeling)
Bijvoorbeeld Honeywell Evohome.
Die doet dat op een ieswat automatische manier. Moet je bij deze wel Opentherm ondersteuning hebben op je brander.

Bedankt. Eventueel beter eens kijken om te investeren in een Tado thermostaat met slimme thermostaatknoppen. Wij hebben een traditionele L-vormige woonkamer waar er 5 radiatoren staan. Als ik die voortdurend moet beginnen afregelen, gaat leuk worden.
Ik heb deze (de Gateway is wel een must) die toch wel goedkoper uitvallen... Ik wou dus ook iets dat ik met een app simpel kan bedienen.

JUNKIE Zigbee Smart Radiator Thermostatische Valve Head & Draadloze ZigBee 3.0 Gateway Hub Starter Kit Compatibel Alexa Google Home Tuya Smart Life APP (Thermostatische Valve + Gateway), Wit https://amzn.eu/d/8TjYy68

Slechts 1 radiator openzetten terwijl je ketel vol draait is ook wel zonde hé. Dan kan je beter in de ruimte waar je werkt de radiatorkraan volledig open zetten en in bijvoorbeeld op andere plaatsen half dicht. Terwijl de ketel draait kan je er toch best van profiteren om overal wat warmte te creëren.
Geen idee wat voor ketel dat is maar misschien kan die zich wel wat moduleren op lager vermogen.
Ook zal die wel stoppen als zijn retour te warm wordt.
Goedkoopste manier is inderdaad handmatig rondlopen en draaien maar niet altijd de meest handige.

Die app van Engie heeft toch z'n nadelen ook zu, nu kan ik ons verbruik per dag opvolgen, en word ik niet echt gelukkig van: Openstaande woning, VVW met nieuwe condensatieketel, verbruik 1 - 4 dec : Elec : 56kwh, gas: 304kwh, prijs: 40.04€ + 76,39€, ik ga schreeuwen denk ik
Elec verbruik ligt precies redelijk hoog? Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Als alleenstaande verbruik ik max 5Kwh per dag

Prijs van je gas kan je mentaal nog relativeren omdat je in de zomer al voorschotten hebt betaald.

10 cent tot 2025.
Bij Engie waren er een paar slimmeriken die retroactief vaste contracten aan zichzelf hebben toegekend. Allemaal ontslagen natuurlijk. Volgens de vakbond een 'gedeelde verantwoordelijkheid'. Vraag me soms af hoe die mannen hun lach kunnen inhouden als ze zulke kul verkopen.

Voor 10ct/kwh is propaan al de moeite of stookolie. Momenteel beiden aan het onderzoeken. Nog net een tank in de grond plooien voor de woningpas er komt ;) hoewel het volgens mij geen probleem is om een tank te plaatsen.

Goedkope kwhs zullen voor iedereen verleden tijd zijn van zodra ook die "goedkope" vaste contracten aflopen. Als er geen oplossing komt voor de kerncentrales zullen de elektriciteitsprijzen ook niet goedkoper worden, dus ook voor de warmtepomp ziet het er niet rooskleurig uit.

Laatst bewerkt:
Elec verbruik ligt precies redelijk hoog? Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Als alleenstaande verbruik ik max 5Kwh per dag

Prijs van je gas kan je mentaal nog relativeren omdat je in de zomer al voorschotten hebt betaald.
Goeie vraag, ik zou het eigenlijk niet weten. Mss de zonneboiler, volgens mij moet die veel werken nu, terwijl hij amper zon krijgt om de ketel op te warmen, een andere verklaring heb ik niet echt. Maar het valt mij idd ook op

Goeie vraag, ik zou het eigenlijk niet weten. Mss de zonneboiler, volgens mij moet die veel werken nu, terwijl hij amper zon krijgt om de ketel op te warmen, een andere verklaring heb ik niet echt. Maar het valt mij idd ook op
Een oude vriezer kan ook gigantisch vele elektriciteit verbruiken.
Best toch eens opzoek gaan naar de oorzaak.

Een oude vriezer kan ook gigantisch vele elektriciteit verbruiken.
Best toch eens opzoek gaan naar de oorzaak.
Is een nieuwe, kan het normaal ook niet aan liggen. Vooral koken/wasmachine/vaatwas zijn de verbruikers, en aan de panelen heb ik niks nu

Voor 10ct/kwh is propaan al de moeite of stookolie. Momenteel beiden aan het onderzoeken. Nog net een tank in de grond plooien voor de woningpas er komt ;) hoewel het volgens mij geen probleem is om een tank te plaatsen.

Goedkope kwhs zullen voor iedereen verleden tijd zijn van zodra ook die "goedkope" vaste contracten aflopen. Als er geen oplossing komt voor de kerncentrales zullen de elektriciteitsprijzen ook niet goedkoper worden, dus ook voor de warmtepomp ziet het er niet rooskleurig uit.

In 2019 onze oude stookoliebrander vervangen door aardgas. Toen een berekend risico (hoewel ik voornamelijk onzekerheid zag omdat ik verwachtte dat de overheid gas veel meer zou beginnen taxeren om elektrische verwarming aantrekkelijker te maken) wat nu dus negatief uitdraait.
Maar ik ga niet holderdebolder alles weer omdraaien. Het is gas en blijft gas, als je nu wisselt naar propaan heb je geen enkele garantie dat dit over een paar jaar nog een interessante/goedkope energiebron is.

De tijd van goedkope energie is trouwens definitief gedaan. Dus onze regering zou de bevolking daar beter op voorbereiden in plaats van de symptoombestrijding waar ze nu aan vasthouden. In plaats van miljarden te spenderen aan cheques en premies om de factuur te verlagen zouden ze dat geld beter spenderen aan maatregelen die het verbruik van de mensen gaan verlagen.

Elke dag rond 21,5 graden in elke kamer terwijl terwijl mijn thermostaat al weken op 17-18 graden staat. Is vloerverwarming en flowmeters in elke kamer geven een debiet van 0 l/min. Ben hier pas komen wonen, dus snap er nog niet veel van. Wel een appartement met alleen boven- en onderburen, dus misschien toch gratis verwarming van de buren? Lijkt me wel sterk…

In 2019 onze oude stookoliebrander vervangen door aardgas. Toen een berekend risico (hoewel ik voornamelijk onzekerheid zag omdat ik verwachtte dat de overheid gas veel meer zou beginnen taxeren om elektrische verwarming aantrekkelijker te maken) wat nu dus negatief uitdraait.
Maar ik ga niet holderdebolder alles weer omdraaien. Het is gas en blijft gas, als je nu wisselt naar propaan heb je geen enkele garantie dat dit over een paar jaar nog een interessante/goedkope energiebron is.

De tijd van goedkope energie is trouwens definitief gedaan. Dus onze regering zou de bevolking daar beter op voorbereiden in plaats van de symptoombestrijding waar ze nu aan vasthouden. In plaats van miljarden te spenderen aan cheques en premies om de factuur te verlagen zouden ze dat geld beter spenderen aan maatregelen die het verbruik van de mensen gaan verlagen.

Je merkt toch ook de elektrificatie. Enkele jaren terug was het nog gas, met name de condensatieketel, nu pusht men richting warmtepompen. Ik wil wel eens zien wat het gaat doen als er geen verlenging komt van doel/Tihange na 2025. Het idee van een verwarmingssysteem te hebben onafhankelijk van het distributienet spreekt me enorm aan.

Dat kan zijn:
Hout/pellets, propaan, stookolie...

Elke dag rond 21,5 graden in elke kamer terwijl terwijl mijn thermostaat al weken op 17-18 graden staat. Is vloerverwarming en flowmeters in elke kamer geven een debiet van 0 l/min. Ben hier pas komen wonen, dus snap er nog niet veel van. Wel een appartement met alleen boven- en onderburen, dus misschien toch gratis verwarming van de buren? Lijkt me wel sterk…

Dat kan perfect in een appartement. Of misschien staat alles weersafhankelijk, maar als je zegt dat er geen debiet is, dan zal er ook geen productie zijn. Of het moet zijn dat die worsten alles hebben laten dichtstaan.

Je merkt toch ook de elektrificatie. Enkele jaren terug was het nog gas, met name de condensatieketel, nu pusht men richting warmtepompen. Ik wil wel eens zien wat het gaat doen als er geen verlenging komt van doel/Tihange na 2025. Het idee van een verwarmingssysteem te hebben onafhankelijk van het distributienet spreekt me enorm aan.

Dat kan zijn:
Hout/pellets, propaan, stookolie...

Zowel de pelletstoof van een maat van mij als mijn eigen gasketel (moest die op propaan zijn) hebben elektriciteit nodig. Dus best ook een dieselgenerator aanschaffen in geval van nood :D.

Mijn glazen bol zegt dat er meer zal gestookt moeten worden vanaf vandaag tem 20dec.
Hij heeft geen wifi of internet.

Tot 7dec er al 458 kWh doorgestookt. Met deze koude dagen gaat er toch 7-8 kuub door per dag.
En dat terwijl heel november 1019 kWh heeft gekost...

Volgend jaar nieuw dak en isoleren wachtgevel..

Het valt wel op dat er bij koude dagen weinig wordt gepost hier. In november was iedereen nog aan het stoefen hoe weinig ze verbruikte :unsure:

Voorlopig pieken tot 3 kuub. Ik ben werkelijk benieuwd naar wat volgende week gaat geven met die vriestemperaturen die op 0 gaan blijven steken.

Wij stoken tot 18,5 en voorlopig vinden we dit warm genoeg. Wel merken we condens aan de binnenkant van ons pvc ramen. Druppelt soms zelfs naar beneden.
Zetten we best de temperatuur hoger?

Terug
Bovenaan