Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik heb dezelfde thermostaat, dat is inderdaad de instelling die ik bedoelde. Hier staat die op 'compensatie' ipv 'thermostaat'. Maar hier staat de gewenste temperatuur op 19 graden, terwijl die toch al aanslaat op 20,5 graden en buitentemperatuur lager dan 10. Stooklijn van 0,15 hier.
Ik probeer het wel eens te bekijken.
En anders voor de loodgieter.
Een filmke van mijn thermostaat zou ook praktischer zijn om alles terug te vinden :unsure:
Bedankt voor de tips en informatie 👍🏻

Beneden nu nog 21,5 dus nog geen verwarming nodig.

Boven hebt ik ze zonet toch maar opgezet, het is toch wel wat fris als je uit de douche komt

Hier 's ochtends toch wel 17 graden. Godzijdank met beperkte elektrische kWh van de terugdraaiende teller naar een aangename 19,5 kunnen brengen elke dag.
In december ga ik wat hybride werken denk ik met cv en de airco's. Ik heb nog meer als voldoende reserve op mijn meter, maar ik heb toch het gevoel dat gas meer de thermische massa van de ruimte opwarmt, tegenover airco wat gewoon een warm gevoel geeft.

15° in de living vanmiddag, vanavond toch mijn vriendin kunnen overtuigen om de verwarming op te zetten.
Het kost u meer om dat opnieuw op te warmen dan je gewonnen hebt wss.

En hoe lang geleden is haar transformatie? Want vrouwen hebben veel sneller koud dan mannen dus 15° en je moet haar nog overtuigen dan klopt er iets niet hoor :unsure:

Hier is het ondertussen overal in huis +-21 graden. Heb alle radiatoren op 21° gezet (i.p.v. enkel keuken/living en slaapkamer/bureau) om eens te kijken hoeveel meer we zo verbruiken. Onze ketel pendelde te veel naar m'n zin en dat is nu een pak beter, dus mogelijk een vergelijkbaar gebruik (want pendelen is minder zuinig) en meer comfort. Bij vloerverwarming stook je ook dag en nacht heel het beneden verdiep warm, dus ben eens benieuwd of je met radiatoren en een lage aanvoertemperatuur ook zuinig heel je beneden verdiep kan warm stoken. Deze zaterdag en zondag zo 51kWh gas (per dag) verbruikt (verwarming + sanitair), vind ik goed meevallen gezien de temperaturen tegen het vriespunt lagen 's nachts. Nu eens kijken naar enkele vergelijkbare dagen qua temperatuur en zonneschijn om goed te kunnen vergelijken.

De vriendin is alvast fan en wil dat ik het zo laat. :tongue:

Bij ons blijft de thermostaat staan op 16°, eigenlijk wel nog aangenaam zo. Als er bezoek is verhogen we het wel naar 18° want ja straks heeft het bezoek koud :unsure: maar dat voelt dan voor ons ondertussen alweer (te) warm aan.

We zijn nu half november, tot nu toe 7,6 m³ gas verstookt (*11,4 = 87 kwh gas?) In oktober zaten we in totaal aan 14,4 m³ gas maar het was toen ook wel warmer dan nu, het zijn al wat koude dagen geweest (Frank De Boosere voorspelde zaterdag "warm en opklaringen" maar in WVL was dat "koud en mistig") en er komen nog wat frisse dagen aan.

Oktober was hier 12 m³. Al was dat enkel water en koken dus dat gaat nog wel. Nu het koud begint te worden zal er in mijn bureau wat meer gestookt worden. Kamer aan de noordkant en meteen de koudste kamer. Voorlopig voor november aan 7 m³. Vorig jaar was november al snel 100 m³. Ik ben eens benieuwd over een paar weken.

Onze vloerverwarming springt ook op als de ingestelde temperatuur nog lang niet bereikt is. Ook nieuwbouw. De thermostaat staat nu op 18 graden gewenste temperatuur ingesteld en de verwarming springt op als de temperatuur onder de 19 graden daalt ongeveer. Met wat zon warmt het nog meer op, dus het is nu altijd 19-21 graden in huis.

Euhm... Je hebt het waarschijnlijk niet door maar gisteren ochtend was het 0graden buiten toen ik om 8u30 thuis vertrok. 😉
Bij mij -0,5 graden toen ik vertrok 😉. Overdag wel nog 9-tal graden… Bij vriesdag dus veel hoger verbruik denk ik.
Gisterenmorgen 16,6 graden in living bij opstaan, vandaag 16,8 graden. Komt dan van 18,0 graden de avond ervoor rond 21u45. Voor opwarmen ‘s morgens van 16,6-16,8 graden naar 18 graden was beide keren 0,9 m3 gas nodig zie ik. Kan thermostaat komende nacht eens op 18 graden laten staan, en kijken of het verbruik doorheen de nacht dan meer, evenveel of minder is dan 0,9 m3 🤔.

Laatst bewerkt:
De Nest staat hier zoals elk jaar op 21 graden. Geen zin om koud te hebben thuis. De grootste aanpassing die ik gedaan heb is 's avonds instellen om een half uurtje minder lang te warmen (stopt nu met verwarmen om 22u30), veel invloed heeft dat eigenlijk niet want blijft wel lang warm, en 's morgens een kwartiertje later beginnen warmen + manueel weer uitzetten wanneer het warm genoeg is. Nest werkt met minimale blokken van 1 uur, en dat is eigenlijk al te lang voor het ochtendmoment hier :)

Edit: hier op m'n homeworking bureau probeer ik voorlopig wel zo lang mogelijk verwarming uit te stellen (is een split unit airco/verwarming). Voorlopig warmt mijn aanwezigheid en de PC de ruimte eigenlijk nog voldoende dat ik me icm een pullover comfortabel warm kan houden, maar van zodra dat niet meer zo is vliegt de verwarming toch ook aan.

Wij hebben ook een Nest. Wat bedoel je met die minimale blokken van 1h? Hier warmt die soms maar een half uurtje bij hoor.

De geprogrammeerde blokken om te verwarmen kunnen niet korter zijn dan 1 uur. Bijvoorbeeld elke schoolochtend staan de kinderen op om 7u en dan wil ik dat het warm is. Dus ik programmeer een verwarmingsblok dat loopt vanaf 7u, maar eigenlijk zou dat al mogen stoppen om 7u30.

Dit laat Nest niet toe in de programmering: als je om 7u 21 graden instelt, kan je pas om 8u een nieuwe temperatuur instellen.

Edit: indien het wel kan, hoor ik graag hoe :)

De geprogrammeerde blokken om te verwarmen kunnen niet korter zijn dan 1 uur. Bijvoorbeeld elke schoolochtend staan de kinderen op om 7u en dan wil ik dat het warm is. Dus ik programmeer een verwarmingsblok dat loopt vanaf 7u, maar eigenlijk zou dat al mogen stoppen om 7u30.

Dit laat Nest niet toe in de programmering: als je om 7u 21 graden instelt, kan je pas om 8u een nieuwe temperatuur instellen.

Edit: indien het wel kan, hoor ik graag hoe :)
Ah, had het verkeerd begrepen. Qua programmatie heb ik geen idee, want die gebruiken we niet. Staat hier constant op 21°.
Bij ons springt de ketel regelmatig op voor een half uurtje om de temperatuur constant te houden. Ik dacht dat je bedoelde dat de Nest dat niet kon/deed en dus wachtte tot het genoeg afgekoeld was om daarna een uur bij te warmen. Dat is gelukkig niet zo.

Terug
Bovenaan