Ik vond dat ook waanzin, zit met een variabele bij Engie.
Die 400€ was wel gebaseerd op meterstanden van 4m³ gas en 170kw verbruik (zal deze maand pas tussen 110 en 150kw liggen.).
Nu hier ligt wel vvw, dus zal wss wel redelijk efficient zijn?
Reken aan 1 euro/kwh en electriciteit kost 170 euro per maand voor Engie (die zien niet dat je nu bespaart). Tel daar nog wat gas bij en je komt makkelijk aan 300-350 per maand. Dat jij nu in de kou zit zien ze ook niet.
Vvw icm condenserende gasketel (of warmtepomp) is inderdaad zeer efficient.
Heb dat probleem ook. We betalen 780 euro/maand, gebasseerd op verbruik in het verleden.
Elektriciteitsverbruik is gedaald van 4400kWh naar voorlopige schatting 3000kWh. Dit is met het gemiddelde verbruik van het jaar tot nu toe, maar we verbruiken dik minder momenteel dan de periode Maart-Augustus (scheelt 140-150 kWh per maand sinds augustus).
Gasverbruik is ook van een veel lagere orde dan voorgaand jaar, maar we hebben een warme tijd gehad tot nu. Dus of dat structureel is weet ik niet. We letten wel op het verbruik van gas, dat is toch de grootste kostenpost hier.
Vorig jaar November hebben we 320m3 gas verbruikt, eerste helft deze maand 38 m3. Het weer zal er voor een groot deel tussen zitten, maar niet voor 120m3 schat ik. We verwarmen veel minder (enkel s'avonds) en de bovenverdieping voorlopig nog niet.
Voor Oktober en November samen schat ik een minderverbruik van 300m3 tov 2021... Wat met hedendaagse prijzen best veel geld is.
Het doel is te stranden op 2000m3 (of lager) tov 2500m3 vorig jaar.
Dat maakt dat we ongeveer 2 maanden teveel betalen tot de eindafrekening, maar dat maakt niet zoveel uit. Luminus zal niet snel omvallen vermoed ik.