Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Eerste stookmaand zit er bijna op. Denk dat ik op 18 m3 gas ga uitkomen, als de verwarming vandaag boven ook aangaat (dat is niet elke dag, het is nog te warm buiten) dan zal het misschien 18,5 m3 zijn. Een 205kWh dus, vergelijkbaar met verbruik oktober vorig jaar en de graaddagen lijken dat ook te zijn.

Gisteren avond de pelletstoof een uurtje of twee laten branden en dan terug afgezet .
Toen ik ging slapen de achterdeur open gezet want anders was het te warm binnen . ;)

Ge moet die stoof ook niet op je slaapkamer zetten :p

Laatst bewerkt:
Eerste stookmaand zit er bijna op. Denk dat ik op 18 m3 gas ga uitkomen, als de verwarming vandaag boven ook aangaat (dat is niet elke dag, het is nog te warm buiten) dan zal het misschien 18,5 m3 zijn. Een 205kWh dus, vergelijkbaar met verbruik oktober vorig jaar en de graaddagen lijken dat ook te zijn.

Ge moet die stoof ook niet op je slaapkamer zetten :p
Is dat zo? Ik zoek waarschijnlijk niet goed, maar nog geen graaddagen gevonden voor oktober 2025. Voor NL wel, in Westdorpe blijkt jouw statement wel te kloppen.

Zou alleszins mooi zijn, want mijn verbruik is aanzienlijk lager (384kWh okt 2024 vs 240kWh okt 2025), het uitdrogen van de nieuwbouw maakt dan toch een aanzienlijk verschil, hopelijk zie ik gelijkaardige besparingen de komende maanden :)

Is dat zo? Ik zoek waarschijnlijk niet goed, maar nog geen graaddagen gevonden voor oktober 2025. Voor NL wel, in Westdorpe blijkt jouw statement wel te kloppen.

Zou alleszins mooi zijn, want mijn verbruik is aanzienlijk lager (384kWh okt 2024 vs 240kWh okt 2025), het uitdrogen van de nieuwbouw maakt dan toch een aanzienlijk verschil, hopelijk zie ik gelijkaardige besparingen de komende maanden :)

Ik gebruik deze aangezien dat niet zo ver is. Tot en met gisteren is de data bekend en als vandaag de graaddagen in de buurt van 10 komt, is het gelijk aan vorig jaar oktober.

Een natte of droge bouw doet wel wat in verbruik, had dat in mijn vorige woning ook gemerkt.

over verwarming gesproken:
ik overweeg om de CV radiator in badkamer te vervangen door elektrisch handdoekmodel + ventilater om aan benodigde vermogen te geraken. (2kw)
Reden: afzonderlijk aan te sturen + andere plaats voor radiator + elektriciteit ipv gas

Iemand ervaring mee ?

over verwarming gesproken:
ik overweeg om de CV radiator in badkamer te vervangen door elektrisch handdoekmodel + ventilater om aan benodigde vermogen te geraken. (2kw)
Reden: afzonderlijk aan te sturen + andere plaats voor radiator + elektriciteit ipv gas

Iemand ervaring mee ?
Waarom zou je dat doen? elektriciteit ipv gas is een nadeel als dat niet via soort warmtepomp kan.

Wij hebben ook een elektrische handdoekradiator dat eigenlijk gedegradeerd is tot droogrek voor de handdoeken. Verbruikt 700-1000w dus staat die zo goed als nooit aan. Ge krijgt daar ook nooit uw badkamer mee warm. Met de vloerverwarming gelukkig wel.

Maar 2kW is een stevige load hoor. Het zal 3x zo duur zijn als met gas verwarmen. En de momenten dat je moet verwamen, is uw batterij wellicht leeg.

Amai zo 2 woningen nu (woning + ‘zorg’woning in de tuin) dat zijn wel andere cijfers dan ik gewend ben qua verbruik.

14 kuub gas gisteren :|

Ach troost u .
Heb vandaag mijne 2de zak met pellets in de stoof moeten kappen …t’ga een duur stookjaar worden vrees ik . ;)

Gebasseerd op 1-2 dagen?
Als ik vergelijk met vorig jaar is het een zesr zacht stookjaar tot nu toe. Echter heb ik de afgelopen 2 dagen evenveel gas verbruikt als heel vorige week. Eergisteren 3,09m3 en gisteren 4,05m3.
Het is wat het is. Weiger in de kou te gaan zitten.

Ik zie nu ik alles netjes monitor dat we met een delta zitten van 1 graad over 24h doordat de verwarming 's nacht uitgaat, in realiteit verwarmt die van 7h tot 13-17h, zo was die eergisteren voor 14h klaar, gisteren was dat 15h. Dat is al sinds ik hier woon (3de jaar) zo, koudste dat ik gezien heb was 20,5 graden bij -11 's nachts. Maar als dat maar 1 keer om de 2 jaar voorvalt is het niet de moeite om daar iets aan te doen.
Dit stookgedrag is de enige manier om de ketel niet te laten pendelen, meestal doet die maar 1 run. Als het echt heel koud is, dan durft die 's avonds nog eens aanspringen.
De bureau schommelt veel meer, eens ik daar werk stijgt de temp. Als de game PC (en SIM rig) aangaat, wordt het daar tropisch warm :D.

Ik zit echter met het probleem dat het veel te droog in huis wordt, ik ga daar wel eens iets aan moeten doen.

Temp-house.png

Laatst bewerkt:
Dat is respectievelijk 30 en 40kwh aan gas?
Hier 10 en 12kwh aan elektriciteit. Maar als uw elektriciteit een veelvoud van gas kost valt dat dus in het niets.

Hier thermostaat op 18,5 graden. Zo blijft het beneden lekker aangenaam, zo rond de 19, 19,5.
Die ongezellige warmte van 21 en 22 graden moeten we niet hebben. Boven zal het rond de 14-15 zijn. Ideaal om te slapen.
Zo besparen we veel op energiekosten en dragen we ons steentje bij aan het milieu.

Dat is respectievelijk 30 en 40kwh aan gas?
Hier 10 en 12kwh aan elektriciteit. Maar als uw elektriciteit een veelvoud van gas kost valt dat dus in het niets.

Iets meer, de conversiefactor is 11,26, dus 34,7 kWh en 45,6kWh, telkens incl SWW.

Hier thermostaat op 18,5 graden. Zo blijft het beneden lekker aangenaam, zo rond de 19, 19,5.
Die ongezellige warmte van 21 en 22 graden moeten we niet hebben. Boven zal het rond de 14-15 zijn. Ideaal om te slapen.
Zo besparen we veel op energiekosten en dragen we ons steentje bij aan het milieu.

Onder de 20 graden is voor ons onaangenaam fris, is maar net wat je gewoon bent zeker. Milieu... met 3 kinderen is onze afdruk toch gigantisch, die 6000kWh gas op jaarbasis kan er wel bij.
Boven krijg je het nooit 14-15 graden in een nieuwbouw, daar is het 20,5-21, ik moet de bovenverdieping wat mee verwarmen omdat de CV-ketel anders zijn warmte niet wegkrijgt..

Het verbruik is hier ook omhoog gegaan. Gisteren 9kWh verstookt en de 2 dagen er voor 8kWh. En de periode er voor was het peanuts.

82% van mijn verbruikte stroom is met lage CO2 uitstoot, dus zo dragen we ook ons steentje bij aan het milieu.

Jawadde.

Onze thermostaat staat op 21,5, maar laatste week bijna nooit aangeslaan gezien we zowel zuid als oost zeer veel ramen hebben waardoor de zon ons huis telkens opwarmde tot 23,5 graden...

En zelf dan nog was het voor m'n vriendin nog te koud... :laugh:

Maar 21 graden ongezellige warmte noemen? Heb ik nog niet veel gehoord.

Hier stond hij op 20,5 graden, vind ik ok, de vriendin helaas niet... Nu proberen op 21 graden, hopelijk volstaat dat voor haar 😅

Ivm elektrisch verwarmen in badkamer, wij hebben vloerverwarming in de badkamer maar die volstaat niet, de badkamer is op het eerste verdiep en heeft geen aparte thermostaat, volgt dus wat de woonkamer doet. We hebben ook een elektrisch droogrek/verwarming, vorige winter stond dit permanent aan, wat een gigantisch verbruik was. Sinds oktober heb ik daar een Homewizard plug tussen gestoken zodat de chauffage aangaat als ik meer dan 1000W injecteer, de verwarming verbruikt 1000W.

Zo is de sinds begin oktober 70kWh stroom verbruikt die mij niets kost buiten het injectietarief dat ik misloop. De warmte zal niet altijd op het juiste moment komen, maar gratis warmte in de herfst/winter is nooit slecht.

Tot nog toe volstaat dit om de badkamer voldoende warm te houden, in lange periodes met weinig zon zal ik mogelijk wel manueel moeten aanzetten of wisselen naar tijdsschema's.

Hier stond hij op 20,5 graden, vind ik ok, de vriendin helaas niet... Nu proberen op 21 graden, hopelijk volstaat dat voor haar 😅

Ivm elektrisch verwarmen in badkamer, wij hebben vloerverwarming in de badkamer maar die volstaat niet, de badkamer is op het eerste verdiep en heeft geen aparte thermostaat, volgt dus wat de woonkamer doet. We hebben ook een elektrisch droogrek/verwarming, vorige winter stond dit permanent aan, wat een gigantisch verbruik was. Sinds oktober heb ik daar een Homewizard plug tussen gestoken zodat de chauffage aangaat als ik meer dan 1000W injecteer, de verwarming verbruikt 1000W.

Zo is de sinds begin oktober 70kWh stroom verbruikt die mij niets kost buiten het injectietarief dat ik misloop. De warmte zal niet altijd op het juiste moment komen, maar gratis warmte in de herfst/winter is nooit slecht.

Tot nog toe volstaat dit om de badkamer voldoende warm te houden, in lange periodes met weinig zon zal ik mogelijk wel manueel moeten aanzetten of wisselen naar tijdsschema's.
En staan de debieten correct ingeregeld? Als de woonkamer evenveel of meer debiet krijgt dan de badkamer, dan zal het nooit warm genoeg worden in de badkamer.
Geef jouw badkamer het dubbele debiet van de woonkamer en het zal al een stuk aangenamer zijn wellicht.

Terug
Bovenaan