Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Smorgens 15,5, stijgt naar 16 a 16,5. Gelijkvloers duplex app van 2009 met leefruimte op het eerste.
Thermal baselayer, broek en trui + fleece, was terug aan het droogrek ipv in de droogkast.
Gasverbruik 4m³, en krijg nu al de suggestie om voorschot te verhogen naar 400€ puur voor elektriciteit (tussen de 110-150kw/maand).
Ik vertik het momenteel echt om nog meer te betalen.

Smorgens 15,5, stijgt naar 16 a 16,5. Gelijkvloers duplex app van 2009 met leefruimte op het eerste.
Thermal baselayer, broek en trui + fleece, was terug aan het droogrek ipv in de droogkast.
Gasverbruik 4m³, en krijg nu al de suggestie om voorschot te verhogen naar 400€ puur voor elektriciteit (tussen de 110-150kw/maand).
Ik vertik het momenteel echt om nog meer te betalen.

Ik vind dat wel zot? Elektriciteit is ook niet goedkoop atm maar toch niet ZO duur dat je voor zo'n verbruik zoveel zou moeten gaan betalen?

Hier zit het verbruik rond de 4000kWh/jaar elek en 13500kWh gas en als ik daarmee simuleer kom ik nu rond de 4700 euro uit, voor beide gecombineerd.
Dus dat je met nog de helft aan elektriciteit aan een voorschot van 400/maand zou moeten zitten voor elek alleen lijkt me toch van de pot gerukt.

Ik vind dat wel zot? Elektriciteit is ook niet goedkoop atm maar toch niet ZO duur dat je voor zo'n verbruik zoveel zou moeten gaan betalen?

Hier zit het verbruik rond de 4000kWh/jaar elek en 13500kWh gas en als ik daarmee simuleer kom ik nu rond de 4700 euro uit, voor beide gecombineerd.
Dus dat je met nog de helft aan elektriciteit aan een voorschot van 400/maand zou moeten zitten voor elek alleen lijkt me toch van de pot gerukt.
Ik vond dat ook waanzin, zit met een variabele bij Engie.
Die 400€ was wel gebaseerd op meterstanden van 4m³ gas en 170kw verbruik (zal deze maand pas tussen 110 en 150kw liggen.).
Nu hier ligt wel vvw, dus zal wss wel redelijk efficient zijn?

Ik vond dat ook waanzin, zit met een variabele bij Engie.
Die 400€ was wel gebaseerd op meterstanden van 4m³ gas en 170kw verbruik (zal deze maand pas tussen 110 en 150kw liggen.).
Nu hier ligt wel vvw, dus zal wss wel redelijk efficient zijn?
Reken aan 1 euro/kwh en electriciteit kost 170 euro per maand voor Engie (die zien niet dat je nu bespaart). Tel daar nog wat gas bij en je komt makkelijk aan 300-350 per maand. Dat jij nu in de kou zit zien ze ook niet.
Vvw icm condenserende gasketel (of warmtepomp) is inderdaad zeer efficient.

Heb dat probleem ook. We betalen 780 euro/maand, gebasseerd op verbruik in het verleden.
Elektriciteitsverbruik is gedaald van 4400kWh naar voorlopige schatting 3000kWh. Dit is met het gemiddelde verbruik van het jaar tot nu toe, maar we verbruiken dik minder momenteel dan de periode Maart-Augustus (scheelt 140-150 kWh per maand sinds augustus).

Gasverbruik is ook van een veel lagere orde dan voorgaand jaar, maar we hebben een warme tijd gehad tot nu. Dus of dat structureel is weet ik niet. We letten wel op het verbruik van gas, dat is toch de grootste kostenpost hier.
Vorig jaar November hebben we 320m3 gas verbruikt, eerste helft deze maand 38 m3. Het weer zal er voor een groot deel tussen zitten, maar niet voor 120m3 schat ik. We verwarmen veel minder (enkel s'avonds) en de bovenverdieping voorlopig nog niet.
Voor Oktober en November samen schat ik een minderverbruik van 300m3 tov 2021... Wat met hedendaagse prijzen best veel geld is.
Het doel is te stranden op 2000m3 (of lager) tov 2500m3 vorig jaar.

Dat maakt dat we ongeveer 2 maanden teveel betalen tot de eindafrekening, maar dat maakt niet zoveel uit. Luminus zal niet snel omvallen vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Het kost u meer om dat opnieuw op te warmen dan je gewonnen hebt wss.

En hoe lang geleden is haar transformatie? Want vrouwen hebben veel sneller koud dan mannen dus 15° en je moet haar nog overtuigen dan klopt er iets niet hoor :unsure:
Meerkost ? Wij waren nog niet begonnen met verwarmen.

En neen ik heb sneller koud dan mijn vrouw, maar kan ook veel beter tegen de warmte (+30 op vakantie bijvoorbeeld).

Eindelijk eens de verwarming aangezet hier, lekker warme voetjes :love:
We konden misschien wel november nipt overbruggen, het was uiteindelijk maar tot 19,5 gezakt. Maar dat comfort is me ook geld waard.

Ik vraag mij af hoeveel gas anderen op een koudere dag als deze verbruiken? Zit zelf momenteel op 2,8 m3. Denk dat het tegen het einde van de avond rond 4 m3 zit. Gisteren was 3 m3.

Ik vraag mij af hoeveel gas anderen op een koudere dag als deze verbruiken? Zit zelf momenteel op 2,8 m3. Denk dat het tegen het einde van de avond rond 4 m3 zit. Gisteren was 3 m3.
1.4m3 maar deze middag op schoonouders bezoek geweest.

Deze week was het telkens tussen de 2 en 3m3. Wel gezien dat die nest al 5h op voorhand begint te warmen en eigenlijk de facto bijn 24/24 Stookt.

Nu de pre heat op max 1 h gezet, eens zien of dat verschil maakt.

1.4m3 maar deze middag op schoonouders bezoek geweest.

Deze week was het telkens tussen de 2 en 3m3. Wel gezien dat die nest al 5h op voorhand begint te warmen en eigenlijk de facto bijn 24/24 Stookt.

Nu de pre heat op max 1 h gezet, eens zien of dat verschil maakt.
Wij deze week ook tussen 2 en 3 m3. Vandaag dus meer, maar is ook kouder.

Die cijfers zeggen niet veel als er niet bijstaat hoeveel gevels er zijn (of appartement), hoe hoog de thermostaat staat en hoeveel ruimtes of m2 er worden verwarmd.

Hier 6m2 gisteren. Vandaag kan ik nog niet nakijken op Mijn Fluvius. 4 gevels en alle ruimtes ingesteld op 21 graden (130m2). Enkel sanitair en cv op gas, koken is inductie.

Screenshot-2022-11-20-19-19-25-436-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg

Wij zitten de laatste dagen rond 1 m³/dag (twee volwassenen). Maar gas wordt hier enkel gebruikt om de living te verwarmen (+- 50m²) en voor warm water plus we wonen in een rijhuis. Totaal verbruik voor november is tot nu toe 14,6 m³.

Elektriciteitsverbruik is vrij standaard denk ik, nu 111,5 kwh voor november, maar dar valt niet veel meer op te bezuinigen, je kan moeilijk in het donker zitten. Misschien toch eens serieus kijken voor zonnepanelen...

Terug
Bovenaan