Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Heb ook een Google Nest en deze week zon p1 meter gekocht om wat zaken te testen. Hierdoor gemerkt dat door de truetemp optie mijn ketel heel de dag door pendelde. Truetemp uitgezet en verbruik voor deze namiddag is de helft als gisteren namiddag. De ketel spring nu pas wat later aan ipv elke 1/10 graad bij te stoken. Morgen aamvoertemp nog wat verlagen en zien wat dat doet (55 momenteel)
Wat is die truetemp functie? Kan die precies niet vinden. Of bedoel je True Radiant?
Een constante temperatuur is toch veel aangenamer dan die temperatuurschommelingen, niet? Hou er rekening mee dat de aanvoertemperatuur verlagen ervoor kan zorgen dat de ketel terug gaat pendelen. Hier doet de ketel dat ook, maar heb het al kunnen verminderen door alle radiatoren open te zetten. Een betere optie is om het vermogen van de ketel te verlagen (of in combinatie met het verlagen van de aanvoertemperatuur), maar ik kan het vermogen spijtig genoeg niet aanpassen bij mijn oude ketel.

Laatste 2 weken gemiddeld 3,1m³ gas per dag verbruikt (cv + sww). Ongeveer 100m² die 24/7 wordt verwarmd op 21°C via vloerverwarming.

Heb ook een Google Nest en deze week zon p1 meter gekocht om wat zaken te testen. Hierdoor gemerkt dat door de truetemp optie mijn ketel heel de dag door pendelde. Truetemp uitgezet en verbruik voor deze namiddag is de helft als gisteren namiddag. De ketel spring nu pas wat later aan ipv elke 1/10 graad bij te stoken. Morgen aamvoertemp nog wat verlagen en zien wat dat doet (55 momenteel)

Hier ook serieuze pendel. Aanvoer temp stond op 42... vaillant mannen moet je in de gaten houden... nu op 50 gezet.

Is hier heel de dag niet boven de 18.5 -19 geweest terwijl thermostaat op 20.5 staat. En maar pendelen. Dat lijkt me niet aan Nest te liggen?

Ik vind true temp ook niet. True radiant??

Jullie verbruiken allemaal zo weinig :unsure:
Ik heb dit weekend 9 m³ verbruikt om een temperatuur van 18,5 te hebben van 7u tot 23u. Ik verwarm ongeveer 70m² van de ruimtes, appartement met EPC van 300, warm water en koken is ook op gas. Sinds begin dit jaar heb ik 400 m³ verbruikt wat ik heel weinig vind, normaal zit ik op 1000 m³ per jaar.
Hier:

Zaterdag: 5,9m3
Zondag: 6,4m3
Vandaag: 7,1m3

Om 19° te halen van 7 tot 22u. Vrijstaande woning, en volledige benedenverdieping verwarmd. Ongeveer 125m2

Wat is die truetemp functie? Kan die precies niet vinden. Of bedoel je True Radiant?
Een constante temperatuur is toch veel aangenamer dan die temperatuurschommelingen, niet? Hou er rekening mee dat de aanvoertemperatuur verlagen ervoor kan zorgen dat de ketel terug gaat pendelen. Hier doet de ketel dat ook, maar heb het al kunnen verminderen door alle radiatoren open te zetten. Een betere optie is om het vermogen van de ketel te verlagen (of in combinatie met het verlagen van de aanvoertemperatuur), maar ik kan het vermogen spijtig genoeg niet aanpassen bij mijn oude ketel.

Truetadiant idd, sorry :) Een constante temp is idd aangenamer maar eerlijk gezegd, of het nu 19 graden is of tussen 18.5 - 19 maakt me niet veel uit als mijn verbruik daardoor halveert en de ketel niet meer pendelt.

Is vermoedelijk alleen nu een probleem, als het echt koud wordt gaat er genoeg warmteverlies zijn om wel constant te stoken, nu verspilt die kerel gewoon teveel door pendelen.

Ketel is 25kw (veel te veel voor deze woning maar bon, stond er al) en kan tot 22% moduleren.

Hier ook serieuze pendel. Aanvoer temp stond op 42... vaillant mannen moet je in de gaten houden... nu op 50 gezet.

Is hier heel de dag niet boven de 18.5 -19 geweest terwijl thermostaat op 20.5 staat. En maar pendelen. Dat lijkt me niet aan Nest te liggen?

Ik vind true temp ook niet. True radiant??

42 met radiators is wel heel laag tenzij nieuwbouw/lage temp radiators/enorm grote overgedimensioneerde standaard radiators. True Radiant idd.

Als je ruimte de ingestelde temperatuur niet haalt en je ketel pendelt dan heb je niet genoeg warmteafgifte denk ik. Aanvoertemp best wat omhoog zetten (warmteafgifte van een radiator daalt drastisch met lagere aanvoertemperatuur).

Truetadiant idd, sorry :) Een constante temp is idd aangenamer maar eerlijk gezegd, of het nu 19 graden is of tussen 18.5 - 19 maakt me niet veel uit als mijn verbruik daardoor halveert en de ketel niet meer pendelt.

Is vermoedelijk alleen nu een probleem, als het echt koud wordt gaat er genoeg warmteverlies zijn om wel constant te stoken, nu verspilt die kerel gewoon teveel door pendelen.

Ketel is 25kw (veel te veel voor deze woning maar bon, stond er al) en kan tot 22% moduleren.

42 met radiators is wel heel laag tenzij nieuwbouw/lage temp radiators/enorm grote overgedimensioneerde standaard radiators. True Radiant idd.

Als je ruimte de ingestelde temperatuur niet haalt en je ketel pendelt dan heb je niet genoeg warmteafgifte denk ik. Aanvoertemp best wat omhoog zetten (warmteafgifte van een radiator daalt drastisch met lagere aanvoertemperatuur).

Het probleem bij een lage max. aanvoertemperatuur is dat als het vermogen op de ketel niet aangepast is/kan worden, de ketel de maximale aanvoertemperatuur snel zal bereiken en dus zal uitspringen en pas na een ingestelde tijd terug zal aanspringen om dan terug snel de aanvoertemperatuur te bereiken and so on (pendelen dus). Daardoor zal een ruimte nóg trager opwarmen, want de ketel draait altijd maar even, waardoor de ruimte mogelijk zelfs nooit op temperatuur komt.

Daarom: allereerst best het vermogen naar omlaag halen op je ketel. Heb je een modulerende thermostaat, is dat in principe voldoende, want de ketel zal enkel wanneer het nodig is een hoge aanvoertemperatuur voeren (wanneer er veel verwarmd moet worden). Om de ruimte op temperatuur te houden, zal de ketel sowieso een lagere aanvoertemperatuur voeren met een modulerende thermostaat. Je kan de max. aanvoertemperatuur uiteraard ook verlagen als je wil om te testen of je huis klaar is voor een l/w warmtepomp.

In mijn situatie kan ik het vermogen van de ketel niet omlaag halen via een digitaal menu (ik denk dat het wel kan door iets van druk (gasdruk?) te verhogen/verlagen als ik de handleiding goed begrijp, maar ben er niet zeker van en daar heb ik ook niet voldoende kennis voor). Bij recentere ketels kan je dit eenvoudig zelf in een digitaal menu regelen. Ik kan wel de aanvoertemperatuur verlagen op mijn ketel. Ik kan het hier nu op temperatuur (21°) houden met een max. aanvoertemperatuur van 40-45°, maar daarvoor moet ik wel alle radiatoren opendraaien zodat de ketel de warmte kwijt kan met z'n hoge vermogen. En dan nog pendelt de ketel, maar alleszins minder dan wanneer ik slechts 2 ruimtes verwarm. Moest ik het vermogen van de ketel naar beneden kunnen halen, ben ik er zeker van dat een lagere aanvoertemperatuur mogelijk zou zijn. Maar ik moet het doen met de middelen die ik heb. Vandaag (dinsdag) en woensdag zouden gelijkaardige dagen zijn qua buitentemperatuur en weer, dus ik ga eens kijken wat het verbruik is als ik terug alle radiatoren dichtdraai behalve in 2 ruimtes. Dat zal het pendelen weer erger maken, maar als het verbruik voldoende omlaag gaat en ik de temperatuur zo op 21° kan houden ga ik daar toch terug voor kiezen.

Bon, ik ben met een nieuw experiment begonnen.

Er zijn hier maar 2 radiators beneden en volgens de installateur is het gedesigned om continue te verwarmen en niet op af op af dag /nacht. Heb dus eens 20 graden heel de nacht ingesteld.

Resultaat 2m3 gependeld deze nacht en nog altijd maar 19 graden...

Eens zien wat de dag geeft.

Je hebt dan expliciet Luminus toestemming gegeven om toegang te krijgen tot de gegevens van jouw digitale teller?

Ja.
Het lijkt er wel op dat zij zelf die data niet kunnen zien, volgens mij komt die data die ik in de app zie rechtstreeks uit Fluvius.
Want als ik naar de gewone Luminus app, of naar hun website ga, krijg ik meetpunten te zien die meer dan een half jaar oud zijn. Alsof het nog een analoge teller is.
Idd, hetzelfde hier.
1900 m3 is wel ongeveer 22000 kWh 🤔
Laagcalorisch gas.

Bon, ik ben met een nieuw experiment begonnen.

Er zijn hier maar 2 radiators beneden en volgens de installateur is het gedesigned om continue te verwarmen en niet op af op af dag /nacht. Heb dus eens 20 graden heel de nacht ingesteld.

Resultaat 2m3 gependeld deze nacht en nog altijd maar 19 graden...

Eens zien wat de dag geeft.
Heb je het al terug op 20° gekregen afgelopen dagen? Want als het gedimensioneerd is om alles op temperatuur te houden en je hebt de temperatuur te hard laten zakken, krijgt je CV systeem het nu niet meer op temperatuur natuurlijk (of het zal heel lang duren). Dan zal je eerst de aanvoertemperatuur voldoende moeten verhogen om het terug op temperatuur te krijgen.

Heb je het al terug op 20° gekregen afgelopen dagen? Want als het gedimensioneerd is om alles op temperatuur te houden en je hebt de temperatuur te hard laten zakken, krijgt je CV systeem het nu niet meer op temperatuur natuurlijk (of het zal heel lang duren). Dan zal je eerst de aanvoertemperatuur voldoende moeten verhogen om het terug op temperatuur te krijgen.
19.5 as we speak. Denk dat het vandaag in orde moet komen.

Deze nacht is het mooi op 19-19.5 gebleven terwijl het buiten 5 graden was (maar ziet er wel nog altijd wat pendelachtig uit, maar wel minder sinus achtig. Vorige dagen was het echt een sinus met 5 min frequentie, nu is het relatief random op en neer).

Nu het beetje warmer buiten is, is het al 19.7-8. Denk dat we er bijna zijn. Zou het zin hebben om dan naar 42 aanvoer temp te gaan opnieuw ?

19.5 as we speak. Denk dat het vandaag in orde moet komen.

Deze nacht is het mooi op 19-19.5 gebleven terwijl het buiten 5 graden was (maar ziet er wel nog altijd wat pendelachtig uit, maar wel minder sinus achtig. Vorige dagen was het echt een sinus met 5 min frequentie, nu is het relatief random op en neer).

Nu het beetje warmer buiten is, is het al 19.7-8. Denk dat we er bijna zijn. Zou het zin hebben om dan naar 42 aanvoer temp te gaan opnieuw ?
Ik zou precies eerst zien wat het geeft op 50° aanvoer, aangezien het nog niet vriest nu. Het belangrijkste is om van die thermostaat af te blijven nu, 's nachts maar ook wanneer je een hele dag niet thuis bent. Wij zetten de thermostaat enkel even 15 min lager als we verluchten 's morgens, zodat de ketel niet zou gaan opspringen wanneer de ramen vierkant open staan. Voor de rest staat die altijd op 21 graden.

Als je wel graag met nachtverlaging werkt en de verwarming graag uitzet wanneer je de hele dag niet thuis bent, zal je terug met een hogere aanvoertemperatuur moeten werken (60° of zelfs meer). Maar of dat echt zuiniger gaat zijn, is niet zeker.

Op dit moment thuiswerken aan 16.1°c. Eigenlijk best lekker warm met fleecedekentje aan mijn bureau. Alleen de handen af en toe opwarmen aan mijn tas koffie. Ironische is dat ze in onze werf hiernaast lekker warm aan het stoken zijn terwijl ze de gipspleister plaatsen, met wsl veel hogere kosten dan wat ik hier binnen aan het besparen ben. Maarja, ondertussen is het eerder een persoonlijke uitdaging geworden om de hoeveelheid m³ gas naar beneden te krijgen, niet perse om geld te besparen.

Laatst bewerkt:
Ik zou precies eerst zien wat het geeft op 50° aanvoer, aangezien het nog niet vriest nu. Het belangrijkste is om van die thermostaat af te blijven nu, 's nachts maar ook wanneer je een hele dag niet thuis bent. Wij zetten de thermostaat enkel even 15 min lager als we verluchten 's morgens, zodat de ketel niet zou gaan opspringen wanneer de ramen vierkant open staan. Voor de rest staat die altijd op 21 graden.

Als je wel graag met nachtverlaging werkt en de verwarming graag uitzet wanneer je de hele dag niet thuis bent, zal je terug met een hogere aanvoertemperatuur moeten werken (60° of zelfs meer). Maar of dat echt zuiniger gaat zijn, is niet zeker.

De Nest (zinvol) staat nu op 20 graden continue. Ga eens kijken wat dat geeft deze week.

De Nest (zinvol) staat nu op 20 graden continue. Ga eens kijken wat dat geeft deze week.
Wij hebben ook een Nest hoor. :p Die ziet er alleszins een pak beter uit dan onze oude analoge thermostaat.
En ik heb ondertussen ook een schema ingesteld dat die elk uur terug op 21 graden springt in de voormiddag, voor het geval m'n vriendin vergeet de thermostaat terug hoger te zetten wanneer ze de ramen terug toe doet. Is ze al een paar keer vergeten en daar kom je dan pas achter wanneer de temperatuur gezakt is onder de 20 graden natuurlijk (waardoor het moeilijker terug warm te krijgen is met lage aanvoertemp). :sarcastic:

Terug
Bovenaan